میرنیوز

‌نگاهی به جنایات گروهک‌های تروریستی ‌در سیستان بلوچستان / ضربه محکم سربازان گمنام امام زمان(عج) به تیم‌های تروریستی

 ‌نگاهی به جنایات گروهک‌های تروریستی ‌در سیستان بلوچستان / ضربه محکم سربازان گمنام امام زمان(عج) به تیم‌های تروریستی 2020-11-21T15:30:56+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ ارتش پاکستان و دولت محلی ایالت بلوچستان این کشور روز گذشته اعلام کردند در عملیات مسلحانه پلیس و نیروهای ارتش این کشور "عمر شاهوزهی" ملقب به "ملاعمر بلوچی سرکرده کروهگ تروریستی"جیش‌الظلم" به هلاکت رسیده است. گروهکت تروریستی جیش الظلم که در کنار هم‌قطارش "انصارالشیطان" حالا درمانده و فلج شده, در سال‌های اخیر کم خسارت بر دوش مردمان سیستان و بلوچستان نگذاشته است.

جیش‌الظلم در کنار انصارالشیطان اصلی‌ترین گروهک‌های تروریستی فعال در سیستان و بلوچستان هستند؛ هر دو بعد از دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک جندالشیطان و اختلافات به وجود آمده میان رهبری این گروهک، از جندالشیطان تفکیک شدند و از سال 1391  اعلام موجودیت کردند؛ هرچند همچنان جندالشیطان هم به فعالیت ادامه می‌دهد اما به دلیل اختلافات و تفکیک در گروهک، فعالیت‌هایش نسبت دورانی که عبدالمالک ریگی رهبر آن بود به شدت محدود و تقریباً صفر شده است.

فعالیت‌های تروریستی انصارالشیطان در سال‌های اخیر در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان و به ویژه چابهار متمرکز بوده است؛ این گروهک که با اهمیت ملی و بین‌المللی چابهار سعی داشت این بندر راهبردی را ناامن نشان دهد، در سال‌های اخیر به ویژه در سال 97 دست به اقدامات کوری زده است.

انصارالشیطان؛ از حمله‌های کورهای به چابهار تا هلاکت سرکرده‌اش

تقریباً سه سال قبل یعنی خرداد 96، گروهک انصارالشیطان قصد عملیات تروریستی در چابهار درست یک هفته قبل از برگزاری رویداد بین‌المللی کشتی جام یادگار امام(ره) و تقریباٌ 6 ماه قبل از افتتاح رسمی بندر بین‌المللی شهید بهشتی را داشت؛ با اشراف اطلاعاتی و امنیتی سربازان گمنام امام زمان(عج) خانه تیمی این گروهک عصر 24 خرداد 96 مورد حمله سربازان گمنام قرار گرفت؛ در این عملیات پنج نفر از تروریست‌های انصارالشیطان دستگیر شدند و دو نفر به هلاکت رسیدند؛ شهید "حسن عشوری" اولین شهید وزارت اطلاعات در درگیری با تروریست‌ها نیز در این عملیات تقدیم شد.

پس از این عملیات، 29 خرداد ماه 96 در عملیات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در ارتفاعات شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان، جلیل قنبرزهی سرکرده این گروهک تروریستی به‌ همراه چهار نفر از معاونان و عوامل این گروهک به هلاکت رسیدند و سپاه تصاویر عملیات و جسد آن‌ها را منتشر کرد. برخلاف آنچه تروریست‌ها می‌خواستند رویداد بین‌المللی و افتتاح رسمی بندر بین‌المللی شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور و مقامات تعدادی از کشورهای جهان بدون تاخیر برگزار شد.

تروریست‌ها ناامید از ناامن جلوه دادن چابهار، این‌بار با برنامه‌‌ای فراگیرتر 15 روز قبل از برگزاری کمیته پیگیری موافقتنامه چابهار و همچنین اجرای قرارداد موقت پورت اپراتوری هندی‌ها، در سال 97 به چابهار حمله کردند. 15 آذرماه 97 خودروی وانت انتحاری قصد ورود به مقر فرماندهی انتظامی چابهار را داشت که پس از مقاومت نیروی دژبانی، خود را به ورودی فرماندهی زد و منفجر شد؛ در این عملیات دو نفر از نیروهای دژبانی شهید شدند و 42 نظامی و غیرنظامی مجروح؛ از میان مجروحان، 10 نفر نظامی بودند و 32 نفر شهروند عادی که 28 نفر بلافاصله پس از مداوای سطحی مرخص شدند و 8 نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

استان سیستان و بلوچستان , تروریسم , کشور پاکستان ,

حمله انصارالشیطان به دژبانی فرماندهی انتظامی چابهار

پس از نشست هماهنگی سه کشور موافقتنامه سه‌‌جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار که در آبان ماه 97 با حضور هیئت‌های سیاسی- اقتصادی به‌سرپرستی معاون وزیر خارجه هند، معاون وزیر حمل‌ و نقل افغانستان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در تهران برگزار شد، مقرر شد کمیته پیگیری این نشست دی ماه سال 97 در چابهار برگزار شود. تروریست‌ها با هدف ناامن جلوه دادن چابهار، درست 15 روز قبل از این رویداد مهم بین‌المللی به چابهار حمله کردند. با این همه مانند قبل، رویدادها طبق برنامه زمانبندی‌شده، برگزار شد.

جیش‌الظلم؛ از حمله به خودروهای رزمندگان تا کارگذاشتن بمب‌های صوتی در زاهدان

گروهک تروریستی جیش‌الظلم نیز که به نظر می‌رسد حوزه فعالیتش را بر مناطق مرکزی و شمالی استان متمرکز کرده و جنوب را به هم‌قطارش در انصارالشیطان واگذار کرده در سال 97 همانند گروهک هم‌قطارش به شدت پرکار بود و دست به عملیات‌های مختلف و کوری زد.

آخرین عملیات کور این گروهک، حمله به سه خودروی نیروهای سپاه در بخش کورین زاهدان بود که 10 تیر امسال اتفاق افتاد؛ پس از این حمله هرچند گروهک از اسارت و شهید شدن تعداد زیادی در حمله‌اش خبر داد اما نماینده زاهدان در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تکذیب خبر اسارت و شهادت نیروها اعلام کرد: سه خودری سپاه در بخش کورین در حال گشت زنی‌ بودند که بمب‌ها کنار جاده‌ای را برخورد کردند، یکی از آن‌ها را خنثی کردند و دومی منفجر شد و یکی از فرماندهان محلی منطقه دچار جراحت شد.

قبل از این عملیات کور عمده عملیات‌های مهم جیش‌الظلم مانند همقطارش، انصار‌الشیطان، به سال 97 برمی‌گردد؛ 25 بهمن  97 درست دوماه بعد از عملیات حمله به مقر فرماندهی انتظامی چابهار که توسط هم‌قطارش انصارالشیطان انجام شد، جیش‌الظلم به اتوبوس حامل رزمندگان سپاه در محور خاش زاهدان در 65 کیلومتری زاهدان حمله کرد و 27 نفر را به شهادت رساند و 13 نفر را زخمی کرد.

9 بهمن 97 هم این گروهک با کار گذاشتن بمب‌های صوتی در بلوار بعثت زاهدان موجب مجروح شدن چند تن شد.  هم‌چنین 13 بهمن 97 این گروهک با حمله مسلحانه به ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نیکشهر یکی از رزمندگان سپاه را شهید و 5 نفر را مجروح کرد.

استان سیستان و بلوچستان , تروریسم , کشور پاکستان ,

تشیع شهدای حمله به اتوبوس رزمندگان سپاه اصفهان

 97 ؛ سال پرکار گروهک‌ها

سال  97 و 96  که این گروهک‌ها به شدت فعال بودند تقریبا سال پرخبری برای سیستان  و بلوچستان بود؛ از افتتاح طرح‌های بزرگ بین‌المللی نظیر بندر شهید بهشتی چابهار و آغاز طرح‌های مهم محرومیت‌زدایی تا حضور و رفت و آمدهای بین‌المللی هیئت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران هندی و افغانستانی در چابهار و استان؛ مهم‌ترین برنامه سال 97 اجلاس بین‌المللی روز چابهار با حضور 35 کشور جهان در چابهار بود که بدون وقفه و دقیقا طبق زمان‌بندی و با حضور همه مدعوین برگزار شد.

البته هرچند گروهک جیش‌الظلم در اوایل فعالیتش در سال 92  هم فعالیت‌هایی از جمله حمله به پاسگاه مرزی در سراوان و اسارت مرزبانان ایرانی را در کارنامه سیاه خود دارد اما اصلی‌ترین و عمده‌ترین فعالیت‌هایش در سال 97 اتفاق افتاده که هرچند هم‌ و غمش را برای ناامن جلوه دادن سیستان  و بلوچستان گذاشته اما هیچ از یک حمله‌هایش با تاخیر در برنامه‌ها و زمان‌بندهای رو به رو نشده و خللی در روند کارها نگذاشته است.

در سال‌های اخیر هم هرچند این دو گروهک میراث عبدالمالک ریگی به عملیات‌هایی دست زدند اما با هوشیاری اطلاعاتی و امنیتی نیروهای امنیتی، تعداد و خسارت‌های حمله‌‌هایشان  بسیار کمتر از زمانی است که زیر چتر رهبری واحد ریگی و جندالشیطان بودند؛ همچنین تقریباً عمده عملیات‌های از پیش طراحی شده ‌این دو گروهک نیز با هوشیاری سربازان و پاسداران گمنام امام زمان(عج) شناسایی و قبل از انجام با شکست مواجه شده است.

حالا با به هلاک رسیدن سرکرده جیش‌الظلم با توجه به اینکه مهم‌ترین دلیل منفک شدن گروهک واحد جندالشیطان اختلاف به وجود آمده بر سر رهبری گروهک بعد از دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی در ایران بود به نظر می‌رسد اختلافات سر رهبری این دو گروهک انشعاب یافته هم دوباره  بروز کند و با توجه به آنکه سرکرده هر دو گروهک انصارالشیطان و جیش‌الظلم به هلاکت رسیدند و عملیات‌هایشان هم در سال‌های گذشته توفیقی نداشته این گروهک‌ها عملاً از صحنه بازی حامی‌های بین‌المللی‌شان حذف شوند.

گزارش از سیدامیرحسین عظیمی

انتهای پیام/395/ش

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)