میرنیوز

اجرای ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال

 اجرای ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال 2022-01-11T10:03:30+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از مهر، تهاتر مرسوم ترین شیوه تبادل در تجارت بوده که به منزله مبادله محصول به محصول بدون وجود واسطه‌ای به نام پول است؛ قبلاً هم جابه‌جایی محصول با فلزات گرانبهایی مثل نقره و طلا یا با کالاهایی مثل نمک انجام می‌شد. تجارت متقابل مجموعه‌ای از روش‌های تجاری است که در آن صادرکننده یا واردکننده تعهد می‌کند در ازای کالا یا خدمات صادره به کشور خریدار یا وارده از کشور فروشنده، کالا یا خدماتی را به ارزش کل معامله یا بخشی از آن خریداری یا صادر کند.

از سویی دیگر هر جا که استفاده از ابزار مبادله دشوار بوده و یا نقد کردن دارایی‌ها سخت باشد، رغبت به تهاتر افزایش پیدا می‌کند بنابراین در مواردی که کشورها با تحریم‌های اقتصادی مواجه شده و جابجایی پول برایشان دشوار می‌شود، به استفاده از ابزار تهاتر ترغیب می‌شوند.

نکته قابل توجه آنکه علاوه بر کشورهای تحریم شده و یا دارای محدودیت، با توجه به ابعاد گسترده تجارت در دنیا، تهاتر یکی از روش‌های به روز در تعاملات تجاری کشورهایِ تحریم نشده نیز محسوب می‌شود که در اینجا می‌توان به افتتاح مرکز تهاتر در استانبول ترکیه اشاره کرد. همچنین شهر تهاتر به منظور توسعه تجارت به زودی در کشور چین راه اندازی خواهد شد. همچنین بر اساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا، در دنیا 30 درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود که طبق برآوردها، احتمال رسیدن این رقم به 40 درصد نیز وجود دارد.

باید توجه داشت که کشورهای دیگر همچون ایران با مساله تحریم در این حد و اندازه مواجه نیستند، بنابراین استفاده از روش تهاتر در کشورهای دیگر مقبولیت این شیوه تجاری در عرصه بین المللی را نشان می‌دهد.

طی 3 سال گذشته 5 میلیارد دلار از محل تهاتر کار کرده‌ایم

بر این اساس، دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر استفاده از روش تهاتر برای پیش برد اهداف تجاری خود دارد. در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی کشور که مهر ماه سال جاری از سوی دولت ابلاغ شد به صورت ویژه به موضوع تهاتر پرداخته شده است.

همچنین «استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات درصورت نیاز» بخشی از بند دهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. در این بند بر «حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت» تاکید شده است و تهاتر، یکی از روش‌های این حمایت است.

در این رابطه علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گو با مهر با بیان اینکه بحث ما این است که در یک فضای غیرسیاسی، موضوع تهاتر را توسعه دهیم، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی استفاده از شیوه تهاتر در عرصه تجارت، پرداخت‌های ارزی است؛ به این معنا که تراکنش‌ها به راحتی انجام شده و اتفاقاً کاسبی‌ها و کسب و کارهای شکل گرفته در تحریم با اجرایی شدن بحث تهاتر از بین می‌رود. در تهاتر بسیاری از تعاملات تجاری، اقتصادی می‌شود.

وی افزود: طی 3 سال گذشته 5 میلیارد دلار از محل تهاتر کار کرده‌ایم و در آینده هر تاجری که علاقمند به کار در حوزه تهاتر باشد، کمکش می‌کنیم. همچنین مصوباتی از نهادهای بالادستی گرفته‌ایم تا موضوع تهاتر به کل کالاهای صادراتی تعمیم داده شود. بر این اساس صادرکنندگان در حوزه‌های مختلف امکان استفاده از این روش را خواهند داشت.

600میلیون دلار تهاتر تا پایان سال

معاون وزیر صمت به تهاتر صورت گرفته با کشور سریلانکا اشاره کرد و گفت: ما از طریق استفاده از شیوه تهاتر مطالبه 9 ساله خود از سریلانکا را زنده کردیم؛ بانک مرکزی سالیانه 350 میلیون دلار ارز برای واردات چای تخصیص می‌دهد ما به بانک مرکزی اعلام کردیم که بخشی از این ارز را ندهد تا ما به جای مطالباتمان چای از سریلانکا بگیریم. این مساله به معنای از بین بردن پول نیست بلکه زنده کردن مطالبات کشور است.

وی افزود: در سالهای گذشته صرافان زیادی به منظور زنده کردن مطالبات ایران از سریلانکا پیش قدم شدند و اعلام می‌کردند که 16 درصد را می‌گیرند و مطالبه را زنده می‌کنند. منتهی ما گفتیم با استفاده از شیوه تهاتر، پول مملکت به جیب صراف نرود. روی خواب پول هم 35 میلیون دلار سود گرفتیم. همچنین مهم‌ترین نکته‌ای که در سریلانکا داشتیم این بود که کشاورز داخلی آسیب نبیند و آسیب هم نخواهد دید.

پیمان پاک گفت: بحث استفاده از شیوه تهاتر را با کشورهای دیگر نیز دنبال می‌کنیم و تهاتر 500 تا 600 میلیون دلاری پروژه بعدی است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معایب تهاتر

به گزارش مهر، مزایای استفاده از شیوه تهاتر در اقتصادِ تحریم شده غیر قابل انکار است اما با این حال انتقاداتی از سوی نهادهای مختلف به این سیاست مطرح شده است.

در این رابطه عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تهاتر به‌عنوان مُسکن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد ولی اینکه دولت بخواهد برای بلندمدت روی آن حساب کند، قطعاً راه مناسبی نخواهد بود، اظهار کرد تهاتر باعث محدودیت بیشتر در انتخاب کالا می‌شود و قدرت چانه‌زنی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا کشوری که قرار است به‌جای نفت به ما کالا بدهد دست پیش داشته باشد. این وضعیت حتی منجر به این می‌شود که کشور دوم کالایی به ما بدهد که حتی نیازی جدی به آن نداشته باشیم یا حتی کیفیت و قیمت مناسبی هم نداشته باشد.

وی افزود: اساساً تهاتر ابزار مناسبی در شرایط عادی اقتصاد نیست؛ تهاتر باید به حد نیاز انجام شود نه بیشتر، مگر کشور چقدر به چای سریلانکا یا برنج پاکستان و هند نیاز دارد؟ واردات بیش از نیاز اصلاً اقتصادی نیست و به تولید داخلی هم آسیب می‌زند.

آرگون گفت: ضمن اینکه با توجه به تحریم بودن اقتصاد ما، کشورهای خریدار، کالا را با قیمت پایین‌تری طلب می‌کنند و این مساله می‌تواند به اقتصاد داخلی و تولید آسیب جدی وارد کند چراکه با نبود قدرت چانه‌زنی کشور خریدار هم قیمت‌های خودش را تحمیل خواهد کرد. بسیاری از کشورهایی که ایران به آنها نفت می‌دهد در حقیقت تک محصولی هستند و نمی‌توانند کالاهای زیادی به ایران بدهند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: باید توجه داشت که تهاتر در اشل یک بنگاه شاید توجیه داشته باشد اما برای کشور 80 میلیونی بخش اندکی از اقتصاد را جلو می‌برد و نمی‌توان تمام مبادلات اقتصادی را با تهاتر انجام داد.

قطعاً هر شیوه تجاری دارای معایب و مزایای مختلفی است منتهی تهاتر بهترین شیوه مبادلات در تجارت بین‌المللی در زمان تحریم محسوب می‌شود که تسهیل‌گر تجارت است که بین دو کشور دو شرکت و چند شرکت در فضای بین‌المللی انجام می‌شود.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

اینفوگرافیک | ارزش مالی واردات موبایل چند برابر کالاهای اساسی است؟

 اینفوگرافیک | ارزش مالی واردات موبایل چند برابر کالاهای اساسی است؟
2022-01-19T09:58:53+03:30
طی دو سال اخیر و با شیوع کرونا میزان مصرف گوشی‌های موبایل افزایش قابل‌توجهی داشته است. دلیل این افزایش تقاضا هم نیاز به گوشی‌های تلفن برای تحصیل دانش‌آموز، ...

به مرگ گرفتن سازمان نظام پزشکی با طرح ویزیت ۳۰۰ هزار تومانی!

 به مرگ گرفتن سازمان نظام پزشکی با طرح ویزیت ۳۰۰ هزار تومانی!
2022-01-18T10:58:46+03:30
ماجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و مزد درمان هر سال با حاشیه‌ها و چالش‌هایی همراه است.

اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟

  اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟
2022-01-18T10:18:53+03:30
با افتخارات دو تیم پرسپولیس و استقلال از زمان تاسیس آن‌ها آشنا شوید.

۳میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی‌هویت!

 ۳میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی‌هویت!
2022-01-17T13:38:48+03:30
به‌گفته مدیر شرکت شاپرک ۳میلیون کارتخوان در کشور تراکنش ندارند؛ اما نمی‌توان گفت بی‌هویت هستند.

انار‌هایی که دل کشاورزان را خون کرد!

 انار‌هایی که دل کشاورزان را خون کرد!
2022-01-17T11:38:51+03:30
۱۵ هزار تُن انار در سومین قطب یاقوت سرخ کشور، در گوشه انبار‌های خانگی و حیاط خانه باغداران فردوسی مانده و در حال پوسیدن است.

۳ میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی هویت!

 ۳ میلیون کارتخوان بدون تراکنش هستند نه بی هویت!
2022-01-17T11:38:51+03:30
به گفته مدیر شرکت شاپرک ۳ میلیون کارتخوان در کشور تراکنش ندارند؛ اما نمی‌توان گفت بی هویت هستند.

مدیران قبلی استقلال کیلویی قرارداد می‌بستند

 مدیران قبلی استقلال کیلویی قرارداد می‌بستند
2022-01-17T11:38:51+03:30
بالاخره بعد از چند سال استقلال با کسب امتیازی مناسب قهرمانی در نیم‌فصل را پشت‌سر گذاشت، این درحالی است که برخی به‌گونه‌ای با این عنوان برخورد کردند که انگار...

شهیدی که رزمنده ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بود!

 شهیدی که رزمنده ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بود!
2022-01-17T11:38:51+03:30
شهید محمود امان اللهی یکی از شهدای بنام خطه کردستان است که همه افتخارات مورد انتظار از یک رزمنده مکتبی را توأمان دارد.

اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟

 اینفوگرافیک | افتخارات استقلال بیشتر است یا پرسپولیس؟
2022-01-15T10:45:26+03:30
با افتخارات دو تیم پرسپولیس و استقلال از زمان تاسیس آن‌ها آشنا شوید.

ماجرای هشدار حاج قاسم به روحانی چه بود؟

 ماجرای هشدار حاج قاسم به روحانی چه بود؟
2022-01-12T09:16:49+03:30
ایام دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی فرصتی را فراهم آورد تا با سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به گفت‌وگو بنشینیم و شنوای روایت او درباره شخصیت...

حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳میلیون تومان حقوق می‌گیرد

 حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳میلیون تومان حقوق می‌گیرد
2022-01-10T12:56:46+03:30
جمع حقوق و مزایای مدیرعامل پتروشیمی دنا که منصوب‌شده در دولت حسن روحانی است و یکی از شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان و زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر، در آ...

حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد

 حقوق نجومی از جیب معلمان/ مدیرعامل پتروشیمی نیمه‌کاره «دنا» ۷۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرد
2022-01-10T11:36:44+03:30
جمع حقوق و مزایا مدیرعامل مدیر عامل پتروشیمی دنا که منصوب شده در دولت حسن روحانی است و یکی از شرکت های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان و زیر مجموعه هلدینگ انرژی ...

همه چیز درباره «فلورونا» / واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون»

 همه چیز درباره «فلورونا» / واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون»
2022-01-09T10:36:44+03:30
واکسن نزده ها که بنا بر آمار، حدود هشت میلیون نفر در کشور را شامل می شوند، می‌توانند برای بروز یک پیک دیگر در کشور مشکل‌ساز شوند.

فقط ۲۵۰۰ باب از ۲/۵ میلیون خانه خالی شناسایی شد!

 فقط ۲۵۰۰ باب از ۲/۵ میلیون خانه خالی شناسایی شد!
2022-01-08T12:30:09+03:30
با گذشت بیش از پنج سال از آغاز به کار فرایند شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه در کشور اظهارات مسئولان دولتی نشان از آن دارد که تنها کمتر از ۲ ه...

۵۱ درصد یارانه برق در جیب ۳ دهک پردرآمد

 ۵۱ درصد یارانه برق در جیب ۳ دهک پردرآمد
2022-01-04T11:43:26+03:30
مصرف فراتر از الگوی پرمصرف‌ها در سال‌۱۳۹۹ بیش از ۴۲‌درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان ۶/۵۳ هزار‌میلیارد تومانی به کشور را ف...

دهانش را پر ازگِل کرد تا قطع پاهایش را فریاد نزند

 دهانش را پر ازگِل کرد تا قطع پاهایش را فریاد نزند
2022-01-01T10:25:05+03:30
شهید سعید حمیدی‌اصل ۱۶ سال بیشتر نداشت و هنوز پشت لبش سبز نشده بود که برای شرکت در عملیات کربلای ۴ خود را آماده غواصی کرد. برادر بزرگ‌ترش علی عضو رسمی سپاه ...

اینفوگرافیک | سوالات متداول در مورد تزریق دُز سوم واکسن

 اینفوگرافیک | سوالات متداول در مورد تزریق دُز سوم واکسن
2021-12-29T13:18:23+03:30
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا را اعلام کرد.

تصاویر متفاوت از لحظات شکار در طبیعت+ عکس

 تصاویر متفاوت از لحظات شکار در طبیعت+ عکس
2021-12-29T11:58:29+03:30
در حیات وحش هر حیوان برای بقا ناچار به تغذیه از زنجیره پایین تر از خود است .

گرسنه نمانده‌ایم که با هر دستمزدی بازی کنیم!/به آرزوهایم رسیده‌ام

 گرسنه نمانده‌ایم که با هر دستمزدی بازی کنیم!/به آرزوهایم رسیده‌ام
2021-12-29T11:58:29+03:30
غلامحسین لطفی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون بیان کرد برخی از کارگردانان فکر می‌کنند ما گرسنه مانده‌ایم و دستمزدهای پایین به ما پیشنهاد می‌دهند.

سرانه کارکنان خودروسازان ایرانی ۳ برابر دنیا

 سرانه کارکنان خودروسازان ایرانی ۳ برابر دنیا
2021-12-28T19:37:57+03:30
بررسی‌های صورت مالی دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد طی سال گذشته هزینه‌های اداری و عمومی گروه سایپا ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و این مقدار برای ایران‌خودر...

اینفوگرافیک | ۱۶ سال وعــده سرخــرمن

 اینفوگرافیک | ۱۶ سال وعــده سرخــرمن
2021-12-27T15:31:13+03:30
در ۱۶ سال اخیر دولت‌های مختلف برای خصوصی‌سازی سرخابی ها وعده‌های زیادی دادند اما تا به امروز هیچ‌کدام از آن‌ها عملی نشده است.

علائم و نشانه‌های رفلاکس معده

 علائم و نشانه‌های رفلاکس معده
2021-12-27T10:51:10+03:30
رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه پایینی مری به مری باز می‌گردند.

یک شماره رُند ۵۰۰ میلیون ناقابل!

 یک شماره رُند ۵۰۰ میلیون ناقابل!
2021-12-27T10:51:10+03:30
در اتفاقی نادر یک اپراتور تلفن همراه، شماره‌های رند را به حراج گذاشته که هر شماره حداقل ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.

چین در حال تسخیر اقتصاد اروپا

 چین در حال تسخیر اقتصاد اروپا
2021-12-26T11:37:51+03:30
براساس داده‌های آماری سازمان آمار آمریکا طی ۲۰ سال اخیر رقم صادرات کالایی آمریکا به اتحادیه اروپا از ۱۶۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۳۳۶ میلیارد دلار در سال...

اینفوگرافیک | ویژگی‌های خاص برترین تانک ایران

 اینفوگرافیک | ویژگی‌های خاص برترین تانک ایران
2021-12-22T15:31:11+03:30
تانک‌های کرار تحویل‌شده به نیروی زمینی سپاه در حقیقت تانک‌های تی۷۲ام ، این نیرو هستند که با توجه به سفارش و نیازمندی نزسا توسط وزارت دفاع ارتقا داده شده‌اند.

سماواتی: واقعا در سینما چه خبر است؟/شیوه انتخاب بازیگر یا پولی است یا بر اساس میزان فالوور

 سماواتی: واقعا در سینما چه خبر است؟/شیوه انتخاب بازیگر یا پولی است یا بر اساس میزان فالوور
2021-12-22T11:11:13+03:30
بازیگر سریال «خوشنام» گفت: متاسفانه امروز نقش فروشی در سینما بیداد می‌کند، به فلان تهیه کننده می‌گویم چرا این بازیگر را آوردی، می‌گوید سرمایه نداش...

امید اُمیکرون به ۸ میلیون ایرانی واکسن‌نزده

 امید اُمیکرون به ۸ میلیون ایرانی واکسن‌نزده
2021-12-21T10:31:19+03:30
آنقدر این کرونا چهره تغییر داد و جهش کرد و خطرناک‌تر و تهاجمی‌تر شد که حالا کمتر نامی از کرونا به زبان می‌آوریم و برای گفتن از این ویروس چموش، به همان نام ج...

تخم مرغ وارداتی با ارز ترجیحی نهایتا ۷ هزار تومان می شود

 تخم مرغ وارداتی با ارز ترجیحی نهایتا ۷ هزار تومان می شود
2021-12-20T11:44:32+03:30
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: واردات هر کیلو تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهایتا ۷ هزار تومان تمام می‌شود در حالیکه آن را بین ۱۷ تا ۱۸...

اینفوگرافیک | رشد ۲۱ درصدی صادرات ایران به اروپا

 اینفوگرافیک | رشد ۲۱ درصدی صادرات ایران به اروپا
2021-12-19T14:58:01+03:30
یورو استات از مبادلات تجاری بیش از ۳ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۱ خبر داد.

آیا دهک‌های مختلف توان پرداخت اقساط طرح مسکن را دارند؟

 آیا دهک‌های مختلف توان پرداخت اقساط طرح مسکن را دارند؟
2021-12-19T11:11:14+03:30
براساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان تا شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ حدود دومیلیون و ۱۷۰هزار و ۵۶۲ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)