میرنیوز

قلعه‌ای از دل تاریخ

قلعه‌ای از دل تاریخ 2020-12-30T09:53:22+03:30

به گذشته ای دور، درست همین جا و همین نقطه که اکنون ایستاده ای، چشمانت را که به گذشته می گشایی در اوج این سفر، کوبه در قلعه را به صدا درمی آوری، انعکاس هیاهوی مستانه کودکان قلعه گوش تو را نوازش می دهد، بوی خوشه های طلایی گندم زار اطراف قلعه و درختان سبز و سربه فلک کشیده در اطراف قلعه که چون نگینی این بنای باعظمت سازه دست انسانی را تنگ در آغوش گرفته اند، تو را مشتاق تر برای سیر به این بنا در دل تاریخ می کند.

صبح بخیر تلألو نورخورشید صبحگاهی به تک تک اهالی قلعه، صدای زنگوله گوسفندان روانه به چرا، نغمه برزگر داس به دست خوشه چین، صدای دفه زنان قالیباف، بوی عطر نان محلی، بوی خوش جالیز و باغ های سیب و انگور، خنده دخترکان شاد گیسو بافته با چارقدی از بته جقه و پیراهنی چین‌دار از گل های نسترن به تن، کوزه به دست روانه به سمت جویبار، صدای رفت و آمدهای مردان دلیر اسب سوار، قامت استوار نگهبانان ایستاده بر برج قلعه و شیطنت ستاره ها در آسمان بی نقاب  شب، همه و همه به یکباره از گذشته ها مهمان خیالت شده و جان می گیرند.

حتم دارم اینجا جایی بوده که در آن صبح ها با آواز بلند خروس هایش ساکنانش سحرخیز می شدند و در هوای پاک صبحگاهش، کنار درختان سرسبز و پرمیوه اش، صبحانه خود را در اوج حس آرامش  شاعرانه می خوردند.

روستای خاکریز از توابع بخش مرکزی اسدآباد واقع در یک کیلومتری مرکز شهر دارای دو اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور شامل تپه باستانی و قلعه صاحب اختیاری ها(قلعه افشار) بوده که بازدید این آثار برای هر بیننده ای دیدنی و زیباست و معرفی و شناساندن این آثار قطعاً از نقش مؤثری در رونق گردشگری این روستا برخوردار خواهد بود.

قلعه‌ای از دل تاریخ

قدمت این تپه باستانی و قلعه قدیمی پایین دست تپه باستانی به نام قلعه سلیمان اختیاری ها ما را بر آن داشت تا به اتفاق گروهی از خبرنگاران و محقق و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی شهرستان اسدآباد نویسنده کتاب «سیری در تاریخ، فرهنگ و هنر اسدآباد» به شوق بازدید از این اثر تاریخی به عنوان سوژه خبری عازم روستای خاکریز شویم.

به گزارش ایسنا، قبل از عزیمت مهدی غنی‌پارسا، محقق و پژوهشگر خوش مشرب فرهنگی و تاریخی اسدآباد با کوله باری از علم و تجربه هماهنگی های لازم با صادق سلیمان اختیاری یکی از نوادگان «سلیمان خان صاحب اختیار» را انجام داده و او نیز در میان مسیر به ما می پیوندد.

تپه باستانی روستای خاکریز با خارج شدن از شهر خود را از دور  نمایان می کند، استوار هنوز ایستاده است، گویی داستان ها در سینه دارد، عجیب دلت می خواهد این تپه زیبا را بالا بروی و از بالادست، پایین پایت را  تا دورترین نقطه ها نگاه کنی.

به روستای خاکریز که می رسیم قبل از بازدید از قلعه صاحب اختیاری ها به اتفاق پیاده برای بازدید تپه باستانی روانه می شویم. تپه باستانی که پیش از قلعه صاحب اختیاری ها(که در پایین دست تپه قرار دارد) قلعه ای بر بالای تپه وجود داشته که گذر تاریخ این قلعه را در سینه این تپه با تمام خاطراتش مدفون کرده است.

قلعه‌ای از دل تاریخ

پایت را به سمت دامنه تپه که برمی داری بی اختیار گام هایت را آهسته می کنی تا با تمام احساست به سوی گذشته پر برکشی، خاطرات تپه گویی با ذهن تو نیز خاطر بازی می کند، هنگام پیاده روی به سمت بالای تپه، تکه های سفال های خرد شده در جای جای تپه زیر پایت در حال خوددنمایی هستند، سفال هایی که حاکی از قلعه قدیمی مدفون شده در این تپه باستانی است، خم می شوم و تکه ای از این سفال را به دست می گیرم، شاید این تکه سفال روزی روزگاری در دل تاریخ این تپه کوزه و سبویی بر دوش دخترکی شادمان بوده که سرخوش از زیبایی های طبیعت هر صبحگاهان برای پر کردن سبوی کوچک خود از سخاوت آب جویباران به پایین دست تپه روانه می شده، نمی دانم اما هر چه بوده حس عجیبی است با طعمی عجیب که سایه روشن ذهنت را خط خطی می کند و تصویری دیگر از خاطرات تپه و آدم های گذشته این تپه و قلعه مدفون بر سینه این تپه را در ذهن تو نیز تداعی گر می شود.

به بالای تپه که می رسی، از اینجا گردنه زیبای اسدآباد برای هر بیننده ای دلبری می کند، اینجا بالای این تپه گویی تمام حوالی زیر پایت قرار دارد، چشم انداز زیبای تپه خواه ناخواه تو را محو و مجذوب تماشای زیبایی های دور دست ها که به نقطه کوچکی  تبدیل شده اند، خواهد کرد.

محقق و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی شهرستان اسدآباد، نویسنده کتاب «سیری در تاریخ، فرهنگ و هنر اسدآباد» در حین تماشای این همه زیبایی می گوید: اسدآباد در طول تاریخ یک منطقه سوق الجیشی بوده و به همین منظور این تپه به دست انسان و با مشقت بسیار زیاد ساخته شد، قلعه ای بر روی آن ایجاد شد تا هم حالت برجک نگهبانی و هم سکونتگاهی امن برای حاکمان باشد.

قلعه‌ای از دل تاریخ
عکس گرفته شده توسط عکاس ناصرالدین شاه از قلعه خاکریز که در تپه باستانی مدفون شده و در زمان ناصرالدین شاه این قلعه سرپا بوده

مهدی غنی‌پارسا با اشاره به اینکه قلعه خاکریز به عنوان قلعه اصلی در بالای تپه باستانی روستای خاکریز  قرار داشته و این قلعه متعلق به دوره ساسانی بوده است، ادامه می دهد: ناصرالدین شاه قاجار در مهرماه سال ۱۲۴۹ که از تهران به کربلا عازم بوده، به این قلعه اشاره کرده و عکاسش نیز عکسی از این قلعه که تا آن زمان همچنان سرپا و استوار بوده ثبت کرده که این عکس هم اکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است.

وی با بیان اینکه قلعه روی تپه در گذر زمان تخریب و در بالای تپه باستانی مدفون می شود، اضافه می کند: در دهه ۶۹۰ و زمان جنگ تحمیلی برای دفاع از ماهواره مخابراتی و شهر، قسمت هایی از کناره تپه تخریب و بر بالای آن ضدهوایی مستقر و آسیب بسیاری بر آن وارد شد.

به گزارش ایسنا، این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه  قدمت تاریخی و باستانی این تپه ارزشمند به هزاره سوم تا دوم قبل از میلاد می رسد و در تاریخ ۱۳۵۳/۱۲/۲۴ به شماره ثبت ۱۰۴۱ در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است، اظهار می کند: با توجه به موقعیت و چشم انداز و همچنین امنیت، قلعه در بالای تپه و محل استقرار نایب الحکومه و منازل اهالی در اطراف تپه قرار داشته است.

باورش برایم سخت است که روزی ناصر الدین شاه نیز از این چشم انداز و طبیعت و از این تپه ۵۰۰۰ ساله و از قلعه خاکریز که مربوط به دوره ساسانیان است(و آن زمان همچنان برجا بوده) دیدن کرده و چه کسان دیگری که پیش از او به اینجا آمده و رفته اند و خواهند آمد و خواهند رفت!

قلعه‌ای از دل تاریخ

در ادامه به سمت قلعه صاحب اختیاری متعلق به دوره قاجار که در داخل روستا و پایین تپه قرار دارد، روانه می شویم این در حالیست که نواده سلیمان خان صاحب اختیار نایب الحکومه اسدآباد در زمان ناصرالدین شاه قاجار با ما برای نشان دادن داخل قلعه همراه است.

به دروازه این قلعه که می رسی ناخودآگاه  دلت می خواهد کوبه در را به صدا درآوری و یکی از اهالی زمان قاجار درب قلعه را به رویت بگشاید. در طرفین دروازه قلعه، سکویی سنگی تعبیه شده که به گفته غنی پارسا، این سکوها در آن زمان محلی برای ایستادن نگهبانان قلعه و یا نشستن افراد پیر قلعه بوده است. دو کوبه روی دروازه یکی مربوط به کوبه زدن زنان و دیگر مربوط به کوبه زدن مردان بوده تا اهالی قلعه با توجه به زیر و بم بودن نوع صدای کوبه دروازه متوجه مرد یا زن بودن فرد پشت در شوند.

قلعه‌ای از دل تاریخ

درازای بنای قلعه از برج به برج ۱۳۲.۵ متر و پهنای آن از برج به برج ۱۰۲.۱۰ متر بوده و در چهار گوشه قلعه، چهار برج مدور ساخته شده که هم اکنون تا کف نگهبانی آنها فرو ریخته است. در ابتدا دیوارهای قلعه بسیار بزرگتر و بلندتر و عریض تر از وضعیت فعلی آن بوده به طوریکه گفته می شود برای نگهبانی از قلعه از اسب و سواره بر روی دیوارها استفاده می شده که به مرور زمان   دیوارها و باروهای آن در برابر باد، باران و ... مقاومت خود را از دست داده است.

در حالیکه نواده سلیمان خان صاحب اختیار ما را به داخل قلعه مشایعت می کند، غنی پارسا در رابطه با قلعه صاحب اختیاری ها(قلعه افشار) اظهار می کند: قلعه صاحب اختیاری در روستای خاکریز، در حدود یک کیلومتری اسدآباد قرار دارد که این قلعه به فرمان «خان بابا خان» پسر سلیمان خان صاحب اختیار، از رجال سیاسی و مهم دوره قاجار و نایب الحکومه اسدآباد در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و این اثر یکی از مهمترین آثار تاریخی روستای خاکریز بوده که در آن سلیمان خان و فرزندان و نوادگان او که معروف به سلیمان اختیار و صاحب اختیار هستند، زندگی می کرده اند و هنوز در داخل قلعه ساکنانی زندگی می کنند که از نسل و بازماندگان این حاکمان هستند.

قلعه‌ای از دل تاریخ
خان بابا خان صاحب اختیار، نفر وسط، نشسته

وی با اشاره به اینکه دکتر مسعود گلزاری معتقد است، بنای اولیه این قلعه متعلق به دوره ساسانی است، می گوید: بنای داخل قلعه در آن دوران از پنج حیاط مجزا و دو قطعه زمین وسیع که به نام نارنجستان معروف بوده، تشکیل می شده و حیاط اصلی قلعه در هر چهار ضلع دارای بناها و اطاق هایی بوده که متأسفانه همانگونه که می بینید، همگی تخریب شده اند.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۸۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اضافه می کند: ناصر الدین شاه قاجار در سفرنامه عتبات عالیات(عراق) از این منطقه و خوانین افشار آن یاد کرده است و بعضی از افراد کهنسال این منطقه سفر ناصرالدین شاه و اتراق چند روزه شاه قاجار در قلعه افشار را از پدران خود شنیده اند و نقل می کنند.

غنی پارسا بیان می کند: طایفه ای از ایل بزرگ افشار توسط نادرشاه افشار، پس از بیرون رانده شدن عثمانی ها از همدان و اطرافش، به اسدآباد فرستاده می شود و پس از آن به اسدآباد و اطراف آن «دشت افشار» گفته شد.

قلعه‌ای از دل تاریخ

در ادامه این بازدید رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، از اقدام و پیگیری ثبت پنج اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر می دهد و می گوید: کتیبه مسجد جامع شهر مربوط به دوران صفویه، حمام تاریخی شهر آجین، حمام روستای کمک سفلی و دو درخت کهنسال در پیر اسماعیل بالا و پایین در روستای ترخین آباد آثار در دست پیگیری برای ثبت آثار ملی در این شهرستان هستند.

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۸ آثار تاریخی و باستانی بوده که ۵۸ اثر آن ثبت آثار ملی کشور شده و از این تعداد ۷۹ مورد را تپه های باستانی شامل می شوند، ادامه می دهد: از این تعداد ۶۰ تپه باستانی در بخش مرکزی و ۱۹ تپه در بخش پیرسلمان قرار دارد که تاکنون ۵۰ تپه باستانی ثبت آثار ملی کشور شده است.

وی با اشاره به تپه باستانی روستای خاکریز اظهار می کند: این تپه باستانی تاریخی یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اسدآباد است که قدمت آن مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بوده و در تاریخ تاریخ ۱۳۵۳/۱۲/۲۴ به شماره ۱۰۴۱در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه بر بالای این تپه باستانی قلعه خاکریز وجود داشته که این قلعه مربوط به دوره ساسانی بوده و اکنون دیگر اثری از آن وجود ندارد و مدفون شده است، تصریح می کند: مانند تپه نوشیجان ملایر می توان نسبت به تعیین حریم این تپه باستانی و لایه نگاری و کاووش تپه اقدام کرد که البته این امر نیازمند اعتبار و زمان خواهد بود و باید ابتدای امر اعتبار آن تأمین شود.

به گزارش ایسنا، وجود چنین آثار تاریخی ارزشمند در جای جای خاک پرقدمت و با تمدن کشورمان نیاز به معرفی هر چه بیشتر داشته، آثاری که گاه به علت گمنامی چندان برای مردم دیگر نقاط کشور آشنا نبوده و غفلت از ارزش این آثار گاهی موجب تخریب برخی از این درهای گرانبها توسط برخی افراد ناآگاه می شود.

ضمن اینکه در رابطه با قلعه افشار خاکریز نیاز به مرمت و بازسازی این بنای زیبا و فاخر بوده و با راهکارهای مناسب با پیگیری تأمین اعتبار مورد نیاز آن توسط دستگاه های ذیربط باید شرایط بازسازی اثر فراهم شود چراکه در غیر این صورت با گذشت سالیان نه چندان دور از بنای این قلعه نیز اثری نخواهند ماند.

قلعه‌ای از دل تاریخ
نواده سلیمان صاحب اختیار

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)