میرنیوز

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم! 2023-09-07T17:16:53+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله؛ جواد شیخ‌الاسلامی: اینجا واقعاً شبیه مشایه است! همان حال و هوا، همان آرزوها، همان اشک‌های پنهانی، همان موکب‌ها، همان مردم. آدم از این همه شباهت میان «پیاده‌روی جاماندگان اربعین» در ایران و «پیاده‌روی زائران اربعین» در عراق درمی‌ماند. خیلی‌ها که مثل من از اربعین جا مانده‌اند، خودشان را به پیاده‌روی جاماندگان اربعین رسانده‌اند. از گوشه و کنار به میدان امام حسین (ع) آمده‌اند و قدم قدم عازم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هستند که به روایتی ثواب زیارت ایشان با زیارت امام حسین (ع) است. اینطور دل‌شان را آرام می‌کنند...

من هم مثل همه جاماندگان دل به دریای این مسیر می‌زنم. به چشمم هر گوشه خیابان گلی می‌شکفد. زیبایی، اینجا مثل باران می‌بارد. درست مثل اربعین در عراق، آن قدر گوشه و کنار خیابان سوژه می‌بینم که رفتن سراغ‌شان و نوشتن از همه آنها کار من نیست، شاید کار هیچ‌کس نیست! قدم به قدم موکب‌ها در حال خدمت‌رسانی‌اند و باز هم درست مثل اربعین عراق، خیلی از موکب‌ها خانوادگی است. جاماندگان، دست زن و بچه را گرفته و هرکدام به نحوی خادم زائران شده‌اند، زائرانی که راهی حرم حضرت عبدالعظیم شده‌اند. اینجا، هرکس هرچه در توان داشته، آورده و همین زیبایی راه را صدچندان می‌کند؛ درست مثل اربعین…

محمدحسین؛ خادم ده ساله‌ای که کفش واکس می‌زند

چشمم به یکی از موکب‌ها خیره شده و آرام راه می‌روم که یک صدای بچگانه از نیم متری به گوشم می‌خورد: «آقا بیا!». گوشه خیابان زیراندازی انداخته‌اند و کفش‌های زائران را واکس می‌زنند. تنوع سن‌ها توجهم را جلب می‌کند؛ از پیرمرد گرفته تا جوان و نوجوان! نگاهی به کفش‌هایم می‌کنم؛ باید خیلی وقت پیش می‌انداختم‌شان دور! هرچه فکر می‌کنم می‌بینم ارزش واکس زدن ندارند. دوست ندارم وقت خادمان را بگیرم. به پسر ده دوازده ساله‌ای که صدایم زده می‌گویم: «لازم نیست؛ این کفش‌ها به درد واکس نمی‌خورند».

بیخیال نمی‌شود. «محمدحسین» طوری گردن کج می‌کند و با نگاهش التماس می‌کند که چاره‌ای جز قبول کردن ندارم. کفش‌های خاکی و سال‌خورده‌ام را طوری واکس می‌زند و با دست‌هایش روی آن حرکت می‌کند که انگار مشغول بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین کار دنیاست. به حالش غبطه می‌خورم. اصلاً امروز کار من همین است؛ غبطه خوردن به محمدحسین‌ها…

با کفش‌هایی که به لطف محمدحسین رنگ و رویی پیدا کرده‌اند، در حال پیاده‌روی و تماشای سیل جمعیتم. حضور پیرزن‌ها و پیرمردهایی که به سختی راه می‌روند یا روی ویلچر نشسته‌اند، نگاهم را جلب می‌کند. وقتی به آنها نزدیک می‌شوم، می‌فهمم به خاطر بیماری و کهولت سن نتوانسته‌اند راهی اربعین شوند. حالا خوشحال‌اند که حداقل خودشان را به پیاده‌روی جاماندگان رسانده‌اند.

هنوز یک ذره هم عاشق نیستیم!

با یکی از پیرزن‌های مسیر گپ می‌زنم که «آدم‌علی» با سینی شربت از راه می‌رسد. «آدم‌علی بلوچ» شیعه پاکستانی مقیم تهران است که گوشه‌ای از مسیر با دوستان و خانواده‌اش موکب زده و دست زائران صبحانه، چای، شربت، هندوانه و حتی ماکارونی می‌دهد. با لهجه پاکستانی‌اش درباره موکب می‌گوید: «ما گروه جهادی شهید عارف‌حسین حسینی هستیم که چهار سال است به عشق سیدالشهدا (ع) در این پیاده‌روی موکب داریم و به زائران خدمت می‌کنیم. البته به غیر از پیاده‌روی جاماندگان اربعین، در جشن روز غدیر و دیگر مناسبت‌ها هم خادم مردم هستیم».

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

عشق شیعیان پاکستانی به امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) دیدنی است. از او می‌پرسم: «علی‌رغم همه مشکلاتی که دارید، خودتان را وقف این راه کرده‌اید؛ این چه عشقی است؟ از کجا یاد گرفته‌اید؟». جوابش شنیدنی است: «ما یک ذره هم عاشق نیستیم. عاشق آنها بودند که در را خدا فدا شدند. عاشق علی اصغر (ع) بود. این وظیفه ماست که به زائران خدمت کنیم. ما هنوز عاشق نشدیم. انشاالله عاشق بشویم و در راه امام حسین (ع) شهید شویم. روزی که شهید شویم، مشخص می‌شود که عاشق بودیم یا نه».

با این تصور که همه کسانی که در پیاده‌روی جاماندگان هستند واقعاً از اربعین جامانده‌اند، از آدم‌علی می‌پرسم چه شد که به اربعین نرفتی؟ در کمال تعجب می‌فهمم دیروز از کربلا برگشته و هنوز عرق بدنش خشک نشده، خیمه‌های این موکب را بالا برده: «به خاطر موکب پیاده‌روی جاماندگان، زود از کربلا برگشتم. یک روز قبل از اربعین به ایران رسیدم تا این خیمه را برپا کنیم. حتی اگر کربلا هم برویم، خدمت به زائران را از دست نمی‌دهیم».

دور از این عشق، آسایش نداریم...

خودش حرف را می‌چرخاند و از نعمت زیارت اهل بیت برای مسلمانان می‌گوید: «دوستانی داشتیم که ایران بودند اما تصمیم گرفتند به اروپا بروند. وقتی زنگ می‌زنند و می‌پرسند حالت چطور است؟ می‌گویم الحمدلله؛ دلمان که می‌گیرد، می‌رویم حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع). جواب می‌دهند خوش به حال‌تان؛ ما از وقتی به اینجا آمدیم بدبخت شده‌ایم. خیلی ناراحت هستند. می‌گویند پول داریم، همه چیز داریم، ولی آرامش نداریم. آدم وقتی از این فضا دور شود می‌فهمد که آسایش و آرامش ما از عشق اهل بیت (ع) است».

این طرف و آن طرف شنیده‌ام که بعضی این پیاده‌روی را دولتی معرفی می‌کنند و بدشان نمی‌آید حضور و نقش مردم را کم‌رنگ کنند، در حالی که اکثر موکب‌ها غیردولتی و شخصی هستند و با کمک‌های مردمی شکل گرفته‌اند. وقتی از آدم‌علی درباره این قضیه و هزینه‌های موکب خودشان می‌پرسم، می‌گوید: «هزینه‌های موکب ما به صورت خانوادگی و دوستانه جمع شده است. هر کسی در حد توان خودش به موکب کمک می‌کند. یک نفر با پنجاه هزار تومان و دیگری با پانصد هزار تومان. برای این موکب نزدیک سی میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که تمام هزینه آن توسط شیعیان پاکستانی جمع شده است».

آدم‌علی درباره مواجهه زائران ایرانی با موکب شیعیان پاکستان هم می‌گوید: «مردم ایران وقتی به موکب ما می‌رسند خیلی استقبال می‌کنند و از ما فیلم می‌گیرند. وقتی پرچم پاکستان و افغانستان و کشورهای دیگر را می‌بینند، خوشحال می‌شوند که ملیت‌های مختلف به عشق امام حسین (ع) آغشته شده‌اند. وقتی حسینی هستیم دیگر مهم نیست که ایرانی باشیم یا پاکستانی و عراقی و افغانستانی. مهم این است که همه زیر پرچم امام حسین (ع) هستیم». حرف آخر آدم‌علی صحبت را تمام می‌کند: «ما شیعیان پاکستان تا آخر عمر پای این پرچم هستیم و ان‌شاالله زیر همین پرچم هم به شهادت برسیم».

به یاد مشایه…

پررنگ‌ترین خصیصه موکب‌های پیاده‌روی جاماندگان، مردمی بودن آنهاست. «علیرضا نظیف» امسال با خانواده‌اش بساط خادمی زوار را پهن کرده است. گوشه‌ای از پیاده‌رو چند فرش انداخته و با دخترها و عروس‌ها و دامادها و دیگر اقوام، هندوانه قاچ می‌کنند برای زوار: «امروز جامانده‌ها به یاد مشایه به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پیاده‌روی می‌کنند. دیدیم این روزها هوا گرم است، با خانواده تصمیم گرفتیم برای خدمت به زوار شربت و هندوانه تقدیم‌شان کنیم. کارمان هم کاملاً خانوادگی است. عروس‌ها و نوه‌ها و پسرها و پدر و مادر عروس و خواهر عروس؛ همه هستند. امسال سال اول است که اینطور به زائران خدمت می‌کنیم، انشاالله نیت داریم سال‌های بعد هم این کار را ادامه بدهیم. لذت مضاعفش این است که به صورت خانوادگی انجام می‌دهیم و واقعاً حال و هوای خاصی به جمع ما بخشیده است».

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

آنچه بیش از هر چیز در مراسم پیاده‌روی جاماندگان به چشمم می‌خورد، حضور خانواده‌ها است. خانواده‌هایی که شاید برای مراقبت از پدر و مادر میانسال یا نوزادان و نوه‌هایشان از سفر اربعین جامانده‌اند و حالا خودشان را به پیاده‌روی حضرت عبدالعظیم (ع) رسانده‌اند.

«محمدی» همراه با دختر و نوه‌هایش روش فرشی که با خود از خانه آورده، نشسته و با نوه‌هایش بازی می‌کند: «ما نتوانستیم برویم، ماندیم تا از نوه‌های عزیزمان نگهداری کنیم. دامادها رفتند کربلا. یکی از دامادها برای خدمت‌رسانی در اربعین رفته و دیگری هم با فرزندش عازم شده است. ما هم اینجا فرش انداخته‌ایم، با نوه‌ها نشسته‌ایم و از حال خوب معنوی و روحیه مردم لذت می‌بریم. به یاد کربلا سینه می‌زنیم و اگر کسی خسته باشد، از او را دعوت می‌کنیم که روی زیرانداز ما بنشیند و خستگی در کند». وقتی می‌گویم هرکس هرچه داشته آورده یعنی همین… حتی به قدر یک زیرانداز برای نشستن!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

هرچه ‬داریم از امام حسین (ع) داریم!

خیلی از خانواده‌ها و مغازه‌هایی که در مسیر پیاده‌روی هستند، در خانه و مغازه را برای خدمت به زوار باز کرده‌اند. خانه‌های زیادی می‌بینم که از زائران برای استراحت دعوت می‌کنند. مغازه‌های زیادی هستند که هر کدام به نحوی در مسیر خدمت می‌کنند؛ بعضی با شربت و آب معدنی، بعضی با پاشیدن آب روی مردم برای گرفتن زهر گرما و بعضی با پختن و توزیع نذری.

بعضی مغازه‌ها هم مثل آبمیوه‌فروشی آقای «رستمی» هرچه دارند را پیشکش زوار کرده‌اند. «اصغر رستمی» روز اربعین مغازه آبمیوه‌فروشی‌اش را تعطیل کرده و همراه با برادرانش خادم زوار شده است. چند نوع شربت و نوشیدنی روی پیشخوان مغازه‌اش گذاشته و سینی‌هایش مدام خالی و باز پر می‌شوند. از میان همه نوشیدنی‌ها، آب‌هویج نذری خاص این آبمیوه‌فروشی است.

با کنایه به او که گرم پذیرایی است می‌گویم: «اینطور که کسب و کارتان آسیب می‌بیند!». محکم و قرص و با لبخندی که روی لب دارد، جواب می‌دهد: «آسیب ببیند! عیبی ندارد. برای امام حسین (ع) جان‌مان را هم می‌دهیم. ما خادم امام حسین (ع) هستیم. از ۵ صبح کرکره‌های مغازه را بالا داده‌ایم و به زوار خدمت می‌کنیم. این کار هم بساط هر سال است. ان‌شاالله تا وقتی که خدا بخواهد، روز اربعین میزبان زائران عزیز هستیم. امروز هم تا وقتی که هویج داشته باشیم، کار ما ادامه دارد. فعلاً که به برکت امام حسین (ع) پذیرایی‌مان به این زودی‌ها تمام نمی‌شود!».

بعد جوری که انگار بخواهد خیال من و خودش را راحت کند، باز محکم‌تر می‌گوید: «ما هر چه داریم از امام حسین (ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین (ع) است. این مغازه مال پدرمان بود که خادم امام حسین (ع) و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ما راه پدرمان را ادامه می‌دهیم. تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این همین است که مثل او خادم امام حسین (ع) و زائرانش باشیم…» از کنارش رد می‌شوم و برای بار هزارم صدای ترکیب‌بندِ محتشم کاشانی توی گوشم می‌پیچد: «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست…»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T10:20:30+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)