میرنیوز

پاسخ به سوالات مخاطبان از مادر دهه شصتی ۹ فرزند + پادکست

پاسخ به سوالات مخاطبان از مادر دهه شصتی ۹ فرزند + پادکست 2022-02-01T08:43:35+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله - محدث تک فلاح: بعد از انتشار گزارش خانم زهرا صادقی مادر دهه شصتی دارای ۹ فرزند، کامنت‌های قابل بررسی به دست ما می‌رسید که با بالا رفتن تعداد این سوالات، در راستای احترام به حقوق مخاطبین، تصمیم به پاسخ‌دهی به آنها گرفتیم و در این راستا، گروه مجله مهر بر آن شد که با تحلیل و بررسی و جمع‌بندی سوالات ارسالی در مرحله اول و دعوت از سرکارخانم صادقی، خانم دکتر مهدیه شادمانی دکترای روابط بین‌الملل و خانم سارا هوشمندی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، از فعالین حوزه زن و خانواده، به پاسخ‌گویی این سوالات بپردازد. گزیده‌ای از صحبت‌های این مصاحبه را در پادکستی که پیوست این گزارش می‌باشد، می‌توانید بشنوید و مشروح آن را در گزارش بخوانید.

قرار ما ساعت ۱۵ بود اما از ساعت ۱۴:۴۵ اولین مهمانم آمدند. خانم صادقی سر ساعت ۱۵ و مهمان دیگر هم.. جلسه با خوش و بش و آشنایی مختصر از همدیگر آغاز شد. در ابتدا صحبت‌ها به مطالب مربوط به کامنت‌ها اختصاص داشت و به مرور مباحث به سمت حوزه تخصصی زن و خانواده سوق پیدا کرد. از مطالبات مصوبه مجلس در طرح جمعیت صحبت شد تا اینکه در مورد زندگی خانم صادقی چه بایدها و نبایدهایی را جامعه می‌پذیرد و کدام بخش از وقایع از عرف جامعه دور است و چرا. جلسه ما تا ساعت ۱۸ ادامه داشت و در انتهای جلسه هر چند محتوای صحبت‌ها بسیار مفید و کاربردی بود اما از فضای پیرامون موضوع خارج شد به‌همین دلیل از آنجا که به نظر می‌آید از ظرفیت این گزارش خارج می‌شود تنها به اختصار آن‌ها را اشاره خواهم کرد.

در بررسی سوالات ارسالی در پاسخ به گزارش «دهه شصتی مادر ۹ فرزند» موضوعات مختلفی مطرح شد. این‌که نظرات از کشورهای مختلف و گروه‌های متفاوت و سلیقه‌های متضاد در مورد این گزارش ارائه شده بود، باعث شد که جامعه آماری مخاطب خود را، همه اقشار در نظر بگیریم. از جمله مطالب ارسالی، دغدغه‌های اقتصادی و سوال در مورد گذران امور زندگی و روش‌های رفع نیاز فرزندان این خانواده بود. دغدغه دیگر هم موضوع شرایط رسیدگی به هر کدام از فرزندان از نگاه محبتی و عاطفی بود. صحبت‌مان را با همین بهانه آغاز کردیم.

خانم صادقی: طبق آمار موضوع اقتصاد در تربیت فرزندان چندان دخیل نیست. رفاه زدگی باعث شده که ما برای فرزندان‌مان امکانات را کامل بخواهیم. چرا فکر می‌کنیم که هر بچه باید اتاق و تخت و کمد و تبلت و امکانات این‌طور را به‌صورت مجزا باید داشته باشد؟ خیلی‌ها فکر می‌کنند که اگر وضعیت الان ما برای تهیه جهیزیه و یا امکانات لازم برای اشتغال و زندگی آینده فرزندم خوب نیست پس چرا باید بچه بیاورم؟

خانم شادمانی: بحث بالا رفتن عدد جمعیت در یک جامعه به‌عنوان یک مؤلفه در بیشتر شدن قدرت نظامی و استراتژیک آن کشور تأثیر مستقیم دارد و مخصوصاً در نظام اسلامی این موضوع به‌صورت ویژه پرداخته می‌شود. اما نقدی که بنده به این نوع از تبلیغ بالا رفتن جمعیت دارم این است که در حوزه‌های زیادی جای کار برای این مبحث داریم. از جمله این‌که ما به‌جای کار روی خانم صادقی و امثالهم که در یک خانواده تعداد فرزند بیشتری دارند، باید روی تسهیلات ازدواج مجردها و تسهیلات باروری خانم‌های دارای شرایط بارداری تمرکز کنیم. پتانسیل این جمع با کمی توجه و هزینه خیلی بهتر به نتیجه بالا رفتن جمعیت می‌انجامد. ما باید بیشتر از کمیت روی کیفیت فرزندآوری دقت کنیم.

خانم هوشمندی: خانم صادقی از سمت خیلی‌ها در جایگاه نوک پیکان تبلیغ فرزندآوری قرار گرفته است و این درست نیست. مردم ما دنبال نمونه‌هایی عینی و مشهود هستند و نمونه این چنینی برای مردم قابل لمس نیست. چرا که مردم ایشان و سبک زندگی‌شان را دور از خود می‌دانند. خانم صادقی از روش گوشت خوردن در روند زندگی خود می‌گویند. از مصرف شیر می‌گویند. از روش زندگی به سبک تغذیه سالم حرف می‌زنند. مردم ما این حرف‌ها را رؤیا می‌دانند. مدت‌هاست در جامعه تبلیغ شده روزی دو لیوان شیر باید بخوریم. شما می‌گوئید نه! اشتباه است؟ خب مردم به دلیل این تفاوت‌ها شما را الگو نمی‌توانند بدانند. یا وقتی حرف از «روزی» می‌زنید یا عبارت «برکت» را در حرف‌های خود به کار می‌برید. اینها جنبه اعتقادی دارد و نمی‌شود تعمیم داد به تمام مردم کشور. اگر شما تلویزیون نمی‌بینید، درست. اما آیا این روش برای همه آدم‌ها قابل استفاده است؟ چرا این‌ها را الگو معرفی می‌کنید؟

تک‌فلاح (خبرنگار): البته در مورد گزارش خانم صادقی خوب است ذکر شود که از سوژه تا تدوین و انتشار در خبرگزاری مهر همه مراحل با خودمان بوده است و اینکه این گزارش در بین اقشار مختلف زیاد دیده شد، دلیل بر این نباید باشد که گزارش جهت‌دار است و در راستای الگوسازی ارائه شده. من در گزارش خانم صادقی تنها روایت‌گر مشاهدات خودم از ایشان و سبک زندگی‌شان بودم. هیچ اغراق یا سانسوری در این گزارش انجام نشده است.

پاسخ به سوالات مخاطبان از مادر دهه شصتی ۹ فرزند + پادکست

صادقی: مردم ما از نظر اقتصادی به زندگی خیلی آرمانی نگاه می‌کنند و از سختی کشیدن خود را مبرا می‌دانند. فکر می‌کنند که با این نوع از سختی‌ها ادامه زندگی و فرزندآوری ممکن نیست. من به‌عنوان کسی که همه این سختی‌ها را کشیده‌ام و از ابتدای زندگی تا همین چند وقت پیش درگیر مشکلات این چنینی بوده‌ام با صدای بلند و رسا می‌گویم که می‌شود! با این سختی‌ها هم می‌شود فرزند آورد و می‌شود نسل بیشتری تکثیر کرد. نحوه برخورد پدر و مادر با سختی‌ها خیلی مهم است و این‌که خود را در مقابل سختی‌ها می‌بازی یا نه. اصلاً تربیت را شما چه فرض کردید؟ تربیت در رفتار است نه کلام. اینکه بگوییم فلان چیز و فلان امکانات را باید داشته باشیم تا تربیت انجام شود اشتباه است. تربیت اصل زندگی کردن است. اصل مواجهه با مشکلات پیش رو و چگونگی برخورد با آن‌ها.

هوشمندی: بحث فرزندآوری خیلی بحث بزرگی است. اگر بخواهیم یکی از ابعاد قابل توجهش را ببینیم، فرزندآوری در «زنان شاغل» است. در گروه زنان شاغل فرزندآوری خیلی با مصائب همراه است. خانم صادقی نمونه یک خانم خانه‌دار است که برای زنان شاغل نمی‌تواند الگو باشد. الان اگر یک زن شاغل با شرایطی که روی کاغذ آمده (قانون) بخواهد طبق حق طبیعی خود فرزندی بیاورد، می‌تواند دور کار باشد. همین دورکاری را کارفرماها نمی‌پسندند. ترجیح دارند که اگر با این خانم بخواهند کار کنند، به جایش یک آقا را استخدام کنند که در این موضوع مشکلی نداشته باشند. بله قول و وعده برای خانم‌های شاغل در راستای فرزند آوری و برای بهبود شرایط قانونی برای معیشت آنان داده شده است اما مردم در کشور ما از وعده‌های داده شده و انجام نشده خسته شده‌اند. ضمن اینکه در کشور ما روالی است که اگر امروز قول ارزان شدن (مثلاً) خودرو را می‌شنویم، فردا خودرو گران می‌شود. و از این مثال‌ها بسیار است. شما می‌فرمایید که بچه‌ها راضی‌اند. خب به‌نظر من بچه‌ها خیلی برای نظر دهی کوچکند. شما الان بچه‌ها را در نتیجه تربیت نباید ببینید. بگذارید ده سال دیگر یا بیست سال دیگر. بعد ببینید بچه‌ها چطور هستند!

صادقی: من در همین‌جا چند مورد را توضیح دهم. اولاً شما در ابعاد سیاست‌گذاری وارد شدید، باید بگویم من کاره‌ای نیستم و در سیاست کلان کشور من دخالتی نمی‌کنم. اما در ابعاد زندگی خودم می‌توانم حرف بزنم و بگویم که ما در دین‌مان داریم که کثرت باید در جمعیت اتفاق بیافتد. پیامبر (ص) ما در احادیث خود دارند که (نقل به مضمون) شیعیان ما سعادتمند هستند ولو اگر جنین سقط شده باشند. از طرفی من خود در موضوع رسانه‌ای شدن مشکلی ندارم چون بنظرم این مفهوم فرزندآوری باید خیلی کار شود و عجیب و غریب بودنش از بین برود. در این مسیر همراهم. اما در اینکه من را نوک پیکان قرار دهند و بنده را الگوی بانوان ایرانی قرار دهند، ۱۰۰% مشکل دارم و مخالفم. مثل شما و خانم شادمانی. من هم یک زن از زن‌های این جامعه هستم که دارم زندگی عادی خودم را می‌کنم. چرا من را باید الگو قرار دهید؟ در مورد مطلب دیگرتان هم بگویم که من فرزند ۱۷ ساله دارم و یک پسر ۱۷ ساله دیگر کودک محسوب نمی‌شود. اما یک حرفی زدید که برای آن پاسخ دارم. گفتید ۲۰-۳۰ سال دیگر باید ببینید بچه‌ها چه وضعی دارند! من هیچ تضمینی برای فردای خودم ندارم چه رسد به ۲۰-۳۰ سال آینده فرزندم. ۹ تا بچه‌های من هر کدام یک اخلاقی دارند. من همین الان نمی‌توانم هر ۹ تا را با هم مقایسه کنم. چه برسد به سال‌های آتی. همین الان، باید حواسم را جمع کنم درست قدم بردارم. فرزندم را با کار درست و صحیح پیش ببرم. در مورد آینده هیچ قطعیتی نمی‌توانم داشته باشم.

هوشمندی: فرزندان شما الان با شرایط کنار آمده‌اند و بخاطر تعداد خواهر و برادرهای‌شان از خیلی از تفریحات زده‌اند. اما کمی بزرگ‌تر که شوند از شما درخواست می‌کنند که مثلاً چرا من را در مدرسه غیرانتفاعی ننوشتید؟ چرا امکانات من مثل بقیه هم‌کلاسی‌هایم نیست و… شما در آینده باید این‌ها را جوابگو باشید. از طرفی شما و همسرتان ساکن منطقه یک تهران بوده‌اید یعنی سطح مالی‌تان از متوسط جامعه بالاتر بوده است. الان رفته‌اید خیلی دورتر از تهران (حدود هشتگرد) خانه گرفته‌اید. خب برای چه باید این اتفاق بی افتد؟ ما در اسلام داریم در ازدواج توجه به شأن خانواده‌ای که در آن بزرگ شده‌اید را داشته باشید. شما شأن خود را به‌خاطر بالا رفتن تعداد فرزندانتان در مورد محل زندگی پایین آورده‌اید.

صادقی: در مورد مدرسه بچه‌ها من و همسرم از ابتدای زندگی توافق نظر داشتیم که اصلاً کم نگذاریم. اگر هم شده از زندگی عادی خودمان بزنیم اما بچه‌ها مدارس خوبی بروند. زمانی که تهران بودیم دختر بزرگ من مدرسه موتلفه می‌رفت و دو پسر بزرگم مدرسه علوی بودند. آن زمان من شش فرزند داشتم. اما بعد از آمدن به اینجا، مدارس جو متفاوتی نسبت به مدارس تهران دارند به‌همین دلیل از مدارس دولتی هم استفاده می‌کنند و اگر لازم باشد غیرانتفاعی می‌روند. الان دختر بزرگ من مدرسه غیرانتفاعی می‌رود و یکی از پسران بزرگم هم مشغول تحصیل در مدرسه غیرانتفاعی است. اما بقیه در مدرسه دولتی هستند. اما اصلاً موضوع بحث مالی نیست که مدرسه غیرانتفاعی نمی‌روند. انتخاب من و پدرشان این است. در مورد مسکن هم باید بگویم ما الان قادر هستیم که حتی یک خانه ۳۰۰ متری در تهران اجاره کنیم اما با مطالب خنده‌داری مواجه می‌شویم و تصمیم‌مان فعلاً این است که آنجا باشیم. من در تهران خانه ۵ خوابه دیدم برای اجاره، تا فهمید ۹ تا بچه دارم گفت نه! گفتم خدا پدرت را بیامرزد، خانه ۵ خوابه را پس باید برای چه اجاره دهی؟ اگر من که بچه زیاد دارم نگیرم، این تعداد اتاق‌ها برای چه کاربردی ساخته و طراحی شده است؟ اما خوب است این را هم بگویم که این تمکن مالی من برای امروز است. من اگر بخواهم از سطح مالی امروزم حرف بزنم دلیل بر پنهان شدن شرایط سخت مالی قبلاً نباید باشد. من وقتی می‌گویم مشکل مالی نداریم خیلی‌ها در جواب می‌گویند خب پس پشت شما به موجودی حساب‌تان گرم است. نه! من مدت کمی است که شرایط مالی‌ام بهتر شده است.

پاسخ به سوالات مخاطبان از مادر دهه شصتی ۹ فرزند + پادکست

درد دل‌ها زیاد بود و من و صادقی و شادمانی و هوشمندی به بحث‌هایی پرداختیم که شاید بعضی‌هایشان در پادکست آمده و بعضی هم نیامده است. اما خلاصه مباحث را بخواهم جمع بندی کنم این بود که هر کدام از عزیزان فرمودند:

شادمانی: با توجه به دید ایدئولوژیکی جمهوری اسلامی ایران، باید بدانیم که الگوسازی از خانم‌هایی مثل ایشان برای خیلی از باقی زنان این سرزمین ایجاد یاس و ناامیدی و احساس ناتوانی می‌آورد. یک خانم وقتی با تبلیغات ایشان مواجه می‌شود احساس می‌کند پس من با دو یا سه فرزند چقدر ناتوانم که خستگی و مشغله را نمی‌توانم از فکرم بیرون کنم. ما باید توانایی‌های دیگر زنان را بجز فرزندآوری در نظر بگیریم. حضور زنان در اجتماع بسیار مهم است و با محدود کردن زنان به فرزندآوری و خانه‌نشینی به جامعه بانوان ظلم بزرگی کرده‌ایم.

هوشمندی: آن‌طور که من در مستند خانم تک‌فلاح و مستند دیگری که جدیداً از صداوسیما از زندگی ایشان پخش شد دیدم، چیزی که خودتان نشان می‌دهید در تصویر بیرونی، یک زندگی خیلی بدون مشکل است. به‌نظر من شما باید به این موضوع بپردازید تا مشکلات زندگی شما نمود بیرونی هم داشته باشد. زندگی شما یک زندگی سنتی است و می‌توان با یک بررسی ساده فهمید که در این فضاها مخاطبین زندگی‌های سنتی در حداقل هستند. پس اگر مخاطب شما در صفحه شما حرفی زده نمی‌توان این را به کل جامعه تعمیم داد.

تک‌فلاح: خانم صادقی به‌دلیل سعه صدر و صبوری که دارند در برابر مسائل پیش‌آمد زندگی خیلی بروز بیرونی ندارند. ایشان سختی‌هایی دارند اما خُلق شخصی‌شان باعث شده که در بُعد بیرونی مسائل سخت نشان داده نشود. مثلاً یکی از مخاطبین مجله ما به بنده گفتند در مستند دهه شصتی مادر ۹ فرزند، چرا همه چیز را خوب نشان دادی؟ من پرسیدم که اگر با شش فرزند در یک خانه ۴۰ متری باشید و فقط موتور داشته باشید سختی نیست؟ این در مستند نبود؟ خندید و گفت: «آخر ایشان این جمله را اینقدر راحت بیان می‌کردند که آدم حس نمی‌کرد دارند سختی را تعریف می‌کنند.» از طرفی خانم صادقی در صفحه شخصی‌شان زندگی بدون سانسوری را نشان می‌دهند. توان رسانه در روایت یک زندگی آن‌هم با این همه جذابیت دیدنی و شنیدنی، بسیار کم است و نمی‌توان حتی در مستند ۹۰ دقیقه‌ای یا حتی سریال‌وار، جزئیات زندگی را نشان داد.

صادقی: چقدر این نوع از بحث را دوست دارم و امیدوارم از این نوع جلسات بیشتر برگزار شود. البته باید در نظر داشت که مخاطب من با مخاطب شما و مخاطب خانم شادمانی ممکن است هر کدام در حداقل باشند، چون ما هر کدام یک سری خصوصیات و اعتقادات خاص خودمان را داریم. در بحث حمایت از ما و خانواده‌های امثال ما که من اصلاً موافق نیستم و می‌گویم اگر قدمی برداشته‌ام در راستای انتخاب خودم برای این سبک زندگی بوده است. هیچ چشم امیدی به دولت و بقیه نبسته‌ام. اما در مورد فرهنگ‌سازی که بخواهم بگویم، دو سال است با گروه‌های مختلف جمعیت و فرزندآوری و… همکاری می‌کنم و به همایش‌های‌شان دعوت می‌شوم. راحت و با صراحت می‌گویم که از این‌ها برای فرهنگ ما چیزی در نمی‌آید. تازه دارم درک می‌کنم که چرا رهبر ما چندین و چند بار در این مورد حرف زدند و الان که صحبت می‌کنند می‌گویند که جهاد فرزندآوری را که هیچ… الان روی جهاد تبیین کار کنید. تازه من می‌فهمم تبیین را برای چه تاکید می‌کنند چون خیلی از ما هنوز نمی‌فهمیم که ماجرا چیست! مشکل از کجاست؟ اگر کاری قرار باشد انجام شود مردمی است. اگر منتظر حکومت باشیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اینکه حکومت از بچه‌دارها حمایت نمی‌کند و… را بریزید دور. منتظر حکومت نباید بود. روزیِ بچه را کس دیگری می‌رساند.

حرف آخر...

من هم مثل خیلی از خانم‌های اطرافم می‌توانستم با چهارتا یا شش‌تا بچه، الان مشغول یک فعالیت جدی اجتماعی یا شغلی که خودم دوست داشتم باشم. به کسی هم ایرادی نمی‌گیرم اما انتخاب من این بوده است. من در حد توان خودم فهمیدم کشور دچار بحران جمعیت است و برای حل این موضوع نیاز به معجزه داریم. حالا که معجزه رخ نمی‌دهد! ما که می‌توانیم از شدت بحران کم کنیم. پس به تکثیر نسل و تربیت فرزند مشغول شدم. الان هم علاوه بر همه این‌ها، فعالیت‌های اجتماعی را در حد توانم دارم. یک حرف دارم و واقعاً حرف دلم است. از خانم‌های جامعه که خودشان در بحث فرزندآوری فعالیتی نمی‌کنند می‌خواهم حداقل کار ممکن را که می‌توانند بکنند. به هر دلیلی، خودشان نمی‌توانند، همسرشان نمی‌خواهد و یا از پس عرف جامعه و اطرافیان برنمی‌آیند و… حداقل می‌توانند افرادی مثل من را حمایت کنند و مهم‌تر این‌که با سنگ اندازی جلوی ترویج این فرهنگ را نگیرند. نه منِ صادقی. نه! امثال من که فرزندان زیاد داریم نباید در مهجوریت باشند. تنها توقع من حمایت معنوی است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)