میرنیوز

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست 2020-11-11T12:09:51+03:30

در خراسان جنوبی برداشت می‌شود که حدود یک سالی است ثبت ملی شده؛ این پنبه ارزش اقتصادی بالایی دارد، اما بیش از آنکه در سبد صادراتی قرار گیرد، در انبارها خاک می‌خورد به امید قیمت بالاتر. 

شهرستان خوسف منبع تولید این نوع پنبه است، روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است، اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود؛ کشاورزان خوسفی این پنبه را از زمین‌ها برداشت می‌کنند، حال که برداشت تمام شد، نوبت به تولید محصولاتی از این پنبه می‌رسد. ارزش اقتصادی این پنبه سه برابر پنبه معمولی است.  

به علت فعالیت گسترده خوسفی‌ها و سطح زیر کشت این نوع پنبه در خوسف، این شهر به عنوان شهر پنبه مله و مله‌بافی ثبت ملی شده است.

از زمانی که این پنبه قیمت پیدا کرده، ورد زبان‌ها و ملی شده، بسیاری از افراد پنبه تولیدی خود را نمی‌فروشند، در انبارها نگه می‌دارند تا به قیمتی که شاید در آینده بالاتر رود بفروشند، به گونه‌ای که گاهی در بازارها حتی این پنبه را پس از ساعت‌ها جستجو پیدا نمی‌کنی و این یعنی عدم معرفی و در جا زدن در حد شهر خود. 

آنچه هنرمندان در این شهر ملی، انتظار دارند، ایجاد بازارهای جدید در مقابل محصولاتی است که این پگنبه جهانی تولید می‌شود، تعریف بازارهای هدف گسترده حتی در آن سوی مرزها امیدی است که هنرمندان به همت مسئولان بسته‌اند.

نسل به نسل با یک هنر 

فاطمه لطفی‌پور زارع که سال‌هاست در شهرستان خوسف زندگی می‌کند، با لباس محلی نشسته و مشغول حلاجی کردن پنبه است؛ دستانش چین‌هایی به اندازه عمرش و زحمتی که کشیده دارد، با همان دست‌ها در حال کار است و دستگاه را می‌چرخاند و این دستگاه شاید عمری به درازای پنجاه سال داشته باشد که در قدیم درست می‌کردند و تقریبا در این منطقه در هر خانه یکی از آن وجود دارد.

او با دستگاه مخصوص، پنبه را حلاجی می‌کرد، این پنبه سپس تبدیل به نخ شده و برای تولید لباس، سجاده، جانماز و چادر استفاده می‌شود.

او با چنان عشقی این کار را می‌کرد که در کمتر جایی می‌توان این عشق را دید. این کار را از مادر و مادربزرگش یاد گرفته و می‌گوید بانوان نسل‌های گذشته این منطقه در کنار کار کشاورزی به این کار نیز مشغول بوده‌اند.

وی در حالی که در حال حلاجی کردن پنبه است، به ایسنا می گوید: اگر حمایت‌های میراث فرهنگی نبود این سنت قدیمی از بین می‌رفت و این هنر همراه مادر و مادربزرگانمان زیر خاک دفن می‌شد.
 

این هنرمند بیان کرد: مردم این منطقه سال‌هاست که از نعمتی که خداوند به آنان هدیه داده بهترین بهره را می‌برند و همواره خدا را شاکر هستند.

لطفی‌پور زارع می‌گوید در قدیم مردم از هرچه خدا به آنان عطا می‌کرد بهترین استفاده را می‌کردند، از پنبه‌ای که در زمین‌هایشان می‌رویید تا چوب‌‎هایی که بلااستفاده بود و برای ساخت دستگاه‌های حلاجی از آن بهره می‌بردند. برای بقای این هنر باید نسل‌های بعدی در هر خانواده نیز آن را یاد بگیرند تا این هنر حفظ شود، البته حمایت‌هایب میراث فرهنگی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

او شاید از این هنر درآمد زیادی کسب نکند، اما تمام امیدش برای بقای هنری است که مادرش و دیگر مادران  برای آن روزها زحمت کشید.

در گوشه چمدان حمل می‌شود بی آنکه صادرات شود 

حسین عباس زاده، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کاشت پنبه محدود است به همین دلیل نمی‌توانیم بر روی صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه حجم و میزان تولید در آن حد نیست که بتواند صادر شود، افزود: گردشگرانی که هر ساله به خوسف می‌آیند محصولات تولید شده از این پنبه را خریداری کرده و در گوشه ساکشان تا کشور خود حمل می‌کنند، بی آنکه صادراتی انجام شده باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی در مورد قیمت محصولات صنایع‌دستی تولیدی از این نوع پنبه به نسبت مطلوب است، تصریح کرد: قیمت از زمانی که ملی شده مطلوب است، اما صادراتی در این حوزه وجود ندارد.

به گفته مسئولان، این دانش تولید محصولات از پنبه تنها در ایران وجود داشته و خاستگاه آن خوسف است، برای گردشگران جذاب بوده و در زمان سفر به خوسف محصولات تولیدی را می‌خرند، در چمدان خود گذاشته و همراه خود به کشورهای مختلف می‌برند چراکه تاکنون این نوع محصولات را شاید در هیچ جای جهان ندیده‌اند. 

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست

ارزش افزوده 7 برابری با تولید محصولات 

علی صالحی، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف  نیز به ایسنا گفت: قیمت محصول پنبه مله حدود سه برابر پنبه سفید است، امسال هنوز قیمت پنبه سفید مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه قیمت پارسال پنبه مله کیلویی بین 45 تا 55 هزار تومان بوده است، افزود: سعی کرده‌ایم جلوی خام فروشی را بگیریم و در این راستا کشاورز را با هنرمندان صنایع‌دستی ارتباط دادیم تا هنرمندان از کشاورز پنبله خام را خرید کنند، تبدیل به محصولات کنند و آن زمان به فروش برسد.

صالحی ادامه داد: محصولاتی که از پنبه تولید می‌شود در برابر یک کیلو پنبه حداقل 6 تا 7 برابر ارزش افزوده پیدا می‌کند و این بستگی به طرح ایجاد شده بر روی آن دارد.

دانشی که منحصر به خوسف است و صادراتی که هنوز پا نگرفته 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف بیان کرد: این محصول تازه راه افتاده است و  آن چنان معرفی نشده است، بنابراین هنوز صادراتش پا نگرفته است.

صالحی تصریح کرد: کاری که اکنون انجام می‌دهیم این است که این دانش را در شهرستان نگه داریم و هنرمندان را برای تولید محصولات متنوع از آن توانمند کنیم تا در آینده محصولات با برند و نام خوسف به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر شود.

وی با بیان اینکه اکنون هنرمندان را با این حرفه آشنا می‌سازیم تا بتوانند درآمد داشته باشند، تصریح کرد: این دانش و تولید فرآورده‌ها از پنبه منحصرا مربوط به شهرستان خوسف است که از قدیم وجود داشته و جزء میراث استان است، بنابراین کشور دیگری نمی‌تواند از پنبه خام این استان محصولاتی بسازد که این امر مزیتی برای جلوگیری از خام فروشی است.

خام فروشی نداریم 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف با بیان اینکه از زمان برداشت تا ساخت محصولات از این نوع پنبه، همه فعالیت‌ها با دست انجام می‌شود، بیان کرد: برنامه داریم ابتدا هنرمندان شهرستان را قوی کنیم و زمانی که این شهرستان در این حوزه بسیار قوی شد، بازاریابی، برندسازی و صادرات جهانی را آغاز کنیم.

صالحی ادامه داد: اولین خانه مله‌بافی خراسان جنوبی در خانه تاجور شهرستان خوسف راه‌اندازی شده و در این خانه، نحوه تبدیل پنبه مله به نخ، مراحل برداشت پنبه تا تبدیل شدن به محصول و نمایشگاهی از پارچه‌های قدیمی و جدید مله به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: استقرار چند دار مله برای تهیه پارچه و برنامه‌ریزی برای آموزش دوره تخصصی نخ‌ریسی مله به نسل نوجوان و جوان از دیگر اهداف خانه مله‌بافی خوسف است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف از بافت اولین جانماز مله بعد از ۲۰ سال در خانه مله خوسف خبر داد و گفت: بعد از راه‌اندازی خانه مله این هنر در قالب مشاغل خانگی گسترش می‌یابد.

صالحی ادامه داد: در راستای احیای پارچه مله اولین شرکت تعاونی تخصصی صنایع دستی مله با عنوان شرکت تعاونی تولیدی صنایع دستی ریس مله خوسف راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: مردم شهر خوسف در گذشته از پارچه مله به دلیل قداست این پارچه برای تهیه جانماز، چادر و پرده مساجد استفاده می‌کردند و امروزه علاوه بر این کاربردها در بخش پوشاک نیز استفاده می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف افزود: دانش کشاورزی، فن نخ ریسی، سنت‌ها و نمودهای شفاهی پنبه مله این شهرستان به شماره ۱۶۲۳ در تیرماه سال ۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

حق این پنبه نایاب ایران صادرات چمدانی نیست

چرا این پنبه تا این اندازه مهم است؟

سیداحمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی به ایسنا گفت: مله، در فرهنگ فارسی عمید به نوعی پنبه زرد رنگ و نوعی پارچه خاکی رنگ ترجمه شده است.

وی با بیان اینکه این نوع پنبه در زبان محلی سُرخچه(به‌دلیل رنگ مایل به سرخ این نوع پنبه) نیز اطلاق می‌شود، افزود: این پنبه در خوسف کشت می‌شده و مجدد احیا شده است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: البته سابق ارتباطات و تعاملات بین شهرستان‌های خوسف، نهبندان و سربیشه، موجب شد که بالاخص مناطق غربی شهرستان سربیشه و نهبندان که دارای مرز مشترک با بخش شرقی شهرستان خوسف هستند به صورت پراکنده به کاشت و تولید پنبه مله و همچنین بافت این پارچه در گذشته اقدام کنند که هم اکنون نیز شواهد این فعالیت‌ها قابل مشاهده است.


برآبادی ادامه داد: روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود.

وی افزود: همچنین اعتقاد به خوش‌یمنی گیاه پنبه مله تا حدی بوده که هر کشاورز در حد توان خود کشت این نمونه پنبه را در کنار پنبه سفید انجام می‌داده است و اعتقاد داشته‌اند که اگر آب با عبور از این پنبه به دیگر محصولات(پنبه سفید) برسد در باردهی و برکت زمین مؤثر خواهد بود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: پنبه مله از تاریخچه و قدمت طولانی برخوردار است و به‌عنوان گیاه ویژه منطقه خوسف از زمان‌های گذشته کاشت می‌شده است.

برآبادی اظهار کرد: می‌توان تاریخچه این نوع پنبه را همزمان با پنبه سفید دانست و با توجه به اظهارات و شواهد موجود صنعت پنبه در خوسف در گذشته ارزش بالایی داشته و با قرار داشتن منطقه در مسیر داد و ستدهای بین منطقه‌ای، تجارت پنبه نیز مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه چیزی که مشهود است این است که پنبه جزو سرمایه‌های منطقه و افراد منطقه در گذشته به حساب می‌آمده و جزئی از زندگی آنان بوده است، تصریح کرد: شاخص‌های دیگری از جمله خوش‌رنگ بودن، طیف رنگی از کرم روشن تا قهوه‌ای آجری، نرمتر بودن این گونه پنبه نسبت به پنبه معمولی، موارد درمانی پارچه‌های مله، استفاده از آن همراه با سایر گیاهان دارویی و چربی گوسفند برای تولید سرمه چشم به ‌دلیل تقدس، احترام و قداست پنبه مله ‌بین بومیان منطقه، اعتقادات و باورهای مترتب بر آن، از جمله وجوه تمایز این پنبه نسبت به پنبه معمولی است.

برآبادی ادامه داد: ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی پنبه مله که به نسبت گرم‌تر بوده و برای فصول سرد سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آن به پشم شتر نزدیک است، موجب تمایز و ویژه ساختن این پنبه شده است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قابل احترام بودن و نگاه همراه با تقدس به پنبه مله در کاربردهای آن از قبیل جانماز، سجاده، سفره، پرده، قطیفه(قدیفه)، چادر، گردن پیچ(یلو مله) و غیره تأثیر گذار بوده است.

برآبادی یادآور شد: دانش کشاورزی، فن نخریسی و سنت‌ها و نمودهای شفاهی پنبه مله شهرستان خوسف در۲۳ تیرماه سال جاری در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

انتهای پیام  

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)