میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، عصر ایران نوشت: ظهر ۳۰ ام تیرماه ۹۹ خبری مبنی بر تصویب سند راهبردی گردشگری در هئیت دولت روی خروجی رسانهها قرار گرفت. این سند از ابعاد متتنوعی امیدبخش و برای صنعت گردشگری کشور راهگشاست، اما در همین فرصت کوتاه نگرانیهای زیادی را نیز در صنعت گردشگری سلامت رقم زده است.
به گزارش میراث خبر، سند راهبردی گردشگری که به تصویب هیئت وزیران رسیده ازجمله در بخش ارتباط وزارت گردشگری و وزارت بهداشت یعنی جایی که منافع و حیات کسبوکارهای گردشگری سلامت و فعالان ارائه خدمات به بیماران خارجی تعریف میشود، حاوی مواردی دلسرد کننده برای صاحبان کسبوکارهای فعال در حوزه مدیکال توریسم است.
ظاهراً فرصتسوزیهای گردشگری سلامت ایران و تقدیم کردن سهم بازار به هند و ترکیه در رقابت بینالمللی جذب بیمار خارجی تمامی ندارد، و همچنان باید شاهد اختلاف و دعوای بیهوده وزارت گردشگری و وزارت بهداشت در موضوع تصدیگری و اعطای مجوز باشیم. در یکی از بندهای سند راهبردی اشاره شده که موضوع صدور و تمدید مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت به عهده وزارت گردشگری است، حال آنکه مطابق تفاهمنامه قبلی دو وزیر بهداشت و گردشگری به تاریخ اردیبهشت سال ۹۸ قرار بر این بود که هر دو وزارت خانه به شرکتهای گردشگری و تسهیلگر درمان مجوز اعطا کنند؛ و در طول سال گذشته بیش از ۱۰۰ شرکت برای دریافت مجوز شرکت تسهیلگر وزارت بهداشت اقدام کردهاند.
سند جدید به معنی هدر رفتن زحمات قبلی و شروع یک روند جدید اداری است، و البته نکته مهمتر این که در سندی که عنوان راهبردی را یدک میکشد در حوزه گردشگری سلامت تنها به آژانسهای مسافرتی به عنوان کسبوکارهای دارای صلاحیت اخذ مجوز تسهیلگری اشاره شده؛ جای تأسف بسیار است که مهمترین بازیگر این صنعت یعنی کسبوکارهای برخط (آنلاین) و بسترهای بازاریابی بینالمللی که عامل اصلی رشد و توسعه و ارزآوری این حوزه در سالهای گذشته بودهاند مورد غفلت قرار گرفتهاند!
ازطرفی به نظر میرسد با توجه به حساسیت موضوع درمان و سلامت بیمار نادیده گرفتن نقش وزارت بهداشت در امور تصدیگری مربوط به بیمار بینالمللی یک خطای استراتژیک دیگر در این صنعت باشد. همه فعالان این صنعت بهخوبی میدانند اکثر بیماران خارجی که به ایران سفر میکنند هدف اصلیشان درمان است و شاید به کار بردن لفظ و تاکید بیش از اندازه بر گردشگری در این حوزه، اشتباهی محاسباتی در سیاستگذاریها ایجاد کند.
از اینرو تعدادی از شرکتهای تسهیلگر باسابقه در گردشگری سلامت، به این بخش از سند راهبردی گردشگری که مرتبط به تصدی گری وزارت گردشگری در موضوع مجوز تسهیلگری درمان است اعتراض کرده و خواستار بازنگری در این بخش سند شدهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
مغازهای که هر سال موکب میشود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیمکره!
دلتنگها یکدیگر را پیدا میکنند/ کربلاییشدن بدون نیت قبلی!
خوشرویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
دشمن آتش و تبر/ «من، حبیبالله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندانبان/ پارک و هتل نمیخواهیم؛ درختها را آب بدهید!
«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسههای نظامی
«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسههای نظامی!
ماجرای شلغمهای یک نماینده در توئیتر
سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دستهایم در مسیر شهر جان داد!»
سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دستهایم در مسیر شهر جان داد!»
سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دستهایم جان داد!»
دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خطنویسی روی خط عاشقی!
وامهای راحتالحلقوم و ضمانتهای ضربدری!
عاقبت بخیری یک پمپ بنزین!
تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
بازندگان کنکور!
جایی برای درمان درد دیدن!/ چشمها؛ قدردان دستهای روشناییبخش
چگونه دختران دهههشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
جهانشهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم میزنیم!
«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقهای با مهاجران
عروسی که صبح ازدواجش دوید/ میگفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
غنیسازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بینالمللی انرژی تعامل داریم
چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدیترین پروژه ریلی کشور است؟