میرنیوز

تنگناهای قانون جدید انتخابات باعث حذف بسیاری از نیروهای شاخص سیاسی می‌شود

تنگناهای قانون جدید انتخابات باعث حذف بسیاری از نیروهای شاخص سیاسی می‌شود 2020-12-30T08:40:03+03:30

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری کشور به دلیل دارا بودن ایرادات زیاد به بازنگری نیاز داشت، اظهار کرد: اولین این ایرادات مبهم بودن شرایط و شاخص‌های مورد نیاز افراد برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بود. این ابهامات باعث می‌شد در هر دوره افراد زیادی اقدام به ثبت نام در انتخابات کنند که این امر هم باعث وهن و مورد تمسخر قرار گرفتن جایگاه ریاست جمهوری می‌شد و هم وقت عوامل نظارت بر افراد ثبت نام کننده گرفته می‌شد، به همین دلیل رفع این ایراد مورد توجه قرار گرفت. 

وی افزود: ایراد دیگری که در قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری کشور وجود دارد، بحث سوابق اجرایی، شرایط حزبی، دیدگاه‌های سیاسی و داشتن برنامه برای کاندیداهای ریاست جمهوری است که بسیاری از کارشناسان مدعی بودند این قسمت از این قانون نیز نیاز به اصلاح دارد. همچنین در قانون فعلی انتخابات، ما خیلی شاخصه‌های روشن و تعریف شده‌ای برای تعیین مدیر و مدبر بودن یا رجل سیاسی و مذهبی بودن ثبت‌نام‌کنندگان نداشتیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که اخیرا در مجلس مطرح شده است اشاره کرد و با بیان اینکه انتظار می‌رفت این طرح ایرادات قانون فعلی را برطرف کند، تصریح کرد: اما به نظر من این طرح نه تنها نتوانست ایرادات قانون فعلی را به نحو احسن برطرف کند، بلکه حتی مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است. 

رحیمی ادامه داد: مواردی مثل اضافه کردن شرط دارا بودن سوابق اجرایی به شروط لازم برای کاندیداتوری، باعث شد افراد حائز شرایط نامزدی در انتخابات تنها به مقامات، یعنی کسانی که معاون رئیس جمهور، رئیس قوا، نماینده مجلس و سایر افرادی که دارای مسئولیت‌های این چنینی بوده‌اند، محدود شوند و در واقع باعث شد تا امکان ثبت نام از بسیاری از افراد توانمند جامعه مانند اساتید دانشگاه‌ها، فعالان و مدیران شاخص بخش خصوصی که می‌توانند افرادی شایسته برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری باشند، سلب شود. 

وی عنوان کرد: از طرفی دیگر در این طرح از افرادی که می‌خواهند اقدام به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری کنند انتظار می‌رود که در تمام امور سیاسی و مذهبی متخصص باشند. در حالی که عملا این امکان پذیر نیست که فردی که می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود در تمام امور سیاسی و  مذهبی و در اثبات حقانیت اسلام و تشیع سایر موارد این چنینی متخصص باشد. در هیچ کجای جهان، فردی که رئیس جمهور می‌شود در تمام زمینه‌ها متخصص نیست. 

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس خاطرنشان کرد: یک رئیس جمهور یک مدیر خوب است که می‌تواند یک مجموعه توانمندی را در بخش‌های مختلف دور هم جمع و کشور را اداره کند. اما اینکه این انتظار وجود داشته باشد که این شخص، هم متخصص سیاست باشد هم متخصص اقتصاد باشد و هم متخصص فقه آن هم در حد اثبات حقانیت اسلام و تشیع، به نظر من باعث می‌شود دیگر گزینه‌های زیادی نتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود یعنی حداقل در بین افرادی که ما می‌شناسیم هیچ کس چنین توانایی‌های ندارد. 

رحیمی با بیان اینکه این طرح موجب محدودیت جمهوریت نظام، رای مردم و افراد مجاز برای نامزدی در انتخابات می‌شود، عنوان کرد: پیش‌تر هم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری محدودیت‌هایی در قانون اساسی در نظر گرفته شده بود. در قانون اساسی مطرح شده که کاندیداهای ریاست جمهوری باید از پیروان مذهب رسمی کشور باشد، پس به عنوان مثال اهل سنت نمی‌توانند کاندیدا شوند و میلیون‌ها اهل سنت ایرانی از این حق محروم می‌شوند. این از مواردی است که در قانون اساسی وجود دارد و باید منتظر اصلاح قانون اساسی بود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: همچنین طبق تفاسیر و برداشت‌هایی که در این سال‌ها از قانون انتخابات ریاست جمهوری کشور وجود داشته است، خانم‌ها نمی‌توانستند کاندیدای ریاست جمهوری شوند؛ چراکه از شرط رجل سیاسی و مذهبی بودن، شرط مرد بودن نیز استنباط می‌شد. 

وی با تاکید بر اینکه در طرح اخیر مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از ابهامات و ایرادات قانون فعلی رفع نشده است، اظهار کرد: حتی ایرادات جدیدی هم اضافه شده است که موجب محدودیت حق انتخاب مردم می‌شود. در این طرح مجلس به این مسئله که فردی که می‌خواهد کاندیدا شود حتما باید مورد تایید یک حزب باشد، هیچ اشاره‌ای نشده است. در صورتی که کاندیدای حزبی بسیار برای کشور مناسب‌تر است؛ چراکه دارای برنامه و نیرو می‌باشد و شناخته شده هم هست. اما اینکه فردی بدون پشتوانه حزبی و بدون برنامه نامزد شود و رای بیاورد و رئیس جمهور شود، مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد خواهد کرد. 

رحیمی تصریح کرد: من فکر می‌کنم این‌ها از ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است که موجب می‌شود ما تعداد کاندیداها را به حدود ۱۰۰۰-۱۵۰۰ مقام سیاسی که از ابتدای انقلاب در صحنه‌های سیاسی کشور حضور داشته‌اند محدود کنیم و به نظر من عملکرد این مقامات حتما ایراد هم داشته است که الان وضع کشور به این شکل است. محدود کردن کاندیداها به این افراد و ایجاد یک دایره بسته برای نخبگان و جلوگیری از چرخش آنان در جامعه و اجازه ندادن به سایر افراد شایسته برای ثبت نام در انتخابات، موجب ضرر کشور خواهد شد. 

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در این خصوص به تجربیات دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان حتی از اتباع و مهاجرین سایر کشورها نیز برای مسئولیت‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند و از فکر آن‌ها شاید نه به عنوان رئیس جمهور، اما در سایر پست‌ها بهره می‌برند. اما این طرح مجلس حتی کسی را که در کشوری دیگر اقامت داشته است را از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری محروم می‌کند. 

وی تاکید کرد: این‌ها تنگناهایی هستند که موجب حذف بسیاری از چهره‌ها و نیروهای شاخص سیاسی می‌شوند. در کجای جهان مرسوم است که در کشوری قانونی تصویب شود و خود این قانون توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن کشور را کاهش دهد و از بین برود و باعث عدم استفاده از نیروهای توامند شود؟ من فکر می‌کنم این موارد از ایرادات آسیب‌زا در این طرح هستند. 

رحیمی بیان کرد: کشوری که دارای ساختار سیاسی جمهوریت است و بر پایه نظام انتخابات اداره می‌شود یعنی به رای و نظر مردم متکی است. اگر هر گونه اقدامی مانند اصلاح قانون انتخابات و محدود کردن کاندیدها و طیف‌های سیاسی باعث شود بخشی از جامعه به پای صندوق رای نیایند و نسبت به اصلاح جامعه از صندوق رای قطع امید کنند، برای امنیت کشور و مشروعیت نظام آسیب‌زا خواهد بود و می‌تواند باعث ایجاد بحران مشروعیت شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با تاکید بر اینکه اگر مردم به پای صندوق رای نیایند، هیچ فرد و نهادی حتی هم‌طیفان فرد پیروز نباید خوشحال شوند، افزود: مردم وقتی پای صندوق رای نمی‌آیند یعنی امیدی به بهبود شرایط از طریق انتخابات و تغییر مسئولین ندارند و ممکن است این مسئله به اتفاقات بدتر و ریشه‌ای‌تری منجر شود و حتی به امنیت و تمامیت ارضی کشور و آرامش موجود در جامعه آسیب بزند. 

وی اضافه کرد: اما متاسفانه عده‌ای تحلیل درستی ندارند و فکر می‌کنند اگر بخشی از مردم هم پای صندوق نیامدند ایرادی ندارد و فقط حضور همان بخش از مردم که به آنان رای می‌دهد کافی است و چنانچه فردی با درصد آرای پایین هم رئیس جمهور شد، مشکلی ندارد. این به نظر من اشتباه مرگباری است که دارد رخ می‌دهد و طرح اصلاح قانون انتخابات نیز محدود سازی می‌کند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: فردی که رئیس جمهور می‌شود باید برایندی از اکثریت جامعه ایرانی باشد و اکثریت مردم او را به عنوان رئیس جمهور خود به رسمیت بشناسند و خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را در برنامه‌های این فرد ببینند. نه این که یک کاندیدایی با برخورداری از درصد آرای پایین به ریاست جمهوری برسد و بعد ملت فاصله خود با حاکمیت را افزایش دهند. این مسلما به کشور آسیب می‌زند و چون این طرح مجلس کاندیداها را محدود می‌کند، باعث کاهش پشتوانه مردمی نظام و ایجاد بحران مشروعیت برای دولت روی کار آمده می‌شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)