میرنیوز

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی! 2023-07-23T11:03:54+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – جواد شیخ‌الاسلامی: تازه ماشینش را با هزار جور قرض و قوله خریده است. پراید سفیدرنگی که دوست ندارد حتی گرد و غبار روی آن بنشیند، چه برسد به خط و خش! روزی چند بار کل ماشین را با دستمال تمیز نکند، دلش آرام نمی‌شود. حالا نمی‌داند چه شده که ماشین عزیزش را سپرده دست چند تا طلبه خطاط و نقاش که رنگ و قلم به دست‌شان گرفته‌اند و افتاده‌اند به جان ماشین. خودش خواسته که روی شیشه عقب ماشینش بزرگ بنویسند: «با یاد لب تو آب را می‌نوشیم…»

«مجید دستانی» متولد ۱۳۷۲، طلبه، خطاط و گرافیست است. از سال اول طلبگی که کلاس خطاطی رفته تا همین امروز، هر سال دم محرم که می‌شود چند قوطی رنگ و قلم می‌خرد و با دوستانش ماشین مردم را مزین به نام اباعبدالله می‌کند. حالا ۱۲ سال است که دهه اول محرم، مردم مشهد ماشین‌هایشان را به دست او و دوستانش می‌سپارند تا روی آن خطاطی کنند و از حسین (ع) بنویسند. دستانی که باید پای آنها نشست و از خاطرات این دوازده سال ماشین‌نویسی‌شان شنید. مجله مهر با حجت‌الاسلام مجید دستانی مدیر «گروه فرهنگی هنری جلوه» به گفتگو نشسته است.

قبل از طلبگی هم خیلی به خطاطی علاقه داشتم. در خانواده ما یکی دو نفری خطاط بودند و همین باعث شده بود من هم به خطاطی علاقه پیدا کنم. ولی تا وقتی که طلبه بودم خیلی روی خطاطی تمرکز نداشتم. بالاخره بعد از طلبگی، در کلاس‌های خطاطی شرکت کردم. احساس کردم خطاطی یک بستر تبلیغی است و می‌شود با آن کار تبلیغی انجام داد. نتیجه آن نگاه و کلاس‌هایی که رفتم شد همین کاری که حالا ۱۲ سال است در دهه اول محرم انجام می‌دهیم؛ ماشین‌نویسی در دهه اول محرم...

سال اول هنوز خیلی پخته نبودم و خطم مثل حالا نبود. برای همین شابلون طراحی کردم تا روی ماشین‌ها طرح بزنم. کنار خیابان‌های مشهد می‌ایستادم و روی خودروی هرکس که می‌خواست با اسپری و شابلون نقش می‌زدم. کار خوبی بود، مردم هم استقبال می‌کردند، ولی من دنبال کار بهتری بودم!

سال‌های بعد طراحی با شابلون راضی‌ام نمی‌کرد، شروع کردم به خطاطی روی ماشین. با دوستانی که به من پیوسته بودند کنار خیابان روی خودروی هر کس که می‌خواست خطاطی می‌کردیم. آن موقع ماه محرم، در فصل پاییز بود و هوا هم خیلی سرد… همان روزها در هوای سرد و تاریکی خیابان، روی ماشین مردم ذکر و شعار و شعر می‌نوشتیم و خوش بودیم که اسم امام حسین (ع) را نقش می‌زنیم.

دوستداران نام حسین توی صف بایستید!

حالا چند سالی است که ذیل چایخانه امام هادی (ع) در میدان سعدی مشهد فعالیت می‌کنیم. اینجا کنار چایخانه یک پارکینگ داریم که گوشه‌ای از آن را تبدیل به موکب خطاطی کرده‌ایم. چون استقبال زیاد است، نوبت می‌دهیم و به نوبت روی ماشین‌ها خطاطی می‌کنیم. از راننده‌ها شماره می‌گیریم و می‌گوئیم به محض اینکه نوبت‌شان شد با آنها تماس می‌گیریم. آنها هم در این مدت یا چای می‌خورند یا اگر کاری دارند انجام می‌دهند تا نوبت‌شان برسد. مشتاق هستند و از این انتظار برای ماشین‌نویسی خسته نمی‌شوند. می‌روند و برمی‌گردند تا نوبت‌شان شود.

بیشتر ماشین‌نویسی‌ها در محرم با شابلون و طرح‌های همیشگی است. ما امسال جملات از پیش‌تعیین‌شده نداریم. همان جملاتی را روی ماشین می‌نویسیم که خود مردم دوست دارند. هر کسی بنا به حال و هوا و خاطرات و رابطه‌اش با امام حسین (ع) جمله‌ای، شعاری یا شعری را انتخاب می‌کند، ما هم همان را برایش می‌نویسم.

از این ایده خیلی‌ها خوشحال می‌شوند و به فکر می‌روند تا بهترین جمله یا عبارت را انتخاب کنند. این کار حال خوبی برای طرف دارد، بعضی‌ها با یک جمله ارتباط ارتباط خاصی در حال و هوای خودشان دارند، وقتی آن را برایشان می‌نویسیم هر بار که به آن جمله نگاه می‌کنند حال خوبی بهشان دست می‌دهد و یک انس دائمی با امام حسین (ع) پیدا می‌کنند.

دوهزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲سال خط‌نویسی روی خط عاشقی

جنس صفحه خطاطی جور است

اینکه راننده می‌بیند و جلوی چشم خودش خطاطی می‌کنیم هم برایشان جذاب است؛ این لحظات هم برای خطاط و هم برای راننده حال خوبی دارد. جالب این است که بیشتر اعضا گروه ما طلبه هستند و همین هم برای مردم نکته جذابی است. وقتی می‌بینند که چند طلبه با لباس روحانیت، رنگ و قلم دست‌شان گرفته‌اند و روی ماشین‌ها خطاطی می‌کنند، برایشان جالب است. خیلی‌ها اول می‌گویند تا جلوی خودم ننویسی باور نمی‌کنم!

البته خطاطی روی کاغذ هم داریم. خیلی‌ها ماشین ندارند ولی نمی‌توانیم هدیه‌ای به آنها تقدیم کنیم. به همین خاطر برگه‌ای با اسم گروه فرهنگی هنری جلوه طراحی کردیم که مناسب خطاطی است. اگر کسی خودروی شخصی نداشته باشد ولی دوست داشته باشد که هدیه‌ای بگیرد، روی این کاغذها جمله‌ای با خط خوش می‌نویسیم و تقدیمش می‌کنیم. خیلی هم استقبال می‌کنند، از بچه‌های کوچک که دوست دارند اسم‌شان را روی کاغذ بنویسیم تا بزرگ‌ترهایی که می‌گویند فلان سوره یا آیه قرآن را برایمان بنویسید.

از ساعت ۸ تا ۱۲ شب نوبت‌دهی داریم. حجم استقبال زیاد است و معمولاً تا ساعت دو شب کارمان طول می‌کشد. بچه‌ها دست هیچکس را رد نمی‌کنند و تا آخرین نفری که سراغمان بیاید برایش خطاطی می‌کنیم. شبی حدود ۱۵۰ ماشین‌نویسی و حدود ۲۰۰ خطاطی روی کاغذ داریم. بعضی ماشین‌ها یک خطاطی می‌خواهند و بعضی‌ها دو تا؛ هم روی شیشه عقب و هم روی کاپوت. در مجموع چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ خطاطی، هر شب!

دوهزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲سال خط‌نویسی روی خط عاشقی

کسانی هم می‌گویند بیایید روی دیوار خانه مان طراحی کنید. بچه‌ها هم قبول می‌کنند و می‌روند. حتی خطاطی روی لباس مردم هم داریم. درخواست خطاطی روی پارچه هم زیاد است. اگر پارچه کوچک باشد به غرفه می‌آورند، اگر بزرگ باشد بچه‌ها می‌روند و همان جا در محل برایشان خطاطی می‌کنند. خلاصه جنس‌مان جور است و سعی می‌کنیم هر جوری که مردم دوست دارند به آنها خدمت کنیم.

هر سال اربعین، با همین خط!

بعضی‌ها با ظاهری می‌آیند که خیلی مذهبی نیست، ولی وقتی داریم برایشان خطاطی می‌کنیم گریه می‌کنند و احساساتی می‌شوند. مثل خانم کم‌حجابی که وسط خطاطی زد زیر گریه و گفت برای دختر معلولش دعا کنیم. در این مدتی که روی ماشین مردم خطاطی می‌کنیم یک چیز را خوب فهمیده‌ام؛ اینکه فرقی نمی‌کند مردم چه نوع پوششی دارند و چقدر ظاهرشان مذهبی یا غیرمذهبی است، امام حسین (ع) را دوست دارند!

یک بار تاکسی آمده بود که هنوز خط سال گذشته را از روی ماشینش پاک نکرده بود. می‌گفت: «اصلاً دلم نمی‌آید اینها را پاک کنم». یکی از دوستان می‌گفت با جمله‌ای که شما روی ماشینم نوشته بودید، انگار ماشینم بیمه شده بود. چون دقیقاً روزی که نوشته شما را پاک کردم تصادف کردم! خیلی‌ها می‌آیند و می‌گویند ماشین ما را به نام حضرت ابوالفضل (ع) بیمه کنید. با اعتقاد این حرف‌ها را می‌زدند.

دوهزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲سال خط‌نویسی روی خط عاشقی

برخی کسانی که سراغمان می‌آیند می‌گویند از راه‌های خیلی دور به اینجا آمده‌ایم تا روی ماشین‌مان خطاطی کنید! چند شب پیش آقایی آمده بود که می‌گفت «با همین ماشینی که روی آن خطاطی کرده‌اید، یک بار به اربعین رفته و برگشته‌ام. امسال هم می‌خواهم اربعین بروم و دوست دارم با همین ماشین و با همین خطاطی بروم». برایمان جالب بود ماشینی که روی آن خط نوشته‌ایم تا اربعین رفته و برگشته است.

طبق خبری که اعلام شده امسال قرار است ماشین‌های ایرانی تا نجف بروند و برگردند. امیدوارم تعدادی از ماشین‌هایی که روی آنها خطاطی کرده‌ایم تا نجف و کربلا بروند و برگردند و دعاگوی ما هم باشند.

بیلبوردهای متحرک عاشورایی

ما به ماشین‌هایی که برایشان خطاطی می‌کنیم «بیلبورد متحرک» می‌گوئیم، هر کدام از این ماشین‌ها بعد از خطاطی یک بیلبورد می‌شوند که ۲۴ ساعته فضای شهر را عاشورایی می‌کنند. این ۱۱ شب حدود هزار و پانصد تا دو هزار تا ماشین را خطاطی می‌کنیم؛ شما فکر کنید دو هزار بیلبورد عاشورایی ۲۴ ساعته در شهر رفت و آمد کند. چه چیزی از این بهتر؟

از طرف دیگر چنین کاری بُعد دیگری از زندگی طلبه‌ها را به مردم نشان می‌دهد، هم روی رفتار و حس و حال مردم تأثیر خوبی می‌گذارد. به دوستان طلبه‌ام توصیه می‌کنم روش‌های جدید تبلیغ را یاد بگیرند و انجام بدهند. این روش‌ها مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همین ماشین‌نویسی که ما انجام می‌دهیم کار بزرگی است.

خیلی‌ها به ما می‌گویند به احترام این خط و عبارت مقدس روی ماشین در این ایام محرم و صفر بیشتر یادمان می‌ماند که خودمان را وقف امام حسین (ع) کنیم و کمتر اسیر گناه می‌شویم. بعضی‌ها می‌گویند «از وقتی روی ماشین من خط نوشتید دیگر چراغ قرمز را رد نمی‌کنم، سرعت بالا نمی‌روم، هر وقت به آینه نگاه می‌کنم جمله یا عبارت مقدسی که نوشته شده را می‌بینم». خلاصه که ناخودآگاه و مدام با ذکر امام حسین (ع) همنشین می‌شوند.

دوهزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲سال خط‌نویسی روی خط عاشقی

البته ما کنار این ماشین‌نویسی‌ها هدیه دیگری هم به راننده‌ها می‌دهیم. پارسال یک برچسب تهیه کرده بودیم که جمله «نجات اهل عالم با حسین است» روی آن چاپ شده بود. هر ماشینی که می‌آمد بعد از خطاطی، این برچسب را هم روی ماشین می‌چسباندیم. امسال تصمیم گرفتیم کاری انجام بدهیم که حتی اگر نوشته را پاک کردند، باز هم ذکر امام حسین (ع) توی ماشین باشد. برای همین یک آویزه با ذکر «یا اباعبدالله (ع)» طراحی کردیم تا به آینه وسط ماشین‌شان آویزان کنند یا همراهشان داشته باشند. این‌طور حتی اگر نوشته روی ماشین را پاک کنند یا خودش به مرور پاک شود، بازهم یک یادگاری حسینی از ما دارند که آنها را به یاد اباعبدالله (ع) می‌اندازد.

بعضی‌ها می‌گویند مردم کمتر از قبل با دستگاه امام حسین (ع) رابطه دارند. ولی ما مدام با مردم در ارتباط هستیم و می‌بینیم که بعضی‌ها به خاطر ماجراهای اخیر و توهین به مکتب سیدالشهدا (ع) سفت و سخت‌تر از قبل از امام حسین (ع) دم می‌زنند. امام حسین فقط برای گروه خاصی از مذهبی‌ها نیست. مردم ما امام حسین (ع) را دوست دارند. در این مدت زیاد دیدم کسانی را که با پوشش‌های مختلف عاشق امام حسین (ع) بودند. امام حسین (ع) برای مردم همان است که همیشه دوستش داشتند و خواهند داشت.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T10:20:30+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)