میرنیوز

فاجعه کرونایی چگونه رخ داد/ ستاد ملی کرونا پاسخگو باشد

 فاجعه کرونایی چگونه رخ داد/ ستاد ملی کرونا پاسخگو باشد 2021-04-07T11:28:09+04:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از مهر، همزمان با آغاز سال 1400، شرایط کرونایی کشور بحرانی شد و از اول فروردین تا کنون هر روز بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونایی افزوده می‌شود. به طوری که در شبانه روز گذشته بیش از 17 هزار و 400 نفر بیمار جدید شناسایی شدند و 174 مورد فوتی هم ثبت شده است.

افزایش روزانه آمار کرونا در شرایطی که همچنان در تأمین واکسن دچار مشکلاتی هستیم، وضعیت را بحرانی ساخته است و می‌بایست اقدام عاجل صورت بگیرد تا شاید بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. در این بین، کنکاش این موضوع که چرا درگیر فاجعه کرونایی شدیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا، وضعیت بیماری تا قبل از سال نو، قابل قبول بود و تخت‌های بیمارستانی اغلب خالی از بیماران کرونایی شده بودند. همچنین رنگ قرمز و نارنجی هم در حال پاک شدن بود و امیدوار بودیم که شرایط به همین صورت ادامه یابد تا واکسن برسد.

التماس‌های وزیر بهداشت

اگر یادمان باشد، در روزهای پایانی سال 99 بود که وزیر بهداشت در گفتگو با مردم، التماس کرد که سفر نروند. حتی اگر وضعیت کرونایی کشور هم خوب بود، بی خیال مسافرت شوند. اما، التماس‌های وزیر بهداشت کارگر نشد و سفرهای نوروزی با استقبال زیادی مواجه شد و برخی از هموطنان قبل از آغاز سال نو، بار سفر بستند و رفتند.

حالا با گذشت 18 روز از آغاز سال نو، علیرضا زالی فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، متفق‌القول بر این عقیده اند که این افزایش آمارها مربوط به ترددهای روزهای پایانی سال است که مردم مشغول خریدهای نوروزی بودند و باید منتظر روزهای سخت‌تری باشیم. زیرا، آمار مراجعات ناشی از سفرهای نوروزی دو هفته بعد خودش را نمایان خواهد ساخت و سه هفته بعد از آن هم باید منتظر بالا رفتن آمار مرگ و میر بود.

یادداشت گلایه‌آمیز وزیر در روز طبیعت

در همین حال، وزیر بهداشت روز سیزده فروردین که روز طبیعت هم بود، در یادداشتی گلایه‌آمیز، نسبت به رخداد سفرهای نوروزی دلخور شد و نوشت: می‌دانیم تاب‌آوری مردم مهم است ولی تاب‌آوری مدافعین خسته سلامت پس از 14 ماه کار بی‌وقفه و جانفشانی برای مدیریت پیک‌های پیوسته نیز مهم است.

سعید نمکی در این یادداشت عنوان داشت: نوشتیم… گفتیم… التماس کردیم… قسم دادیم که دو تا سه هفته صبوری کنید، مهلت بدهید، تا مثل سال قبل از فرصت تعطیلات سال نو استفاده کنیم و با تشدید بیماریابی در طرح شهید سلیمانی خانه به خانه شعله‌های کوچک را شناسایی و مهار نمائیم تا به هم نپیوندند و آتش دامن پهنه کشورمان را نگیرد.

فاجعه کرونایی چگونه تکرار شد

بروز موج چهارم کرونا در کشور، در حالی اتفاق افتاد که روزهای خوبی را سپری می‌کردیم و تقریباً شرایط کرونایی کنترل شده بود. به طوری که اغلب تخت‌های آی سی یو از اشغال بیماران کرونایی خارج شده بود و رفت و آمدهای بیماران غیر کرونایی به بیمارستان‌ها در مسیر عادی خود قرار گرفته بود. همچنین تا قبل از پایان سال 99، فقط 23 شهر کشور رنگ قرمز و نارنجی گرفته بودند که شهرهای قرمز فقط شامل استان خوزستان بود و مابقی شهرها در شرایط زرد و آبی بودند.

در چنین اوضاع و احوالی بود که وزیر بهداشت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر دست‌اندرکاران نظام سلامت و جامعه پزشکی درگیر با کرونا، خواستار رعایت محدودیت‌ها برای عدم بازگشت به روزهای سخت کرونایی بودند. زیرا، تجربه‌های تلخ موج‌های قبلی، نشان داده بود که اگر دوباره در باتلاق کرونا گیر بیافتیم، نجات از آن سخت خواهد بود. از همین رو، اصرار و تاکید فراوان بر رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها در ایام نوروز داشتند.

در همین حال، گزارش پایان سال ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که اغلب مردم تصمیم گرفتند بار سفر ببندند و به نقطه‌ای خارج از محل زندگی خود بروند. آغاز مسافرت‌ها قبل از شروع سال جدید و همچنین در ایام نوروز، دست به دست هم داد تا پلیس راهور اعلام کند حجم ترددها و مسافرت‌ها در نوروز 1400 به مراتب بیشتر از نوروز قبل از آغاز کرونا بوده است.

در واقع می‌توان چنین استنباط کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا ، چراغ سبز مسافرت‌ها را نشان داد و مردم هم بار سفر بستند. زیرا، اگر ستاد ملی تصمیم می‌گرفت سفرها را ممنوع کند و راه‌ها را ببندد، قطعاً می‌توان امیدوار بود که آمارهای کرونایی بالاتر نخواهد رفت. زیرا، آن طور که فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان داشته است؛ هفته آینده هفته سخت‌تری برای تهران خواهد بود و هنوز آثار سفرها نمایان نشده است. هر آنچه از سیر صعودی آمار کرونا می‌بینیم، مربوط به ترددهای شب عید و خریدهای نوروزی است که باعث شلوغی و ازدحام شده بود.

اگر سفرها آغاز نمی شد

پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به پیامدهای منفی عدم جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی و عدم اعمال محدودیت‌ها در شیوع بیماری، یادآور شد: اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می‌شد مطمئناً وضعیت ما بهتر از شرایط کنونی بود.

این متخصص عفونی با بیان اینکه با قرمز شدن استان تهران، مجبور به تعطیلی هستیم، افزود: تعطیل کردن شهر ضربه‌های فراوانی به اقتصاد کشور و مردم می‌زند، اما در هر صورت سلامت مهم‌تر از هر مسئله‌ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه از اول فروردین 1400 شاهد هجوم بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها بودیم، گفت: اگر در حال حاضر نیز محدودیت‌ها را اعمال کنیم اتفاق خاصی در این موج نخواهد افتاد و این موج دو ماه طول خواهد کشید، زیرا تجربه نشان داده است زمانی که یک موج شروع می‌شود دو ماه طول می‌کشد، تنها می‌توان با انجام برخی اقدامات ارتفاع موج را تا حدی کم کرد اما در خود موج نمی‌توان تغییری ایجاد کرد.

طبرسی با بیان اینکه حداقل تا دو ماه آینده «آی سی یو» ها و بیمارستان‌ها پر خواهد بود و متأسفانه مرگ و میرها بیشتر خواهد شد، پیش بینی کرد که شاهد افزایش میزان مرگ و میرها خواهیم بود.

تعلل در اتخاذ تصمیمات سفت و سخت

شاید اگر ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابل برنامه‌های سفر ایستادگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد تورهای گردشگری و سفرهای نوروزی انجام شود، حالا شرایط اینقدر سخت و دشوار نمی‌شد که هر روز منتظر بالا رفتن آمار کرونا و افزایش مرگ و میرها باشیم. نکته‌ای که یکی از دست‌اندرکاران نظام سلامت، در روزهای پایانی سال به خوبی به آن اشاره کرد و عنوان داشت که اگر نخواهیم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را سفت و سخت بگیریم، قطعاً کشور بعد از تعطیلات نوروزی دوباره تعطیل خواهد شد.

شاید نکته مبهم این فاجعه کرونایی، مشخص نشدن قصور کنندگان در رخداد موج چهارم کرونا است که با تصمیمات خود، اجازه دادند کشور گرفتار سهمگین‌ترین موج کرونایی شود که به گفته طبرسی، حداقل تا دو ماه دیگر باید با این شرایط مدارا کرد و منتظر افزایش مرگ‌های کرونایی بود.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

چرا رئیس‌جمهور هشدارهای وزارت بهداشت را نمی‌پذیرد؟

 چرا رئیس‌جمهور هشدارهای وزارت بهداشت را نمی‌پذیرد؟
2021-04-12T11:41:24+04:30
مسئولیت افزایش مرگ و میرها با کیست؟

شوخی بی‌مزه محدودیت‌های پیک چهارم

 شوخی بی‌مزه محدودیت‌های پیک چهارم
2021-04-12T10:08:11+04:30
هرچند سطح محدودیت‌های اعمال شده هیچ نسبتی با سنگینی موج چهارم کرونا ندارد اما همان‌ها هم در شهرهای بزرگ اجرایی نمی‌شود.

توجیه سلطنت‌طلبی در انگلیس با بی‌بی‌سی

 توجیه سلطنت‌طلبی در انگلیس با بی‌بی‌سی
2021-04-12T10:08:11+04:30
«بی‌بی‌سی با پول مالیات‌دهندگان بریتانیایی اداره می‌شود.» این اعتراف را بی‌بی‌سی فارسی درباره منبع تغذیه مالی شبکه‌های مختلف بی‌بی‌سی در خلال گزار...

خروج ۶۰ هزار میلیاردی از بورس

 خروج ۶۰ هزار میلیاردی از بورس
2021-04-12T09:41:25+04:30
با وجود ورود حدود ۱۰۰ هزار میلیاردتومان نقدینگی به بازار بورس در سال ۹۸ و نیمسال اول سال ۹۹، از مهر ۹۹ تا روز گذشته ۶۰ هزار میلیاردتومان آن از بازار خارج شد...

اینفوگرافیک |سال ۹۹ درآمد دولت از اخذ مالیات چقدر بود؟

 اینفوگرافیک |سال ۹۹ درآمد دولت از اخذ مالیات چقدر بود؟
2021-04-11T21:54:49+04:30
۱۹۲.۵ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۹۹ دریافت شده است.

هزینه عزا و عروسی آنلاین چند؟

 هزینه عزا و عروسی آنلاین چند؟
2021-04-11T10:14:38+04:30
کرونا تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده که یکی از آن‌ها مراسم مختلف آنلاین است. هزینه این مراسم می‌تواند بین ۱۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان باشد که باتوجه به...

ابوالفضل را با زبان روزه راهی میدان شهادت کردم

 ابوالفضل را با زبان روزه راهی میدان شهادت کردم
2021-04-11T09:48:02+04:30
ابوالفضل در عملیات‌های بسیاری از جمله طریق‌القدس، فتح بستان، فتح‌المبین و شوش شرکت کرد و در پاکسازی منطقه شوش از ناحیه ریه و کتف هم مجروح شد.

خسارت ۶۷ هزار میلیاردی عاملان پیک چهارم به کشور

 خسارت ۶۷ هزار میلیاردی عاملان پیک چهارم به کشور
2021-04-11T09:48:02+04:30
به نظر می‌رسد در فروردین سال جاری نیز که مقررشده مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز کشور ۱۰ روز تعطیل شوند و برای شهرهای نارنجی نیز محدودیت‌هایی درنظر گرفته‌...

گزینه‌های ادامه وضع موجود

 گزینه‌های ادامه وضع موجود
2021-04-10T11:14:40+04:30
ظاهرا این‌بار دیگر شمایل پوششی بودن هم برای پاس‌کاری درباره کم‌کاری و توجیه اقدامات دولت در کار نیست و بعید است جهانگیری دیگر بتواند افکار عمومی را با این ن...

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟!

 چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟!
2021-04-10T11:14:40+04:30
یکی از نفربرهای جنگی می آید و پیکر را می گذارند داخل آن تا بیاورند عقب و اشتباهی می‌برند به سمت دشمن. سریع هم اعلام می‌کنند و سرش را می بُرند و جشن می‌گیرند!

اینفوگرافیک |راهکارهای مقابله با اسهال و حالت تهوع ناشی از کرونا

 اینفوگرافیک |راهکارهای مقابله با اسهال و حالت تهوع ناشی از کرونا
2021-04-08T09:34:40+04:30
موز یا سیب پخته برای جلوگیری از اسهال ناشی از کرونا موثر است.

استنکاف احمدی‌نژاد از دستور رهبری در مذاکرات هسته‌ای

 استنکاف احمدی‌نژاد از دستور رهبری در مذاکرات هسته‌ای
2021-04-07T22:34:56+04:30
فرصت طلایی که احمدی‌نژاد از دست داد چه بود؟

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی

 آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی
2021-04-07T08:34:39+04:30
تصاویر ماهواره‌ای از ساخت دو شناور جدید موشک‌انداز بر اساس طراحی موسوم به کاتاماران برای نیروی دریایی سپاه در بندر عباس و بوشهر خبر می‌دهد که این نیرو را آم...

دوربین مخفی| چینی‌ها اصفهان را هم گرفتند!

 دوربین مخفی| چینی‌ها اصفهان را هم گرفتند!
2021-04-06T20:54:37+04:30
چینی ها شهرهای ایران را گرفتند.

اینفوگرافیک |تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟

 اینفوگرافیک |تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟
2021-04-06T15:48:06+04:30
اینفوگرافیک تاکنون چه تعداد واکسن کرونا وارد کشور شده است؟ منتشر می شود.

۸ لطیفه اقتصادی در۸ سال

 ۸ لطیفه اقتصادی در۸ سال
2021-04-06T13:48:04+04:30
اظهاراتی مکررا ازسوی دولتی‌ها مطرح می‌شود که آمارها و ارقام نشان می‌دهد در اغلب شاخص‌های اقتصاد کلان دولت روحانی نه‌تنها ضعیف‌ترین عملکرد را داشته، بلکه اغل...

چرا هواپیماها نباید در گرمای شدید از زمین بلند شوند؟

 چرا هواپیماها نباید در گرمای شدید از زمین بلند شوند؟
2021-04-06T11:48:03+04:30
آیا می‌دانستید که هوا برای هواپیماهایی که می‌خواهند بلند شوند و به پرواز دربیایند می‌تواند خیلی گرم باشد و آنها را در این امر ناتوان کند؟ در این گزارش به تو...

رکود در بازار خودرو؛ احتمال کاهش و ریزش قیمت در بهار ۱۴۰۰/ نرخ دلار و عرضه بر بازار آزاد خودرو اثر دارد، نه تصمیم شورای رقابت

 رکود در بازار خودرو؛ احتمال کاهش و ریزش قیمت در بهار ۱۴۰۰/ نرخ دلار و عرضه بر بازار آزاد خودرو اثر دارد، نه تصمیم شورای رقابت
2021-04-05T18:41:33+04:30
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو با اعلام اینکه فعلا بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، گفت: متقاضیان برای خرید خودرو منتظر کاهش قیمت ارز هست...

«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

 «هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند
2021-04-05T11:41:22+04:30
حدود یک سال از واردات هتل‌های کپسولی به ایران می‌گذرد، اما از آن‌ها نه در فرودگاه‌ها اثری دیده می‌شود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردش...

بهترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی چیست؟

 بهترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی چیست؟
2021-04-05T11:01:14+04:30
استفاده از ماسک می‌تواند از شما و دیگران در برابر کووید-۱۹ محافظت کند اما یافته‌های موسسه‌ی فناوری جورجیا نشان می‌دهد جنس مواد و تعداد لایه‌های پارچه استفاد...

همه کمیته‌های بی‌خاصیت دولت برای حل مشکل گرانی!/ تقاطع بی‌تدبیری از مرغ تا خودرو

 همه کمیته‌های بی‌خاصیت دولت برای حل مشکل گرانی!/ تقاطع بی‌تدبیری از مرغ تا خودرو
2021-04-04T15:41:22+04:30
دولت برای حل مشکل بازار مرغ، قرارگاه ساماندهی راه‌اندازی کرد که در گام نخست تصمیم به گران شدن مرغ گرفت؛ اما تشکیل این کارگروه‌ها و کمیته‌ها چقدر می‌تواند مو...

ادعای روحانی بعد از ۵ برابر شدن قیمت مواد غذایی/ دولت گرانی‌ها را نمی‌بیند!

 ادعای روحانی بعد از ۵ برابر شدن قیمت مواد غذایی/ دولت گرانی‌ها را نمی‌بیند!
2021-04-04T10:28:06+04:30
در حالی که نسبت به ابتدای دولت حسن روحانی، قیمت مواد غذایی بیش از ۵ برابر شده، وی در ماه‌های پایانی دولتش از قابل قبول بودن شرایط ۹۷درصد کالاهای اساسی سخن م...

کاشت ناخن برای بچه‌ها هم مد شد! + تصاویر

 کاشت ناخن برای بچه‌ها هم مد شد! + تصاویر
2021-04-04T10:28:06+04:30
فرزندان در دوره‌های مختلف زندگی، سعی در تقلید از رفتار برخی از افراد و به ویژه والدین خود دارند.

ماجرای سنگ‌اندازی دولت روحانی در قرارداد ۵۰ میلیارد یورویی با چین

 ماجرای سنگ‌اندازی دولت روحانی در قرارداد ۵۰ میلیارد یورویی با چین
2021-04-04T10:14:44+04:30
رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجلس دهم ماجرای سنگ اندازی‌های آخوندی و سیف و بی‌توجهی جهانگیری به امضای فاینانس۵۰ میلیارد یورویی چین را تشریح کرد.

نشانه‌های امید در سال جدید

 نشانه‌های امید در سال جدید
2021-04-03T12:41:28+04:30
سال ۱۴۰۰ را در حالی آغاز می‌کنیم که آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین دشمن مردم و نظام اسلامی ایران و نیز کشورهای اروپایی که همواره دنباله‌روی آمریکا بوده‌اند با ده...

ستاد جهش کرونا

 ستاد جهش کرونا
2021-04-03T12:14:39+04:30
کادر درمان تاب‌آوری ندارد، خیلی از آنها هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و حالا هم مجبور به مقابله با ویروس سرکش‌تری هستند. تمام اینها می‌گوید، ما در مدیریت کرون...

سود ۲۳ درصدی برخی از بانک ها!

 سود ۲۳ درصدی برخی از بانک ها!
2021-04-03T10:54:32+04:30
شاید عجیب به نظر برسد اما برخی از بانک ها در سطح کشور اقدام به جذب سرمایه با سود سپرده ۲۰ تا ۲۳ درصد می کنند!

رمزگشایی از دلایل انگلستان برای حرکت مجدد به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای/ کتمان وضعیت اسف‌بار ارتش روباه پیر با تکیه بر عصای اتمی

 رمزگشایی از دلایل انگلستان برای حرکت مجدد به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای/ کتمان وضعیت اسف‌بار ارتش روباه پیر با تکیه بر عصای اتمی
2021-03-31T15:01:27+04:30
بر اساس برآورد جدید دولت انگلستان، این کشور برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد به دنبال افزایش تعداد کلاهکهای هسته‌ای خود رفته که مهمترین دلیل آن، نداشتن ام...

علت فراموش کردن خاطرات چیست؟

 علت فراموش کردن خاطرات چیست؟
2021-03-31T14:48:04+04:30
فراموشی یا یادزدودگی یکی از انواع اختلالات حافظه است که با توجه به ویژگی‌های اختلال فرد به چند نوع تقسیم می‌شود.

اعداد روزانه کرونا دوباره ۵ رقمی شد/احتمال تعطیلی شهرها

 اعداد روزانه کرونا دوباره ۵ رقمی شد/احتمال تعطیلی شهرها
2021-03-31T11:01:22+04:30
سرانجام همان اتفاق ناگواری که از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار می‌دادند، رخ داد و اعداد روزانه کرونا دوباره زیاد شد.
X کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)