میرنیوز

آنلاین بودن تنها شرط حضور در «تکیه» است

آنلاین بودن تنها شرط حضور در «تکیه» است 2021-09-14T18:15:36+04:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: برای بیرون کردن کرونا از همان روزی که گفته می‌شد «مهمان ناخوانده» است، دست به هرکاری زده شد و کم‌مانده به خرافات هم جامه عمل پوشاند که اگر کفشش پیدا شود، به قول قدیمی‌ها نمک در آن ریخته شود، بلکه شرش را کم کند!

تحمل خودش که از چین آمده بود سخت بود؛ چه برسد به اقوامش که هر چند وقت یکبار از کشورهای مختلف سروکله‌شان پیدا می‌شود.

وقتی محرم اول آمد و بساط برگزاری روضه‌ها و هیئات را با احتیاط چیدند تا مبادا شیوع ویروس منحوس گسترده‌تر شود، اقدامات زیادی انجام شد تا رنگ عزای حسینی، کمرنگ نشود. چه بسا که در پس همین اقدامات، خلاقیت‌هایی صورت گرفت که نه تنها در تاریخ ماندگار می‌شود، بلکه عزاداری‌های قبل از محرم ۱۴۴۲ را هم زنده می‌کند؛ نمونه‌اش سایت «تکیه» که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و می‌تواند عنوان دایرة المعارف سخنرانی و مداحی را در آرشیوهای دو سال اخیر بگیرد.

آنلاین بودن تنها شرط حضور در تکیه است

پخش زنده هیئت‌ها حتی از شهرهای مرزی

فعالیت سایت «تکیه»، با ۷ نفر نیروی ثابت پای‌کار قبل از محرم پارسال فعالیتش شروع شد و کاری کرد که اگر بنا به ملاحظات کرونایی، هیئت رفتن محدود شد، شور و حال عزاداری‌ها از رونق نیفتد. همین دلیل هم باعث شد که دهه اول محرم امسال ۵۹۴۰ ساعت پخش زنده را از ۴۰۱ هیئت فعال داشته باشد؛ این هیئات ۲۷ استان و ۸۱ شهر را شامل می‌شد که تهران، قم، خراسان جنوبی و اصفهان بیشترین جلسات روضه را داشتند و از مرزی‌ترین شهر که هیرمند در استان سیستان و بلوچستان باشد تا باغ بهادران اصفهان و بندرلنگه هرمزگان و ماهشهر جیرفت و بروجن چهارمحال بختیاری و خیلی شهرهای کوچک دیگر را دربرمی‌گرفت.

فقط کافی‌ست به اینترنت متصل باشید

تکیه که در دو بخش پخش زنده هیئات و آرشیو صوت و تصویر مداحی‌ها و سخنرانان فعال است، مجال می‌دهد که عزاداران در لحظه مراسم عزاداری را دنبال کنند؛ نه محل کار و خانه و ترافیک بهانه می‌شود، نه حتی کودک خردسالی که با شیطنت‌هایش اجازه نمی‌دهد مادر یا پدرش به هیئت بروند، فقط کافی‌ست به اینترنت وصل باشید.

حالا اگر دلایل دیگری وجود داشت که کسی نتوانست در لحظه آنلاین باشد و مراسم زنده تکیه را دنبال کند، می‌تواند بعدا آرشیو مداحی و سخنرانی ۴۰ مداح و سخنران معروف را ببینند و آن را به صورت رایگان دانلود کند.

اگر قرار باشد از پربازدیدترین مداحی و سخنرانی هیئت‌های دهه اول محرم امسال نام برد، باید از «مهدی رسولی - هیئت ثارالله رنجان»، «محمود کریمی و حنیف طاهری - هیئت عشیره عاشورا تهران»، «سید رضا نریمانی - هیئت فدائیان حسین اصفهان»، «میثم مطیعی - هیئت میثاق با شهدا تهران»، «امیر کرمانشاهی - هیئت انصار الحجه مشهد»، «محمدرضا و حسین طاهری - مکتب الزهرا تهران»، «سید مهدی حسینی - هیئت نور الرضا تهران»، «محمدحسین پویانفر - هیئت ریحانه النبی تهران»، «سخنرانی شیخ حسین انصاریان - تهران»، «سخنرانی استاد پناهیان - تهران» و «آستان مقدس حضرت معصومه (س) - قم» گفت.

البته ناگفته نماند که سرویس پخش زنده هیئت فقط شامل ۴۰ مداح و سخنران معروف نمی‌شود و در این سرویس حتی هیئت‌های خانگی که با گوشی به تکیه فیلم ارسال می‌کنند و به صورت رایگان در سایت ثبت‌نام کرده‌اند هم قابل مشاهده است و از مزیت‌های تکیه این است که اگر هیئتی در هر شبکه‌ای که امکان پخش زنده داشته باشد مثل اینستاگرام، یویتوب، آپارات و... می‌تواند همزمان با پخش زنده در تکیه، در صفحات دیگر هم مراسمش را پخش کند؛ بدون این که هزینه مضاعفی متحمل شود.

آنلاین بودن تنها شرط حضور در تکیه است

تکیه بزرگترین آرشیو مداحی و سخنرانی دو سال گذشته

تکیه بزرگترین آرشیو مداحی‌ها و سخنرانی‌های ۴۰ مداح و سخنران شاخص کشور در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را در خود دارد که اگر سهم پلتفرم‌های پخش زنده از پوشش هیئت‌ها مرور شود، این ادعا ثابت می‌شود: تکیه ۹۰%، روبیکا ۶۵% ، هیئت آنلاین ۲۷% و آپارات ۵%.

بهزاد رفیعی از اعضای تیم تکیه، توضیحات بیشتری می‌دهد: «در این دو سال آرشیو به روز ۴۰ مداح و سخنران شاخص را به طور کامل و جامع با تمام جزییات اعم از متن مداحی، مناسبت‌، و تاریخ در سایت بارگزاری کردیم که قصد داریم این آرشیو محدود به مناسبت‌های ۲ سال گذشته نباشد و صوت و فیلم سال‌های قبل از ۱۳۹۹ را هم به آن اضافه کنیم. در ماه محرم و صفر درگیر برنامه‌های پخش زنده هستیم که بعد از این ایام با کاهش مراسم‌ها، فرصت بیشتری برای آرشیو موارد سال‌های قبل پیدا می‌کنیم. حتی در مورد آرشیو قرائت قاریان قرآن و مداحی‌های ترکی هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم.»

تکیه مخاطبینش را تنها نمی‌گذارد

از آنجایی‌که اوج ساعت‌های پخش زنده مراسم‌ها برای بعد از اذان مغرب است و تعداد بازدیدکننده‌های سایت زیاد می‌شود و امکان دارد به مشکل بربخورند، بخش پشتیبانی پخش زنده تکیه از امسال فعال شده و از طریق واتس‌اپ پاسخگوی مشکلات و حتی آموزش اولیه ورود به سایت هستند.

شاید همین پشتیبانی‌ها و با مشکل مواجه نشدن مخاطب‌ها بوده که بازدید امسال از سایت ۵۷ درصد رشد داشته و به بیش از ۵.۲۰۰.۰۰۰ رسیده.

آنلاین بودن تنها شرط حضور در تکیه است

دهه هشتادی‌ها را فراموش نکردیم

رفیعی از کارهایی که برای نوجوانان صورت گرفته می‌گوید: «جدا از سایت، تکیه روی تلوبیون هم ۱۰ تا شبکه زنده اینترنتی دارد که از بین این شبکه‌ها، شبکه تکیه نوجوانی از شبکه‌های مختص نوجوان است.

از کارهای ویژه دیگر تکیه برای نوجوان‌ها هم پویش «مثل قاسم» است که با همکاری شبکه امید از اول محرم راه افتاد و تا اربعین ادامه دارد. در این پویش نوجوانان تولیدات محرمی خودشان از برپایی هیئت و بازخوانی مداحی و فیلم گرفته تا عکس و نقاشی و دلنوشته‌هایشان را ارسال می‌کنند. از اول محرم داوری موارد ارسالی شروع شده که قرار است هر هفته به برنده‌ها جوایز نقدی و کمک هزینه سفر به مشهد داده شود.

راه اندازی کانال تکیه نوجوانی در پیام رسان شاد را هم داشتیم که بیش از ۱۶ هزار نوجوان عاشورایی آن را دنبال می‌کنند. دراین پیام‌رسان تولید مستند، استاپ موشن و محتواهای ویژه نوجوانان را ارائه می‌دهیم.»

حالا که از تیم‌هایی مثل تکیه همچین فعالیت‌هایی در برگزاری مراسم‌های مذهبی دیده می‌شود، آیا ویروس منحوسی مثل کرونا می‌تواند اعتقادات را تعطیل کند و مانع از رونق مذهبی شود؟

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

زندگی جاری می‌شود

زندگی جاری می‌شود
2021-09-21T12:29:50+04:30
تعدادی از گروه های خیریه برای رسیدن آب به روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان با یک‌دیگر همکاری می کنند که روزنامه جام‌جم گزارش مفصلی از این اقدام داده است.

خاک پای زوار هم تبرک است

خاک پای زوار هم تبرک است
2021-09-21T11:21:50+04:30
کاربری در توئیتر با انتشار عکس‌هایی از حال و هوای یک پیرمرد عراقی از پیاده‌روی اربعین نوشت.

بزرگترین تجمعات انسانی دنیا کدامند؟

بزرگترین تجمعات انسانی دنیا کدامند؟
2021-09-21T06:28:29+04:30
در این گزارش به بزرگترین تجمعات سراسر دنیا که در آن‌ها بیش از یک میلیون نفر در یک مکان خاص به مناسبت‌های مختلف گرد هم می‌آیند پرداخته شده که بعضی از آن‌ها ثب...

پسرانی که بدون خواهران‌شان به مدرسه نمی‌روند!

پسرانی که بدون خواهران‌شان به مدرسه نمی‌روند!
2021-09-20T18:28:32+04:30
عکس پسر افغانستانی درحمایت از تحصیل دختران افغان، شروع کمپینی جدید بین کودکان افغانستان و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

همشاگردی از دور سلام

همشاگردی از دور سلام
2021-09-20T15:35:08+04:30
در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، روزنامه ایران گزارشی از حال و هوای دانش‌آموزان برای شروع کلاس‌ها در شرایط کرونایی نوشته است.

پرچم‌دار روضه‌های شمیران+ صوت و ویدئو

پرچم‌دار روضه‌های شمیران+ صوت و ویدئو
2021-09-20T15:21:49+04:30
حاج حجت کسری از پیرغلامان نام‌دار اهل بیت (علیهم السلام) صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.

پرچم‌دار روضه‌های شمیران + صوت و ویدئو

پرچم‌دار روضه‌های شمیران + صوت و ویدئو
2021-09-20T14:41:55+04:30
حاج حجت کسری از پیرغلامان نام‌دار اهل بیت (علیهم السلام) صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.

چرا حاج حجت کسری بزرگ بود؟ + صوت و ویدئو

چرا حاج حجت کسری بزرگ بود؟ + صوت و ویدئو
2021-09-20T14:15:09+04:30
حاج حجت کسری از پیرغلامان نام‌دار اهل بیت (علیهم السلام) صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.

سرمایه‌ای که در «سعدآباد» و «وین» برباد رفت!

سرمایه‌ای که در «سعدآباد» و «وین» برباد رفت!
2021-09-20T10:41:54+04:30
قطعی برق‌های مکرر در تابستان امسال مشکلات عدیده‌ای به وجود آورد در حالی‌که مقام معظم رهبری راه برون‌رفت از این چالش را از ۱۷ سال پیش ارائه داده بودند.

طرح نشان ایرانی، پُز کالای داخلی است

طرح نشان ایرانی، پُز کالای داخلی است
2021-09-19T16:21:43+04:30
طرح نشان ایرانی ۲ به منظور تبلیغ و معرفی کالای ایرانی و تولیدکننده‌های ایرانی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار شد. اما داستان ای...

میلیون‌ها نفر در جهان زباله‌های رها شده را جمع کردند

میلیون‌ها نفر در جهان زباله‌های رها شده را جمع کردند
2021-09-19T13:15:07+04:30
از سال ۲۰۱۸ تا کنون مردم مختلفی از سراسر دنیا در روز ۱۸ سپتامبر، زباله‌های رها شده در شهرها و طبیعت را جمع‌آوری می‌کنند.

کارتونیست، جراح دمل چرکین مسائل است

کارتونیست، جراح دمل چرکین مسائل است
2021-09-18T19:08:29+04:30
گروه مجله مهر، به مناسبت روز جهانی کارتون با عباس گودرزی، طراح کاریکاتورهای سیاسی و خبرساز رسانه به گفتگو نشست.

کارتونیست جراح دمل چرکین مسائل است

کارتونیست جراح دمل چرکین مسائل است
2021-09-18T17:21:53+04:30
گروه مجله مهر، به مناسبت روز جهانی کارتون با عباس گودرزی، طراح کاریکاتورهای سیاسی و خبرساز رسانه به گفتگو نشست.

لدفا! فارسی را پاس بداریم...

لدفا! فارسی را پاس بداریم...
2021-09-18T11:21:46+04:30
امروز در تقویم ایرانی روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار است، اما چه بلایی دارد سر زبان اصیل و فصیح فارسی می‌آید؟

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!
2021-09-17T13:15:05+04:30
بالاخره بعد از ماه‌ها چشم انتظاری دهه شصتی‌ها، از ۲۲ شهریور نوبت واکسیناسیون این نسل به اصطلاح خودشان «سوخته» شروع شد.

دختری که با اینستاگرامش رژیم صهیونیستی را شکست داد

دختری که با اینستاگرامش رژیم صهیونیستی را شکست داد
2021-09-16T15:08:37+04:30
 مجله «تایم» نام منی الکرد و محمد الکرد را در بین ۱۰۰ چهره تأثیرگذار ۲۰۲۱ منتشر کرده است. این خواهر و برادر کسانی بودند که توانستند جنایت رژیم صهیونیستی در م...

شکوفایی مذهب تشیع و نقش آن روی سکه‌های سلاطین

شکوفایی مذهب تشیع و نقش آن روی سکه‌های سلاطین
2021-09-16T13:35:14+04:30
گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی از جمله گنجینه‌های پرباری است که در آن بیش از 75 هزار سکه از دوره‌های مختلف و کشورهای مختلف وجود دارد.

من تونل را حفر کردم

من تونل را حفر کردم
2021-09-15T14:23:42+04:30
صبح امروز وکیل یکی از زندانیان فلسطینی که از زندان اسرائیل فرار کرده بودند در گفت و گو با رسانه الجزیره، روایت فرار را از زبان طراح اصلی نقل کرده است.

تصور دنیای بدون گلزار!

تصور دنیای بدون گلزار!
2021-09-15T12:22:19+04:30
روز گذشته ویدئویی منتشر شد که از چند نوجوانان دختر و پسر پرسیده شد «دنیای بدون محمدرضا گلزار را تصور کنند». واکنش این نوجوانان موجی از واکنش کاربران را در فض...

بهانه ای برای عدم واردات واکسن

بهانه ای برای عدم واردات واکسن
2021-09-14T15:22:37+04:30
طی همین چند هفته اخیر بیش از ۲۰میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد.

۵ دلیل برای دوری از گوشی‌های هوشمند

۵ دلیل برای دوری از گوشی‌های هوشمند
2021-09-14T14:16:13+04:30
با وجود تمام قابلیت‌های مثبت در گوشی‌های هوشمند، نباید از ضررهای آن غافل شد. الجزیره ۵ دلیل را برای دوری از گوشی‌های هوشمند عنوان کرده که شاید در ظاهر حس نشو...

یک رژیم جعلی همه چیزش جعلی است!

یک رژیم جعلی همه چیزش جعلی است!
2021-09-14T11:48:47+04:30
روز گذشته صفحات اینستاگرام و توئیتر اسرائیل به فارسی عکسی جعلی را به نوید افکاری نسبت داده و منتشر کردند.

روایتی از مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس

روایتی از مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس
2021-09-13T14:22:14+04:30
روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با سید جعفر حسینی‌ودیق نویسنده کتاب «مهمانان ام الرصاص» انجام داده؛ کتابی که حکایت از رشادت‌ها و مظلومیت شهدای غواص است.

۶ زندانی فلسطینی چقدر خرج روی دست رژیم صهیونیستی گذاشتند؟ 

۶ زندانی فلسطینی چقدر خرج روی دست رژیم صهیونیستی گذاشتند؟ 
2021-09-13T12:35:31+04:30
در این گزارش، الجزیره به بررسی هزینه‌ ۶ زندانی فلسطینی که هفته گذشته از زندان جلبوع فرار کردند، پرداخته است.

موکب‌های کوچک و دل‌های بزرگ

موکب‌های کوچک و دل‌های بزرگ
2021-09-13T12:08:49+04:30
در هیاهوی بی‌تابی دل‌ها، کانال  «دلنوشته های یک عراقی» در تلگرام، عکس‌هایی از موکب‌های صمیمی کوچکِ دل‌بزرگ‌های عراقی منتشر کرده و دل‌ها را بیشتر هوایی کرده ا...

«زخم کاری» برای دومین بار در توئیتر ترند شد

«زخم کاری» برای دومین بار در توئیتر ترند شد
2021-09-12T16:35:27+04:30
سریال خانگی «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و بازی پررنگ جواد عزتی برای دومین بار ترند توییتر شد.

چگونه بیماران بستری جزایر جنوبی ایران به صفر رسید؟

چگونه بیماران بستری جزایر جنوبی ایران به صفر رسید؟
2021-09-12T13:28:48+04:30
محبوبیت جزیره کیش میان گردشگران، هیچ گاه جزیره را خالی از مسافر نکرد و حتی شرایط قرمز کرونایی هم مانع ورود نشد اما با اعمال اقدامات، تعداد بستری‌های کیش به ص...

شکستن مهر مرجع تقلید بعد از رحلت درست است؟

شکستن مهر مرجع تقلید بعد از رحلت درست است؟
2021-09-12T12:35:32+04:30
فیلم شکستن مهر حضرت آیت‌الله سید محمد سعید حکیم که در رسانه‌ها منتشر شده است، ابهاماتی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده که در این گزارش به این رسم پرداخته‌ایم.

عدالتخواهی حاج حیدر

عدالتخواهی حاج حیدر
2021-09-11T16:28:56+04:30
حیدر رحیم پورازغدی، از مجاهدین و مبارزین سیاسی پیش از انقلاب، الهام بخش عدالت خواهی اخلاقی و سازنده بود.

چیزی بیشتر از تخصص نیاز داریم

چیزی بیشتر از تخصص نیاز داریم
2021-09-11T12:28:54+04:30
حالا که چند روزی از ارائه نقدها و نظرها درباره نماهنگ «دهه هشتادی‌ها» می‌گذرد، امیر تیموری، شاعر، خواننده و کارگردان از ملزومات ساخت اثر برای کودک و نوجوان ن...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)