میرنیوز

انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌ شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم!

 انتخاب جریمه با موتورسواران/ از مرتکب‌ شدن تخلف تا خدمت‌رسانی به مردم! 2021-02-22T09:24:52+03:30

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از باشگاه خبرنگاران، طبیعتا شما هر زمانی که به هنگام رانندگی تخلف کنید، جریمه می‌شوید و فرقی هم نمی‌کند راننده خودرو باشید یا موتور سوار! زیرا جریمه از قدیم‌الایام وجود داشته و مسئله جدیدی نیست، اما این بار در این گزارش می‌خواهیم از رویداد جدیدی بگوییم، رویدادی که علاوه بر هیجان‌انگیز بودن بسیار جالب است؛ اوایل دی ماه بود که پلیس راهور استان تهران دعوتنامه‌ای برای شرکت در نشست خبری سردار حمیدی رئیس پلیس راهور برای ما ارسال کرد و ما هم طبق گذشته به همراه تصویربردار به محل نشست برای پوشش رفتیم، دقایقی از شروع جلسه می‌گذشت که سردار حمیدی خبر از اجرای طرحی برای موتورسواران داد و تاکید داشت که این طرح برای نخستین بار اجرا شده است، به شخصه منتظر بودم تا ببینم این طرح دقیقا به چه صورت است و مشمول چه افرادی می‌شود.

اجازه‌ای گرفتم و از طرف رسانه خود، سوالم را درباره محتوای این طرح پرسیدم؛ رئیس پلیس راهور پایتخت در پاسخ به سوال من بیان کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی قصد دارد به جای توقیف موتورسیکلت‌ها از این به بعد از موتورسواران متخلف بخواهد در ایجاد انضباط ترافیکی به نیروی انتظامی کمک کنند و تنها به جریمه نقدی اکتفا نکنیم، اگر بخواهم دقیق بگویم باید اعلام کنم که اگر شما تخلفی کنید، پلیس به شما کاور سفیدرنگی می‌دهد که باید بپوشید و به عنوان نیروی کمکی در کنار افسران پلیس برای ایجاد نظم ترافیکی و توسعه فرهنگ رانندگی تلاش کنید.

البته نکته جالب اینجاست که فقط پوشیدن کاوری سفیدرنگ مطرح نیست و فرد متخلف باید راکتی را هم در دست خود بگیرد و پا به پای پلیس مردم را راهنمایی کند، در این طرح ابتدا راکت با نحوه عملکرد پلیس در معابر آشنا شده و در وهله دوم با آموزش‌هایی که می‌بیند درصد تخلفات وی پس از این آموزش به مراتب کاهش پیدا می‌کند؛ در این راستا باید گفت که موتورسوار در صورت توقف وسیله خود، می‌تواند نوع جریمه‌اش را انتخاب کند، یعنی یا موتور به پارکینگ منتقل شود و یا به مدت 8 تا 12 ساعت کاوری بر تن کند و به شهروندان پایتخت خدمت‌رسانی کند؛ نوع جریمه به انتخاب خود فرد متخلف است.

حالا حدود 2 ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و همچنان موتورسواران تهرانی در گوشه و کنار شهر با چنین قانونی مواجه هستند، سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور درباره نتایج این طرح و تاثیراتی که تاکنون داشته، بیان کرد که خوشبختانه آمار و ارقام اجرای این طرح و البته نظرسنجی از موتورسواران تهرانی حاکی از آن است که طرح موتور یار نه تنها یک طرح ترافیکی موفق که یک اقدام فرهنگی موثر در جهت کاهش تخلفات و حوادث مرتبط با موتورسواران بوده است.

وی معتقد است در مدت اجرای طرح موتوریار ١� هزار موتورسیکلت به پارکینگ نرفته و به جای آن 10 هزار دوره آموزش میدانی بر سر چهارراه‌های تهران برگزار شد و راکبان 10 هزار موتورسیکلت تهرانی متوجه شدند که سلامتی و جان شهروندان برای پلیس در اولویت است نه اعمال قانون صرف یا توقیف موتورسیکلت فرد متخلف.

همچنین او تاکید داشت که موتورسواران بیش از دیگران قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی را بلد هستند و خوب می‌دانند چگونه باید در طول مسیر از هرگونه تخلف و قانون‌شکنی خودداری کنند، اما نکته اینجاست که شناخت آن‌ها از قانون مسیرشان را تغییر داده و تبحر و توانمندی‌شان در رانندگی دقیقاً نتیجه برعکس داشته است و از آن برای قانون‌شکنی سود می‌برند.

سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا با توجه به عدم آموزش این موتورسواران حضور آن‌ها در معابر مشکل ساز نخواهد بود؟ پاسخ این سوال را چندی پیش سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت داد و اعلام کرد که ما به دنبال افزایش هزینه برای مردم نیستیم، بلکه کار ما اثرگذاری در حوزه فرهنگی است. این طرح نیز در همین راستا اجرا شده و اتفاقا تاثیرات خوبی هم داشته و نقش آموزشی دارد؛ این افراد با نظارت ماموران ما در چهارراه‌ها و معابر حضور پیدا می‌کنند و بر این موارد نظارت می‌شود. ضمن اینکه تاکید شده چنین افرادی عمدتا در حوزه نظم و ترافیک موتورسیکلت‌ها فعال باشند.

افزون بر این، امیرمحمود حریرچی جامعه شناس در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که مقررات در هر جامعه‌ای باید قابلیت اجرا داشته باشند تا بتوانند تداوم پیدا کنند و در نهایت تبدیل به فرهنگ و اخلاق شوند. چون در جامعه ما برای این حرکت‌ها زمینه اجرایی وجود ندارد، در طول زمان متوجه شدیم که این طرح‌ها موقتی هستند و بعد از مدتی کاملا از بین می‌روند. به نظر من این تصمیمات بسیار زودگذر هستند. باید بررسی شود که چرا افراد مقررات را رعایت نمی‌کنند؟ یا اینکه چرا مردم تخلفات را به عنوان شهروند گزارش نمی‌دهند؟

اما امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس نظر دیگری دارد، او معتقد است که طرح موتوریار طرح خوب و مفیدی است، زیرا فرد خودش را در موقعیتی قرار می‌دهد که پلیس در آن موقعیت قرار دارد و به جای آن که فرد جریمه شود یا موتورش را به پارکینگ ببرند یک نوع آموزش دریافت می‌کند. این یک نوع کلاس درس است که می‌تواند بسیار مفید باشد. مهم‌ترین عامل در تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آموزش و پرورش است.

درست است که این طرح برای بسیاری از موتورسواران جالب است و تاکنون هم به گفته سرهنگ همه‌خانی، 10 هزار موتورسیکلت به پارکینگ نرفته‌اند و رانندگان کاور به تن شدند، اما مسئله‌ بسیار مهم این است که باید طرح‌هایی اجرایی شود که موجب کاهش تخلفات شود نه اینکه باز هم تخلفی صورت گیرد و فقط نوع جریمه تفاوت کند، زیرا هنوز هم باتوجه به اعمال محدودیت‌ها شاهد تخلفات فراوان هستیم و انتظار می‌رود طرحی منسجم اجرا شود، طرحی که در کنار اثرات مثبتش نتیجه‌ای مفیدتر هم همچون کاهش میزان تخلفات رانندگان داشته باشد؛ ولاغیر!

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

آمبولی ریوی چیست و چه علائمی دارد؟

 آمبولی ریوی چیست و چه علائمی دارد؟
2021-03-08T09:49:50+03:30
فوق تخصص ریه گفت: آمبولی به دلیل لخته خونی اتفاق می‌افتد که معمولا از پا‌ها حرکت کرده و به سمت عروق ریوی حرکت می‌کند.

شهرفروشی دوبرابری

 شهرفروشی دوبرابری
2021-03-08T09:36:21+03:30
طبق اطلاعات موجود در بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، مدیران شهری برای سال آینده، روی ۳۰۰ میلیارد جرینگی حاصل از چشم‌پوشی از تخلفات ساختمانی هم حساب کرده‌...

رشد ۴۸ درصدی درآمد پست با کرونا

 رشد ۴۸ درصدی درآمد پست با کرونا
2021-03-08T09:36:20+03:30
براساس آخرین گزارش شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، مجموع درآمد این شرکت از سرویس‌های مختلف ارسال مرسوله‌های پستی در ۱۱ماهه امسال به هزار و ۶۵۹میلیارد تومان رس...

اختلاف سفری ستاد و نمکی و روحانی!

 اختلاف سفری ستاد و نمکی و روحانی!
2021-03-07T10:09:41+03:30
طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، در ٢۴ ساعت منتهی به روز شنبه ١۶ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور ش...

اشتهای ناتمام بانک‌ها در حبس املاک

 اشتهای ناتمام بانک‌ها در حبس املاک
2021-03-07T09:56:25+03:30
بالا بودن دارایی‌های غیرضرور و مازاد بانک‌ها نشان می‌دهد که منابع بانکی به‌جای تسهیلات در شرکت‌ها و بنگاه‌های غیراقتصادی و عمدتا سوداگر محبوس شده‌اند.

۴ خودرویی که به راحتی قابل سرقت هستند

 ۴ خودرویی که به راحتی قابل سرقت هستند
2021-03-06T14:56:25+03:30
در این خبر خودرو‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که ایمنی آن‌ها بسیار پایین هستند.

انتقاد رهبر انقلاب از وضعیت سخت معیشت مردم در آستانه شب عید/ چرا دولتی ها فقط تماشاچی مشکلات و گرانی‌ها هستند؟

 انتقاد رهبر انقلاب از وضعیت سخت معیشت مردم در آستانه شب عید/ چرا دولتی ها فقط تماشاچی مشکلات و گرانی‌ها هستند؟
2021-03-06T14:29:51+03:30
گرانی‌ها و معیشت سخت مردم در کنار جزیره‌ای عمل کردن دولت باعث شده اقتصاد همچنان آشوب وار باشد و این موضوع مورد انتقاد رهبر انقلاب قرار گرفت و ایشان گفتند مش...

کاهش شکاف درآمدی با مدل جدید افزایش حقوق کارمندان

 کاهش شکاف درآمدی با مدل جدید افزایش حقوق کارمندان
2021-03-06T08:56:22+03:30
بر پایه مصوبه پیشنهادی کمیسیون تلفیق حقوق‌های کمتر از ۱۰ میلیون تومان در سال آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، اما حقوق‌های بالاتر از این رقم ۵/ ۲ میلیون تومان ...

کدام گروه خونی نسبت به کرونا حساس‌تر است؟

 کدام گروه خونی نسبت به کرونا حساس‌تر است؟
2021-03-06T08:56:22+03:30
محققان در بررسی‌های خود دریافتند که چرا گروه خونی افراد در خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تاثیرگذار است.

آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی کووایران با ۴۰۰-۳۰۰ نفر/ تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در فروردین ۱۴۰۰

 آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی کووایران با ۴۰۰-۳۰۰ نفر/ تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در فروردین ۱۴۰۰
2021-03-03T19:22:58+03:30
الان باید مرحله دوم روی ۴۰۰-۳۰۰ نفر برای سنجش میزان تاثیرگذاری و اثربخشی واکسن کار شود. درخواست آغاز و انجام مرحله دوم کارآزمایی بالینی داده شده است و به مح...

آب جوی آمد و غلام ببُرد!

 آب جوی آمد و غلام ببُرد!
2021-03-03T10:43:13+03:30
برخی از دولتمردان اعلام کرده‌اند که از بی‌تفاوتی FATF نسبت به پولشویی‌های کلان آمریکا و اروپا باخبرند و در مقابل این پرسش که پس چرا این همه برای تصویب آن اص...

۷ سال در ساخت مسکن عقب هستیم/ طرح‌های مجلس تاثیر زیادی بر کاهش قیمت مسکن دارد

 ۷ سال در ساخت مسکن عقب هستیم/ طرح‌های مجلس تاثیر زیادی بر کاهش قیمت مسکن دارد
2021-03-02T13:16:27+03:30
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: حداقل به اندازه ۷ سال در ساخت مسکن عقب هستیم. دولت ۷ سال مدام وعده ساخت مسکن داد اما در عمل هیچ خانه‌ای ساخته نشد.

از لفاظی تا التماس کشورهای اروپایی برای خرید قطعات تراکتور ایران/ صادرات ۶۶۰ میلیارد تومانی تراکتورسازی

 از لفاظی تا التماس کشورهای اروپایی برای خرید قطعات تراکتور ایران/ صادرات ۶۶۰ میلیارد تومانی تراکتورسازی
2021-03-02T13:03:15+03:30
مدیرعامل هلدینگ تراکتورسازی تبریز گفت:‌ کشورهای اروپایی گفتند پول به حساب ما واریز کنید اما تعهد نمی‌دهیم تا چند سال دیگر قطعه به شما بدهیم و به خاطر تحریم ...

بودجه نوسازی حمل‌ونقل کجاست؟

 بودجه نوسازی حمل‌ونقل کجاست؟
2021-03-02T09:56:33+03:30
با در نظر گرفتن بودجه ۲۱ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومانی بخش حمل‌ونقل در سال آینده، رقم در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان حدود ۲.۳درصد از کل این بودجه خواهد بود.

رونویسی واعظی از روحانی در اعتراف به نقش دولت در گرانی ارز

 رونویسی واعظی از روحانی در اعتراف به نقش دولت در گرانی ارز
2021-03-01T11:25:03+03:30
اعتراف واعظی به دست داشتن دولت در افزایش نرخ ارز، مطلب جدیدی نیست بلکه حسن روحانی پیش از رئیس دفترش، به این موضوع اشاره کرده بود.

رها سازی بازارگوشت درشب عید!

 رها سازی بازارگوشت درشب عید!
2021-03-01T08:58:13+03:30
دو هفته‌ای از وعده ۴۸ساعته کارگروه تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت می‌گذرد و قیمت‌ها همچنان گران است. روند گرانی‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که آیا دولت را...

شب‌های عید مافیا

 شب‌های عید مافیا
2021-03-01T08:44:49+03:30
در سال‌های اخیر با خروج دولت از تنظیم بازار میوه، تنظیم بازار به طور کامل به دست دلالان و واسطه‌هایی افتاده که سازمان تعزیرات و حمایت نیز حریفشان نیستند.

«چوب خط » شما پر شده آقای ژوله/ چشمان بسته مدیران مصلحت باز

 «چوب خط » شما پر شده آقای ژوله/ چشمان بسته مدیران مصلحت باز
2021-02-28T14:18:22+03:30
امیر مهدی ژوله با گذاشتن پستی در اینستاگرام و عذرخواهی مصنوعی و گویا دستوری، از حضور خود در سریال «چوب خط» شبکه سوم سیما خبر داده است.

تبعیض بین مردم و هنرمندان؛ معافیت مالیاتی هنرمندان ۱۶ میلیون، کارمندان ۴ میلیون تومان!

 تبعیض بین مردم و هنرمندان؛ معافیت مالیاتی هنرمندان ۱۶ میلیون، کارمندان ۴ میلیون تومان!
2021-02-28T10:11:39+03:30
مجلس شورای اسلامی هفته گذشته صاحبان خانه‌ها و خودرو‌های لوکس و اینفلوئنسر‌ها را مشمول مالیات کرد.

قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!

 قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!
2021-02-28T09:58:12+03:30
انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت را تجربه کرده‌اند و هر کدام از مسئولان دلایلی برای این افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

دور سفر نوروزی را خط بکشید

 دور سفر نوروزی را خط بکشید
2021-02-28T09:04:57+03:30
از طرفی شرایط مسافرت در نوروز ۱۴۰۰ اعلام می‌شود و از طرف دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت مسافرت‌های نوروزی به گوش می‌رسد. سردرگمی‌ای که درنهایت چه مادی و چه...

داستان سراوان

 داستان سراوان
2021-02-27T23:05:09+03:30
این بار نه‌تنها در تهران که حتی در شهر سراوان هم بسیاری نمی‌دانند واقعا در نقطه صفر مرزی در «شمسر» چه اتفاقی افتاده است؟ حالا آنچه بیش از همه چیز ...

حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند

  حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند
2021-02-27T15:58:16+03:30
اتفاقات اخیر در سراوان استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا علمای اهل سنت سراسر کشور در مصاحبه‌های جداگانه، هم جسارت نسبت به حضرت رسول و هم حمله اشرار به یک ‌...

چاهی که «سعادتمند»‌ها برای فوتبال کنده‌اند!

 چاهی که «سعادتمند»‌ها برای فوتبال کنده‌اند!
2021-02-27T10:24:59+03:30
مهاجم استقلال در حالی به بهانه سه برابر نشدن قراردادش در تمرینات شرکت نمی‌کند که نهاد‌های قضایی باید با مدیرانی مانند احمد سعادتمند که دوره گذشته با امضای ق...

ریاض در مسیر کودتای امریکایی

 ریاض در مسیر کودتای امریکایی
2021-02-27T10:11:29+03:30
جاه‌طلبی‌ها، خشونت‌ها و اقدامات به شدت شتابزده بن‌سلمان در این چند سال نمایی بسیار کوچک از وضعیت پادشاهی او را به نمایش درآورد و به نظر می‌رسد که برخی از اس...

دوباره توهم ذخایر ۱۵۰ میلیارد دلاری!

 دوباره توهم ذخایر ۱۵۰ میلیارد دلاری!
2021-02-27T09:58:11+03:30
اول بار کمیجانی، یک مقام بانک مرکزی و سپس نوبخت، معاون روحانی، توهم زدند که ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیارد دلار از ذخایر ایران پس از برجام آزاد شد! این توهم حالا دوباره ...

مورد عجیب بیمارستان‌های خصوصی در دل بیمارستان‌های دولتی!

 مورد عجیب بیمارستان‌های خصوصی در دل بیمارستان‌های دولتی!
2021-02-27T09:58:11+03:30
هنگام بیماری وقتی که بخواهیم برای درمان به بیمارستان برویم، دو راه داریم؛ یا بیمارستان خصوصی را با هزینه‌های گرانش انتخاب کنیم و در عوض خدمات سریع‌تر یا این...

حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند

 حضرت محمد(ص) خط قرمز همه مسلمانان است/ آشوبگران بدنبال اهداف ضدامنیتی هستند
2021-02-27T09:44:54+03:30
اتفاقات اخیر در سراوان استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا علمای اهل سنت سراسر کشور در مصاحبه‌های جداگانه، هم جسارت نسبت به حضرت رسول و هم حمله اشرار به یک ‌...

شگرد جدید؛ با ۵۰۰ هزار تومان سهام بورسی را مثبت کنید!

 شگرد جدید؛ با ۵۰۰ هزار تومان سهام بورسی را مثبت کنید!
2021-02-24T09:51:37+03:30
فراز و نشیب های بازار بورس، جولانگاهی برای سودجویانی شده که حالا هر سیگنال بورسی را به قیمت ۵۰۰ هزار تومان می فروشند.

یک یادداشت و سه برداشت !

 یک یادداشت و سه برداشت !
2021-02-24T09:51:37+03:30
مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: یادداشت دیروز نگارنده با عنوان «بُرد قطعی ما و باخت حتمی حریف» بازتاب‌های گسترده و متفاوتی داشت. این بازتاب‌ها را ب...