میرنیوز

چرا برخی افراد که در جهاد پیامبر در صف اول بودند عاقبت بخیر نشدند؟/اولین شرط فهم دین

چرا برخی افراد که در جهاد پیامبر در صف اول بودند عاقبت بخیر نشدند؟/اولین شرط فهم دین 2023-03-31T11:20:16+04:30

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی برای رفتار انطباقی و مثبت هستند که افراد را برای برخورد مؤثر با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی روزمره قادر می‌سازد. مهارت‌های زندگی در لابه لای تعالیم الهی به ویژه در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) بیان شده است.

نکات بسیاری از الگوی مهارت‌های زندگی در چارچوب بیانات امام علی (ع) درنهج البلاغه وجود دارد که شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارت‌های زندگی، شاخص‌های ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مدیریت خشم، ترس، راهبردهای کاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم، خلاقیت، انتقادپذیری، تصمیم گیری و حل مساله و مبارزه با نفس است که حضرت امیر (ع) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداخته‌اند.

بر همین اساس مرحوم حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، در سلسله جلساتی با موضوع «بهترین‌ها و بدترین‌ها در نهج البلاغه» سخنرانی داشته و به تبیین این موضوع پرداخته‌اند، که گزیده‌ای از سخنان ایشان به شرح زیر است:

در جلسات گذشته بحثی را از نهج البلاغه مطرح کردیم که امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام گروهی از مسلمان‌ها و مؤمنین را محبوب‌ترین بندگان و در مقابل گروه دیگری را مبغوض‌ترین آنان نزد خدا معرفی کردند. حضرت در ذیل خطبه هفدهم نهج البلاغه (صبحی صالح)، در زمانی که هنوز سه دهه از وفات پیامبرصلی الله وعلیه وآله نگذشته بود، دو دسته را مبغوض‌ترین برمی‌شمارند و می‌فرمایند: «إِلَی اللَّهِ أَشْکُو مَعْشَراً یَعِیشُونَ جُهَّالًا وَ یَمُوتُونَ ضُلَّالًا لَیْسَ عِنْدَهُمْ شِیئٌ أَبْوَرُ مِنَ الْکِتَابِ إِذَا تُلِیَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا شِیئٌ أَنْفَقُ بَیْعاً وَ أَغْلَی ثَمَناً مِنَ الْکِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَیْسَ عِنْدَهُمْ شِیئٌ أَنْکَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْکَر»؛ به خدا شکایت می‌کنم از گروهی از مردم که زندگیشان را با جهل سپری می‌کنند و در حال گمراهی از دنیا می‌روند. تا اینجا خیلی عجیب نیست؛ کسانی پیدا می‌شوند که یا تنبلی می‌کنند و یا در شرایطی واقع می‌شوند که دسترسی به عالم ندارند و زندگیشان با نادانی می‌گذرد، کسی که عمری را با جهالت می‌گذراند، امیدی به او نیست که هدایت شود و راه حق را درست بشناسد، و به طور طبیعی گمراه از دنیا می‌رود، ولی تعبیرات بعدی خیلی جای تأمل دارد و ظاهر سخن حضرت این است که چنین کسانی وجود دارند. حضرت می‌فرمایند: مردمی که من پیش خدا از آن‌ها شکایت می‌کنم، کسانی هستند که هیچ چیز نزد آن‌ها بازارش کسادتر از قرآن نیست، در صورتی که قرآن درست تلاوت و تفسیر شود و همان طور که هست و نازل شده است بیان شود، این‌ها خریدارش نیستند. کالایی در بازار نزد اینان کسادتر، بایرتر و بی‌ارزش‌تر از قرآنِ درست خوانده شده و تفسیر شده نیست. همین افراد اگر قرآن تحریف شود، آیه‌ای جابه جا شود و تحریف معنوی در قرآن صورت گیرد هیچ کالایی گران‌بهاتر و پرمشتری‌تر از قرآن نزد آنان نیست. این نکته خیلی عجیب است که در هر دو مورد کسادی و رونق، صحبت از قرآن است. این قرآن اگر به دل‌خواه تفسیر شود، آن طور که هواهای مردم می‌پسندد، بسیار گرانبهاست و در بازار نزد آنان هیچ چیز گران‌بهاتر از چنین قرآنی نیست که تحریف شود و نابه‌جا تفسیر شود. اینان کسانی هستند که هیچ چیز نزدشان شایع‌تر، رایج‌تر از منکرات و هیچ چیز ناشناخته‌تر از معروف و کار خوب نیست.

خوب است انسان درست تصور کند که امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام از چه می‌نالد؟ چه جامعه‌ای را می‌بیند؟ چه چیزی وجود دارد که این تعبیرات عجیب را به کار می‌برد؟ صحبت در این خطبه از کفار و مشرکین نیست. مسلمان‌هایی هستند مؤمن به خدا، پیامبرصلی الله وعلیه وآله و قرآن که حضرت از آن‌ها می‌نالد. نزد این‌ها هیچ چیز شناخته شده‌تر از منکر و مجهول‌تر و ناشناخته‌تر از معروف نیست، یعنی خوب‌ها را بد و بدها را خوب می‌دانند. در جامعه اسلامی، به برکت تربیت انبیا و تعالیم الهی مردم حقایق و خوب‌های واقعی را می‌شناسند و کار بد برایشان ناشناخته است و مردم با آن آشنا نیستند، اما جامعه‌ای که علی‌علیه‌السلام از آن می‌نالد، درست برعکس است. البته این جامعه خیالی و فرضی هم نیست، چون چنین جامعه‌ای مورد شکایت قرار نمی‌گیرد. از چیزی شکایت می‌کنند که وجود دارد. آن هم در ذیل بیانی که مبغوض‌ترین بندگان را معرفی می‌کند و در مقام نتیجه‏گیری از بحث مبغوض‌ترین خلایق و عالِم نمایانی که از حقیقت علم بهره‌ای ندارند، این تعبیرات را آورده‌اند. این صحیح نیست که بگوییم: حضرت یک وضع خیالی را تصور کرده و فرموده‌اند: خدایا از این جامعه‌ای که وجود خارجی ندارد من پیش تو شکایت می‌کنم. حداقل باید بگوییم: این یک نوع پیش بینی است که در آینده نزدیک چنین کسانی پیدا می‌شوند. آنچه که مهم است این است که ما مواظب باشیم خودمان جز کسانی نباشیم که علی‌علیه‌السلام از آن‌ها نزد خداوند شکایت می‌کند. طبعاً هیچکس حاضر نیست احتمال دهد مورد شکایت حضرت قرار گیرد. خوددوستی و حبّ ذات نمی‌گذارد انسان درباره خودش حتی احتمال این‌؛ را بدهد که به عنوان بدکردار مورد شکایت قرار گیرد. هر وقت انسان از بدی‌ها و زشتی‌ها صحبت می‌کند می‌گوید: مردم این جورند، گویا خود را از مردم جدا می‌داند و می‌گوید: ما هیچ عیبی نداریم، این مردم هستند که بد عمل می‌کنند. اما انصاف این است که انسان حدّاقل به احتمال خیلی ضعیف بگوید: نکند من هم جز همین‌ها باشم یا نکند در آینده چنین وضعی برای من پیش آید.

خیلی‌ها بودند که ابتدا انسان خوبی بودند، لااقل آنچه از ظاهر آنان دیده می‌شد، خوب بود. سال‌ها در نماز پیامبرصلی الله وعلیه وآله در صف اول شرکت می‌کردند، در جنگ‌ها شرکت می‌کردند، از اموالشان در راه خدا انفاق می‌کردند و…، اما عاقبت آنان طور دیگری شد. بسیاری از منحرفین و منافقین کسانی بودند که ابتدا آدم‌های خوبی بودند، در یک شرایطی خیلی مقبولیت داشتند و مردم به آن‌ها اعتماد داشتند، ولی آخر عمر یک جور دیگر شدند. درباره خودمان این احتمال را بدهیم که نکند روزی بیاید که ما هم منحرف شویم، فکرمان تابع افکار عمومی شود و خوب و بد را بخواهیم از طریق مردم بشناسیم! اگر این طور احتمالی کسی درباره خودش بدهد کمی احتیاط می‌کند. چه طور می‌شود کسی که در یک محیط دینی سابقه خوبی داشته، محیط خانوادگی و تربیتی خوبی داشته، در محیط انقلاب اسلامی و نظام اسلامی پرورش پیدا کرده است، ولی طوری شود که علی‌علیه‌السلام از او شکایت کند؟ این نکته را باید بررسی ‏کنیم که چه طور می‌شود انسان تدریجاً به گناه و انحراف گرایش پیدا می‌کند؟ پیش از این به تفصیل در همین موضوع مباحثی بیان شد، اما اجمالاً آدمیزاد وقتی از چیزی خوشش می‌آید، دلش می‌خواهد آن را داشته باشد و در صورتی که با عقاید، دین و ارزش‌های اجتماعی سازگار نباشد در مقام توجیه برمی‌آید، چون نه می‌تواند از آن بگذرد و نه می‌تواند به خودش بقبولاند که من می‌خواهم گناه کنم. اگر پیش خودش هم قبول کند حداقل می‌خواهد به مردم اظهار کند که من تخلف نمی‌کنم. سیر این توجیهات انسان را به گناه می‌کشاند.

از کفار که توقعی نیست قرآن در بازارشان رواج داشته باشد تا حضرت پیش خدا از آنان شکایت کند. اگر خواسته باشد پیش خدا شکایت کند می‌گوید: خدایا چرا آن‌ها کافرند؟ چرا ایمان نمی‌آورند؟ اما این‌هایی که اینجا مورد شکایت قرار می‌گیرند، مدعی دین و اسلامند، در عین حال در میانشان قرآن واقعی ارزشی ندارد و کسادترین جنس است و همین قرآن اگر به غلط تفسیر شود و قرائت مردم پسند پیدا کند پربها می‌شود! ما باید از این مسیر ترس داشته باشیم. در فهم قرآن، احکام دین و فهم روایات، متد صحیح تحقیق را یاد بگیریم و بدان عمل کنیم. اگر می‌خواهیم معنای قرآن را بفهمیم راه صحیح و عقلایی فهمیدن معنا از لفظ را رعایت کنیم. با توجه به اینکه در هر کلامی و به خصوص در قرآن، عام و خاص و به قول امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام ناسخ و منسوخ و به قول فقها تخصیص و تخصص، و حاکم و واردی هست، تا کسی این‌ها را نشناسد و نداند ورود و حکومت چیست، اوّلی و ثانوی به چه معنا است، نمی‌تواند از آیات و روایات استفاده کند.

بعضاً شنیده می‌شود کسی گفته است که از نظر قرآن ارث زن و مرد مساوی است! و دلیل خود را آیه «اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‏»؛ بیان می‌کند و عدالت را به معنای رعایت مساوات می‌داند! (امیدوارم این نقل صحیح نباشد). باید سوال شود: پس آیه «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْن»؛ یعنی چه؟ و آیا عام و مطلق بر خاص و مقید حاکم است یا برعکس؟ آیا واقعاً مفهوم عدالت مساوات است؟ یا عدالت به معنای واگذاری حق به صاحب حق است؟ چه کسی حق فرد را معین می‌کند؟ خدا باید حق را معین کند. اگر به مفاد «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْن»؛ عمل کردید عدالت است، برای اینکه حق او همین است. اگر جور دیگر عمل کردید حق دیگری را رعایت نکرده‌اید و این خلاف عدل است. اگر کسی قرآن را این جور معنا کند و از آن این گونه برداشت کند آیا احتمال نمی‌دهد جز همین‌هایی باشد که علی‌علیه‌السلام می‌فرماید: «إِلَی اللَّهِ أَشْکُو مَعْشَراً یَعِیشُونَ جُهَّالًا وَ یَمُوتُونَ ضُلَّالًا، سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَ لَیْسَ بِه»؛ عوام او را عالم حساب می‌کنند، او که عالم نیست.

اولین شرط فهم دین این است که ما سعی کنیم متد تحقیق و راه صحیح فهم آیات قرآن و روایات را یاد بگیریم و در مقام استنباط مواظب باشیم هوای نفس بر تشخیص و فتوای ما دخالت نکند. همه ما شنیده‌ایم که بزرگان وقتی می‌خواستند یک حکم فقهی را استنباط کنند، اگر به منافع آنان مربوط می‌شد بسیار مواظب بودند منفعت آنان در تشخیص حکم اثر نگذارد. وقتی می‌خواستند احکام طهارت بئر (چاه) را بررسی کنند، اول چاه منزل خود را پُر می‌کردند تا مبادا برای اینکه چاه منزل آنان زودتر تطهیر شود، این خواسته در فهم آنان از روایات اثر بگذارد. هوای نفس در اینکه انسان فهمش عوض شود خیلی مؤثر است. اگر کسی دلش بخواهد جوری باشد که توده مردم دوستش بدارند، او را روشنفکر حساب کنند و… طبیعی است که نمی‌تواند صحیح تحقیق کند. این وسوسه شیطانی است که کسی خیال کند آیه «اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی »۱؛ بر آیه «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْن »۲؛ حاکم است. اگر چنین باشد دیگر جایی برای آیه دوم باقی نمی‌ماند. این از منسوخ شدن آیه نیز بدتر است. باز اگر می‌گفت آیه نسخ شده است بهتر بود. آیا کسی هست که کم‌ترین بهره‌ای از فقاهت داشته باشد و چنین حرفی بزند؟ خیر، مگر اینکه تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان واقع شده و نوکر شیطان باشد.

۱. مائده، ۸.

۲. نساء، ۱۷۶.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

حجت الاسلام قمی به پویش دو درجه کمتر پیوست

حجت الاسلام قمی به پویش دو درجه کمتر پیوست
2024-12-17T23:09:35+03:30
حجت الاسلام محمد قمی ضمن دعوت از مردم و مخاطبان، با انتشار فیلمی در صفحه شخصی خود به پویش دو درجه کمتر پیوست.

اولین گردهمایی تخصصی هیئت‌های نوجوان کشور برگزار می‌شود

اولین گردهمایی تخصصی هیئت‌های نوجوان کشور برگزار می‌شود
2024-12-17T15:13:57+03:30
اولین گردهمایی تخصصی هیئت‌های نوجوان کشور، تحت عنوان «سلسله همایش‌های مهنا» در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

هنر یک طلبه، کشف قوانین الهی و بیان آنها برای مردم است

هنر یک طلبه، کشف قوانین الهی و بیان آنها برای مردم است
2024-12-17T15:00:40+03:30
کاری که از پژوهشگران حوزوی برمی‌آید این است که پژوهش‌هایشان برای کاستن و حل مسائل نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

حضرت ام البنین(س) می‌تواند الگوی تربیت فرزندان و مدیریت خانواده باشد

حضرت ام البنین(س) می‌تواند الگوی تربیت فرزندان و مدیریت خانواده باشد
2024-12-17T11:00:37+03:30
علوی تهرانی گفت: ام البنین درک عمیقی از زمانه خود داشتند لذا پس از واقعه عاشورا، با مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی، صدای مظلومیت کربلائیان را به نسل‌های آینده منتق...

پنجمین شماره نشریه عین منتشر شد

پنجمین شماره نشریه عین منتشر شد
2024-12-17T10:47:17+03:30
پنجمین شماره نشریه عین، با عنوان «کوچه» به مناسبت ایام فاطمیه توسط مرکز تخصصی احیا امر اهل‌بیت (علیهم السلام) منتشر شد.

یادگارنامه صفویه شناسی پروفسور رودی متی رونمایی می‌شود

یادگارنامه صفویه شناسی  پروفسور رودی متی رونمایی می‌شود
2024-12-17T10:47:17+03:30
کتاب گفتارهایی در تاریخ عصر صفوی، یادگارنامه ایرانی پروفسور رودی متی در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی می‌شود.

سومین مهرواره بانور تا ۱۲ بهمن تمدید شد

سومین مهرواره بانور تا ۱۲ بهمن تمدید شد
2024-12-17T08:47:17+03:30
دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور با توجه به استقبال ۱۷ هزار بانوی کنشگر مسجدی برای تشکیل نهضت رسانه‌ای حامی مقاومت، از تمدید این مهرواره تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری...

محسن قمی: حمایت ایران از مردم سوریه ادامه خواهد داشت

محسن قمی: حمایت ایران از مردم سوریه ادامه خواهد داشت
2024-12-16T13:47:17+03:30
معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است تا محور مقاومت را کم‌اثر جلوه دهد، گفت: به حول و قوه الهی محور مقاومت، قوی...

معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب: حمایت ایران از مردم سوریه ادامه خواهد داشت و محور مقاومت،قویتر خواهد شد

معاون بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب: حمایت ایران از مردم سوریه ادامه خواهد داشت و محور مقاومت،قویتر خواهد شد
2024-12-16T13:20:38+03:30
معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: گفتمان محور مقاومت امروزه به اقصی نقاط جهان منتقل شده است.

نشست «روش معنایابی واژه‌های قرآن کریم» برگزار می شود

نشست «روش معنایابی واژه‌های قرآن کریم» برگزار می شود
2024-12-16T12:27:18+03:30
در این نشست محمدکاظم شاکر، هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی به دبیری مردم صادری نویسنده و مدرس دانشگاه سخنرانی خواهد کرد.

جدایی از دین در ایران و جهان در گزارشی بررسی می‌شود

جدایی از دین در ایران و جهان در گزارشی بررسی می‌شود
2024-12-16T12:14:01+03:30
نشست رونمایی و نقد گزارش جدتیی از دین در ایران و جهان بررسی می‌شود.

نجف لک‌زایی: علوم انسانی ما باید علوم قرآن‌ بنیاد باشد

نجف لک‌زایی: علوم انسانی ما باید علوم قرآن‌ بنیاد باشد
2024-12-16T12:14:00+03:30
دبیر مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی کشور از برگزاری یکصد نشست و برنامه ویژه پنجمین همایش علوم انسانی – اسلامی، پژوهش و فناوری در مراکز علمی کشور خبر داد.

بازدید رئیس دفتر رهبر انقلاب و وزیر ارتباطات از نمایشگاه دستاوردهای وقف

بازدید رئیس دفتر رهبر انقلاب و وزیر ارتباطات از نمایشگاه دستاوردهای وقف
2024-12-16T12:14:00+03:30
رئیس دفتر مقام معظم رهبری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف با شعار «روایت پیشرفت» بازدید کرد.

فراخوان ثبت نام انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور

فراخوان ثبت نام انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور
2024-12-16T12:13:59+03:30
فراخوان ثبت نام انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و هیئت اندیشه‌ورزی دبیرخانه کمیسیون منتشر شد.

استقبال گسترده علاقمندان از هشتمین دوره جشنواره قرآنی فجر

استقبال گسترده علاقمندان از هشتمین دوره جشنواره قرآنی فجر
2024-12-16T12:13:59+03:30
حسین فلاح خوش‌مشرب، معاون اجرایی دارالقرآن خانه کارگر، از استقبال گسترده علاقه‌مندان به هشتمین دوره جشنواره قرآنی فجر خبر داد.

برنجکار: حوزه و دانشگاه باید با هم برای تأسیس تمدن اسلامی همکاری کنند

برنجکار: حوزه و دانشگاه باید با هم برای تأسیس تمدن اسلامی همکاری کنند
2024-12-16T12:13:59+03:30
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث هفت گام مهم به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی را بر اساس قرآن و سنت تبیین کرد.

هراتی: مبنا شدن علوم انسانی برای سایر علوم، در حال تبدیل‌شدن به یک اَبر انگاره است

هراتی: مبنا شدن علوم انسانی برای سایر علوم، در حال تبدیل‌شدن به یک اَبر انگاره است
2024-12-16T12:13:58+03:30
دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت:تسهیل کار پژوهشگاه‌ها و مراکز علم پژوهشی را پیگیری خواهیم کرد.

ماجرای نماز شکری که مرشد چلویی بعد از آتش گرفتن مغازه‌اش خواند؛ کاسب عارف و اهل معرفت

ماجرای نماز شکری که مرشد چلویی بعد از آتش گرفتن مغازه‌اش خواند؛ کاسب عارف و اهل معرفت
2024-12-16T08:53:57+03:30
میرزا احمد عابد نهاوندی چون عارف و اهل معرفت بود، و با زبان شعر و اندرز با مردم سخن می‌گفت به مرشد و از آنجا که شغلش چلوکباب فروشی بود «مرشد چلویی» نام گرفت.

ماجرای نماز شکری که مرشد چلویی بعد آتش گرفتن مغازه‌اش خواند؛ کاسب عارف و اهل معرفت

ماجرای نماز شکری که مرشد چلویی بعد آتش گرفتن مغازه‌اش خواند؛ کاسب عارف و اهل معرفت
2024-12-16T08:40:37+03:30
میرزا احمد عابد نهاوندی چون عارف و اهل معرفت بود، و با زبان شعر و اندرز با مردم سخن می‌گفت به مرشد و از آنجا که شغلش چلوکباب فروشی بود «مرشد چلویی» نام گرفت.

حجت‌الاسلام قمی: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ایرانی و دینی صدمه می‌زنند

حجت‌الاسلام قمی: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ایرانی و دینی صدمه می‌زنند
2024-12-15T19:33:57+03:30
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به بی‌قانونی و هنجارشکنی به‌نام هنر ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ا...

قمی: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ایرانی و دینی صدمه می‌زنند

قمی: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ایرانی و دینی صدمه می‌زنند
2024-12-15T16:20:37+03:30
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به بی‌قانونی و هنجارشکنی به‌نام هنر ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ا...

برگزاری اختتامیه رخداد قرآنی«ترنم وحی» با حضور حافظان کل مهد قرآن

برگزاری اختتامیه رخداد قرآنی«ترنم وحی» با حضور حافظان کل مهد قرآن
2024-12-15T11:40:37+03:30
سید محمود چاوشی مدیر عامل مؤسسه مهد قرآن از برگزاری مراسم تجلیل حافظان کل عضو مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور در مرحله نهایی شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل ...

دومین همایش مساجد مجری اعتکاف برگزار می‌شود

دومین همایش مساجد مجری اعتکاف برگزار می‌شود
2024-12-14T20:33:57+03:30
معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با همکاری سایر نهادهای مجری اعتکاف «دومین همایش مساجد مجری اعتکاف» را برگزار می‌کند.

نشست‌های ویژه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود

نشست‌های ویژه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود
2024-12-14T20:33:57+03:30
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت هفته پژوهش سلسله نشست‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کند.

آیین اختتامیه جشنواره ملی اعطای تندیس نیکوکاری برگزار می‌شود

آیین اختتامیه جشنواره ملی اعطای تندیس نیکوکاری برگزار می‌شود
2024-12-14T12:27:17+03:30
آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی اعطای تندیس نیکوکاری، سه‌شنبه ۴ دی ماه با حضور فعالان شاخص عرصه نیکوکاری و مدیران عامل مؤسسات خیریه و مردم‌نهاد برگزار می شود.

داوری اردکانی: امید با خرد و درک امکان‌ها پدید می‌آید

داوری اردکانی: امید با خرد و درک امکان‌ها پدید می‌آید
2024-12-14T12:27:17+03:30
چهره ماندگار فلسفه در یادداشتی نوشت: امید با خرد و درک امکان‌ها پدید می‌آید و اکنون این خرد و درک حتی در اروپا و آمریکا کمتر وجود دارد و همه مردم جهان کم و ب...

بخش زیادی از اراضی کشاورزی در کشور موقوفه هستند

بخش زیادی از اراضی کشاورزی در کشور موقوفه هستند
2024-12-14T12:13:57+03:30
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف ۵۰ مجموعه علمی کشور حضور دارند.

خاموشی: در سه سال اخیر چندین برابر عمر وقف در ایران، سند تک برگ صادر شد

خاموشی: در سه سال اخیر چندین برابر عمر وقف در ایران، سند تک برگ صادر شد
2024-12-14T12:13:57+03:30
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:سازمان اوقاف وظیفه مند باید به کارش ادامه دهد و مردم هم توجه می‌کنند که موقوفات با این ساختار حفظ خواهد شد.

شماره جدید سیاست نامه منتشر شد

شماره جدید سیاست نامه منتشر شد
2024-12-14T09:47:19+03:30
سی و دومین شماره مجله سیاست نامه (ویژه پاییز) با تصویری از سید حسین نصر و پرونده‎ای با موضوع نگاه سنت‌گرایان به زنان منتشر شد.

مردم سالاری در اقتصاد اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی می‌شود

مردم سالاری در اقتصاد اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی می‌شود
2024-12-14T09:47:19+03:30
نشست علمی مردم سالاری در اقتصاد اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)