میرنیوز

شب‌های عید مافیا

 شب‌های عید مافیا 2021-03-01T08:44:49+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از جوان، در سال‌های اخیر با خروج دولت از تنظیم بازار میوه، تنظیم بازار به طور کامل به دست دلالان و واسطه‌هایی افتاده که سازمان تعزیرات و حمایت نیز حریفشان نیستند. به طوری که به گفته باغداران سیب و مرکبات، از ابتدای ماه جاری دلالان اجازه ورود سیب و مرکبات به بازار میوه را نمی‌دهند و باید تمام خرید‌ها از فیلتر این دلالان عبور کند تا مبادا با افزایش عرضه بازار از دستشان خارج شده و قیمت‌ها ارزان شود.

بر اساس آمار، ایران سالانه 10میلیون تن سیب، پرتقال و نارنگی تولید می‌کند. این میوه‌ها قابل نگهداری در سردخانه است و در مواقع ضروری می‌توان، وارد بازار کرد و قیمت‌ها را به تعادل رساند، اما بیش از یک دهه است که دلالان بازار میوه و تره‌بار فرصت تنظیم بازار را از مسئولان و باغداران گرفته‌اند. از ابتدای ماه جاری با ورود میوه‌های سردخانه‌ای به بازار میوه قیمت‌ها به شدت افزایش یافته‌است. این در حالی است که سردخانه‌ها و انبار‌ها مملو از سیب و مرکبات است. در حال حاضر سیب درجه یک دربازار تهران کیلویی 25 تا 30 تومان، پرتقال بین 15تا 25هزار تومان، نارنگی و کیوی 25 تا 30 هزار تومان، خیار 15 تا 20 هزار تومان و موز 40 تا 45 هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.

باغداران افزایش هزینه‌های تولید مانند سمپاشی و کود، آبیاری، سبد‌های میوه و کارگر را یکی از دلایل گرانی قیمت‌ها اعلام می‌کنند، اما نکته اصلی دلال بازی در میادین اصلی میوه و تره‌بار است که مانع از ورود میوه ارزان به داخل می‌شود.

دست باغدار از عرضه مستقیم کوتاه است

دیاکو افخم یکی از باغداران سیب و صادرکنندگان مشهور در شمال غرب کشور از مشکلات صادرات و نبود بازار‌چه‌های عرضه مستقیم میوه در تهران و سایر شهرستان‌ها و فعالیت دلالان میوه خبر داد و گفت: مصرف داخلی سیب سالانه 800 هزار تن است و باید سیب‌های تولیدی صادرشود، اما بازار‌های صادراتی ایران دچار مشکل شده‌است.

افت دینار عراق

وی از زیان صادرکنندگان به عراق سخن گفت و افزود: با کاهش نرخ دینار صادرکنندگان به بازار‌های عراق در ماه‌های گذشته به شدت متضرر شده‌اند و بازار صادراتی آذربایجان نیز به دلیل ناکارآمدی سفارت ایران و عدم رایزنی برای رفع موانع صادرات با مشکلات بسیاری همراه است، به طوری که اخیراً بار‌های سیب صادراتی ایران بیش از 10روز در مرز آذربایجان متوقف شد و هزینه حمل و نقل چند برابری را به ما تحمیل کرد.

سیب درجه یک نباید بیشتر از 11 هزار تومان باشد

افخم در خصوص وضعیت بازار سیب و مرکبات گفت: در حال حاضر قیمت سیب درجه یک صادراتی باید 11 هزار تومان در بازار عرضه شود، در حالی که در بازار تهران و بسیاری از استان‌ها قیمت آن بیش از 25 هزار تومان است. در گذشته دولت با خرید تضمینی میوه و اقلام مورد نیاز بازار در زمان فراوانی کالا، مانع از کمبود عرضه در بازار و احیاناً گرانی قیمت‌ها می‌شد، اما چند سالی است که بازار ر‌ها شده‌است و دلالان کنترل بازار را به دست گرفته‌اند.

قیمت صادراتی سیب؛ 16 هزار تومان

افخم با مقایسه قیمت میوه در بازار داخل با نرخ صادراتی آن افزود: به عنوان مثال سیب درجه یک با قیمت 16 هزار تومان صادر می‌شود، اما با این قیمت‌ها به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. نبود بازار‌چه‌های شهری و استانی برای عرضه مستقیم میوه یکی از کمبود‌های تنظیم بازار میوه است که متأسفانه در یک دهه اخیر هیچ فکری برای آن نشده‌است. هر از گاهی وزیر جهاد از اجرایی شدن این طرح حرف می‌زند، اما کار هماهنگی هنوز صورت نگرفته‌است. حتی میادین میوه و تره بار شهرداری‌ها که مثلاً قرار بود، قیمت‌ها را تعدیل کنند چندان موفق عمل نکرده‌اند، زیرا آن‌ها نیز با چند دست واسطه میوه و سبزی‌شان را خریداری می‌کنند و در بسیاری از موارد میوه‌های با کیفیت در این میادین عرضه نمی‌شود.

وی گفت: چندی قبل با مراجعه به بازار تهران و رصد قیمت‌های میوه با چند غرفه‌دار در میدان مرکزی صحبت کردم و گفتم حاضرم روزانه هر میزان سیب می‌خواهند با قیمت 12 هزار تومان در میدان تهران تحویل‌شان بدهم، اما غرفه‌داران از خرید خودداری و اعلام کرده‌اند که نیازی ندارند. افخم معتقد است که واسطه‌های بازار میوه تهران و سایر استان‌ها از ورود میوه به میزان فراوان جلوگیری می‌کنند و تلاش می‌کنند با عرضه قطره‌چکانی بازار را تشنه نگه دارند و قیمت‌ها را افزایش دهند.

وی تأکید کرد: اگر تا پایان اسفند سیب و مرکبات موجود در انبار‌ها و سردخانه‌ها روانه بازار نشود، باغداران زیان هنگفتی متحمل می‌شوند. این تولید‌کننده افزود: اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای غرفه‌هایی را با قیمت ارزان در اختیار باغداران قرار دهد؛ میوه مرغوب و ارزان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و تولید‌کننده و مصرف‌کننده دیگر ضرر نمی‌کند. وی با اشاره به قیمت گران سبزی و صیفی (کیلویی 12‌هزار تومان سبزی) در تهران گفت: این قیمت‌ها در حالی است که در مراکز تولید سبزی که بیشتر بخش کرد‌نشین ایران هستند، سبزی حداکثر کیلویی 4 هزار تومان است. در حالی که بخش زیادی از سبزی تهران از شهر ری و حومه آن تأمین می‌شود نه از سایر شهرستان‌ها.

سیب؛ میوه فقرا هم گران شد

افخم گفت: از قدیم میوه سیب به میوه فقرا معروف بود، چون ارزان بود و یک کیلو سیب حداقل 10 تا سیب است. اکنون این میوه به قدری در بازار مصرف گران شده که میوه اغنیا شده‌است.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

مسکن ارزان می شود/۳کلید طلایی برای کاهش قیمت ها!

 مسکن ارزان می شود/۳کلید طلایی برای کاهش قیمت ها!
2021-04-21T12:36:08+04:30
بازار مسکن در ماه های پایانی دولت دوباره به سمت نوسان قیمتی در حرکت است این در حالی است که بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند اقدامات دولت بازار را به سمت آر...

سیدحسن نصرالله شیفته سردار حجازی بود

 سیدحسن نصرالله شیفته سردار حجازی بود
2021-04-20T14:29:29+04:30
نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله با اشاره به جایگاه ویژه سردار حجازی در جبهه مقاومت و به ویژه لبنان، گفت: اثرگذاری سردار حجازی در حزب الله لبنان به حدی ب...

موشک جدید ایرانی سوار بر موج لیزر به شکار پهپادها می‌رود

 موشک جدید ایرانی سوار بر موج لیزر به شکار پهپادها می‌رود
2021-04-20T11:22:52+04:30
با افزایش تهدیدات ریز پرنده‌ها و موشک‌های کروز علیه کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، طرح‌های جدید و نوآورانه در حوزه پدافند ارتفاع پایین، اولویت ویژه‌ای پی...

تلاش فردی بازیکنان پرسپولیس برای رکوردشکنی در لیگ قهرمانان آسیا

 تلاش فردی بازیکنان پرسپولیس برای رکوردشکنی در لیگ قهرمانان آسیا
2021-04-20T10:56:13+04:30
بازیکنان باتجربه پرسپولیس می توانند رکورد بازیکنان پیشین این تیم در لیگ قهرمانان آسیا را جابجا کنند.

۱۹ میلیارد یورو ارز صادراتی هنوز بازنگشته است

 ۱۹ میلیارد یورو ارز صادراتی هنوز بازنگشته است
2021-04-20T10:56:12+04:30
معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۱۹.۲ میلیارد یور ارز صادراتی هنوز بازنگشته است، گفت: صادرکنندگان سال ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰ و صادرکنندگان سال ۹۸ نیز تا پایان ...

چرا کرونا در برخی شدید و در برخی خفیف است؟

 چرا کرونا در برخی شدید و در برخی خفیف است؟
2021-04-20T10:43:01+04:30
محققان کشور در پژوهشی مروری که با استفاده از منابع معتبر مختلف انجام شده است، دلیل ابتلای افراد به انواع شدید یا خفیف کرونا را توضیح داده‌اند.

اینفوگرافیک | سبقت وحشتناک قیمت خودرو در دولت روحانی

 اینفوگرافیک | سبقت وحشتناک قیمت خودرو در دولت روحانی
2021-04-19T12:16:20+04:30
با گذشت ۸ سال از فعالیت دولت یازدهم نبود یک سازکار مناسب در قیمت گذاری خودرو باعث شده تا این صنعت مدام تحت تأثیر اتفاقات بازار قرار گرفته و افزایش ۸ برابری ...

واکسن فقط رایگان و نوبتی

 واکسن فقط رایگان و نوبتی
2021-04-19T09:20:10+04:30
انتشار خبری درباره «واکسن خارج از نوبت پولی» از قول سخنگوی ستاد کرونا و سپس تکذیب آن از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد چیز‌هایی در سر آ...

قرارداد‌های صوری اجاره برای فرار از مالیات خانه‌های خالی!

 قرارداد‌های صوری اجاره برای فرار از مالیات خانه‌های خالی!
2021-04-19T09:20:10+04:30
نوسانات نرخ مسکن متأسفانه متأثر از التهابات بازار در شرایط گوناگون است، بنابراین در صورت افت این التهابات به طور طبیعی تمامی بازار‌ها از جمله بازار مسکن متأ...

عقربه‌های ساعتی که به کام کمدین هایش چرخید/ بازیگران ساعت خوش از آن روز‌ها چه می‌گویند؟

 عقربه‌های ساعتی که به کام کمدین هایش چرخید/ بازیگران ساعت خوش از آن روز‌ها چه می‌گویند؟
2021-04-19T09:20:09+04:30
پس از ۲۷ سال، هنوز مهم‌ترین کمدین‌های ایرانی همان بازیگران سریال «ساعت خوش» هستند.

برنامه صدروزه آخر را فقط به جوجه یک‌روزه بپردازید!

 برنامه صدروزه آخر را فقط به جوجه یک‌روزه بپردازید!
2021-04-18T13:08:08+04:30
رئیس‌جمهور دوباره از برنامه صدروزه پایانی برای «خدمت» به مردم خبر داد، درحالی که وزارتخانه‌های او از ورود جوجه یک‌روزه به بازار سیاه می‌گویند. روح...

سیب و پرتقال‌های احتکاری در حال گندیدن!

 سیب و پرتقال‌های احتکاری در حال گندیدن!
2021-04-18T12:54:38+04:30
فعالان بازار میوه به جای اینکه از گرانی قیمت‌ها و عدم توزیع به موقع سیب و مرکبات در زمستان سال گذشته انتقاد کنند، حال که میوه‌ها در انبار‌ها به حالت پختگی ر...

لشکرکشی دولت علیه سلامت

 لشکرکشی دولت علیه سلامت
2021-04-18T11:21:21+04:30
مساله دقیقا همین‌جاست که نه علم وجود دارد و نه دغدغه، یعنی نه‌تنها در اینکه چطور با کرونا مواجه شویم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، بلکه اصلا سطح دغدغه، حفظ جان و ...

ستیز مسکنی بین املاکی و بانکی

 ستیز مسکنی بین املاکی و بانکی
2021-04-18T11:21:21+04:30
مشاوران املاک معتقدند مالکان اصلی ۵/ ۲ میلیون خانه خالی بانک‌ها هستند، از این‌رو برای افزایش ارزش دارایی‌شان از تورم عمومی و به ویژه ملک حمایت می‌کنند.

۴۰۰ گونه نادر از گل‌های وحشی دنیا در ایران/ خواص گل‌های وحشی را بشناسید

 ۴۰۰ گونه نادر از گل‌های وحشی دنیا در ایران/ خواص گل‌های وحشی را بشناسید
2021-04-18T11:07:57+04:30
۸ هزار گونه گیاه وحشی در کشور وجود دارد که بیش از هزار و ۵۰۰ گونه انحصاری یا اندمیک هستند اما اکثر این گیاهان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

کاهش ۷ تا ۸ درصدی قیمت مسکن

 کاهش ۷ تا ۸ درصدی قیمت مسکن
2021-04-17T14:08:06+04:30
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: قیمت مسکن از ابتدای سال بین ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

سیمرغ بهترین بازیگر پولی می‌رسد به ...!

 سیمرغ بهترین بازیگر پولی می‌رسد به ...!
2021-04-17T10:08:04+04:30
سریال‌های شبکه نمایش خانگی به‌واسطه طولانی‌تر بودن به نسبت یک فیلم سینمایی و درنتیجه استفاده از بازیگران بیشتر، بهتر ‌می‌توانند پذیرای بازیگران پولی باشند.

نفس‌تنگی بیمارستان‌ها؛ تعطیل کنید

 نفس‌تنگی بیمارستان‌ها؛ تعطیل کنید
2021-04-17T10:08:04+04:30
کمی در شهر قدم بزنید، هرجایی که فکرش را بکنید و نکنید باز است، جز اندک تعدادی از پاساژ‌ها و مراکز خرید، باقی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند و نهای...

میراث دولت روحانی «زمین سوخته» است

 میراث دولت روحانی «زمین سوخته» است
2021-04-17T09:41:14+04:30
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیب جدی به زیرساخت‌های تولید ملی تحویل دولت بعدی می‌دهد.

اینفوگرافیک| زمان نتیجه دهی هریک از تست های کرونا چقدر است؟

 اینفوگرافیک| زمان نتیجه دهی هریک از تست های کرونا چقدر است؟
2021-04-14T19:41:25+04:30
زمان بروز علایم کرونا بین 1 تا 14 روز است.

دومینوی بی‌تدبیری به جوجه تخم‌گذار یک‌روزه رسید

 دومینوی بی‌تدبیری به جوجه تخم‌گذار یک‌روزه رسید
2021-04-14T14:08:16+04:30
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه بی‌برنامگی وزارت جهاد منجر به کاهش تولید جوجه یک‌روزه تخم‌گذار شده است، قاچاق جوجه یک‌روزه از کشور را رد...

درگیری لفظی مجری با مسئول دولتی

 درگیری لفظی مجری با مسئول دولتی
2021-04-14T11:01:28+04:30
برایتان متاسفم! شما مرغ و گوشت و میوه شب عید مردم را درست کردید؟! دهان مرا باز نکنید دیگر!

اینفوگرافیک | مناجات‌های شب‌های ماه رمضان را از کجا دنبال کنیم؟

 اینفوگرافیک | مناجات‌های شب‌های ماه رمضان را از کجا دنبال کنیم؟
2021-04-14T10:21:31+04:30
برنامه‌های امسال ماه مبارک رمضان در مدت زمان محدودتر، رعایت فاصله‌گذاری و حضور محدود جمعیت و تأکید بر استفاده از فضای مجازی برگزار خواهد شد.

شرط تک رقمی شدن مرگ‌های کرونایی/ هر ساعت ۱۲ ایرانی فوت می‌کنند

 شرط تک رقمی شدن مرگ‌های کرونایی/ هر ساعت ۱۲ ایرانی فوت می‌کنند
2021-04-14T10:21:31+04:30
آن طور که دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور عنوان می‌کنند، اگر یک سوم جمعیت علیه کرونا واکسینه شوند، می‌توان امیدوار بود مرگ‌های روزانه تک رقمی شود.

خرابکاری در نطنز و حضور اسرائیل در مذاکرات وین/ موضع بایدن درباره‌ برجام را نتانیاهو تعیین می‌کند

 خرابکاری در نطنز و حضور اسرائیل در مذاکرات وین/ موضع بایدن درباره‌ برجام را نتانیاهو تعیین می‌کند
2021-04-13T19:47:56+04:30
خرابکاری در تأسیسات نطنز تلاش رژیم صهیونیستی برای ایفای نقش در مذاکرات بر سر احیای برجام بود؛ اکنون توپ در زمین دولت ایران است تا با واکنش نظامی-دیپلماتیک م...

شکست محمدرضا گلزار در شبکه نمایش خانگی

 شکست محمدرضا گلزار در شبکه نمایش خانگی
2021-04-13T14:54:39+04:30
چرا محمدرضا گلزار پس از تجربه اجرای «برنده باش»، با مسابقه اطلاعات عمومی‌اش در نمایش خانگی به خوبی دیده نشده است؟

اینفوگرافیک |هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید به دنیا اضافه می‌شود

 اینفوگرافیک |هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید به دنیا اضافه می‌شود
2021-04-13T11:21:31+04:30
ثروت میلیاردرهای جهان نسبت به سال ۲۰۲۰ ، ۸ تریلیون دلار افزایش داشته است.

اینفوگرافیک | افزایش ثروت ثروتمندان جهان در سایه کرونا

 اینفوگرافیک | افزایش ثروت ثروتمندان جهان در سایه کرونا
2021-04-13T11:08:08+04:30
در سال جدید هر ۱۷ ساعت یک میلیاردر جدید به دنیا اضافه شده است.

ظرفیت تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه را داریم/قرارداد با چین حرکت شطرنجی ایران است/اگر فشارها از روی اقتصاد ایران برداشته شود، فوران می‌کند

 ظرفیت تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه را داریم/قرارداد با چین حرکت شطرنجی ایران است/اگر فشارها از روی اقتصاد ایران برداشته شود، فوران می‌کند
2021-04-13T10:14:53+04:30
یحیی آل اسحاق : اگر فشارها از روی اقتصاد ایران برداشته شود، چون پایه‌های لازم را دارد، فوران می‌کند و در کوتاه ترین زمان، مشکلات مرتفع می‌شود.

چرا رئیس‌جمهور هشدارهای وزارت بهداشت را نمی‌پذیرد؟

 چرا رئیس‌جمهور هشدارهای وزارت بهداشت را نمی‌پذیرد؟
2021-04-12T11:41:24+04:30
مسئولیت افزایش مرگ و میرها با کیست؟
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)