میرنیوز

لدفا! فارسی را پاس بداریم...

لدفا! فارسی را پاس بداریم... 2021-09-18T11:21:46+04:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: پریا؛ دختر کوچک برادرم را عرض می‌کنم ، کلاس چهارم ابتدایی است. امروز صبح با گوشی مادرش پیام داد: «عع امهههه میشه ی چی بت بگم؟؟؟؟»

اول که پیام را دیدم نتوانستم متوجه شوم به چه زبان و با چه ادبیاتی است، راستش تصور کردم همین طوری انگشتش روی صفحه تاچ موبایل کشیده شده و بی‌‎منظور چیزی ارسال کرده. اعتنا نکردم و از صفحه پیام خارج شدم. بعد از چند دقیقه دیدم پیامی دیگر داد و با «؟؟؟؟» این منظور را رساند که منتظر جواب است! کمی پیام قبل را بالا و پایین کردم و با خودم کلنجار رفتم تا فهمیدم نوشته: «اِ عمه می شود یک چیزی بهت بگویم؟»

جمله طنز احمد مهرانفر در فیلم کاتیوشا را بارها مرور کردم که: «به کجا داریم میریم ما؟»؛ با این تفاوت که من جدی بودم و متاسف.

واقعا حیف زبان شیرین فارسی و قواعدش نیست که با دلایل مختلف ضیق وقت و راحتی در نوشتار و هزار دلیل غیر قانع کننده دیگر، این بلا سرش بیاید که کلمات شکسته محاوره را وارد نوشتار کنیم؟ مثلا اینطوری نشان می‌دهیم که ادبیاتمان متفاوت از دیگران است یا چه؟

فکر می‌کنم اگر با همین دست‌فرمان، تخت گاز پیش برویم آینده زبان فصیح فارسی در نسل‌های بعدی وجود خارجی نداشته باشد.

نمی‌دانم اگر فردوسی که ۳۰ سال عمرش را برای نگارش شاهنامه صرف کرد تا علاوه بر شاهکارش، الگویی درست در نگارش فارسی برای نسل‌های بعد به ارث بگذارد، این نگارش‌ها را در فضاهای مجازی و به اصطلاح کپشن‌ها و کامنت‌ها می‌دید چه حالی می‌شد!

متاسفانه با موجی از الفاظ و واژگان با املای کاملا نا آشنا مواجه شدیم که گویا رفته رفته دارد برای چشم‌ها عادی می‌شود. عمق فاجعه هم زمانی مشخص می‌شود که اگر جایی املای درست واژگان را ببینیم و یا با متنی کتابی و رسمی برخورد کنیم، برایمان بیگانه جلوه می‌کند.

اگر نسل ما « مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید/که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید» حافظ را کامل درک نکرد، آیا این نسل دهه هشتادی و نودی می توانند « آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا / بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا» استاد شهریار را درک کنند؟

طراح: عباس گودرزی

لدفا! فارسی را پاس بداریم...

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای جواهرات کارتیه

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای جواهرات کارتیه
2021-10-22T15:55:59+03:30
نمایشگاه «کارتیه و هنرهای اسلام» روز پنجشنبه در پاریس آغاز به کار کرد. شرکت صاحب‌نام «کارتیه» می‌گوید هنرهای اسلامی الهام‌بخش او برای دمیدن روح تازه در جواهر...

پادکست دکه روزنامه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۹ مهر ۱۴۰۰
2021-10-21T11:35:57+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!

جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!
2021-10-21T07:49:14+03:30
امیرکبیر ۱۷۲ سال قبل برای کسانی که از زدن واکسن آبله امتناع می‌کردند جریمه‌ای در نظر گرفته بود که الان معادل ۱۹ میلیون تومان است.

نامه گلایه دزد هندی به صاحب‌خانه

نامه گلایه دزد هندی به صاحب‌خانه
2021-10-20T12:49:15+03:30
دزد هندی که برای دزدی به خانه یک مأمور دولتی رفته بود، پس از این که چیز دندان‌گیری دستش را نگرفت یک دست‌نوشته از خودش به جا گذاشت.

پادکست دکه روزنامه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
2021-10-20T09:55:54+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

موبایلی که وسط پخش زنده اینستاگرام سرقت شد!

موبایلی که وسط پخش زنده اینستاگرام سرقت شد!
2021-10-20T07:55:53+03:30
یک سارق مصری موبایل یک خبرنگار را حین پخش زنده اینستاگرامی سرقت کرد! ویدئوی این سرقت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا
2021-10-19T14:22:37+03:30
جیورجیا اورلاندی، خبرنگار یورونیوز در ایتالیا با شماری از افغان‌هایی که به تازگی به این کشور پناه آورده اند و چالش‌های زندگی در غربت گفت‌وگو کرده است.

نیروهای اشغالگر با کفش وارد مسجد ابراهیمی شدند

نیروهای اشغالگر با کفش وارد مسجد ابراهیمی شدند
2021-10-19T11:09:37+03:30
مسجد ابراهیمی به عنوان قدیمی‌ترین مسجد در تاریخ، بارها مورد تعرض قرار گرفته است که آخرین هتاکی ورود سربازان رژیم اشغالگر صهیونیستی با کفش به داخل حرم است.

پادکست دکه روزنامه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۷ مهر ۱۴۰۰
2021-10-19T10:15:56+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

بیا تو و گریه کن!

بیا تو و گریه کن!
2021-10-19T08:15:55+03:30
خبر ساخت جایی برای گریه کردن در اسپانیا حسابی در دنیا سر و صدا کرده است. در این گزارش «اتاق گریه» را به نقل از رسانه رویترز بررسی کرده‌ایم.

آبادی دوباره جوی‌آباد

آبادی دوباره جوی‌آباد
2021-10-18T11:49:15+03:30
اهالی محله جوی‌آباد خمینی‌شهر دست‌به‌دست هم داده و برای رفع مشکلات محله‌شان قدم‌های بزرگی برداشته‌اند که روزنامه جام جم در گزارشی به این سوژه پرداخته است.

پادکست دکه روزنامه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰
2021-10-18T10:02:36+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

هیچ محدودیتی بدتر از ناامیدی نیست/ هاشمیه متقیان از زندگی می‌گوید

هیچ محدودیتی بدتر از ناامیدی نیست/ هاشمیه متقیان از زندگی می‌گوید
2021-10-18T07:22:35+03:30
گروه «مجله مهر» به مناسبت هفته تربیت بدنی با هاشمیه متقیان قهرمان پارالمپیک توکیو گپ و گفتی صمیمی داشته است.

یک جام‌جهانی در تخت جمشید!

یک جام‌جهانی در تخت جمشید!
2021-10-17T16:09:20+03:30
با تمام تلاش‌های شاه پس از برگزاری جشن ۲۵۰۰ ساله کمتر کسی به عظمت تاریخ ایران پی برد و آن چیزی که در مطبوعات خارجی سروصدا کرد، هزینه‌ی هنگفت این جشن‌ بود نه ...

پادکست دکه روزنامه یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰
2021-10-17T11:16:03+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

تأثیر بازی و قصه‌خوانی در پالایش روان کودکان

تأثیر بازی و قصه‌خوانی در پالایش روان کودکان
2021-10-17T09:16:02+03:30
شهرداری منطقه ۷ در اقدامی متفاوت سعی داشته تا کاری متفاوت برای کودکان بی‌سرپرست انجام دهد که روزنامه ایران گزارشی از این فعالیت نوشته است.

حذف اپلیکیشن قرآنی از فروشگاه اپل به درخواست دولت چین

حذف اپلیکیشن قرآنی از فروشگاه اپل به درخواست دولت چین
2021-10-16T16:55:55+03:30
اپل به درخواست مقامات دولت چین، اپلیکیشن قرآن مجید که برای خواندن و گوش دادن به آیات قرآن استفاده می‌شود را از اپ استور چین حذف کرده است.

حضور جوانان اهل سنت برای اهدای خون به زخمیان شیعه حمله قندهار

حضور جوانان اهل سنت برای اهدای خون به زخمیان شیعه حمله قندهار
2021-10-16T14:55:57+03:30
پس از انفجار دیروز مسجد فاطمیه قندهار، برادران اهل سنت برای اهدای خون به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

نامه‌ای از طرف کودک ۸ ساله به رئیس‌جمهور

نامه‌ای از طرف کودک ۸ ساله به رئیس‌جمهور
2021-10-16T12:02:37+03:30
یکی از کاربران توئیتر با انتشار عکسی از نامه یک دختر بچه ۸ ساله که در سفر استانی پنجشنبه گذشته به شیراز توسط تیم رئیس‌جمهور دریافت شد، واکنش نشان داد.

پادکست دکه روزنامه ۲۴ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۴ مهر ۱۴۰۰
2021-10-16T10:42:37+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

آرامش بعد از طوفان در بیروت!

آرامش بعد از طوفان در بیروت!
2021-10-16T09:49:23+03:30
الجزیرة با انتشار چند عکس از آرامشی که پس از یک روز خونین به بیروت بازگشته، خبر داد.

مرگ از پنجره می‌آید/ آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت

مرگ از پنجره می‌آید/ آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت
2021-10-15T15:02:39+03:30
مریم محمد فرحات، مادر لبنانی که نگران فرزندانش که در مدرسه بودند شده بود، از پنجره خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

مرگ از پنجره می‌آید / آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت

مرگ از پنجره می‌آید / آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت
2021-10-15T14:49:21+03:30
مریم محمد فرحات، مادر لبنانی که نگران فرزندانش که در مدرسه بودند شده بود، از پنجره خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

پادکست دکه روزنامه ۲۲ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۲ مهر ۱۴۰۰
2021-10-14T11:00:19+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

کاندیدای شکست‌خورده با پوسترهای تبلیغاتی‌اش ماهی کبابی درست کرد!

کاندیدای شکست‌خورده با پوسترهای تبلیغاتی‌اش ماهی کبابی درست کرد!
2021-10-14T07:53:34+03:30
یک کاندیدای عراقی که در انتخابات پارلمان شکست خورده بود، با پوسترهای تبلیغاتی‌اش بساط کباب کردن ماهی را به راه انداخته و تصاویرش را در فضای مجازی به اشتراک گ...

۲۵۶۰ سال پیش در چنین روزی کوروش هخامنشی بابل را تصرف کرد

۲۵۶۰ سال پیش در چنین روزی کوروش هخامنشی بابل را تصرف کرد
2021-10-13T16:20:16+03:30
۵۳۹ سال قبل از میلاد مسیح در چنین روزی، کوروش هخامنشی سرزمین تاریخی «بابل» که از یکی از نخستین تمدن‌های بشری در آن‌جا پدید آمده بود را تصرف کرد که در این گزا...

پیام پهلوانان در بیانات رهبری

پیام پهلوانان در بیانات رهبری
2021-10-13T13:26:58+03:30
صفحه توئیتر khamenei.ir منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به مناسبت موفقیت تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشور در رقابت‌های قهرمانی جهان، پیام‌های...

آثار هنری ظریف‌تر از سوراخ سوزن!

آثار هنری ظریف‌تر از سوراخ سوزن!
2021-10-13T12:20:17+03:30
نسخه‌های مینیاتوری آثار هنری مشهور جهان بیش از ۱۲۲۰۰۰ دلار فروخته شده است!

پادکست دکه روزنامه چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰
2021-10-13T11:27:11+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

کشف شواهد از قدیمی‌ترین لباس جهان با قدمت ۱۲۰ هزار سال

کشف شواهد از قدیمی‌ترین لباس جهان با قدمت ۱۲۰ هزار سال
2021-10-13T08:52:19+03:30
باستان‌شناسان می‌گویند در غاری در مراکش اشیائی متعلق به ۱۲۰ هزار سال پیش یافته‌اند که نشان می‌دهد انسان به کمک آن‌ها لباس تولید می‌کرده است.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)