میرنیوز
اولین ترم کاملا مجازی دانشگاههای کشور به پایان خود نزدیک و امتحانات نیز به طور رسمی از روز شنبه برای دانشجویان آغاز میشود اما این بار قضیه کاملا متفاوت بوده به طوری که داد تعداد زیادی از دانشجویان را درآورده است.
به دلیل مشکلات سامانه مجازی و قطعی و یا ضعیف بودن اینترنت در روزهای برگزاری کلاسهای مجازی دانشجویان با مشکل مواجه شدند و از سوی دیگر برگزاری مجازی بسیاری از کلاسها برای اساتید و دانشجویان طاقت فرسا بوده و حجم زیادی از مطالب تدریسی به روزهای آخر فرجه موکول شده است.
یکی از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان به خبرنگار ایسنا گفت: حجم درس ها بسیار زیاد بوده و حتی در غیر ساعات آموزشی کلاس برگزار می شود.
وی ادامه داد که هدف اساتید تنها گفتن مطالب است و هیچ توجهی به فهم و یادگیری بسیاری از دروس که نیازمند کارهای عملی و پژوهشی است را نداشتهاند.
این دانشجو بیان کرد که حتی یک روز مانده به برگزاری امتحانات نیز کلاسهای درس به قوت خود باقی است و هیچ فرجهای برای تهیه جزوات و جمع بندی درس به ما داده نشده است.
وی در پایان یادآور شد که برخلاف اعلام تقسیم بندی نمرات در طول ترم اما بسیاری از اساتید تمام بارم درسی را به نمره امتحان پایان ترم اختصاص دادند که تنها فشار بر دانشجو را در ایام امتحانات مجازی دوچندان کرده است.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان با بیان اینکه کلاسهای مجازی در ابتدا در زمان خود برگزار شده ولی بر خلاف تقویم آموزشی تا یک روز پس از امتحانات ادامه داشته گفت: در هفته آخر که به عنوان فرجه در نظر گرفته شده بود بسیاری از کلاسها همچنان برگزار میشوند و حتی کلاسهای جبرانی زیادی نیز در روزهای منتهی به امتحانات تشکیل شدهاند.
وی درپایان یادآور شد که بسیاری از اساتید اسرار بر برگزاری کلاسها حتی در طول امتحانات داشتند.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان افزود که اساتید بر اتمام سر فصلهای اعلام شده حتی در زمان فرجه تاکید زیادی دارند.
وی ادامه داد که جای سوال است چرا سرفصل دانشگاهها در دورانی که کلاسها مجازی شده از سرفصل دوران عادی دانشگاه که حضوری بود بیشتر شده است.
این دانشجو بیان کرد که یکی دیگر از مشکلات دانشجویان نحوه ارزشیابی هاست که تعدادی از اساتید به منظور کاهش تقلب زمان کمی به آزمون میدهند و یا امکان اصلاح و تعویض گزینه انتخابی در امتحانات سامانه مجازی را لغو میکنند.
وی در پایان یادآور شد که بسیاری از اساتید با نحوه کارکرد سامانه و ابزارهای آن آشنایی ندارند و از سوی دیگر قطع و وصل اینترنت و مشکلات میکروفون و غیره از کیفیت آموزشی دانشگاه بسیار کاسته است.
این ها تنها گوشه ای از صحبت های دانشجویان در ایام امتحانات است که تنها معطوف به نبود فرصت مطالعه و فشردگی امتحانات بود اما دانشجویان از شیوه برگزاری امتحانات نیز گلایه دارند و به گفته آنها تعدادی از اساتید گزینه مرور پاسخ را غیرفعال کرده اند و این موضوع تنها اجازه یکبار پاسخ دهی به سوالات را به دانشجو می دهد و امکان اصلاح پاسخ وجود ندارد و یا تعدادی از اساتید تمامی 20 نمره را به آزمون پایانی اختصاص داده اند.
نمره امتحان پایانی باید ۵ تا ۱۰ نمره باشد
حامد قادرزاده، مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان با اشاره به جلسه اساتید با دانشجویان دانشکده کشاورزی اظهار کرد که بحث فرجه هیچ وقت مطرح نشده است ولی در ایام عادی دانشگاه دانشجویان بنا به تصمیم خود یک تا دوهفته پیش از امتحانات، کلاسهای درس را تعطیل میکردند.
وی افزود که باتوجه اعلام معاونت آموزشی مبنی بر ارزشیابی مستمر در طول ترم قاعدتا حدود ١۰ تا ١۵ نمره از نمره نهایی دانشجو به صورت مستمر اخذ شده و امتحانات پایانی تنها در حد ۵ تا ١۰ نمره است.
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان تصریح کرد که دانشجویان با توجه به عدم ایاب و ذهاب در طول ترم زمان بیشتری برای مطالعه در اختیار داشتند و از سوی دیگر با توجه به اینکه کلاسهای دانشجویان جدیدالورود همچنان ادامه دارد، برای اساتید نیز فرجه وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه دانشجویان باید خود را با وضعیت موجود تطبیق دهند، عنوان کرد که رسمی کردن فرجه برای دانشجویان موجب موکول کردن درس خواندن به شب امتحان و کاهش کیفیت آموزش میشود.
به منظور حفظ کیفیت آموزشی تمامی سرفصل ها باید تدریس شود
قادرزاده با اشاره به ضرورت توجه دانشجویان به تدریس کلیه سرفصلها، ادامه داد: به منظور رقابت با دیگر دانشگاههای کشور و موفقیت بیشتر دانشجویان در آزمونهای استخدامی و دکتری باید تمامی سرفصلهای مصوب تدریس شوند و دانشجو باید مطالبگر باشد.
وی خاطرنشان کرد که به دلیل حضور دانشجویان ورودیهای متفاوت در یک کلاس و عدم هماهنگ شدن در زمان دیگر، یکی از دلایل سخت شدن تغییر تاریخ امتحانها است.
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان گفت: بیشتر دانشجویانی که درخواست تعویق امتحانات را دارند متاسفانه افرادی هستند که به کیفیت درس و حضور کامل و به موقع در کلاسها توجه نداشتهاند.
وی اظهار کرد که دانشجویی که به راستی در حال تلاش است ولی به دلیل نداشتن امکانات کافی و یا قطعی اینترنت نتوانسته وارد سامانه شوند، اساتید میتوانند برای جبران نمره آنها پروژه و یا امتحان شفایی در نظر بگیرند.
قادرزاده با بیان اینکه رعایت حال دانشجویان به معنی نمره دادن نیست، افزود که ارفاق به کسانی که برای درس خواندن زحمتی نکشیدهاند با توجه به اینکه افرادی در روستاها با شرایط سخت، به منظور دسترسی به اینترنت به مناطق مرتفع و یا به کافی نتها مراجعه کردهاند و منصفانه نیست.
وی تصریح کرد که اساتید میتوانند وقت بیشتری برای امتحانات در نظر بگیرند ولی بعضی از سوالات متاسفانه امکان رونویسی دارند و بعضا درصد کمی از دانشجویان افرادی دیگری را به جای خود برای آزمون مجازی میفرستند که این موضوع تقلبهای سیتماتیک را رقم میزند.
اساتید رعایت حال دانشجویان را بکنند
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان عنوان کرد که اساتید با معرفی منابع بیشتر، اختصاص وقت اضافی به رفع اشکال، ترغیب دانشجویان توانمند به همکاری با سایر دانشجویان در جهت یادگیری بیشتر و فرستادن فیلمهای آموزشی و غیره میتوانند رعایت بیشتر حال دانشجویان در این شرایط را بکنند.
وی ادامه داد که امتحانات ترکیبی شامل انجام پروژه، سوالات تشریحی و فعالیتهای کلاسی و غیره میتوانند بهترین ارزیابی برای دانشجویان در این شرایط باشد.
قادرزاده خاطرنشان کرد که سوالات تستی که بدون بازگشت باشد دانشجویان را دچار مشکل خواهد کرد پس امتحانات تشریحی با مفهوم و زمان مشخص باشد و اساتید به دنبال پیچیده کردن سوالات نروند.
وی در پایان یادآور شد که اساتید در خصوص تصحیح امتحانات، اگر فهم کلی سوالات توسط دانشجویان و مسیر حل درست را تشخیص دهند برای نمره دهی مناسب است.
اختیاراتی برای جابه جایی امتحانات به دانشکدهها داده شده است
محمد رزاقی، معاون آموزشی دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حضور نماینده دانشجویان و اعضای انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه کردستان اظهار کرد که هر دانشگاهی وظیفه خود میداند که شرایط آموزشی را برای دانشجوان خود تسهیل کند.
وی افزود که کمک به دانشجو و رعایت قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اصول اخذ تصمیمات در شورای آموزشی دانشگاه کردستان بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان با بیان اینکه روز چهارشنبه مشغول تصمیمگیری برای حمایت از دانشجویان بودهایم تصریح کرد که برای رعایت چهارچوب مشخص وزارت علوم هر ساله دانشگاهها مکلف به برگزاری سه ترم با تاریخ شروع و پایان مشخص و زمانی کوتاه بین آنها است.
وی عنوان کرد که بر اساس شرایط موجود اختیاراتی برای تغییر ساعات و روز امتحانات با رضایت استاد به دانشکدهها داده شده است.
افزایش طول ترم امکان پذیر نیست
رزاقی ادامه داد که امکان افزایش طول ترم و موکول کردن امتحانات به هفتههای آینده وجود ندارد.
وی با اشاره به ضرورت مشخص بودن زمان آغاز و پایان ترم خاطرنشان کرد که از سوی دیگر بنا به اینکه امکان ارائه تعدادی از دروس عملی به صورت مجازی وجود ندارد پس زمانی نیز برای برگزاری حضور آنها البته با مجوز لازم و درنظر گرفتن شرایط کرونا در پایان ترم لازم است.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان گفت: پیشتر به اساتید دانشگاه اطلاع داده شده که امتحان پایانی را از ۵ تا ١۰ نمره برگزار کنند و حتی این اختیار را نیز دارند تا در صورت نیاز پس از امتحانات ترم، امتحان دیگری از دانشجویان بگیرند.
وی اظهار کرد که این تصمیمات به منظور کاهش استرس دانشجویان و حذف ذهنیت شب امتحانی درس خواندن و توجه به ارزیابی مستمر گرفته شده است.
رزاقی با بیان اینکه هدفگذاری ما افزایش کیفیت آموزش است افزود که با توجه به تجربیات این ترم امیدواریم که در آینده بتوانیم برنامهریزیها را بر ارزشیابی مستمر متمرکز کنیم.
قطعا آموزش مجازی کنونی برای بسیاری از رشتهها مناسب نخواهد بود و تاحدود زیادی یادگیری افراد را کاهش میدهد اما دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی با بکارگیری امکاناتی که در اختیار دارد و برنامهریزی درست با توجه به تجربیات ترم تحصیلی گذشته میتواند یادگیری دانشجویان بهبود ببخشد و بسیاری از مشکلات دانشجویان را رفع کند.
استفاده از آموزش مجازی به انتخاب دانشجویان و یا اساتید نبوده بلکه شیوع یک بیماری این شرایط را رقم زده است پس باید دانشگاه نیز در تسهیل شرایط همراه دانشجویان و اساتید باشد.
گروه آموزشی دانشگاه و اساتید میتوانند در ترم آینده و در صورت تداوم شرایط کرونایی کشور، با حذف مطالب غیرضروری از سرفصلهای درسی تاثیر بسزایی در ارتقا کیفیت آموزشی دانشجویان داشته باشند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اولین جلسه دادگاه «رضایت خودرو طراوت نوین» چگونه گذشت؟
رفع فیلترینگ در دستور کار است
۴ لنج حامل کالای قاچاق در استان بوشهر توقیف شد
تلههای زنده گیری هوبره بلای جان گونههای ارزشمند حیات وحش
آلودگی هوای ۶ شهر خوزستان برای گروه های حساس
۸۰۰ جهیزیه به مناسبت هفته گرامیداشت بسیج در کردستان توزیع شد
۸ دستگاه خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد
تردد بیش از ۶ میلیون نفر طی سال جاری در مرز مهران
نزدیکی به قرآن و سیره پیامبر اسلام رمز پیروزی بر دشمنان است
استاندار قم: فرونشست زمین در برخی نقاط قم ایجاد شده است
فرمانداری که به خبرنگار توهین می کند باید عزل شود
اصلاح سیاست ارزی برای حمایت از صنعتگران
دستگیری ۳ شرور مسلح در عملیات ویژه پلیس ایرانشهر
سرپرست فرمانداری بندر انزلی معرفی شد
سانحه برای خودروی استاندار/ حال عمومی مهدی زندیه وکیلی خوب است
سمنان میزبان اجلاس سراسری نماز دانشآموزی کشور شد
اولین مزرعه کشت حفاظتی در شهرستان زارچ ایجاد شد
انجام ۳ عملیات مردم یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه در هفته گذشته
شهرکرد سردترین نقطه در کشور
ترافیک سنگین در جاده های البرز/ جاده کرج - چالوس بسته است
امام جمعه اصفهان: مشخص نبودن حد وقف در اصفهان چالش جدی است
امام جمعه خرمآباد: جذب نیروی بدون ضابطه در ادارات جرم انگاری شود
مهرواره «بانور» برای توانمندسازی بانوان کنشگر رسانه برگزار می شود
ضرورت افزایش بودجه استان یزد با توجه به سهم پررنگ یزد در اشتغال کشور
هلاکت و دستگیری ۷۶ تروریست در سیستان و بلوچستان
حادثه رانندگی در محور اهر- تبریز ۷ نفر مصدوم در پی داشت
وزیر ارتباطات: استفاده از ظرفیت ابر دولت باید به صورت ویژه دنبال شود
ترافیک سنگین در جاده های البرز/ جاده چالوس بسته است
استفاده از ظرفیت ابر دولت باید به صورت ویژه دنبال شود
اقدامات وزارت نفت براساس اولویت شهرها باشد