میرنیوز

نشر اسامی بدهکاران بانکی کمی کارگر افتاد!

 نشر اسامی بدهکاران بانکی کمی کارگر افتاد! 2022-04-17T12:20:46+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از جوان،  اگر چه عده‌ای از منتقدان دولت سیزدهم بر این باورند که طرح افشای اسامی بدهکاران بانکی نمی‌تواند کمکی به باز پرداخت بدهی‌ها از سوی بدهکاران بانکی کند و این طرح را یک طرح تکراری بی‌فایده و نخ نما معرفی کردند که در نهایت برخی از خرده‌بدهکاران بانکی فاقد تقصیر را مجبور به تسویه حساب با بانک می‌کند، اما وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نتایج اقدام این وزارتخانه برای افشای اسامی ابربدهکاران بانکی گفت: تعدادی از این بدهکاران بزرگ برای پرداخت بدهی‌شان به بانک‌ها و خروج از لیست بدهکاران مراجعه کرده‌اند.
موضوع بدهی‌های معوق بانکی سال‌های سال است که در رأس چالش‌های اقتصاد ایران قرار دارد. متأسفانه از آنجایی که ساختار تأمین مالی اقتصاد ایران بانک محور است و بانک‌ها در هر شرایط مالی حتی ورشکستگی (بر اساس تعاریف و استاندارد‌های حسابداری بین المللی) از امتیاز پرداخت سود مصوب بانکی تضمین شده برخوردارند، سال‌های سال است که عمده نقدینگی در اقتصاد ایران در اختیار بانک‌هاست و این بانک‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند تسهیلات بانکی به کدام سو گسیل شود.
فرایند مذکور موجب شده قریب به 80‌درصد نقدینگی در اقتصاد شبه پول در اختیار بانک‌ها باشد و بانک‌ها هر ماه کلی سود به سپرده‌های بانکی پرداخت کنند حتی سپرده‌هایی که معوق شده‌اند، اما با حساب‌سازی غیر‌جاری شدن آن‌ها از نظر‌ها پنهان می‌ماند. بدین ترتیب اقتصاد بدون رشد اقتصادی با رشد نقدینگی مواجه می‌شود و تورم پشت تورم سر مردم خراب می‌شود و رقم بدهی‌های معوق نیز برای عامه مردم چندان شفاف نمی‌شود.

رقم بدهی معوق چقدر است
هر چند هنوز رقم دقیق بدهی معوق بانکی شفاف و روشن نیست، اما سال‌92 گزارش‌هایی مبنی بر وجود بدهی معوق 100‌هزار میلیارد تومانی نظام بانکی منتشر شد. رقم مذکور در حالی منتشر شد که حجم نقدینگی در آن زمان بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان بود، یعنی بدهی‌های معوق بانکی معادل یک پنجم حجم نقدینگی کل کشور بود.
حال که در سال‌1401 قرار داریم و قریب به 10‌سال از اعلام رقم بدهی‌های معوق بانکی می‌گذرد، حجم نقدینگی کل کشور حدود 5 هزارهزار‌میلیارد تومان است و اگر بخواهیم همان نسبت قدیم بدهی‌های معوق شبکه بانکی به حجم نقدینگی را که یک‌پنجم بود در نظر بگیریم باید گفت امکان دارد که رقم بدهی‌های معوق بانکی حدود هزارهزار‌میلیارد تومان باشد که رقم هنگفتی است به ویژه آنکه بانک‌ها در بعد کفایت سرمایه قد و قواره‌شان به بدهی‌های معوق نمی‌رسد، چه برسد سایر بدهی‌ها و تعهدات.
اگرچه دولت‌های گذشته در راستای ساماندهی سیستم بانکی تلاش‌هایی کردند، اما ضعف نظارت بر سیستم بانکی و همچنین اوضاع نامناسب کسب و کار، تأمین مالی بخش دولتی و ارائه تسهیلات تکلیفی به برخی از بنگاه‌هایی که محصولاتشان صاحب توجیه اقتصادی جهت عرضه در بازار‌های صادراتی نیست، شرایطی ایجاد کرده که سیستم بانکی چه بخواهد و چه نخواهد باید با معضل بدهی‌های معوق بانکی دائماً سروکار داشته باشد.

بانک‌ها سیاسی شده‌اند؟
با توجه به سخن فوق باید گفت بخش‌های نظارت داخلی بانک‌ها نیز در حوزه بدهی‌های معوق حرف‌هایی برای ارائه دارند که باید صدای این بخش‌ها نیز شنیده شود، زیرا بخش‌های نظارتی بر این باورند که بخش نظارت داخلی بانک‌ها توان پایان دادن به معضل بدهی‌های معوق بانکی را دارد، اما گاهی مناسباتی که در حوزه سیاسی و عزل و نصب‌های مدیریتی رخ می‌دهد شرایط را جهت برخورد با معضل بدهی‌های معوق سخت و پیچیده می‌کند.
به هر ترتیب دولت سیزدهم همین ابتدای کار عزم خود را جزم کرده تا مشکل بدهی‌های معوق بانکی را رفع و رجوع کند به همین دلیل چندی پیش رئیس دولت سیزدهم به کابینه توصیه کرد اسامی بدهکاران بانکی را منتشر کنند و وزارت اقتصاد و همچنین بانک مرکزی و مدیران برخی از بانک‌ها نیز پای کار آمدند و اسامی بدهکاران صاحب معوق بانکی قابل ملاحظه را منتشر کردند.
در این بین با وجودی‌که برخی از منتقدان دولت سیزدهم طرح نشر اسامی بدهکاران بانکی را فاقد نتیجه می‌دانستند و بر این باور بودند که از طریق چنین طرح‌هایی بدهی‌های معوق بازستانی نمی‌شود، اتفاقاً سخنان وزیر اقتصاد نشان از آن دارد که طرح دولت کارگر افتاده و مراجعات به بانک‌ها جهت تسویه بدهی آغاز شده است.
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این خبر اظهار داشت: مسئله افشای ابربدهکاران بانکی کشور که سال‌ها در اقتصاد ایران تنها حرفش زده می‌شد، هفته گذشته با فشار وزارت اقتصاد در بانک‌های دولتی انجام شد.
خاندوزی افزود: معضل بدهی‌های کلان بانکی موجب دسترسی نداشتن بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال‌ها و سال‌ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی‌مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم داده نمی‌شد.
وی با انتقاد از اینکه از این مسئله در گذشته به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌شد و لیست بدهکاران در جیب برخی از افراد بود که از آن علیه جریان رقیب استفاده می‌کردند، گفت: ما در وزارت اقتصاد کاملاً علمی و کارشناسی و به نفع مردم حرکت خواهیم کرد. در هفته‌های آینده هم این افشای اطلاعات و شفافیت کامل‌تر خواهد شد.
وی گفت: در دیدار نوروزی که با مدیران عامل بانک‌ها داشتم، حرف‌ها و حدیث‌ها و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشت، اما از آنان خواستیم اگر همه همزمان این سیاست را پیاده کنند، هیچ مسئله‌ای به جهت اینکه منابع و سپرده‌ها از یک بانک خارج شود و وارد بانک دیگری شود، رخ نخواهد داد.
خاندوزی ادامه داد: از مدیران بانک‌ها خواستیم که روز‌های بیستم و بیست و یکم فروردین‌ماه آخرین زمانی باشد که این سیاست اجرا می‌شود و الحمدلله این سیاست در کشور پیاده شد و برای آینده هم نظر ما این است که این روند را ادامه دهیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اجرای این سیاست منابع را به بانک‌ها بر خواهد گرداند و خوش‌حسابی را تقویت خواهد کرد. در هفته جاری ان‌شاءالله یک خبر بزرگ و امیدوارکننده دیگر راجع به شفافیت اطلاعات اقتصادی خواهیم داشت که آن‌را هم خدمت مردم عزیز ایران اعلام خواهم کرد.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟

 اینفوگرافیک | اصلاح‌طلبان درباره دستپخت خود چه می‌گویند؟
2022-05-23T09:37:09+04:30
اصلاح طلبان درباره عملکرد روحانی و دولت تدبیر و امید چه گفته‌اند؟

آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:51:43+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت

 استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا دار فانی را وداع گفت
2022-05-16T09:25:07+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست

 روح بلند استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست
2022-05-16T06:58:29+04:30
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست.

ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟

 ناکامی سریال‌های «شبکه نمایش خانگی»/ آیا پای پول‌های کثیف در میان است؟
2022-05-09T01:40:14+04:30
چند سالی است که تماشای سریال‌های «شبکه نمایش خانگی» در ایران باب شده است، سریال‌هایی که بیشتر آنها با هزینه‌های گزاف تولید می‌شوند و مخاطب هم برای...

عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟

 عماد شرقی کیست و در صنایع نظامی ایران دنبال چه بود؟
2022-05-01T13:14:06+04:30
در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی سه جاسوس آمریکایی دیگر، به عنوان افرادی که شانس تبادل برای آن‌ها وجود دارد، برده می‌شود. عماد شرقی کیست و در ص...

اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟

 اینفوگرافیک| تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی چقدر است؟
2022-04-25T12:14:31+04:30
بر اساس تعرفه اعلامی در دعاوی مالی، تعرفه حق‌الوکاله وکلا به شرح زیر است.

اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک| اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:20:56+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر

 اینفوگرافیک | اعمال مشترک شب‌های قدر
2022-04-20T11:07:27+04:30
اعمال مشترک شب‌های قدر را در عکس‌نوشت زیر ببینید.

چرا حبوبات مشمول معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نشد؟

 چرا حبوبات مشمول معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نشد؟
2022-04-20T10:54:13+04:30
دبیر انجمن حبوبات گفت: قرار بود اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد اقلام خوراکی و کالاهای سفره مردم منتفی شود ولی این معافیت تاکنون شامل حال حبوبات ن...

اینفوگرافیک| کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور

 اینفوگرافیک| کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور
2022-04-19T11:41:02+04:30
طبق آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

اینفوگرافیک | کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور

 اینفوگرافیک | کاهش حجم آب مخازن سدهای کشور
2022-04-18T10:00:45+04:30
طبق آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۲درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

پایان کار صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک؟

 پایان کار صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک؟
2022-04-17T16:34:13+04:30
درخواست صالحی‌امیری برای تمدید ماموریت او از نهاد ریاست‌جمهوری به کمیته ملی المپیک مورد موافقت قرار نگرفته است و او از روز اول اردیبهشت سال جاری (پنجشنبه ای...

سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران

  سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران
2022-04-16T15:21:00+04:30
بازار اقلام مورد نیاز برای سفره‌های رمضانی مردم امسال دچار کمبود نشده، اما گرانی همچنان در بازار برقرار است.

اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟

  اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟
2022-04-12T02:20:47+04:30
طبق قیمت کالاهای اساسی، هزینه افطار ساده برای یک نفر از سال گذشته تا امسال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است

۵میلیون تقاضا برای خرید ۱۱هزار خودرو!

 ۵میلیون تقاضا برای خرید ۱۱هزار خودرو!
2022-04-10T11:49:26+04:30
در حالی که مجموع تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته به یک‌میلیون دستگاه هم نرسید، روز گذشته برای پیش‌فروش ۱۱هزار خودروی ایران‌خودرو ۵میلیون واجد شرایط ثبت‌...

۵ میلیون تقاضا برای خرید ۱۱ هزار خودرو!

 ۵ میلیون تقاضا برای خرید ۱۱ هزار خودرو!
2022-04-10T11:35:59+04:30
در حالی که مجموع تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، روز گذشته برای پیش فروش ۱۱ هزار خودروی ایران‌خودرو ۵ میلیون واجد شرایط ثب...

سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران

 سفره رمضانی مردم، بدون کمبود، اما گران
2022-04-10T11:22:42+04:30
بازار اقلام مورد نیاز برای سفره‌های رمضانی مردم امسال دچار کمبود نشده، اما گرانی همچنان در بازار برقرار است.

۸۳۰هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند

 ۸۳۰هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند
2022-04-09T11:02:49+04:30
طی سه سال اخیر که دوسال از آن را کشور درگیرکرونا بوده و برخی مشاغل آسیب دیده‌اند، درحالی تعداد شاغلان مرد کشور افزایش نزدیک به ۵۰۰هزارنفری داشته که طی این م...

۸۳۰ هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند

 ۸۳۰ هزار زن در دوره کرونا بیکار شدند
2022-04-09T10:36:02+04:30
طی سه سال اخیر که دوسال از آن راکشوردرگیرکرونابوده وبرخی مشاغل آسیب دیده‌اند،درحالی تعداد شاغلان مردکشور افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزارنفری داشته که طی این مدت از...

قانون پایستگی هزینه نقل‌وانتقال خودرو

 قانون پایستگی هزینه نقل‌وانتقال خودرو
2022-04-09T10:36:02+04:30
با آغاز اجرای شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو، مالیات خودرو الزاما قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی پرداخت م...

اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟

 اینفوگرافیک | یک افطار ساده برای هرنفر چقدر تمام می‌شود؟
2022-04-09T09:02:38+04:30
طبق قیمت کالاهای اساسی، هزینه افطار ساده برای یک نفر از سال گذشته تا امسال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است

ظرف ۸ روز ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد

 ظرف ۸ روز ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد
2022-04-04T11:29:19+04:30
عملیات بزرگ «فتح‌المبین» در فروردین سال ۱۳۶۱ منجر به آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک کشور از دست دشمن بعثی شد. این عملیات با هماهنگی سپاه و ارتش موفق...

همه د‌ارو‌ها با حذف ارز ترجیحی باید بیمه شود‌

 همه د‌ارو‌ها با حذف ارز ترجیحی باید بیمه شود‌
2022-04-03T10:02:43+04:30
هر چند بنا بود د ارو از حذف ارز ترجیحی استثنا شود، اما اعلام خبر حذف ارز ترجیحی د ارو د ر تعطیلات نوروزی از سوی وزیر بهد اشت نگرانی‌های متعد د‌ی را د ر جامع...

عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار اتفاق می‌افتد

  عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار اتفاق می‌افتد
2022-04-02T19:16:00+04:30
سرهنگ رامین پاشایی می‌گوید: تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی این را به ما می‌گوید که جرایم اسکیمر عمدتا در اوایل ماه افزایش پیدا می‌کند، آن هم به این دلیل که ...

از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت

  از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت
2022-04-02T19:16:00+04:30
روز ۱۳ فروردین ماه هر سال به معنای پایان جشن‌های نوروزی است؛ روزی که مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخری...

از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت

 از معرفی قدیمی‌ترین بوستان‌ تهران تا ۱۰ بوستان برتر پایتخت
2022-04-02T08:49:17+04:30
روز ۱۳ فروردین ماه هر سال به معنای پایان جشن‌های نوروزی است؛ روزی که مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخری...

سیدحسن نصرالله نام کدام سردار ایرانی را «ابوجواد» گذاشت؟

 سیدحسن نصرالله نام کدام سردار ایرانی را «ابوجواد» گذاشت؟
2022-03-31T10:09:21+04:30
سیدحسن نصرالله به پدرم گفته بود که شما آدم فوق‌العاده بخشنده‌ای هستی و قبل از اینکه کسی به شما ابراز نیاز کند، شما نیازش را برآورده می‌کنید؛ به همین خاطر نا...

مخوف‌ترین زندان‌های جهان؛ سهم آمریکا چقدر است؟

 مخوف‌ترین زندان‌های جهان؛ سهم آمریکا چقدر است؟
2022-03-29T10:56:04+04:30
خشونت های گسترده در برخی از زندان های جهان سبب شده اند تا آن ها به مراکز مرگباری مبدل شوند.

آداب عجیب غذا خوردن در کشور‌های مختلف دنیا

 آداب عجیب غذا خوردن در کشور‌های مختلف دنیا
2022-03-29T10:29:24+04:30
در این گزارش از آداب عجیب و غریب غذا خوردن در برخی کشور‌های دنیا گفته شده است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)