میرنیوز

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز 2020-10-04T07:42:19+03:30

عینالی یک تفرجگاه، پارک کوهستانی و جاذبه گردشگری در تبریز است که گذر اغلب خانواده‌های تبریزی به این کوه افتاده و از هوای ناب و منظره زیبای آن خاطرات خوشی را رقم زده‌اند. در کوه عینالی امامزاده، استخر آب، رستوران و سایر اماکن رفاهی برای مردم مهیا است اما این کوه سرخ رنگ، مقر و پناهگاهی برای زندگی حیوانات زیبا و در دل طبیعت نیز محسوب می‌شود.

ابتدا به تماشای حیات وحش و منطقه حفاظت شده عینالی رفتیم تا از نزدیک، زندگی حیوانات در دل این کوه و طبیعت با صفا و آب و هوای دل انگیز را لمس کنیم و سپس از باغ پرندگان عینالی به عنوان محل زندگی انواعی از پرندگان رنگارگ اهلی و وحشی و تعدادی از حیوانات دیگر با فصای سبز و کوهپایه‌ای بازدید کردیم.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

مجموعه حیات وحش یا پارک طبیعت به مساحت ۴۰ هکتار بوده و دورتادور فنس کشی شده است و کسی اجازه ورود به داخل را ندارد. این مجموعه که در دل طبیعت واقع شده، دارای درخت و درختچه و مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای است. البته اکنون به دلیل نزدیکی به فصل سرما و اتمام زمان تغذیه حیوانات از طبیعت، مقدار برگ‌ها و علوفه‌های تپه‌ کاهش یافته است. 

قیاس ناصری، محیط بان این منطقه، وظیفه رسیدگی و نظارت بر منطقه و وضعیت حیوانات را دارد. با همراهی وی وارد منطقه حفاظت شده شدیم و پس از طی مسافت سخت از روی صخره‌ و تپه، توانستیم حیواناتی را که در سایه استراحت می‌کردند را مشاهده کنیم. این حیوانات بزهای کوهی بودند که پس از دیدن ما پا به فرار گذاشتند.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

آقای ناصری می‌گوید: ۴۳ حیوان از جمله بزکوهی و گوسفند کوهی در این منطقه زندگی می‌کنند که هفت راس از گوسفندان، قوچ و باقی میش هستند اما در مورد بزها نمی‌توانم تعداد نر و ماده را بگویم زیرا امسال ۱۱ بزغاله کوهی به دنیا آمده‌اند که پس از یکسال، جنسیتشان مشخص می‌شود.

وی می‌افزاید: حیوانات این منطقه شرایط بسیار خوبی دارند و بسیار خوش حال هستند که در این‌جا زندگی می‌کنند زیرا تمامی نیازهایشان بدون کم و کاستی رفع می‌شود و امنیت خاطر دارند و به راحتی زادوولد می‌کنند.

وی با اشاره به سازگاری بزکوهی‌ و قوچ‌ و میش‌ با شرایط آب و هوایی منطقه، اظهار می‌کند: در زمان تاسیس این محل، کسی فکر نمی‌کرد که حیوانات بتوانند در چنین منطقه‌ای دوام بیاورند اما الان حتی اقدام به زادولد می‌کنند و علوفه و جیره غذایی خود را که طبیعی است و در همین‌جا می‌روید را بسیار دوست دارند؛ معمولا علوفه موردنیاز حیوانات در فصول گرما از طریق درختان و گیاهان رویش یافته همین محل تامین می‌شود و در فصول سرد نیز ما تهیه می‌کنیم.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

ناصری با اشاره به سختی‌های تامین غذای حیوانات در فصل زمستان، ادامه می‌دهد: در اوایل آبان‌ماه هر سال که هوا سرد می‌شود، از سوی سازمان توسعه عون ابن علی، یونجه خریداری می‌شود و ما در طول زمستان هر روز وظیفه آوردن ۱۰ الی ۱۵ بسته یونجه را به این محل داریم؛ حتی اگر برف ببارد یا تگرگ بیاید هم از خوردوخوراک خود می‌زنیم و بسته‌ها را در پشت خود حمل می‌کنیم تا این زبان بسته‌ها گرسنه نمانند.

وی می‌افزاید: برای استراحت و در امان ماندن حیوانات از سرمای هوا نیز یک محل مانند طویله ساخته شده است اما معمولا به آن‌جا نمی‌روند چون بدنشان به سرما و آب و هوای سرد مقاوم است و همیشه در کنار همین دره و بر روی تپه‌ها زندگی می‌کنند.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

وی ادامه می‌دهد: دو چشمه با آب دائمی نیز در این منطقه وجود دارد که حیوانات از آن استفاده می‌کنند. البته یک حوض آب در کنار طویله تعبیه شده است که اغلب از آن حوض آب می‌نوشند.

این محیط بان تصریح می‌کند: شاید بتوان گفت که اگر در آذربایجان شرقی تنها یک محل برای زندگی بهتر حیوانات وجود داشته باشد، آن کوه عینالی است  چرا که تمامی امکانات از جمله چشمه آب، علوفه از بهترین نوع، امنیت و آب و هوای سازگار مهیا شده است و حیوانات با آسودگی زادوولد می‌کنند و حتی بزکوهی و میشی داریم که هر سال دوقلو می‌زایند.

وی با یادآوری خاطره‌ای از زایمان یکی از بزها، تعریف می‌کند: سال گذشته در زمان زادوولد بزغاله یکی از بزها که دوقلو زاییده بود پس از زایمان غلتیده و بین سنگ‌ها گرفتار شده بود؛ من می‌دانستم که این بز معمولا دوقلو می‌زاید اما دیدم که فقط به یکی از بچه‌ها شیر می‌دهد و اثری از دیگری نیست، بنابراین با دوربین به دقت دنبال بچه بز گشتم و دیدم بزغاله‌ای که شیر می‌خورد، مدام به سمت پایین صخره و بین سنگ‌ها خیره می‌شود، آن موقع متوجه شدم که بزغاله مفقودی بین سنگ‌های صعب العبور گرفتار شده است.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

وی ادامه می‌دهد: به ماموران هلال احمر اطلاع دادم تا به کمک بیایند، سپس طناب انداختیم و خودم از آن پایین رفتم و بزغاله را بیرون آوردم.

در همین حین دسته‌ای کبک‌ از کمی دوردست ناگهان شروع به پرواز می‌کنند، ناصری با چشمانی پر از اشتیاق و خوشحالی بعد از دیدن این منظره، می‌گوید: صدای کبک‌ها و دیدنشان من را به وجد می‌آورد، هر موقع که شروع به پرواز می‌کنند، نعمت و قدرت خدا را هرچه بیشتر احساس می‌کنم و شاکر این زیبایی هستم.

وی در خصوص این کبک‌ها اظهار می‌کند: تعدادی کبک از سوی سازمان عون ابن علی در سال‌های گذشته خریداری شده بود و تعدادی نیز از سوی اداره حفاظت از محیط زیست که وظیفه نظارت بر منطقه را نیز دارد، در این محل رهاسازی شده است و هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و اکنون بیش از ۲۰۰ فرد کبک در این محل زندگی می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: منطقه حیات وحش عینالی در مسئولیت سازمان عون ابن علی و نظارت اداره حفاظت از محیط زیست، منطقه شکار ممنوع است و این کبک‌ها نیز به دلیل امنیت بالای منطقه به این تعداد رسیده‌اند چرا که در پشت این فنس‌ها که ما دسترسی نداریم، شکار انجام می‌گیرد و کبک‌ها به خاطر ترس از شکار جای دیگری نمی‌روند؛ در این منطقه کسی به جز من حق ورود آزاد را ندارد.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

این محیط بان متذکر می‌شود: هر روز تمامی ۴۰ هکتار منطقه را با عبور از صخره‌ها و تپه‌ها بررسی می‌کنم، به وضعیت فنس‌ها، تعداد حیوانات، وضعیت و مشکلات حیوانات و خلاصه هر اتفاقی که در این منطقه رخ می‌دهد را رصد می‌کنم.

ناصری سپس به عقاب‌هایی که در بالای کوه پرواز می‌کنند، اشاره کرده و می‌گوید: هفت بهله عقاب نیز از سوی اداره حفاظت از محیط زیست در این محل رهاسازی شده است، البته این پرندگان همیشه در اینجا حضور ندارند بلکه به خاطر این‌که ابتدا در این محل رهاسازی شده‌اند، فقط ماهی یکبار یا یک روز در هفته به این‌جا می‌آیند و بالای سر کوه‌ها پرواز می‌کنند و معمولا هم به بزکوهی‌ها و قوچ و میش‌ها کاری ندارند.

باغ پرندگان عینالی

باغ پرندگان عینالی در ایستگاه اول تله کابین و کوهپایه عینالی واقع شده است و آب و هوای بسیار دل انگیزی به جهت فضای اطراف دارد. این باغ قابل مشاهده از تله کابین و تپه‌های اطراف بوده و حتی گروهی از ورزشکاران نیز در نزدیکی این باغ به صخره نوردی مشغول هستند.

آقای خدایی، مسئول نظارت حیات وحش در این محل می‌گوید: هر روز به وضعیت حیوانات ساکن این باغ رسیدگی می‌شود، دان و غذای موردنیازشان را نیز از بهترین نوع و شکل فراهم می‌کنیم.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

وی می‌افزاید: باغ پرندگان عینالی تحت مالکیت آقای تبریزی، سرمایه گذار خصوصی است و در اواخر تابستان سالجاری افتتاح شده است؛ طراحی و اجرای پروژه باغ پرندگان عینالی به گونه‌ای انجام گرفته که هیچگونه دستکاری در توپوگرافی منطقه و فضای سبز و طبیعت کوه رخ نداده است.

وی تاکید می‌کند: برخلاف گفته‌های برخی افراد، این باغ بدون دستکاری و آسیب به طبیعت احداث شده است و هر کسی که اعتراضی دارد، می‌تواند از نزدیک وضعیت را مشاهده کند.

خدایی با اشاره به راه اندازی هشتگ "نه به باغ پرندگان عینالی" و مخالفت دوستداران حیوانات با افتتاح این باغ، می‌گوید: یکی از اعضای اصلی این کارزار، شخصا از باغ بازدید کرد و پس از مشاهده شرایط حیوانات و فضای پیرامون، حرف خود را پس گرفت؛ در واقع حیوانات در فضای باز و آزاد زندگی می‌کنند و هوا آن‌قدر باصفا است که حیوانات از زندگی در اینجا لذت می‌برند.

وی در ادامه با اشاره به زادوولد پرندگان اهلی این باغ، اظهار می‌کند: معمولا حیوانات و پرندگان اهلی باغ به صورت دائم در این محل ساکن هستند و زادوولد می‌کنند اما پرندگان شکاری وحشی هم‌چون عقاب از سوی اداره حفاظت از محیط زیست استان به منظور تیمار و مراقبت به ما سپرده شده است که پس از بهبودی در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز

وی در خصوص نحوه زندگی حیوانات و پرندگان در فصل سرما، می‌گوید: معمولا حیوانات ساکن باغ با آب و هوای منطقه سازگار هستند اما با این حال در طی فصول سرما برای محل زندگی تعدادی از آن‌ها هیتر نصب خواهد شد و باقی حیوانات نیز به محل گرمی انتقال خواهند یافت.

در داخل این باغ آبشار کوچکی نیز وجود دارد که اردک‌ها، غازها و حتی پلیکان در کنار آن یه صورت آزادانه زندگی می‌کنند. باقی حیوانات هم در فضای آزاد مستقر هستند ولی دورتادور محل اقامت هر نوع حیوانی با دیگری جدا شده است. 

دو پلیکان، پرنده‌های گوشت خوار و مهاجر که در این باغ حضور دارند که به عنوان نماد باغ پرندگان عینالی مطرح هستند.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز
پلیکان

حیواناتی که در این باغ پرندگان مشاهده کردیم، شامل بچه آهو، قرقاول آمریکایی، مرغ و خروس لهستانی و براهما، کبک بومی، قرقاول بلژیکی، قرقاول لیدی، طوطی عروس، کوتوله برزیلی، فنچ، مرغ عشق، مرغ مینای مهاجر، اردک و غاز، پلیکان مهاجر، میمون، مرغ مصری، سنجاب، خرگوش از نوع معمولی و لوپ، خوکچه هندی، عقاب طلایی، سارگپه از خانواده شاهین‌، دال سیاه، کرکس مصری، شاه بوف، شترمرغ، لک لک، طاووس هندی و طاووسک است.

حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز
مرغ و خروس‌های لهستانی و براهما 
حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز
سنجاب
حیات وحش در دل کوه‌های سرخ فام تبریز
شاه بوف

انتهای پیام 

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)