میرنیوز

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین 2020-10-06T12:35:51+03:30

از دفتر خبرگزاری ایسنا واقع در میدان آزادی مشهد حرکت کردیم. میدان امام حسین(ع)  را پشت سر گذاشتیم در نهایت به بلوار رسالت رسیدیم و رسالت را تا کوچه شماره ۱۳۶ آن ادامه دادیم. برای ما تنها عددِ کوچه‌ها تغییر می‌کرد، اما بر اساس تقسیمات کشوری در گذر از همین چند کوچه، از چند روستا گذشته‌ایم؛ کلاته ملاعلی، دهرود، گرجی سفلی و همت آباد.

داخل رسالت ۱۳۶ رفتیم که به همت آباد معروف شده است، اما در واقع نامش گرجی سفلی است و همت آباد، روستایی در سمت دیگر خیابان است؛ این را اهالی و یک کارشناس بنگاه املاک به ما گفت. ورودی کوچه باریک بود و هرچه مسیر را ادامه می‌دادیم عرض خیابان بیشتر می‌شد.

فرغون‌ها و موتورسیکلت‌هایی را می‌دیدیم که با دبه‌های خالی آب به سویی می‌روند. چه تصویر غریبی بود برای ما. چسبیده به مشهد جایی وجود دارد که مردم حتی آب شرب ندارند؟ هر چه به انتهای کوچه نزدیکتر می‌شدیم تعداد افرادی که دبه‌های خالی آب همراهشان بود بیشتر می‌شد. بعضا افرادی را هم می‌دیدیم با پای پیاده و بدون وسیله نقلیه که دبه‌ها را روی سرشان گذاشته یا دستشان گرفته بودند.

مقصد مردم، مسجد محله بود که در انتهای کوچه واقع شده و به‌واسطه دستگاه تصفیه آبی که در سال‌های گذشته توسط یک خیّر نصب شده بود، آب تصفیه شده به مردم می‌داد؛ دبه‌ای ۵۰۰ تومان.

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین

توقف کردیم و به گفت‌وگو با مردمی که در صف آب ایستاده بودند نشستیم. نیاز به هیچ صحبت اضافه‌ای از سمت ما نبود. پس از معرفی خودمان، داغِ دلِ مردمی که از آب شرب مناسب محروم بودند تازه شد و گلایه‌هایشان را مطرح کردند. آقای جوانی گفت: از زمانی‌که یادم می‌آید وضع ما همین بود. پیرمردی عنوان کرد : ۳۰ سال است که آب نداریم و ادامه داد: این آب تصفیه شده‌ مسجد هم دو، سه سال است که فراهم شده؛ مگر آب شور، شیرین می‌شود؟ به مسئولین بگویید به داد ما برسند. چندین نفر را می‌شناسم که سنگ کلیه گرفته‌اند.

همسرم ۱۵ روز آب شور خورد و فوت کرد

گویا شیرهای داخل خانه و لوله‌کشی منطقه، آب دارد اما چون طعم و کیفیت مناسبی ندارد، قابل خوردن نیست. یکی دیگر از اهالی می‌گوید: در یک قدمی بارگاه حضرت رضا(ع) هستیم، آب ما باید این چنین باشد و آب شور بخوریم؟ اینجا همه قشر کارگر هستیم. حواسم نبود، همسر من ۱۵ روز از آب شور خورد، چون کلیه‌هایش ضعیف بود ظرف یک هفته فوت شد. اصلا به این منطقه نمی‌رسند، اینجا را رها کرده‌اند.

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین

خانمی که خانواده پنج نفره و دو دبه آب در دست دارد، بیان کرد: این دو دبه آب چه مدت جوابگوی نیازمان است؟ ظرف‌ها را که می‌شوریم پر از لکه می‌شود. اصلا این آب بو می‌دهد. این آبگرمکن‌ها که سوراخ می‌شود، علتش چیزی به‌جز کیفیت این آب است؟

کارگران  موقع بازگشت به خانه چند دبه آب  می‌آورند

حسین عنوان کرد: صبح تا شب باید سر کار برویم و زمانی هم که خانه می‌آییم باید به صف آب برویم. بعد از نماز مغرب و عشاء هم مسجد را می‌بندند. هر کس وسیله دارد از شهر (مشهد) آب می‌خرد و کارگران هم موقع بازگشت به خانه چند دبه آب با خودشان می‌آورند.

سینا که تاکسی کرایه کرده تا دبه‌های بیشتری را برای آب کردن بیاورد، گفت: اینجا دبه‌ای ۵۰۰ است، اگر بخواهیم آب از دهرود بیاوریم، آنجا گران‌تر می‌دهند. هزینه کرایه تاکسی هم که هست. تازه در زمان‌های شلوغی، سر صف‌ها دعوا هم می‌شود.

 چرا شهرک مهرگان که بعد از ما است آب شیرین دارد و ما نداریم

خانمی میانسال که دبه آب را روی شانه‌اش گذاشته و در حال خروج از مسجد است، می‌گوید: شوهرهایمان سر کار هستند. این یک دبه آب به کجای من وبچه‌هایم می‌رسد. الان اینجا خلوت است. خیلی وقت‌ها اصلا آب نمی‌رسد. چرا شهرک مهرگان که بعد از ما است آب شیرین دارد و ما نداریم.

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین

گلایه‌های اهالی فقط به آب مربوط نمی‌شود. آنها از جدول‌کشی‌های کوچه‌هایشان که به گفته خودشان مانند خندق است تا زباله‌هایی که هر چند روز یک‌بار جمع‌آوری می‌شوند و از اهالی روستا پول هم می‌گیرند، شاکی هستند.

از مسجد بیرون آمدیم تا به کوچه‌های محله برویم. جوانی بیست و اندی ساله که دو سال است برای زندگی به اینجا آمده، چهار دبه آب را داخل فرغون گذاشته و به سمت مسجد می‌آید. می‌گوید: هر ۱۰-۱۵ روز به مسجد می‌آیم و این چهار دبه برایمان کافی‌ست.

 ۳۰ سال است دکتر پوست می‌روم/همه مشکل سنگ کلیه دارند

سراغ یکی از مغازه‌دارهای محله رفتیم. او عنوان کرد: آب اینجا خیلی وضعش خراب است، از نظر پوستی آنقدر بد است که من ۳۰ سال است دکتر پوست می‌روم. از سال ۵۴ ساکن اینجا هستم. دکتر می‌گوید خانه‌ات را عوض کن، من عوض کنم، دیگران چه کنند؟ پنج تا عروس و داماد در اینجا دارم، آنها چه کنند؟ هر خانه‌ای بودجه‌اش رسیده، دستگاه تصفیه خریده‌. بچه‌ها به حمام می‌روند و بهترین شامپو را مصرف می‌کنند اما مدام سرهایشان شوره دارد. همه مشکل سنگ کلیه دارند. چندسال پیش اینجا را آسفالت کردند اما ما حاضریم در گل‌ولای زندگی کنیم ولی آب خوب داشته باشیم. کسی دلسوز ما نیست.

همانطور که در کوچه‌ها قدم می‌زدیم، خانمی را در حال شستن حیاط خانه‌اش دیدیم درباره آب که می‌پرسیدیم، گفت: این آب فقط به درد همین زمین شستن می‌خورد. وگرنه برای شرب که آب را خریداری می‌کنیم.

 زندگی ما زندگیِ آدمیزاد نیست

تعدادی از خانم‌های محله دور هم در پیاده‌رو نشسته بودند. آنها هم دل پُری از وضع آب داشتند، یکی از آنها عنوان کرد: این آب حتی برای شستن آدم هم خوب نیست و اصلا قابل استفاده نیست. وسط شهر مشهد باید آب شور استفاده کنیم؟ کتری‌هایمان را ببینید چقدر گچ بسته‌اند. ۳۰ ساله ما اینجا هستیم، هی می‌گویند آب را درست می‌کنیم و نمی‌کنند.یکی از آنها اصرار کرد که داخل منزل برویم و وضع شیشه‌های خانه و ظروف‌شان را ببینیم. شیشه‌های در و پنجره‌ خانه‌اش  پر از لک بود. استکان‌هایشان هم چنین وضعی داشت. این خانم می‌گفت که «زندگی ما زندگیِ آدمیزاد نیست. آشغال‌هایمان را هم پول می‌گیرند تا جمع کنند».

پیرمردی را هم دیدیم که سن بالایی داشت. جلوی خانه‌اش روی دو دبه آب نشسته و منتظر بود. او ۲۵ سال است که ساکن اینجاست. هفته‌ای دو روز به مسجد می‌رود تا آب بیاورد.

با این آب شور باید این همه پول قبض بدهیم؟

چند نفر جلو آمدند و درباره قبض‌های آب‌شان معترض بودند. گویا قبض آب با مبالغ بالا برایشان صادر شده است. مجتبی در این باره گفت: ۱۰۰ هزار تومان، ۸۰ هزار تومان و ... برایم قبض آمده. قبض ۸۰ هزارتومانی را به اداره آب بردم، گفت که شما ۲۰۰۰ تومان بدهید. دفعه دیگر قبض ۱۰۰ هزار تومانی را بردم، گفت شما ۵۰۰۰ تومان بدهید. این قبض آب را چه کسی صادر می‌کند؟ با این آب شور باید این همه پول قبض بدهیم؟ حداقل کاش آب شیرین و قابل خوردن بود. این آب را که می‌خوریم حالمان بد می‌شود و مریض می‌شویم. گاهی آخرشب‌ها برایمان مهمان می‌آید و مجبوریم از همین آب لوله‌ها استفاده کنیم.

برخی اهالی رفتند و قبض‌های آب‌شان را آوردند. قبض‌هایی با مبالغ ۱۱۸، ۳۱۳ و ۴۷۵ هزار تومان. اعتراض داشتند که اصلا حتی برای قرائت کنتور هم کسی نیامده، چطور چنین قبض‌هایی صادر شده است.

در کوچه‌ها که می‌گشتیم و با اهالی گفت‌وگو می‌کردیم، متوجه گذرِ تعداد کوچه‌ها نشدیم و همانطور که با افراد صحبت می‌کردیم، به رسالت ۱۳۰ رسیدیم. مسجد دیگری هم در این کوچه قرار داشت که دستگاه تصفیه آبی توسط یک خیّر در آن قرارداده شده بود. با احتساب آن مسجد، کلا دو مسجد هستند که آب شرب این منطقه را تامین می‌کنند. این مسجد به طور رایگان آب را در اختیار مردم می‌گذارد اما بنا به گفته اهالی، کیفیت آب شرب پایین‌تری دارد.

یکی از مغازه‌داران این محله گفت: کسانی هم که دستگاه تصفیه دارند، هر یکی، دو ماه باید فیلترهای دستگاهشان را عوض کنند. آب مسجد هم کفاف اهالی اینجا را نمی‌دهد. قبض آب قبلا برایمان کم می‌آمد اما الان می‌گویند چون قیمت شهری شده و دیگر روستایی نیست زیاد می‌آید. دهرود هم وضعیت آبش مطلوب نیست. از شدت گچ و نمک، پوشال‌های کولرهایمان حتی یک سال هم کار نمی‌کند.

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین

انتهای کوچه، آسفالت تمام شده و خاکی شروع می‌شود. خانه‌هایی در حال ساخت است که اعتراض‌ صاحبان‌شان در کنار موضوع آب، نداشتنِ امتیاز و لوله‌کشی گاز هم بود و با کپسول زندگی می‌کردند.

سنگینی آب اینجا حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ است

یکی از اهالی، از اعضاء قدیمیِ شورای روستای گرجی سفلی است که تا سال ۹۶ عضو شورا بوده، او گفت: اینجا یک شورای پنج نفره دارد و زیر نظر دهیاری اداره می‌شود و ادامه داد: جمعیت گرجی سفلی بیش از ۲۰ هزار نفر است. اگر بخواهیم روستاهای اطراف را هم در نظر بگیریم یک بلوک جمعیتی بسیار زیاد را شامل می‌شود. سنگینی آب اینجا را در یک زمانی اندازه گرفتند و حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ بود. ما چندین بار از اینجا تا حرم امام رضا(ع) را اندازه گرفتیم، تنها ۱۱ کیلومتر فاصله بود. ببینید الان در جلسات مختلف استانی و کشوری برای سال دیگر شهرها تصمیم‌گیری می‌کنند که براساس رشد جمعیت چه نیازهایی وجود خواهد داشت ولی اینجا چون روستایی است، همه می‌گویند اینجا روستا است و با شاخص روستایی بررسی می‌شود درصورتی که اینجا چسبیده به مشهد و حاشیه شهر مشهد است و حتی علاوه‌بر رشد معمول جمعیتش، مهاجرپذیر است و بسیاری از افراد قشر ضعیف که به مشهد می‌آیند، در این مناطق ساکن می‌شوند.

اطلاعی نداریم که چرا در گذشته مشکلات روستاهای دهرود، همت‌آباد و گرجی سفلی برطرف نشده است

سید حسن آقایی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چرا مناطق قبل و بعد از این روستاها آب شرب مناسب دارند، اما اینجا آب شرب مطلوبی ندارد، گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری امسال در هم ادغام شدند و اطلاعی نداریم که چرا در گذشته مشکلات روستاهای دهرود، همت‌آباد، گرجی سفلی و ... توسط همکاران بخش روستایی برطرف نشده است.

وی افزود: اما ما از ابتداء امسال که این حوزه را برعهده گرفتیم بجای امروز و فردا کردن، بلافاصله ورود و عملیات مرتبط با این روستاها را آغاز کردیم، تلاش می‌کنیم و قول هم داده‌ایم که تا قبل از پایان سال جاری مشکلات این منطقه را برطرف نماییم. این روستاها دقیقا چسبیده به شهر مشهد اند.

آب مشکل میکروبی ندارد و دارای آلودگی نیست

آقایی ضمن بیان این مطلب که ایراد آب این مناطق مربوط به چندین سال است، اظهار کرد: آب به هیچ عنوان مشکل میکروبی ندارد و دارای آلودگی نیست. اهالی اعتراضی دارند مبنی بر این که آب لب‌شور است و طمع مناسبی ندارد، که در ۶ماهه دوم سال جاری و حتما تا پیش از اتمام سال، ایرادات آب را به طور کامل رفع می‌کنیم تا آب مطلوب در اختیار اهالی قرار بگیرد.

آقایی درباره چگونگی خط انتقال آب به گرجی سفلی گفت: برای رفع مشکل آب این روستاها باید آب را از مخزن‌مان در میدان قائم که حدود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد انتقال دهیم که بسیار پر هزینه است و در برخی مناطق هم گره‌های ترافیکی سنگین و تعارض با سایر تاسیسات شهری وجود دارد. فقط هزینه هر متر لوله آب ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، حالا در نظر بگیرید که برای انتقال آب علاوه‌بر هزینه لوله، آسفالت شکافی، حفاری و سایر موارد وجود دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد درباره گلایه‌های مردم پیرامون هزینه قبض‌های آب عنوان کرد: در ابتداء شیوع کرونا، به دلیل جلوگیری از خطر انتقال ویروس هم برای مردم و هم پرسنل شرکت، قرائت کنتورهای آب را انجام ندادیم و مصرف مشابه را تخصیص دادیم. وزارت هم عنوان کرد که این دو دوره توسط مردم پرداخت نشود و این بدهی روی هم جمع شد.

چرا مبلغ قبض‌های آب زیاد است؟ 

آقایی افزود: بنابراین این قبض‌های مبلغ بالا هم ممکن است به دلیل بدهی‌های انباشت شده باشد و هم این‌که ترکیدگی در تاسیسات آبی منزل وجود داشته باشد. حتی برخی مواقع ترکیدگی هم وجود ندارد ولی کولر بالای پشت‌بام بدون این‌که افراد متوجه شوند آب را هدر می‌دهد و آب از طریق ناودان وارد چاه می‌شود و افراد متوجه این هدررفت آب نمی‌شوند، که به تنهایی چند برابر ترکیدگی می‌تواند مصرف را افزایش دهد. اما به هر صورت، هر مورد اعتراضی که وجود داشته باشد، تست کنتور مشترکین را انجام می‌دهیم و پرسنل حوزه امور مشترکین هم موظفند با مراجعه کنندگان همکاری کامل را انجام و ضمن ارائه راهنمایی‌های لازم، پیگیری مشکلات، تست کنتور منازل و ... را انجام دهد. وظیفه خود می‌دانیم که مسائل را برای مردم شفاف کنیم و اگر هم اشتباهی کرده باشیم از مردم عذرخواهی کرده و هزینه دریافت شده را بازگردانیم.

رنج ۳۰ ساله برای یک زندگی شیرین

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)