میرنیوز

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی! 2021-09-17T13:15:05+04:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: هر چقدر هم بخواهیم نسل این دهه را قانع کنیم که واقعاً فقط شما نیستید رنج و عذاب کشیدید و نسل‌های قبل و بعد از شما هم سختی دوران خوشان را داشتند، باز هم انگار همه چیز دست به دست هم می‌دهد که بهانه شود برای دهه شصتی‌ها تا به قول خودشان به نسل سوخته بودن و مظلومیتشان ضریب بدهد.

ای بلاکش دهه شصتی!

این دفعه دیگر همه شاهد بودیم که تا نوبت واکسیناسیون دهه پنجاه همه چیز با نظم و ترتیب کنار هم نشست، اما همین که به دهه شصت رسید یک «هوب» گفته شد و رفت دهه بعدی! البته نه اینکه علنی رفته باشدها؛ به اسم واکسیناسیون دانشجوها و دانش‌آموزان، از این دهه رد شدند و رفتند سراغ دهه‌های بعد.

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!

جواد خواجوی، بازیگر دهه هفتادی که الحق از عهده اجرای نقشش در سریال نوروز رنگی که روایت یک خانواده مشهدی در دهه شصت بود، به خوبی برآمد، در گفتگویی تلفنی با مجله مهر می‌خندد و می‌گوید: «مثل اینکه ایندفعه واقعاً شانس دهه شصتی‌ها بوده! احتمالاً چون خبر دارند که دهه شصتی‌ها سوسول نیستند و زیاد بلا سرشان آمده، گفتند حالا که نسل این دهه خیلی محکم و قرص و توپر هستند، دیرتر واکسیناسیون‌شان را انجام می‌دهیم.» بعد با خنده بیشتر ادامه می‌دهد: «فکر کنم اگر اینطوری گفته بشود، کمتر غصه بخورند!»

نسلی که دهه تولدشان، بِرندشان است

یک عِرق خاصی میان دهه شصتی‌ها به سال تولدشان وجود دارد که علی‌رغم تمام سختی‌هایی که خودشان با حسرت از آن‌ها یاد می‌کنند و عنوان «نسل سوخته» را به خود می‌دهند، باز هم وجه تمایز و برتری‌شان را نسبت به دهه‌های دیگر همین «دهه شصتی» بودنشان می‌دانند و تمام تعصبشان را وسط می‌گذارند که اجازه ندهند هیچ کسی خارج از این دهه از سختی‌های دوران خودش بگوید. این نسلِ به اصطلاح خودشان «مظلوم و بلاکش!» حتی متولدین سال ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ و ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ را هم در جمعشان راه نمی‌دهند!

خواجوی جدی می‌شود و می‌گوید: «من تجربه دقیقی از زندگی بچه‌های آن دوران ندارم، اما تا دلتان بخواهد رفیق دهه شصتی دارم که خیلی از سن‌شان پخته‌تر هستند و مثل پدرهای ۵۰، ۶۰ ساله صحبت می‌کنند. اگر بخواهیم دو دو تا چهارتا کنیم که چرا این نسل خودشان را نسل سوخته می‌دانند شاید این دلایل منطقی باشد که چون سال ۱۳۵۷ انقلاب شد و بعد از آن هم جنگ شروع شد، شرایط کشور ثبات نداشت و خیلی اتفاق‌های بدی در آن دهه افتاد.»

دهه هفتادی‌ها هم سه نفری روی نیمکت نشستند

نسل این دهه بعضی مسائل را چنان با آب‌وتاب و غم‌وغصه تعریف می‌کنند که انگار مظلوم‌تر از این‌ها روی کره خاکی وجود خارجی ندارد. یعنی مثلاً اگر جلوی دهه نودی‌ها از مشکلات قدیم‌شان بگویند و یک دهه هفتادی یا پنجاهی آن‌جا نباشد که از دهه خودش دفاع کند، این دهه نودی طفل معصوم، همه چیز را باور می‌کند؛ البته غافل نشویم که شاید هم با یک سرچ سریع در گوشی یا لپ‌تاپی که در دستش است، ته‌توی همه چیز را درآورد!

واکسیناسیون به نسل قرص و محکم دهه شصت رسید / ای بلاکش دهه شصتی!

خواجوی هم با صحبت‌هایش بر این ادعا صحه می‌گذارد: «بابا به خدا ما هم در دوران مدرسه، سه نفری روی یک نیمکت می‌نشستیم، ما هم خیلی چیزها را دیدیم. مثلاً الان دوره اوج کار من هستش، اما کرونا همه چیز را خراب کرده؛ حالا درسته به کارهای تلویزیونی و سینمایی می‌رسم ولی اجرای تئاتر و موسیقی رسماً تعطیل شد. حالا من بشینم و مدام غصه بخورم و بگویم ما نسل سوخته‌ایم؟

خب این طبیعیه که هر دهه نسبت به دهه قبل بهتر شده؛ مثلاً دهه سی شاید زیر فانوس درس می‌خواندند، شما فکر کنید این نسل مدام به نسل بعدی بگویند «ما زیر نور فانوس درس خوندیم اما شما زیر نور چراغ» یا مثلاً ما هفتادی‌ها در دوران بچگی موبایل و مودم و وای‌فای دیدیم؟ خب آن زمان نبوده اما الان همه نوجوانان دهه هشتاد و بچه‌های دهه نود به اینترنت دسترسی دارند.»

دهه شصتی بودن، بهانه‌ای بیش نیست

از حق نگدریم که همه دهه شصتی‌ها هم اهل گلایه نیستند و باید حساب آن‌ها را از اهل گلایه‌ها (که شما بخوانید اهل غُر زدن‌ها!) جدا کرد. به قول جواد خواجوی: «آدم وقتی هدف داشته باشد، اگر داخل چاه و زندان باشد یا حتی لای سنگ و خاک و گل، باز هم راهش را پیدا می‌کند و جوانه می‌زند؛ نه بهانه می‌آورد و نه گلایه می‌کند. مهم این هست که برای رسیدن به هدف با عشق تا آخر پای آن ایستاد.

کسی هم که هدف نداشته باشد و تلاشی هم نکند، بالاخره بهانه پیدا می‌کند که همه چیز را به آن ربط بدهد.

راستش اگر کم و کاستی باشد برای کل جامعه است، اگر پیشرفت هم باشد، باز برای کل جامعه است. باید دید که هر فردی با چه روحیه‌ای از شرایط استفاده می‌کند، مثلاً خودم مادربزرگی را می‌شناسم که در اینستاگرام صفحه آشپزی دارد، از آن طرف کسی را می‌شناسم که همچنان به روال قدیمی خودش در خانه پول پس‌انداز می‌کند و تا حالا پایش به بانک باز نشده…»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای جواهرات کارتیه

هنرهای اسلامی-ایرانی منبع الهام مدرنیته برای جواهرات کارتیه
2021-10-22T15:55:59+03:30
نمایشگاه «کارتیه و هنرهای اسلام» روز پنجشنبه در پاریس آغاز به کار کرد. شرکت صاحب‌نام «کارتیه» می‌گوید هنرهای اسلامی الهام‌بخش او برای دمیدن روح تازه در جواهر...

پادکست دکه روزنامه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۹ مهر ۱۴۰۰
2021-10-21T11:35:57+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!

جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!
2021-10-21T07:49:14+03:30
امیرکبیر ۱۷۲ سال قبل برای کسانی که از زدن واکسن آبله امتناع می‌کردند جریمه‌ای در نظر گرفته بود که الان معادل ۱۹ میلیون تومان است.

نامه گلایه دزد هندی به صاحب‌خانه

نامه گلایه دزد هندی به صاحب‌خانه
2021-10-20T12:49:15+03:30
دزد هندی که برای دزدی به خانه یک مأمور دولتی رفته بود، پس از این که چیز دندان‌گیری دستش را نگرفت یک دست‌نوشته از خودش به جا گذاشت.

پادکست دکه روزنامه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
2021-10-20T09:55:54+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

موبایلی که وسط پخش زنده اینستاگرام سرقت شد!

موبایلی که وسط پخش زنده اینستاگرام سرقت شد!
2021-10-20T07:55:53+03:30
یک سارق مصری موبایل یک خبرنگار را حین پخش زنده اینستاگرامی سرقت کرد! ویدئوی این سرقت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا

روایت یک خانواده پناهجوی افغان در ایتالیا
2021-10-19T14:22:37+03:30
جیورجیا اورلاندی، خبرنگار یورونیوز در ایتالیا با شماری از افغان‌هایی که به تازگی به این کشور پناه آورده اند و چالش‌های زندگی در غربت گفت‌وگو کرده است.

نیروهای اشغالگر با کفش وارد مسجد ابراهیمی شدند

نیروهای اشغالگر با کفش وارد مسجد ابراهیمی شدند
2021-10-19T11:09:37+03:30
مسجد ابراهیمی به عنوان قدیمی‌ترین مسجد در تاریخ، بارها مورد تعرض قرار گرفته است که آخرین هتاکی ورود سربازان رژیم اشغالگر صهیونیستی با کفش به داخل حرم است.

پادکست دکه روزنامه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۷ مهر ۱۴۰۰
2021-10-19T10:15:56+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

بیا تو و گریه کن!

بیا تو و گریه کن!
2021-10-19T08:15:55+03:30
خبر ساخت جایی برای گریه کردن در اسپانیا حسابی در دنیا سر و صدا کرده است. در این گزارش «اتاق گریه» را به نقل از رسانه رویترز بررسی کرده‌ایم.

آبادی دوباره جوی‌آباد

آبادی دوباره جوی‌آباد
2021-10-18T11:49:15+03:30
اهالی محله جوی‌آباد خمینی‌شهر دست‌به‌دست هم داده و برای رفع مشکلات محله‌شان قدم‌های بزرگی برداشته‌اند که روزنامه جام جم در گزارشی به این سوژه پرداخته است.

پادکست دکه روزنامه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰
2021-10-18T10:02:36+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

هیچ محدودیتی بدتر از ناامیدی نیست/ هاشمیه متقیان از زندگی می‌گوید

هیچ محدودیتی بدتر از ناامیدی نیست/ هاشمیه متقیان از زندگی می‌گوید
2021-10-18T07:22:35+03:30
گروه «مجله مهر» به مناسبت هفته تربیت بدنی با هاشمیه متقیان قهرمان پارالمپیک توکیو گپ و گفتی صمیمی داشته است.

یک جام‌جهانی در تخت جمشید!

یک جام‌جهانی در تخت جمشید!
2021-10-17T16:09:20+03:30
با تمام تلاش‌های شاه پس از برگزاری جشن ۲۵۰۰ ساله کمتر کسی به عظمت تاریخ ایران پی برد و آن چیزی که در مطبوعات خارجی سروصدا کرد، هزینه‌ی هنگفت این جشن‌ بود نه ...

پادکست دکه روزنامه یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰
2021-10-17T11:16:03+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

تأثیر بازی و قصه‌خوانی در پالایش روان کودکان

تأثیر بازی و قصه‌خوانی در پالایش روان کودکان
2021-10-17T09:16:02+03:30
شهرداری منطقه ۷ در اقدامی متفاوت سعی داشته تا کاری متفاوت برای کودکان بی‌سرپرست انجام دهد که روزنامه ایران گزارشی از این فعالیت نوشته است.

حذف اپلیکیشن قرآنی از فروشگاه اپل به درخواست دولت چین

حذف اپلیکیشن قرآنی از فروشگاه اپل به درخواست دولت چین
2021-10-16T16:55:55+03:30
اپل به درخواست مقامات دولت چین، اپلیکیشن قرآن مجید که برای خواندن و گوش دادن به آیات قرآن استفاده می‌شود را از اپ استور چین حذف کرده است.

حضور جوانان اهل سنت برای اهدای خون به زخمیان شیعه حمله قندهار

حضور جوانان اهل سنت برای اهدای خون به زخمیان شیعه حمله قندهار
2021-10-16T14:55:57+03:30
پس از انفجار دیروز مسجد فاطمیه قندهار، برادران اهل سنت برای اهدای خون به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

نامه‌ای از طرف کودک ۸ ساله به رئیس‌جمهور

نامه‌ای از طرف کودک ۸ ساله به رئیس‌جمهور
2021-10-16T12:02:37+03:30
یکی از کاربران توئیتر با انتشار عکسی از نامه یک دختر بچه ۸ ساله که در سفر استانی پنجشنبه گذشته به شیراز توسط تیم رئیس‌جمهور دریافت شد، واکنش نشان داد.

پادکست دکه روزنامه ۲۴ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۴ مهر ۱۴۰۰
2021-10-16T10:42:37+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

آرامش بعد از طوفان در بیروت!

آرامش بعد از طوفان در بیروت!
2021-10-16T09:49:23+03:30
الجزیرة با انتشار چند عکس از آرامشی که پس از یک روز خونین به بیروت بازگشته، خبر داد.

مرگ از پنجره می‌آید/ آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت

مرگ از پنجره می‌آید/ آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت
2021-10-15T15:02:39+03:30
مریم محمد فرحات، مادر لبنانی که نگران فرزندانش که در مدرسه بودند شده بود، از پنجره خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

مرگ از پنجره می‌آید / آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت

مرگ از پنجره می‌آید / آتش فتنه در لبنان دامن یک مادر را گرفت
2021-10-15T14:49:21+03:30
مریم محمد فرحات، مادر لبنانی که نگران فرزندانش که در مدرسه بودند شده بود، از پنجره خانه‌اش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

پادکست دکه روزنامه ۲۲ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه ۲۲ مهر ۱۴۰۰
2021-10-14T11:00:19+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

کاندیدای شکست‌خورده با پوسترهای تبلیغاتی‌اش ماهی کبابی درست کرد!

کاندیدای شکست‌خورده با پوسترهای تبلیغاتی‌اش ماهی کبابی درست کرد!
2021-10-14T07:53:34+03:30
یک کاندیدای عراقی که در انتخابات پارلمان شکست خورده بود، با پوسترهای تبلیغاتی‌اش بساط کباب کردن ماهی را به راه انداخته و تصاویرش را در فضای مجازی به اشتراک گ...

۲۵۶۰ سال پیش در چنین روزی کوروش هخامنشی بابل را تصرف کرد

۲۵۶۰ سال پیش در چنین روزی کوروش هخامنشی بابل را تصرف کرد
2021-10-13T16:20:16+03:30
۵۳۹ سال قبل از میلاد مسیح در چنین روزی، کوروش هخامنشی سرزمین تاریخی «بابل» که از یکی از نخستین تمدن‌های بشری در آن‌جا پدید آمده بود را تصرف کرد که در این گزا...

پیام پهلوانان در بیانات رهبری

پیام پهلوانان در بیانات رهبری
2021-10-13T13:26:58+03:30
صفحه توئیتر khamenei.ir منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به مناسبت موفقیت تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشور در رقابت‌های قهرمانی جهان، پیام‌های...

آثار هنری ظریف‌تر از سوراخ سوزن!

آثار هنری ظریف‌تر از سوراخ سوزن!
2021-10-13T12:20:17+03:30
نسخه‌های مینیاتوری آثار هنری مشهور جهان بیش از ۱۲۲۰۰۰ دلار فروخته شده است!

پادکست دکه روزنامه چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰

پادکست دکه روزنامه چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰
2021-10-13T11:27:11+03:30
هر روز با پادکست «دکه روزنامه» مجله مهر، خلاصه گزارش‌های مهم روزنامه‌های روز را به گوش شما می‌رسانیم.

کشف شواهد از قدیمی‌ترین لباس جهان با قدمت ۱۲۰ هزار سال

کشف شواهد از قدیمی‌ترین لباس جهان با قدمت ۱۲۰ هزار سال
2021-10-13T08:52:19+03:30
باستان‌شناسان می‌گویند در غاری در مراکش اشیائی متعلق به ۱۲۰ هزار سال پیش یافته‌اند که نشان می‌دهد انسان به کمک آن‌ها لباس تولید می‌کرده است.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)