میرنیوز

شکستن مهر مرجع تقلید بعد از رحلت درست است؟

شکستن مهر مرجع تقلید بعد از رحلت درست است؟ 2021-09-12T12:35:32+04:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: شاید اگر فیلم شکستن مهر حضرت آیت‌الله سید محمد سعید حکیم که توسط جمعی از علما و روحانیون در نجف اشرف برگزار شده را با صدای بسته ببینید،گمان کنید که وسایل این مرجع گرانقدر بعد از وفاتشان به قصد توهین و بی‌احترامی مورد تعرض قرار گرفته، اما هنگاهی که صدای ویدئو را بلند کنید متوجه می‌شوید که در حین انجام شکستن مهر، ذکر می‌گویند و گریه می‌کنند.

واقعیت این است که مراسم شکستن مهر مرجع تقلید بعد از رحلت ایشان از قانون‌های نانوشته و دیرینه حوزه است که از مراجع تقلید قدیمی نقل شده و یکی از سنت های ارزشمند حوزوی به حساب می‌آید.

شکستن مهر مرجع تقلید بلافاصله بعد از رحلت، در حضور برخی بزرگان و شاهدان انجام می‌شود که با این کار به مؤمنان و مقلدان آن مرجع تقلید اطمینان داده شود که دیگر زمینه‌ای برای سوءاستفاده از جایگاه مرجع درگذشته وجود ندارد.

مهر مراجع تقلید به فتواها اعتبار می‌بخشد

آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد طی مصاحبه کوتاه تلفنی از پیشینه این سنت می‌گوید: «از زمان امام صادق(ع) که مسئله وکالت از طرف ائمه و بزرگان به افراد مورد اعتماد داده شد، مهری در اختیار این مامور از ناحیه امام قرار می‌گرفت که وقتی نامه یا دستوری را از جانب این بزرگان به جای دیگر منتقل می‌کنند، با مهری که در نامه زده می‌شد، مقلدان از اعتبار آن نامه مطمئن شوند.

این رسم و مهر مراجع تقلید از آن زمان باب شد و همچنان نیز ادامه دارد.»

مهر مخصوص امضای فتاوای مرجع بزرگ تقلید، نشانه معتبر بودن فتواهای صادر شده مرجع تقلید است و یکی از راه‌هایی که مقلدان اصالت فتواها را تشخیص می‌دهند، مشاهده مهر مخصوص امضای فتوای مراجع تقلید است. پس از رحلت مراجع تقلید، مهر ایشان به گونه‌های مختلفی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، مثلا ممکن است زیر فتواهایی زده شود که فتوای آن مرجع تقلید نیست و به نوعی به فاسد کردن فتواهای صحیح حتی دوران حیات مرجع تقلید متوفی منجر شود.

آیت‌الله ناصری از سرنوشت مهر مراجع تقلید بعد از رحلتشان گفت: «هنگامی که مرجع تقلید فوت کند، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی که احتمال دارد با مهر مرجع تقلید انجام شود، مهر را در حضور شاهدانی که تعداد مشخصی هم ندارد، می‌شکنند. حضور شاهدان برای این است که شهادت بدهند این سنت انجام شده.»

معدوم کردن مهر؛جلوگیری از فرضیه موروثی بودن مرجعیت

شکستن مهر مخصوص امضای مراجع که توسط فرزندان انجام می‌شود، به نوعی جلوگیری از بدعتی هم چون موروثی بودن مرجعیت در بین اهل تشیع است؛ به خصوص اگر مرجع تقلید مرحوم شده، فرزندانی داشته باشد که مجتهد باشند، به راحتی می توانند از مهر پدر مرحومشان استفاده کنند و به نوعی این معنا را به متدینین تلقین کنند که انگار مرجعیت در بیت آنان، به صورت موروثی در آمده؛ پس معدوم کردن مهر، این گمان را از بین‌ می‌برد.

در سال ۱۳۹۵، بعد از رحلت آیت الله موسوی اردبیلی، فرزندان ایشان با برپایی مراسمی در حضور برخی علما و مراجع تقلید، مهر این مرجع تقلید را غیرقابل استفاده کردند، که همان سال آیت‌الله مکارم شیرازی از این سنت تقدیر کرد و گفت: « این مساله سبب عظمت روحانیت می شود. امید است سایر عزیزان، این سنت که سبب عظمت مرجعیت می شوند رعایت کنند که خیر دنیا و آخرت آن‌ها در این مسئله خواهد بود.»

آیت‌الله ناصری از روش دیگری هم برای عدم سوءاستفاده سایرین از مهر مرجع تقلید یاد کرد و آن هم قرار دادن مهر برخی از مراجع در موزه است، که در این روش هم عدم دسترسی به مهر و سوءاستفاده‌های احتمالی بعدی را از بین می‌برد.

با وجود اینکه این سنت (که حوزویان از آن به سنت حسنه یاد می‌کنند) بعد از رحلت همه مراجع تقلید صورت می‌گیرد، عامعه مردم به دلیل عدم تصویربرداری و رسانه‌ای نشدن از آن اطلاعی ندارند و اگر فیلمی را از این مراسم ببینند در ابتدا دچار سوءبرداشت شوند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

زندگی جاری می‌شود

زندگی جاری می‌شود
2021-09-21T12:29:50+04:30
تعدادی از گروه های خیریه برای رسیدن آب به روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان با یک‌دیگر همکاری می کنند که روزنامه جام‌جم گزارش مفصلی از این اقدام داده است.

خاک پای زوار هم تبرک است

خاک پای زوار هم تبرک است
2021-09-21T11:21:50+04:30
کاربری در توئیتر با انتشار عکس‌هایی از حال و هوای یک پیرمرد عراقی از پیاده‌روی اربعین نوشت.

بزرگترین تجمعات انسانی دنیا کدامند؟

بزرگترین تجمعات انسانی دنیا کدامند؟
2021-09-21T06:28:29+04:30
در این گزارش به بزرگترین تجمعات سراسر دنیا که در آن‌ها بیش از یک میلیون نفر در یک مکان خاص به مناسبت‌های مختلف گرد هم می‌آیند پرداخته شده که بعضی از آن‌ها ثب...

پسرانی که بدون خواهران‌شان به مدرسه نمی‌روند!

پسرانی که بدون خواهران‌شان به مدرسه نمی‌روند!
2021-09-20T18:28:32+04:30
عکس پسر افغانستانی درحمایت از تحصیل دختران افغان، شروع کمپینی جدید بین کودکان افغانستان و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

همشاگردی از دور سلام

همشاگردی از دور سلام
2021-09-20T15:35:08+04:30
در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، روزنامه ایران گزارشی از حال و هوای دانش‌آموزان برای شروع کلاس‌ها در شرایط کرونایی نوشته است.

پرچم‌دار روضه‌های شمیران+ صوت و ویدئو

پرچم‌دار روضه‌های شمیران+ صوت و ویدئو
2021-09-20T15:21:49+04:30
حاج حجت کسری از پیرغلامان نام‌دار اهل بیت (علیهم السلام) صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.

پرچم‌دار روضه‌های شمیران + صوت و ویدئو

پرچم‌دار روضه‌های شمیران + صوت و ویدئو
2021-09-20T14:41:55+04:30
حاج حجت کسری از پیرغلامان نام‌دار اهل بیت (علیهم السلام) صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.

چرا حاج حجت کسری بزرگ بود؟ + صوت و ویدئو

چرا حاج حجت کسری بزرگ بود؟ + صوت و ویدئو
2021-09-20T14:15:09+04:30
حاج حجت کسری از پیرغلامان نام‌دار اهل بیت (علیهم السلام) صبح امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و پس از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.

سرمایه‌ای که در «سعدآباد» و «وین» برباد رفت!

سرمایه‌ای که در «سعدآباد» و «وین» برباد رفت!
2021-09-20T10:41:54+04:30
قطعی برق‌های مکرر در تابستان امسال مشکلات عدیده‌ای به وجود آورد در حالی‌که مقام معظم رهبری راه برون‌رفت از این چالش را از ۱۷ سال پیش ارائه داده بودند.

طرح نشان ایرانی، پُز کالای داخلی است

طرح نشان ایرانی، پُز کالای داخلی است
2021-09-19T16:21:43+04:30
طرح نشان ایرانی ۲ به منظور تبلیغ و معرفی کالای ایرانی و تولیدکننده‌های ایرانی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار شد. اما داستان ای...

میلیون‌ها نفر در جهان زباله‌های رها شده را جمع کردند

میلیون‌ها نفر در جهان زباله‌های رها شده را جمع کردند
2021-09-19T13:15:07+04:30
از سال ۲۰۱۸ تا کنون مردم مختلفی از سراسر دنیا در روز ۱۸ سپتامبر، زباله‌های رها شده در شهرها و طبیعت را جمع‌آوری می‌کنند.

کارتونیست، جراح دمل چرکین مسائل است

کارتونیست، جراح دمل چرکین مسائل است
2021-09-18T19:08:29+04:30
گروه مجله مهر، به مناسبت روز جهانی کارتون با عباس گودرزی، طراح کاریکاتورهای سیاسی و خبرساز رسانه به گفتگو نشست.

کارتونیست جراح دمل چرکین مسائل است

کارتونیست جراح دمل چرکین مسائل است
2021-09-18T17:21:53+04:30
گروه مجله مهر، به مناسبت روز جهانی کارتون با عباس گودرزی، طراح کاریکاتورهای سیاسی و خبرساز رسانه به گفتگو نشست.

لدفا! فارسی را پاس بداریم...

لدفا! فارسی را پاس بداریم...
2021-09-18T11:21:46+04:30
امروز در تقویم ایرانی روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار است، اما چه بلایی دارد سر زبان اصیل و فصیح فارسی می‌آید؟

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!
2021-09-17T13:15:05+04:30
بالاخره بعد از ماه‌ها چشم انتظاری دهه شصتی‌ها، از ۲۲ شهریور نوبت واکسیناسیون این نسل به اصطلاح خودشان «سوخته» شروع شد.

دختری که با اینستاگرامش رژیم صهیونیستی را شکست داد

دختری که با اینستاگرامش رژیم صهیونیستی را شکست داد
2021-09-16T15:08:37+04:30
 مجله «تایم» نام منی الکرد و محمد الکرد را در بین ۱۰۰ چهره تأثیرگذار ۲۰۲۱ منتشر کرده است. این خواهر و برادر کسانی بودند که توانستند جنایت رژیم صهیونیستی در م...

شکوفایی مذهب تشیع و نقش آن روی سکه‌های سلاطین

شکوفایی مذهب تشیع و نقش آن روی سکه‌های سلاطین
2021-09-16T13:35:14+04:30
گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی از جمله گنجینه‌های پرباری است که در آن بیش از 75 هزار سکه از دوره‌های مختلف و کشورهای مختلف وجود دارد.

من تونل را حفر کردم

من تونل را حفر کردم
2021-09-15T14:23:42+04:30
صبح امروز وکیل یکی از زندانیان فلسطینی که از زندان اسرائیل فرار کرده بودند در گفت و گو با رسانه الجزیره، روایت فرار را از زبان طراح اصلی نقل کرده است.

تصور دنیای بدون گلزار!

تصور دنیای بدون گلزار!
2021-09-15T12:22:19+04:30
روز گذشته ویدئویی منتشر شد که از چند نوجوانان دختر و پسر پرسیده شد «دنیای بدون محمدرضا گلزار را تصور کنند». واکنش این نوجوانان موجی از واکنش کاربران را در فض...

آنلاین بودن تنها شرط حضور در «تکیه» است

آنلاین بودن تنها شرط حضور در «تکیه» است
2021-09-14T18:15:36+04:30
کرونا شکل برگزاری مراسم‌های محرم را تغییر داد و باعث شد در پس خلاقیت‌ها، هم محرم‌های سال‌های کرونایی ماندگار شود و هم مراسم‌های سال‌های قبل دوباره زنده شود. ...

بهانه ای برای عدم واردات واکسن

بهانه ای برای عدم واردات واکسن
2021-09-14T15:22:37+04:30
طی همین چند هفته اخیر بیش از ۲۰میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد.

۵ دلیل برای دوری از گوشی‌های هوشمند

۵ دلیل برای دوری از گوشی‌های هوشمند
2021-09-14T14:16:13+04:30
با وجود تمام قابلیت‌های مثبت در گوشی‌های هوشمند، نباید از ضررهای آن غافل شد. الجزیره ۵ دلیل را برای دوری از گوشی‌های هوشمند عنوان کرده که شاید در ظاهر حس نشو...

یک رژیم جعلی همه چیزش جعلی است!

یک رژیم جعلی همه چیزش جعلی است!
2021-09-14T11:48:47+04:30
روز گذشته صفحات اینستاگرام و توئیتر اسرائیل به فارسی عکسی جعلی را به نوید افکاری نسبت داده و منتشر کردند.

روایتی از مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس

روایتی از مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس
2021-09-13T14:22:14+04:30
روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با سید جعفر حسینی‌ودیق نویسنده کتاب «مهمانان ام الرصاص» انجام داده؛ کتابی که حکایت از رشادت‌ها و مظلومیت شهدای غواص است.

۶ زندانی فلسطینی چقدر خرج روی دست رژیم صهیونیستی گذاشتند؟ 

۶ زندانی فلسطینی چقدر خرج روی دست رژیم صهیونیستی گذاشتند؟ 
2021-09-13T12:35:31+04:30
در این گزارش، الجزیره به بررسی هزینه‌ ۶ زندانی فلسطینی که هفته گذشته از زندان جلبوع فرار کردند، پرداخته است.

موکب‌های کوچک و دل‌های بزرگ

موکب‌های کوچک و دل‌های بزرگ
2021-09-13T12:08:49+04:30
در هیاهوی بی‌تابی دل‌ها، کانال  «دلنوشته های یک عراقی» در تلگرام، عکس‌هایی از موکب‌های صمیمی کوچکِ دل‌بزرگ‌های عراقی منتشر کرده و دل‌ها را بیشتر هوایی کرده ا...

«زخم کاری» برای دومین بار در توئیتر ترند شد

«زخم کاری» برای دومین بار در توئیتر ترند شد
2021-09-12T16:35:27+04:30
سریال خانگی «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و بازی پررنگ جواد عزتی برای دومین بار ترند توییتر شد.

چگونه بیماران بستری جزایر جنوبی ایران به صفر رسید؟

چگونه بیماران بستری جزایر جنوبی ایران به صفر رسید؟
2021-09-12T13:28:48+04:30
محبوبیت جزیره کیش میان گردشگران، هیچ گاه جزیره را خالی از مسافر نکرد و حتی شرایط قرمز کرونایی هم مانع ورود نشد اما با اعمال اقدامات، تعداد بستری‌های کیش به ص...

عدالتخواهی حاج حیدر

عدالتخواهی حاج حیدر
2021-09-11T16:28:56+04:30
حیدر رحیم پورازغدی، از مجاهدین و مبارزین سیاسی پیش از انقلاب، الهام بخش عدالت خواهی اخلاقی و سازنده بود.

چیزی بیشتر از تخصص نیاز داریم

چیزی بیشتر از تخصص نیاز داریم
2021-09-11T12:28:54+04:30
حالا که چند روزی از ارائه نقدها و نظرها درباره نماهنگ «دهه هشتادی‌ها» می‌گذرد، امیر تیموری، شاعر، خواننده و کارگردان از ملزومات ساخت اثر برای کودک و نوجوان ن...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)