میرنیوز

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است 2023-07-11T14:22:15+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – جواد شیخ‌الاسلامی: چند روزی از «مهمونی ۱۰ کیلومتری» و عید غدیر گذشته و با اینکه درباره این جشن زیاد صحبت شده، هنوز گوشه‌های زیادی، دیده نشده و روایت‌های بسیاری بیان‌نشده باقی مانده‌اند. هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر به شباهت این رویداد و پیاده‌روی اربعین ایمان می‌آورم. همانطور که در اربعین تنوع و تکثر و فراوانی سوژه‌ها، و اتفاقات و ماجراها و گونه‌گونی آدم‌ها غوغا می‌کند، در مهمونی ۱۰ کیلومتری نیز با انبوهی از ماجراهای جذاب و سوژه‌های بکر مواجه‌ایم. به قول صائب «یک عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت؛ در بند آن مباش که مضمون نمانده است»...

یکی از غرفه‌های مهمونی ۱۰ کیلومتری که حال و هوای متمایزی داشت، غرفه فرهنگی و هنری افغانستان بود. این غرفه که به همت جمعی از هنرمندان و فرهیختگان افغانستان راه‌اندازی شده بود، از معدود غرفه‌های غیرایرانی در این جشن بود. غرفه‌ای که نمایانگر بخشی از جامعه مهاجر افغانستان و نماینده شیعیان افغانستان در ایران بودند. «نثاراحمد تاجیک» هنرمند و مهاجر افغانستانی، مدیر این غرفه با خوش‌رویی مثال‌زدنی در غرفه‌ها راه می‌رود و به مهمانان خدمت می‌کند. یک طرف صنایع دستی افغانستان، یک طرف میز مشاوره حقوقی، یک طرف غرفه پذیرایی، یک طرف آثار تجسمی و یک طرف نواهای علوی و غدیری افغانستان. پر از جنب و جوش است و سعی می‌کند همه چیز طبق نظم و برنامه پیش برود.

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

غرفه افغانستان؛ به یاد شیعیان افغانستان

از بلندگوهای غرفه، آواها و مولودی‌خوانی‌ها و منقبت‌خوانی‌های دل‌نشین با لحن و لهجه افغانستانی در رسای امیرالمومنین (ع) پخش می‌شود. همین باعث می‌شود مهمانان جشن غدیر برای لحظاتی جلوی این غرفه توقف کنند تا به آنها گوش دهند. تاجیک همان‌طور که نوای علوی فضای غرفه را پر کرده، می‌گوید: «جای غرفه افغانستان در این مراسم باشکوه خالی بود. بسیاری از مهاجران افغانستانی در ایران اهل تشیع هستند و مثل مردم ایران عاشق امیرالمومنین (ع). دیدیم حیف است که شیعیان افغانستان به مراسم بیایند ولی غرفه‌ای نداشته باشند.»

البته به غیر از غرفه افغانستان، هیأت‌های زیادی گوشه و کنار خیابان‌ها غرفه داشتند و با نام هیأت یا مسجدشان آمده کردند. اما تاجیک و جمعی از رفقایش به فکر آن افتادند که باید غرفه‌ای با نام افغانستان برپا کنند: «خدا را شکر هم مهاجران افغانستانی و هم مردم ایران از این غرفه استقبال کردند. خیلی از ایرانی‌ها از جلوی غرفه ما رد می‌شدند و برایشان جالب بود که شیعیان افغانستان هم در این جشن حضور دارد. بعضی از آنها داخل غرفه می‌آمدند و ما با صحبت می‌کردند، بعضی‌ها هم دوست داشتند با محصولات فرهنگی و فضای غرفه عکس بگیرند.»

گوشه‌ای از غرفه‌ها، گلیم، سنگ‌ها و زیورآلاتی که اثر دست هنرمندان افغانستانی بود را عرضه کرده بودند و آن طور که تاجیک می‌گوید، استقبال خوبی از فروش آثار فرهنگی و هنری افغانستان در غرفه‌هایشان شده است: «نیت‌مان برای عرضه این محصولات، آن بود که مردم ایران را با فرهنگ و هنر افغانستان آشنا کنیم؛ در واقع در این غرفه‌ها سعی کردیم ضمن پذیرایی از مهمانان، به واسطه ایجاد آشنایی پیوندها و اشتراکات را مورد توجه قرار دهیم».

اشاره‌ای به بخش‌های مختلف غرفه می‌کند: «بخش‌های مختلف غرفه افغانستان شامل بخش فرش و گلیم سنتی، زیورآلات، هنرهای تجسمی، بخش نواهای غدیر و در آخر هم پذیرایی از مهمان‌ها است. شربت و شیرینی و میوه و کیک و آبمیوه، پذیرایی مختصری است که برای تدارک دیده‌ایم. البته امیدواریم سال‌های بعدی بتوانیم با شیریخ و بستنی‌های افغانستانی پذیرایی کنیم و با امکانات و تجهیزات مورد نیاز از همه نظر غرفه افغانستان را شبیه افغانستان برپا کنیم؛ طوری که انگار جلوی روضه سخی که منتسب به امیرالمومنین است، برای مولا جشن غدیر گرفته‌ایم».

«روضه سخی» همان مرقد معروف در مزار شریف است که منتسب به مرقد امام علی (ع) است؛ مکان مقدسی که به آن مسجد کبود و مسجد علی ابن ابی‌طالب هم می‌گویند.

مشاوره حقوقی به مهاجران، با طعم عید غدیر!

تاجیک با لبخندی که ظاهراً هیچوقت از روی صورتش پاک نمی‌شود، درباره غرفه توضیحات بیشتری می‌دهد: «ما جمعی از گروه‌های مردمی، جهادی و هنرمند افغانستانی هستیم که هر کدام در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنیم. تعدادی از ما کار فرهنگی و هنری و تعداد دیگری کارهای خیریه و جهادی انجام می‌دهند. حلقه مشترک تمام فعالیت‌هایمان، توجه به پیوندها و اشتراکات بین ایران و افغانستان است. با تجربه سال گذشته، تصمیم گرفتیم امسال حضور پرشورتری در جشن غدیر داشته باشیم و توانستیم با پنج غرفه به دوستداران امیرالمومنین (ع) خدمت کنیم.».

یکی از بخش‌های جالب غرفه افغانستان بخش مشاوره حقوقی است: «سعی کردیم در این غرفه به مهاجرانی که در ایران مشکلات حقوقی دارند مشاوره رایگان بدهیم. خب همان‌طور که می‌دانید مهاجران به خاطر مسائل هویتی، مشکلات زیادی دارند. تعدد کارت‌های هویتی و تعدد مراجع تصمیم‌گیر درباره مهاجران باعث شده این گروه با چالش‌های زیادی روبرو باشند. افراد و خانواده‌های زیادی به ما مراجعه کردند و درباره مشکلات مختلف مثل کارت‌های بانکی، سیم‌کارت، تمدید کارت‌های آمایش، تمدید پاسپورت و گذرنامه، سفر اربعین، ثبت‌نام مدارس و… از ما سوال پرسیدند که کارشناسان ما هم سعی کردند جواب سوالات آنها را بدهند».

غم و شادی شیعیان جهان به هم گره خورده است

او از اینکه توانسته روز غدیر را در کنار مردم ایران جشن بگیرد احساس شادمانی می‌کند: «خیلی دوست داشتیم که در کنار مردم ایران، در حماسه بزرگ جشن عید ولایت شرکت کنیم. دوست داشتیم در کنار این مردم شریف و مهربان، همدلی و همراهی خودمان را نشان بدهیم. خیلی از شیعیان افغانستان هم دوست داشتند که در این جشن حضور می‌داشتند. شاید باور نکنید؛ در روزهای منتهی به جشن و از صبح روز غدیر خیلی‌ها با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند جای ما را در این جشن خالی کنید!»

تاجیک از حسرت بسیار شیعیان و هنرمندان افغانستان که نتوانستند برای امیرالمومنین (ع) چنین جشنی برگزار کنند، می‌گوید: «آنها با محدودیت‌هایی که به تازگی برایشان به وجود آمده، دوست داشتند در این جشن شرکت می‌کردند. سعی کردیم نماینده آنها باشیم و جایشان را خالی کنیم. نه فقط مردم عادی، بلکه هنرمندان افغانستان هم این روزها تماس گرفتند و برای این جشن ابراز دلتنگی کردند. می‌گفتند انشاالله یک روز در مزار شریف روز غدیر را به همین وسعت جشن بگیریم و برادران و خواهران ایرانی‌مان را در مسجد علی‌ابن ابی‌طالب پذیرایی کنیم. شیعیان افغانستان به خصوص اهالی مزار شریف تمام زندگی‌شان با امام علی (ع) پیوند خورده؛ هم اسم شهرشان به خاطر مزار منتسب به امام علی (ع) است، هم در جای جای شهر نام و نشان حضرت وجود دارد. بعد از جشن در روضه سخی هم انشاالله به بند امیر می‌رویم و تنی به آب می‌زنیم».

«بند امیر» اولین پارک ملی افغانستان در بلندی‌های هندوکش ولایت بامیان است که هفت دریاچه دارد و آب آنها، آب چشمه است. حتی فکر کردن به وعده‌ای که آقای تاجیک می‌دهد هم لذت‌بخش است: «خیلی از شیعیان افغانستان معتقدند مرقد امیرالمومنین (ع) نه در نجف، بلکه در مزار شریف است. همانطور که جامی، شاعر مشهور زبان و ادبیات فارسی گفته است، گویند که مرتضی علی در نجف است؛ ‏‬در بلخ بیا ببین چه چه بیت‌الشرف است؛ ‏‬جامی نه عدن گوی، نه بیت الجبلین؛ ‏خورشید‬ یکی و نور او هر طرف است» …

تاجیک دوباره رشته کلام را به دست می‌گیرد: «این مراسم جدا از همه عظمتی که داشت، نشان داد که عشق مولا علی (ع) بزرگ‌ترین ظرفیتی است که می‌تواند مردم ایران و افغانستان را دور هم جمع کند، چرا که همه گرد عشق امیرالمومنین حلقه زده‌ایم. هدف ما از شرکت در این مراسم همین بود که به عنوان شیعیان و مهاجران افغانستانی به مردم ایران بگوییم با هم همدل و همراه هستیم. ما فقط وقتی می‌توانیم موفق باشیم که وجوه اشتراک خود در فرهنگ و هنر و آئین را پیدا کنیم و گرد آنها دور هم جمع شویم. همان‌طور که در محرم و صفر برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنیم، در جشن غدیر هم در کنار هم شادی کنیم. غم و شادی ما به هم گره خورده است و این زیبا است».

حسرت جشنی با حضور تمام شیعیان دنیا

این هنرمند افغانستانی عشق مولای متقیان حضرت علی (ع) را سرمایه دو ملت می‌داند و معتقد است نباید بگذاریم با اخبار دروغین و جعلی میان ما فاصله بیندازند: «متأسفانه جریاناتی هستند که جاهلانه و عامدانه سعی می‌کنند با تولید و جعل اخبار دروغ به روابط دو ملت آسیب بزنند. اینجاست که حضور گروه‌های افغانستانی در چنین جشن‌ها و رویدادهایی اهمیت پیدا می‌کند، چراکه نشان می‌دهد عشق مولا علی (ع) می‌تواند حلقه پیوند ما باشد. امیدوارم سال آینده غرفه افغانستان با برنامه‌ریزی بهتر و تنوع بیشتر هنرمندان و آثار و فعالیت‌ها، در این جشن بزرگ شرکت کند. ما از همین الآن برای سال آینده چشم‌انتظار هستیم و برای برگزاری بهتر آن برنامه‌ریزی می‌کنیم».

تاجیک از تجربه مواجهه مردم تهران با غرفه افغانستان را بگوید: «این جشن حال و هوای خوبی داشت. میلیون‌ها نفر در این روز بزرگ جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند، رنگ و بوی شهر کاملاً غدیری شده است. ما که از ظهر تا ده و نیم شب در غرفه بودیم، لحظه‌ای استراحت نکردیم و البته خسته هم نشدیم. تنها حسرتی که در دل داریم این است که کاش تمام شیعیان دنیا و تمام شیعیان افغانستان می‌توانستند در چنین جشن بزرگی برای امیرالمومنین (ع) شرکت کنند. کاش روزی برسد که شیعیان افغانستان هم بتوانند با آزادی کامل برای ایشان جشنی به همین بزرگی برگزار کنند و در انتشار عشق و محبت حضرت دست‌هایشان بسته نباشد. باعث افتخار ماست که در روز بیعت با امیرالمومنین (ع) که مظهر اتحاد ما شیعیان است، در کنار برادران و خواهران ایرانی‌مان سهم کوچکی در باشکوه‌تر برگزار شدن این جشن داشتیم. درباره مواجهه مردم تهران با غرفه افغانستان هم باید بگویم واقعاً تجربه خوبی بود. مردم ایران لطف زیادی به ما داشتند و ما امروز احساس غریبی نکردیم.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T10:20:30+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)