میرنیوز
حجتالاسلام حسن شریعتزاده، کارشناس و پژوهشگر علوم دینی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، ضمن اشاره به تأثیر امام رضا علیهالسلام در گرایش مردم ایران به تشیع، گفت: سال ورود امام رضا علیهالسلام به ایران 201 ه.ق و شهادت ایشان در پایان صفر 203 است. در آن زمان عمده مردم ایران گرایش به اهل سنت داشتند؛ اما تعریفی که از اهل سنت اکنون در ذهنمان است، با اهل سنتی که در عصر امام رضا میزیستند، تفاوت دارد. آنها عمدتاً محبان اهلبیت بودند؛ لذا زمانی که برنامههای عترت به ایرانیان رسید، فوری به تشیع گرایش یافتند؛ در واقع اجداد ما غیر از سادات، همگی سنیمذهب بودند، چرا که اسلام را از سمت خلفای خویش دریافت کردند نه از سمت امیرالمؤمنین علیهالسلام. پس از آنکه عالمان ایرانی نزد ائمه معصومین آمدند، اوضاع تغییر کرد. در آن زمان شیعیان را مستقرِ در قم، کاشان و قسمتی از مازندران میبینیم.
وی افزود: امام رضا در هجرت تمدنساز خویش از اروند عبور کردند و از کارون وارد ایران شدند، سپس از شمال استان فارس، منطقه جاده ابریشم و نیشابور مسیر خود را طی کردند تا به طوس رسیدند. 120 هزار نفر در شهر قلمدانهای مُرَصّع یا هما نیشابور، امام را مشاهده کردند و حدیث سلسلة الذهب را از آن حضرت نقل کردند. سلسلهی ذهب یعنی تمام راویان حدیث، از اهلبیت هستند که به رسول الله (ص) منتهی میشود، ضمن آنکه محبت نسبت به اهلبیت به ویژه درباره امام هشتم، برای آنها سبقهی روایی داشت. آنها شنیده بودند که رسول خدا درباره دو نفر از عبارت «بِضعَة» به معنای «پاره تن» یاد کردهاند، یکی درباره حضرت فاطمه زهرا (س) که فرمود فاطمه، پاره تن من است و دیگری درباره امام رضا که فرمود پاره تن من در خراساند دفن خواهد شد؛ از این جهت وجود امام رضا سبب شد خیلی از همین اهل سنت، به سمت اهلبیت گرایش یابند، همچنان که مورخان، حضور امام رضا در سال 201 در ایران را مبدأ تحولی عظیم در راستای شیعه شدن مردم و روی آوردن امامزادگان از مدینه و حجاز به سمت ایران به لحاظ ظلم بنیالعباس میدانند.
این کارشناس دینی ورود فلسفه یونان و آغاز نهضت ترجمه را ترفندی برای مقابله با علوم و معارف امام رضا معرفی کرد و گفت: در ضربالمثل میخوانیم: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». مأمون بانی نهضت ترجمه شد تا آثار الهیات و فلسفه یونان را در جامعه اسلامی گسترش دهد تا علم امام رضا را منکوب کند؛ اما وقتی بسیاری از علمای اهل سنت الهیات را از کلام امام شنیدند، دیدگاهشان تغییر کرد و متوجه شدند اهلبیت معارف عالیتری از هستیشناسی و توحیدشناسی را مطرح میکنند؛ از این جهت سبب شد در ظاهر و باطن یعنی به لحاظ تقیه، پیرو اهل بیت شوند. اینها با اهل سنتی هم که ماجرای کربلا را به طرز فاجعهآمیزی رقم زدند، قابل قیاس نبود و شیعیان ایران نیز قابل مقایسه با سایر مسلمانان در مناطق مختلف نیست.
شریعتزاده با تصریح بر اینکه معیار ایمان از جهت خاصی امام هشتم است، گفت: از امام جواد (ع) پرسیدند، یابن رسول الله، زیارت پدرتان فضیلتش بیشتر است یا زیارت امام حسین (ع)؟ حضرت فرمود زیارت پدرم؛ چرا که «أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ؛ ابا عبدالله الحسین را همه مردم زیارت می کنند، اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند»؛ چرا که ششامامیها، زیدیه، فطحیه و واقفیه یعنی همانها که بر امامت امام کاظم (ع) وقوف کردند، به زیارت امام رضا نمیروند؛ بنابراین آنانکه به زیارت امام هشتم مشرف میشوند، در واقع به تمام اهل عترت تا قائم عجل الله تعالی فرجه ایمان دارند. از این جهت معیار ایمان، امام هشتم شدند.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
حجت الاسلام قمی به پویش دو درجه کمتر پیوست
اولین گردهمایی تخصصی هیئتهای نوجوان کشور برگزار میشود
هنر یک طلبه، کشف قوانین الهی و بیان آنها برای مردم است
حضرت ام البنین(س) میتواند الگوی تربیت فرزندان و مدیریت خانواده باشد
پنجمین شماره نشریه عین منتشر شد
یادگارنامه صفویه شناسی پروفسور رودی متی رونمایی میشود
سومین مهرواره بانور تا ۱۲ بهمن تمدید شد
محسن قمی: حمایت ایران از مردم سوریه ادامه خواهد داشت
معاون بینالملل دفتر رهبر انقلاب: حمایت ایران از مردم سوریه ادامه خواهد داشت و محور مقاومت،قویتر خواهد شد
نشست «روش معنایابی واژههای قرآن کریم» برگزار می شود
جدایی از دین در ایران و جهان در گزارشی بررسی میشود
نجف لکزایی: علوم انسانی ما باید علوم قرآن بنیاد باشد
بازدید رئیس دفتر رهبر انقلاب و وزیر ارتباطات از نمایشگاه دستاوردهای وقف
فراخوان ثبت نام انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور
استقبال گسترده علاقمندان از هشتمین دوره جشنواره قرآنی فجر
برنجکار: حوزه و دانشگاه باید با هم برای تأسیس تمدن اسلامی همکاری کنند
هراتی: مبنا شدن علوم انسانی برای سایر علوم، در حال تبدیلشدن به یک اَبر انگاره است
ماجرای نماز شکری که مرشد چلویی بعد از آتش گرفتن مغازهاش خواند؛ کاسب عارف و اهل معرفت
ماجرای نماز شکری که مرشد چلویی بعد آتش گرفتن مغازهاش خواند؛ کاسب عارف و اهل معرفت
حجتالاسلام قمی: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ایرانی و دینی صدمه میزنند
قمی: مدعیان فرهنگ با هنجارشکنی به هویت تاریخی، ایرانی و دینی صدمه میزنند
برگزاری اختتامیه رخداد قرآنی«ترنم وحی» با حضور حافظان کل مهد قرآن
دومین همایش مساجد مجری اعتکاف برگزار میشود
نشستهای ویژه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود
آیین اختتامیه جشنواره ملی اعطای تندیس نیکوکاری برگزار میشود
داوری اردکانی: امید با خرد و درک امکانها پدید میآید
بخش زیادی از اراضی کشاورزی در کشور موقوفه هستند
خاموشی: در سه سال اخیر چندین برابر عمر وقف در ایران، سند تک برگ صادر شد
شماره جدید سیاست نامه منتشر شد
مردم سالاری در اقتصاد اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی میشود