میرنیوز

برگزاری آخرین کنکور قرن در سایه کرونا

برگزاری آخرین کنکور قرن در سایه کرونا 2021-06-30T12:33:02+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهیختگان نوشت: امروز اولین گروه شرکت‌کنندگان آزمون سراسری ۱۴۰۰ برای رفتن به دانشگاه‌های مختلف به رقابت می‌پردازند و آخرین نفرات هم شنبه آینده بر سر رشته زبان‌های خارجی در ماراتن ورود به جامعه آکادمیک شرکت خواهند کرد. کنکور سراسری امسال هم از امروز در سایه کروناویروس برگزار شد تا داوطلبان برای دومین سال در شرایط متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، در یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی‌شان شرکت کنند. کنکور امسال برخلاف سال گذشته، نزدیک به دو ماه زودتر برگزار شد و دیگر خبری از انتشار گاه و بیگاه خبر تعویق زمان برگزاری آزمون و سردرگمی داوطلبان نیست.

به‌طوری که می‌توان گفت سال ۹۹، یکی از بدترین سال‌ها برای داوطلبان شرکت‌کننده به‌شمار می‌رفت، سالی که دعوای بین وزارت علوم و وزارت بهداشت بر سر زمان برگزاری آزمون، باعث نگرانی داوطلبان و تحمل فشار روانی بیش از حد از سوی آنها شده بود. دعوایی که هر روز یکی از مسئولان زمان مشخصی را برای برگزاری آزمون اعلام می‌کرد و ظرف تنها چند روز تکذیبیه و تاییدیه‌ها درباره زمان اعلامی، به اخبار داغ فضای مجازی تبدیل می‌شد؛

امسال اما مسئولان از همان ابتدا آب پاکی را روی دست داوطلبان ریختند و علی‌رغم اینکه قرار بود در ابتدا آزمون سراسری ۱۴۰۰، در دو بازه زمانی دهم و یازدهم تیر برگزار شود، درنهایت تصمیم بر آن شد که این آزمون ظرف ۴ روز و در بازه زمانی ۹ تا ۱۲ تیرماه در نقاط مختلف کشور برپا شده تا با این کار کاهش تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در هر دوره و بالطبع بالا رفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شاهد باشیم.

رقابت بیش از یک میلیون داوطلب در ۴۱۴ شهرستان و ۱۱ کشور خارجی

تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری طی سال‌های اخیر نسبتا ثابت مانده و نزدیک به یک میلیون نفر سالانه برای رسیدن به صندلی در دانشگاه دلخواه‌شان به رقابت می‌پردازند. امسال هم به رسم نانوشته ادوار گذشته، یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر در ۵ گروه آزمایشی ظرف ۴ روز شانس خود را محک می‌زنند. داوطلبانی که از امروز در ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۴۱۴ شهرستان و ۱۱ کشور خارجی رقابت خواهند کرد. جالب این‌که امسال هم بیشترین سهم به گروه علوم تجربی رسیده است.

به‌عبارت دیگر امسال برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی تعداد ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ کارت، برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی تعداد ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ کارت، برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۴۲ هزار و ۶۲ کارت، برای داوطلبان گروه آزمایشی هنر تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ کارت و برای داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی تعداد ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ کارت صادر شده است. به‌نظر می‌رسد امسال هم بخشی از داوطلبان ترجیح می‌دهند همانند سال‌های گذشته و به‌ویژه ۹۹، شانس خود را برای رفتن به دانشگاه یک سال دیگر امتحان کنند.

عمده تفاوت آزمون امسال با کنکور ۱۳۹۹

امسال درحالی دستگاه‌های متولی بسترهای لازم برای برگزاری کنکور ۱۴۰۰ فراهم کرده‌اند که تجربه برگزاری سال گذشته این آزمون در شرایط کرونایی را دارند. مساله‌ای که باعث شد تا امسال تغییراتی در شیوه برگزاری کنکور اعمال شود. فاطمه زرین‌آمیزی با اشاره به این مساله گفته بود: «سال گذشته شرایط سختی داشتیم، امسال برای داشتن شرایط بهتر تعداد شهرهای برگزاری را افزایش دادیم.

همچنین فاصله صندلی‌های داوطلبان یک‌متر و ۸۰ سانتی‌متر خواهد بود و شیوه‌نامه‌های بهداشتی قبل از شروع آزمون با هماهنگی وزرات بهداشت رعایت و کنترل شده و از امروز ناظران بهداشت در محل برگزاری آزمون حضور خواهند داشت.» یکی از مسائل مهم درباره کنکور امسال افزایش تعداد حوزه‌های امتحانی است، مساله‌ای که این مقام مسئول درباره‌اش می‌گوید: «سال گذشته برای تشکیل یک حوزه امتحانی در یک شهر ملاک‌مان وجود ۲۵۰ داوطلب در یک شهر بوده، اما امسال این تعداد را به ۱۵۰ نفر داوطلب کاهش دادیم، این موضوع باعث شده که تعداد شهرها افزایش پیدا کند تا داوطلب نیاز نباشد برای حضور در آزمون سراسری به شهر دیگری برود.

از سوی دیگر در هر حوزه‌ای مکان‌هایی مجزا برای داوطلبانی که علائم سرماخوردگی را داشته باشند درنظر گرفته می‌شود تا درصورت لزوم در محلی جدا آزمون بدهند.» یکی دیگر از موضوعات مهم درباره کنکور امسال که تا ۲ سال پیش به فکر هیچ‌کس هم خطور نمی‌کرد، گرفتن آزمون از داوطلبانی است که به‌دلیل کرونا در بیمارستان بستری هستند. مساله‌ای که باعث‌شده تا در آزمون ۱۴۰۰، از ۱۲۸ داوطلب در بیمارستان‌های تعیین‌شده توسط وزارت بهداشت، امتحان گرفته شود. البته باید به این مساله اشاره کرد که از ۲۹ خرداد تا اول تیرماه، سامانه خوداظهاری داوطلبان مبتلا به کرونا فعال شده بود تا بر اساس آن تعداد داوطلبان بیمار و نحوه حضور آنها در آزمون مشخص شود. با این حال وزیر علوم درباره تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته گفته بود: «کنکور امسال از نظر ضوابط و مقررات هیچ تغییری نداشته است.»

شرط وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور ۱۴۰۰

در کنار سخنگوی سازمان سنجش، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از سختگیری‌های این وزارتخانه با توجه به جهش کروناویروس خبر داده بود. به گفته او اولین شرط این وزارتخانه آن بود که کنکور در فضای باز برگزار شود، اما با توجه به گرمای هوا ممکن است همه حوزه‌ها در فضای باز نباشد، توجه به تهویه از اهمیت ویژه‌ای نزد وزارتخانه برخوردار است. یکی از مشکلاتی که سال گذشته در برخی حوزه‌های امتحانی باعث اعتراض داوطلبان شده بود، عدم‌توزیع ماسک در این حوزه‌ها بود، مساله‌ای که به‌نظر می‌رسد قرار نیست شاهد تکرار آن باشیم.

فرهادی در این زمینه می‌گوید: «استفاده از ماسک برای مراقبان و داوطلبان شرط اصلی است و حتی تمهیداتی اندیشیده شده تا سازمان سنجش در حوزه‌های امتحانی ماسک داشته باشند تا اگر ماسک کسی خیس شد، پاره شد و... بتوانند ماسک در اختیار او بگذارند تا داوطلب دچار استرس نشود. بنابراین تاکید ما بر جانمایی مناسب بین متقاضیان، زدن‌ماسک، گندزدایی سطوح و ضدعفونی دست‌ها است.»

پای پلیس به کنکور ۱۴۰۰ باز شد!

درست است که کنکور امسال برخلاف سال گذشته به چالشی برای مسئولان مبدل نشد و جنگ‌زرگری میان آنها راه نیفتاد؛ اما تا همین‌جا هم اتفاقات جالبی پیرامون کنکور امسال رخ داده که شاید بتوان دستگیری مدعیان فروش سوالات را از جمله آن دانست. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده بود: «بر اساس رصد صورت‌گرفته در فضای مجازی، فردی که با همدستی همسرش با انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و ایجاد کانال در پیام‌رسان تلگرام، مدعی دسترسی و واگذاری سوالات کنکور ۱۴۰۰ به متقاضیان بود، مورد شناسایی قرار گرفت. براساس تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی ادوار گذشته، همه‌ساله با نزدیک‌شدن به ایام کنکور ما شاهد این‌گونه کلاهبرداری‌ها هستیم.» البته باید منتظر ماند و دید تا پایان بازه ۴ روزه، چه خبرهایی در این زمینه و بعضا تقلب داوطلبان منتشر می‌شود.

شخصی‌سازی سوالات برای تک‌تک داوطلبان

دفترچه سوالات کنکور امسال هم همانند سال گذشته، شخصی‌سازی شده و با درج نام و نام‌خانوادگی هرکدام از داوطلبان در بالای پاسخنامه عملا احتمال تقلب را تا حد زیادی کاهش داده است. هر داوطلب دو پاسخنامه برای سوالات اختصاصی و عمومی دریافت می‌کند؛ از این‌رو داوطلبان باید مراقب باشند تا درصورتی که نایلون هر کدام از بسته‌های مرتبط با پاسخنامه‌ها قبلا باز شده بود، مساله را به مراقب اطلاع دهند.

از سوی دیگر داوطلبان باید در هنگام پاسخ دادن به سوالات برخی نکات را هم مدنظر قرار دهند. از آنجایی که پاسخنامه‌ها توسط ماشین علامتخوان تصحیح می‌شود، از تا و کثیف کردن آن جلوگیری کرده و جواب‌ها را هم تنها با مداد سیاه درج کنند. همچنین باتوجه به تعیین نمره منفی برای پاسخ اشتباه، بهتر است داوطلبان درصورت ندانستن پاسخ صحیح، سوال مدنظر را بی‌پاسخ بگذارند.

نکاتی به داوطلبان برای کسب نتیجه بهتر در آزمون

در کنار توصیه‌هایی که داوطلبان برای چگونگی درج پاسخ درست در پاسخنامه باید مدنظر قرار دهند، همیشه مشاوران کنکور برخی راهکارها را برای کاهش استرس و همچنین چگونگی پاسخگویی به سوالات به داوطلبان مطرح می‌کنند، شاید یکی از مهم‌ترین آنها این باشد که داوطلب برای آزمون عمومی، از دروسی آغاز کند که آمادگی بیشتری در آنها دارد. البته این تنها رمز موفقیت در کنکور نیست؛ چراکه داوطلبان باید بتوانند مدیریت زمان داشته باشند تا از این طریق به همه سوالات عمومی و اختصاصی بدون اتلاف وقت پاسخ دهند.

عدم‌اجبارکردن خود به پاسخگویی به تک‌تک سوالات هم از دیگر مباحثی است که هرساله توسط مشاوران بازگو می‌شود. به همراه داشتن وسایل کامل از جمله مداد، تراش، پاک‌کن، ماسک، آب، شکلات و... هم مولفه دیگری بوده که نیاز است داوطلب یک روز قبل از آزمون آنها را آماده کند. آشنایی کامل با محل برگزاری آزمون، داشتن خواب کافی، خوردن غذای سبک شب قبل از آزمون، عدم‌مطالعه دروس یک روز پیش از کنکور و... هم از دیگر مولفه‌هایی است که داوطلبان باید آن را رعایت کنند.

از قهر تا آشتی دوباره جامعه با کنکور سراسری در دهه ۹۰

از کنکور ۱۴۰۰ که بگذریم با نگاهی به میزان شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری در دهه ۹۰، باز به همان نتیجه همیشگی می‌رسیم که گروه آزمایشی علوم تجربی همیشه دست برتر را در میان گروه‌های آزمایشی داشته و بعد از آن داوطلبان علوم ریاضی و علوم انسانی قرار دارند.

البته در این میان گاه شاهد ریزش چند هزار نفری تعداد کل شرکت‌کنندگان هم بوده‌ایم، اتفاقی که در دو سال اخیر به‌دلیل همه‌گیری کرونا، باعث شد تا تفاوت فاحشی میان تعداد شرکت‌کنندگان با تعداد حاضران در سر جلسه آزمون وجود داشته باشد، به‌طوری که سال گذشته ۱۲ هزار نفر بعد از ثبت‌نام در کنکور، حاضر به شرکت در جلسه آزمون نشدند.

جالب اینکه با نگاهی به جزئیات منتشرشده در ارتباط با آزمون سراسری سال‌های مختلف دهه ۹۰ می‌توان به این نتیجه رسید که تقریبا در تمام زیرگروه‌های آزمایشی به‌جز علوم تجربی شاهد ریزش قابل توجهی از داوطلبان بوده‌ایم. در سال ۹۰، درمجموع یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر در کنکور شرکت کرده که از این تعداد، ۲۸۴ هزار نفر گروه ریاضی، ۴۴۲ هزار نفر در علوم تجربی، ۳۷۶ هزار نفر در علوم انسانی، ۲۰ هزار نفر در هنر و ۱۶ هزار نفر هم در زبان به رقابت پرداختند.

کنکور در سال ۹۱ با کاهش تعداد شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد و تنها یک میلیون و ۶۶ هزار و ۱۴۱ نفر در آن ثبت‌نام کرده که از این میزان ۲۶۰ هزار و ۵۵ نفر در گروه ریاضی، ۴۴۹ هزار و ۹۵۵ داوطلب در علوم تجربی، ۳۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۷۸ هزار و ۵۸ نفر در گروه هنر و ۱۳ هزار و ۱۳۸ نفر در زبان شرکت کرده بودند.

در سال ۹۲ تعداد نهایی شرکت‌کنندگان با افزایش اندکی همراه و به یک‌میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۰ داوطلب رسید که از این تعداد، ۲۵۱ هزار و ۹۵۶ نفر در گروه ریاضی، ۵۰۷ هزار و ۵۷۴ نفر در علوم تجربی، ۲۹۷ هزار و ۶۵۵ نفر در علوم انسانی، ۱۵ هزار و ۴۷۷ نفر در هنر و ۱۰ هزار و ۹۰۸ نفر در زبان بوده‌اند.

در سال ۹۳ بار دیگر تعداد شرکت‌کنندگان رو به افول گذاشت، به‌طوری که تنها یک‌میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر در آزمون ثبت‌نام کرده و ۲۲۲ هزار و ۵۰۷ نفر در گروه علوم ریاضی و فنی، ۵۲۲ هزار و ۸۳۳ نفر در گروه علوم تجربی، ۲۶۳ هزار و ۷۲ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۳ هزار و ۷۲۷ نفر در گروه هنر و ۹ هزار و ۱۸۳ نفر در گروه زبان‌های خارجی بودند.

یک سال بعد اما ریزش تعداد شرکت‌کنندگان نگران‌کننده شد؛ چراکه در سال ۹۴ درمجموع تنها ۸۸۰ هزار و ۷۵۶ نفر ثبت‌نام و از این تعداد ۱۸۱ هزار و ۸۴۶ نفر در گروه علوم ریاضی، ۴۹۸ هزار و ۸۲۲ نفر در علوم تجربی، ۱۸۲ هزار و ۲۳۹ نفر در علوم انسانی، ۱۰ هزار و ۸۶۸ نفر در هنر و ۶ هزار و ۹۸۱ نفر هم در گروه زبان‌های خارجی را شامل می‌شدند.

در کنکور سال ۹۵ هم ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر ثبت‌نام کردند که گروه علوم ریاضی و فنی ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر، علوم تجربی ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر، علوم انسانی ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر، هنر تعداد ۹ هزار و ۸۸۱ نفر و زبان خارجی ۶ هزار و ۶۶۱ نفر را به خود اختصاص دادند. وضعیت اما در سال ۹۶ متفاوت شد و گویی جامعه دوباره به تحصیلات آکادمیک روی خوش نشان داد؛ چراکه در آن سال ۹۳۰ هزار و ۴۸۲ داوطلب ثبت‌نام و از این تعداد ۱۴۸ هزار و ۲۹۷ نفر در علوم ریاضی، ۵۸۰ هزار و ۸۵۵ نفر در علوم تجربی، ۱۸۴ هزار و ۴۴۵ نفر در علوم انسانی، ۱۰ هزار و ۲۴۰ نفر در هنر و درنهایت ۶ هزار و ۲۴۰ نفر هم در زبان‌های خارجی شرکت کردند.

در سال ۹۷ باز هم تعداد شرکت‌کنندگان از یک‌میلیون نفر فراتر رفت و درمجموع یک‌میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر ثبت‌نام کرده که به نسبت یک سال قبل ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر افزایش داشت. در آن سال در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ داوطلب، علوم تجربی با ۶۴۲ هزار و۴۵۱ نفر، علوم انسانی ۲۰۵ هزار و ۲۶ داوطلب، گروه هنر ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب و گروه زبان‌های خارجه ۷ هزار و ۵۳۸ داوطلب حضور داشتند.

سال ۹۸ هم از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان، سال قابل توجهی بود؛ چراکه یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵۲ داوطلب شانس خود را برای ورود به دانشگاه با ثبت‌نام در کنکور امتحان و از این تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ داوطلب در گروه علوم ریاضی، ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در علوم تجربی، ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در علوم انسانی، ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و در گروه زبان‌های خارجی هم ۱۰ هزار و ۸۷ نفر داوطلب شده بودند.

سال گذشته را می‌توان یکی از مهم‌ترین سال‌ها در دهه ۹۰ برای آزمون سراسری دانست؛ چراکه در سال ۹۹ با وجود همه‌گیری کرونا و نگرانی داوطلبان از احتمال ابتلا به این بیماری، اما نه‌تنها تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور کاهش پیدا نکرد، بلکه رشد چشمگیری هم داشت. به‌عبارت دیگر در آن سال درنهایت یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ نفر ثبت‌نام کردند که در گروه علوم ریاضی تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۵۰ داوطلب، در علوم انسانی تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ داوطلب، در علوم تجربی تعداد ۵۹۴ هزار ۲۵۹ داوطلب، در زبان‌های خارجی تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب و گروه آزمایشی هنر تعداد ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب شرکت کرده بودند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)