میرنیوز
خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: تجمعات مسالمت آمیز متعددی با حضور بیش از یک میلیون نفر در یک مکان خاص به مناسبتهای مختلف، در سراسر دنیا اتفاق میافتد که بعضی از آنها تنها یک بار روی داده و بعضی دیگر به صورت متناوب است. از جمله آنها میشود به موارد زیر اشاره کرد:
خاکسپاری سی. ان. آناندورای، سیاستمدار هندی با حدود پانزده میلیون نفر در سال ۱۹۶۹، در گینس رکورددار است.
خاکسپاری امام خمینی با بیش از ده میلیون و دویست هزار نفر در ۱۱ ژوئن ۱۹۸۹ به لحاظ نسبت جمعیت شرکتکننده به کل جمعیت کشور رکورددار است و در سال ۲۰۱۲ وارد کتاب گینس شدهاست.
مراسم مذهبی کومبه میلا در هاریدوار که هر ۳ سال یک بار برگزار میشود و با جمعیت بیش از ۶۰ میلیونیاش در سال ۲۰۱۹ رکورددار است.
و مراسم اربعین حسینی که سالانه برگزار میشود و در گینس ثبت شده، سال ۲۰۱۶ جمعیتی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر شرکتکننده داشته که این عدد هر ساله(به جز سال ۲۰۲۰ و احتمالا ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا) رو به افزایش است.
مراسمهای پیادهروی گسترده در سراسر جهان
از مراسمهای پیادهروی گسترده که سالانه در جهان برپا میشود، میتوان از مراسم پیادهرویِ صلح (مارش میرا) و پیادهروی اربعین نام برد که البته پیادهروی صلح (مارش میرا) از لحاظ جمعیت اصلاً قابل قیاس با اربعین نیست.
در مراسم پیادهرویِ صلح (مارش میرا) که از ۱۵ سال پیش، هرسال برای بزرگداشت شهدای نسلکشی سربرنیتسا (در جریان جنگ ۱۹۹۰ میلادی در منطقه بالکان) در کشور بوسنی و هرزگوین برگزار میشود، شرکت کنندگانی از سراسر جهان حدود ۱۱۰ کیلومتر راهپیمایی میکنند تا به قبرستان پوتوچاری برسند. درانتهای این راهپیمایی هم مراسم تدفین استخوانهای شهدای تازه پیدا شده برگزار میشود.
در طی این نسلکشی ۸۳۷۲ مرد مسلمان بوسنیایی توسط صربها در شهر سربرنیتسا کشته شدند.
مراسم پیادهروی اربعین حسینی یکی از مهمترین مناسبتهای مذهبی شیعیان است که در این مناسبت، شیعیان زیادی از سرتاسر جهان خود را به شهر نجف میرسانند تا با پیاده طی کردن مسیر بین دو شهر نجف و کربلا، خود را به بینالحرمین برسانند و در عزاداری این روز شرکت کنند.
پیادهروی اربعین، ۱۳۸۲ سال قدمت دارد
پیشینه پیادهروی به سال ۶۱ هجری برمیگردد که طبق روایتی اسیران واقعه عاشورا، روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مرقد امام حسین(ع) به کربلا آمدند و جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(ص) بود، در این روز به عنوان نخستین زائر امام حسین(ع) شناخته شد.
این سفر با پیادهرویهای طولانی از نجف یا بصره تا کربلا شاخص میشود. افرادی از قشرها، قومیتها و فرقههای مختلف در این راهپیمایی شرکت میکنند؛ از جمله کودکان نوپا در کالسکه و افراد مسن وحتی بیماران و افرادی که دارای معلولیتهای جسمی هستند.
حزب بعث عراق مراسم پیادهروی اربعین را ممنوع کرد
در اواخر قرن ۱۴ قمری حزب بعث عراق، با برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین مخالفت کرد و گاهی با راهپیماییکنندگان نیز با خشونت رفتار میشد که منجر به کم رونق شدن این مراسم شد.
اما بعد از سقوط حزب بعث عراق در سال ۲۰۰۳ مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت میکند. در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر در آن حضور داشتند؛ ولی در سالهای بعد تعداد زائران شرکتکننده در این راهپیمایی به بیش از ده میلیون نفر رسید.
در میان جمعیتی که به سمت کربلا راهی میشود، افرادی از این مسیحیت و یا مذهب اهل تسنن نیز مشاهده میشود.
و در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تا ۲۲ میلیون نفر زائر جمعیت گزارش شدهاست.
در مسیر نجف تا کربلا ۱۴۵۲ ستون وجود دارد
زائران عراقی از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت میکنند، مثلاً زواری که از شهره بصره حرکت میکنند مسافتی حدود ۵۲۰ کیلومتر (۳۲۰ مایل) را طی میکنند تا به کربلا برسند.
اما اکثر زائران ایرانی مسیر نجف تا کربلا را برای پیادهروی انتخاب میکنند. مسافت پیادهروی میان دو شهر حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ۱۴۵۲ ستون در مسیر نجف به کربلا وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است. برای پیادهروی کل مسیر زمانی در حدود ۲۵ تا ۳۰ ساعت لازم است.
بسیاری نیز از کشورهای دیگر نظیر انگلستان، آلمان، آمریکا و... در مسیر پیادهروی که به مشایه معروف است حضور پیدا میکنند.
در مسیرهای زیارتی غذا، اسکان و سایر خدمات به صورت رایگان توسط داوطلبان ارائه میشود. همه ساله در مسیر راهپیمایی مکانهایی معمولاً به صورت چادرهایی بزرگ با نام «موکب» یا «مضیف» به صورت مردمی و خودجوش برپا میشود؛ در این موکبها خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران ارائه میشود. اجتماعات مذهبی عراق، موکبهای بسیاری جهت استراحت زائرین برپا میکنند و رایگان به زائران خدمات میهند. مدیریت موکبها بهشکل مردمی و مستقل از دولت است.
مراسم پیادهروی جاماندگان اربعین
در ایران نیز افرادی که از راهپیمایی اربعین عراق جاماندهاند، مراسم پیادهروی جاماندگان اربعین را در شهرهای مختلف برپا میکنند؛ در این برنامه مردم در مسیرهای مشخصی و معمولاً با مقصد قرار دادن یک مکان مذهبی (همچون بقعه یکی از امامزادگان) در شهرهای خود اقدام به پیادهروی میکنند.
مسیر اصلی پیادهروی جاماندگان اربعین در شهر تهران حدفاصل میدان امام حسین(علیه السلام) تا حرم حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) در شهر ری است.
منبع : خبرگزاری مهر
اقدامی زیبا از بانوان روستای انصارالامام همدان در حمایت از مقاومت
معصومه؛ دوست علم و جهاد و شهادت، مثل امیاسر!
پای کودکان فلسطین در رکاب دوچرخه محمد
صف طلا در بازار خیابان جهاد
شوخیهای موشکی!
اهدای زیورآلات توسط بانوان ایران برای جنگ با اسرائیل
اهدای زیورآلات بانوان ایرانی برای جنگ با اسرائیل
معامله با حسین اینبار با جمع آوری زباله از زیر پای زائرانش
خادمی که در کربلا مرگ خود را پیش بینی کرده بود
موکبداری عاشقانه شهربابکیها در عمارت ماری خانم فرانسوی
توصیههای طب ایرانی برای پیادهروی اربعین
یک دست پیراهن خونین؛ یک دست به ستون عرش
عکسی که هیچوقت نگرفتیم...
مغازهای که هر سال موکب میشود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیمکره!
دلتنگها یکدیگر را پیدا میکنند/ کربلاییشدن بدون نیت قبلی!
خوشرویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
دشمن آتش و تبر/ «من، حبیبالله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندانبان/ پارک و هتل نمیخواهیم؛ درختها را آب بدهید!
«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسههای نظامی
«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسههای نظامی!
ماجرای شلغمهای یک نماینده در توئیتر
سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دستهایم در مسیر شهر جان داد!»
سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دستهایم در مسیر شهر جان داد!»
سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دستهایم جان داد!»
دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خطنویسی روی خط عاشقی!
وامهای راحتالحلقوم و ضمانتهای ضربدری!
عاقبت بخیری یک پمپ بنزین!
تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!