میرنیوز
محمد علی کرونی، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۷ سال پیش بود که زمزمههای اجرای طرح قطار برقی هشتگرد به گوش رسید و حال پس از گذشت سالها این طرح به بهره برداری میرسد گفت: اقدامات قانونی جهت اخذ مجوز احداث قطار برقی هشتگرد از سال ۷۹ و اقدامات اجرایی آن در سال ۸۴ آغاز شده بود. تا اواخر سال ۹۶ در حدود ۳۵۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده بود که با پیش بینیهای انجام گرفته در آن زمان، هزینه این طرح در پایان عملیات ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.
وی ادامه داد: با این وجود، قرار گرفتن معارضان و مالکان شهری در مسیر مترو از یک طرف و کمبود نقدینگی از طرف دیگر موجب طولانی شدن اجرای این پروژه شده بود هر چند از عوامل دیگری نظیر تداخل ۱۱۵ متر از مسیر ریلی هشتگرد با پل حصارک که عملیات عمرانی آن را شهرداری کرج در دست داشت، نیز یاد شده است. گذر مترو از کنار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) نیز از مشکلات نیازمند بررسی این پروژه بود. این دانشگاه با وجود ۱۳ هزار دانشجو و ۸۰۰ کارمند، خواستار ایستگاه مستقل در مسیر مترو شده بود و همچنین استانداری البرز با درخواستهای متعدد مردمی برای توقف مترو در کمال شهر روبهرو بود.
این کارشناس شهری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پیگیر این طرح بود تا با زودتر به سرانجام رساندن آن، جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد افزایش پیدا کند، گفت: این امر خصوصاً با وجود تعداد نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر اهمیت ویژهای داشت. زیرا یکی از عوامل بسیار مهم در خالی ماندن ظرفیت این شهر جدید، تأخیر در راه اندازی مترو آن و زمان نسبتاً زیاد رفت و آمد از آن به شهرهای هم جوار بوده است. شهر هشتگرد میبایست ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد که در حال حاضر میزان جمعیت این شهر در حدود ۵۵ هزار نفر است که مهمترین دلیل عقبماندگی هشتگرد از پذیرش جمعیت بحث دسترسیهای حمل و نقلی آن به شهر مادر در تهران است و با افتتاح مترو هشتگرد این مشکل حل خواهد شد.
به گفته کرونی درخواستهای پیش بینی نشده برای ساخت ایستگاه در میانه مسیر از جمله کارخانجات و شهرکها نیز باعث کندی پیشرفت کار شده بود. همچنین کمبود اعتبارات پروژه، درخواست ایستگاه مستقل یا سکو برای ماموت، کمال شهر و همکاری نکردن پیمانکار پل حصارک برای تحویل گالری مورد نیاز و مشکلات مالی ناشی از انحرافات تأسیسات زیربنایی در مسیر از دیگر دلایل پیشرفت کند کار بود. همچنین موضوع اتصال ایستگاه انتهایی مترو گلشهر به مترو شهر جدید هشتگرد از دیگر چالشها در این مسیر بود است. همکاری نکردن برخی نهادها و دستگاههای دولتی که اراضی شأن در مسیر این طرح قرار گرفته بود، سبب شد زمان زیادی برای هماهنگیهای قضائی و ارزیابی کارشناسی صرف شود تا مسیر به صورت کامل آزادسازی شود.
وی اضافه کرد: پس از عدم تکمیل پروژه تا انتهای سال ۹۶، وعده افتتاح آن تا خرداد ۹۷ با برآورد اعتباری در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان داده شد، که عمدتاً مشکل کمبود اعتبارات و تجهیزات مانع از تحقق آن شده بود. این پروژه در ادامه توسعه متروی خط ۵ تهران است که از کیلومتر ۳۹ در گلشهر شروع و تا کیلومتر ۶۵ در جنوب شهر جدید هشتگرد به طول ۲۵ کیلومتر به صورت دو خطه ادامه دارد. پروژه مترو گلشهر به شهر جدید هشتگرد، ۲۵.۸ کیلومتر طول دارد که ۴.۸ کیلومتر آن به شکل تونل و زیرسطحی و ۲۱ کیلومتر به صورت رو سطحی ساخته شده است؛ از ویژگیهای این طرح، محوطه ایستگاه متروی ۲۲ هزار مترمربعی هشتگرد است که بزرگترین ایستگاه رو سطحی کشور محسوب میشود. متروی هشتگرد با توانمندی ارائه خدمات به جمعیت ۴۰۰ هزار نفری در غرب استان البرز طراحی شده است.
کرونی با بیان اینکه در حال حاضر دو رام قطار در مترو گلشهر-هشتگرد فعال است که قرار است تا اوایل سال آینده به هشت رام قطار افزایش یابد که موجب کاهش سرفاصله حرکت قطارها به هفت دقیقه میشود گفت: مترو گلشهر-هشتگرد توانایی جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر را دارد و با این خط، ۱۵ هزار مسافر در هر جهت و هر ساعت امکان تردد دارند. مسیر قطار برقی در حاشیه ضلع شمال آزادراه کرج قزوین به طور همسطح پیش بینی شده و مشتمل بر سه گالری به طول ۴.۸ کیلومتر و حدود ۱۷ دهنه پل است. از دیگر مزیتهای احداث قطار برقی در شهر جدید هشتگرد، اتصال شهر جدید هشتگرد به کرج است تا از این طریق علاوه بر ایجاد اشتیاق برای سکونت در شهر جدید، بار ترافیکی آزادراه کرج-قزوین هم کاهش یابد. سرعت قطار متروی هشتگرد-تهران ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
منبع : خبرگزاری مهر
برخورد مرگبار سواری متواری با عابر پیاده/ امروز طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا شد
دادخواست مردم ایران در قبال اموال غارت شده توسط خاندان منحوس پهلوی
تفاهمنامه حج ۱۴۰۴ به امضای ایران و عربستان رسید
تردد خودروهای پلاک شهرستانی در تهران ممنوع میشود؟
خدمات خادمین برای مطالبات زائران در عمره مفرده
بازدید نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از آشپزخانه مرکزی مکه+عکس
جزئیات برپایی نمایشگاه هجدهم گردشگری در ایران
قائمپناه: تسهیلات گردشگری افزایش مییابد
رفع بحران حاشیهنشینی نیازمند چه رویکردیهایی است؟
تسهیلات گردشگری افزایش مییابد
محبوس شدن دستکم ۱۷ معدنچی در معدن طلا
اطلس صنایع دستی رونمایی شد
هشدار در مورد فعالیت سایتهای فروش طلا؛ مبادله ۱.۵ تن طلا در فضای مجازی
مراسم تشییع مرحومه منیره گرجی بدون تشریفات مرسوم برگزار شد
آزادی یک زندانی مالی بعد از ۲۳ سال حضور در زندان
مراسم تشییع مرحومه منیره گرجی برگزار شد
رای دیوان عدالت اداری درباره برداشت از حقوق کارمندان بابت «مهریه»
ترافیک نیمهسنگین در جاده چالوس/مهگرفتگی در محورهای ۷ استان کشور
بیش از ۴.۵ میلیون ایرانی «علی» نام دارند
دوران دفاع مقدس، منبعی الهامبخش برای توانمندسازی زنان در ایران
حضور فعال پلیس راهور تهران بزرگ برای تسهیل تردد زائران اهل قبور در بهشت زهرا (س)
عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور چیست؟
عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور
شاخص کیفیت هوای تهران بر روی عدد ۱۲۲؛ وضعیت هوا همچنان نارنجی
چگونه از زمان حرکت قطارهای مترو تهران مطلع شویم؟
حضور معاون رئیسجمهور در منزل مرحوم استاد منیره گرجی
حضور ۲۰ هزار دانش آموز انجمنهای اسلامی در مراسم اعتکاف امسال
مشکلات نباید مانع اجرای طرح و اقدامات تحولی در سازمان تأمین اجتماعی شود
کولیوند: آمریکا توان مهار آتشسوزی را ندارد
مازوتسوزی در برخی نیروگاهها ادامه دارد