میرنیوز

حق‌آبه‌ای که «باغستان سنتی قزوین» را سیراب نمی‌کند

حق‌آبه‌ای که «باغستان سنتی قزوین» را سیراب نمی‌کند 2020-09-15T11:55:47+04:30

به باور برخی از تاریخ‌دانان احداث باغستان به دوران ساسانی برمی‌گردد، پهنه‌ای به وسعت دو هزار و ۷۸۰ هکتار از باغات درهم‌تنیده و بی حصار به شکل استخرهای کوچک که با تکیه‌بر دانش بومی آب در یک منطقه خشک نقش مدیریت سیلاب (پخش سیلاب) و آبخوان‌داری را به‌طور هم‌زمان ایفا می‌کند.

حمدالله مستوفی در کتاب هفت‌اقلیم در سال ۷۴۰ هجری قمری، قزوین را از شهرهای قدیم جهان می‌داند و می‌گوید از غرائب دنیا باغات انگور آنجاست که در سالی زیاده از یک‌مرتبه آب نمی‌خورد، اینکه سالی یک نوبت آب می‌خورد وقتی است که احتیاج به آب ندارد یا قبل از نوروز که وقت وفور آب قزوین است میوه انگور شاهانی و خربزه و پسته نیک می‌شود.

ناصرخسرو قبادیانی نیز در سفرنامه خود در سال ۴۳۸ هجری قمری باغستان‌ها را چنین توصیف می‌کند: «قزوین را شهری نیکو دیدم، مگر آنکه آب در آن اندک بود. باغستان بسیار داشت، بی دیوار و خار و بی‌هیچ مانعی از ورود در باغ‌ها»

تاریخ نشان می‌دهد که آب همواره یکی از مسائلی اساسی در حفظ باغستان بوده است، اگرچه میزان مصرف آب در باغستان کم بوده است اما آبیاری باغستان دارای اهمیت بالایی است.

حفظ آب؛ بیشترین منفعتی که باغستان برای قزوین دارد

محمدرضا بابوک یکی از باغداران قزوینی در این خصوص بیان می‌کند: قزوین سدی برای تأمین آب شرب ندارد؛ طبق گفته مسئولین آب شرب قزوین، از ۶۴ حلقه آب داخل و اطراف باغستان تأمین می‌شود، در طول هزار سال باغستان به خاطر مرزبندی‌های بلندش آب را در منابع زیرزمینی ذخیره کرده است؛ اما طی ۳۰ سال گذشته ۵۰ متر در ارتفاع منابع زیرزمینی را مصرف کردیم، سال ۶۴ ارتفاع سطح آب‌های زیرزمینی ما ۳۸ متر بوده و هم‌اکنون به ۸۰ متر رسیده است.

وی با اشاره به این‌که باغستان ظرفیت خوبی در حوزه آب دارد، تأکید می‌کند: با توجه به شرایط کنونی باید چند چاه در باغستان احداث کنیم، در حال حاضر ما ۱۵۰۰ هکتار ویرانه داریم که با آب می‌توانیم آن را به باغ تبدیل و از طرفی باغستان را برای سیلاب آماده کنیم تا باغستان سیلاب را پذیرا شود و منابع زیرزمینی را آماده کند.

این باغدار خاطرنشان می‌کند: ما تنها مجموعه‌ای هستیم که چاه آب‌داریم، درواقع با یک چاه، نیم درصد از باغستان را آبیاری می‌کنیم و از همین محل درخت پسته و ردیف‌کار کاشتیم و باغات را احیا کردیم، آب می‌تواند باغستان را زنده و از طرفی باغستان می‌تواند آب را به آب شرب تبدیل کند.

حق آبه باغستان را منتقل نکنید

پوریا کاکوند یکی از باغداران قزوینی که مهم‌ترین مشکل باغستان را آب می‌داند، می‌گوید: باغستان میراث فرهنگی است که توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شده است، باغستان موجود زنده است و این ثبت ملی باید شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دهد که باغداران مزایای ثبت ملی را احساس کنند، میراث فرهنگی متولی است و وظیفه دارد در حوزه حفظ حق آبه باغستان باغدار را حمایت کند و اجازه برداشت از حق آبه باغستان را ندهد.

وی ادامه می‌دهد: حق آبه باغستان را نباید انتقال دهند، در حال حاضر در بوستان باراجین دریاچه مصنوعی ساخته‌اند درحالی‌که کسی حق ندارد حق آبه باغستان را منتقل کند، برخی مسئولان تأکیددارند که از حق آبه باغستان برای بوستان باراجین استفاده نمی‌کنند درحالی‌که قبل از تأسیس بوستان، رودخانه‌ها همه به سمت باغستان می‌رفتند اما با تأسیس آن بخشی از حق آبه باغستان را به این بوستان اختصاص دادند و در حال حاضر قبل از این‌که آب به باغستان برسد آنجا برداشت می‌شود.

کاکوند تأکید می‌کند: در باغستان سنتی قزوین سال‌های زیادی با خشک‌سالی روبه‌رو بودیم، اگرچه طی دو سال گذشته بارندگی خوبی داشتیم و در این زمینه مشکلی نداریم اما باید توجه کنیم که باغستان برای حفظ درخت نیاز به آب پایدار دارد.

وی با اشاره به این‌که بوستان باراجین درحال‌توسعه است، تصریح می‌کند: در این بوستان دریاچه مصنوعی ایجاد کردند چون باغداران و کارشناسان محیط‌زیست اعتراض کردند نام آن را تغییر دادند و گفتند استخر ذخیره آب؛ حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا باغستان سنتی با قدمت هزارساله می‌تواند نقش ذخیره آب داشته باشد یا بوستان باراجین می‌تواند ذخیره آب را ایجاد کند؟ باغستان علاوه بر اینکه باغ است، استخرهای کوچکی دارد که نقش آبخیزداری را انجام می‌دهد و آب را به سفره‌های زیرزمینی منتقل می‌کند.

وی عنوان می‌کند: درگذشته بخشی از باغستان تخریب و به‌جای آن خیابان‌هایی در شهر قزوین مانند سرتک و خیام ایجادشده است، این قسمت از باغستان را به زمین‌های مسکونی تغییر کاربری دادند و حق آبه آن‌ها را به سمت بوستان باراجین هدایت کردند، اما بخشی از باغستان بعد از طوماری که نام محل‌های باغستان در آن ثبت‌شده، احداث شد حق آبه دریافت نکرد.

کاکوند یادآور می‌شود: اگر بخشی از باغستان داخل شهر تخریب شود در خارج از شهر توسعه پیدا می‌کند، آیا ساکنان خیام، سرتک و باغ دبیر در حال حاضر از آب استفاده نمی‌کنند که حق آبه را به باراجین اختصاص دادند؟ آبی که باغستان به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌کند خودش برداشت نمی‌کند درجاهای دیگر استفاده می‌شود و این ظلم در حق باغستان است.

وی خاطرنشان می‌کند: باغستان سنتی اگر قرار است آب چاه نداشته باشد و از کانال آب آن تأمین شود باید حق آبه‌اش حفظ شود و در بالادست برداشت نکنند، عامل اصلی احیای باغستان آب است، اگر حق آبه را بگیریم دیگر نمی‌توان باغستان را زنده نگه داشت.

به گزارش ایسنا، در کتاب مینودر در خصوص آبیاری باغستان قزوین، آمده است که: این باغ‌ها آب‌هایشان از دو رودخانه به نام دیزج و ارنزک تأمین‌شده که این رودها از دره‌های شمالی بوده و سرچشمه آن‌ها از کوه‌های شمال قزوین است. پس از آب شدن برف‌ها، این دو رودخانه جاری‌شده و به هر یک از باغات آب می‌رسانند. این عمل تا ۷۰ روز پس از بهار ادامه داشته و باغبانان و دهخدایان ملزم هستند که تمام باغ‌های حوزه مسئولیت خود را سیراب کنند. این روش سالی یک‌بار انجام می‌گیرد و با همین یک‌بار زمین‌های این منطقه حاصلخیز و میوه‌هایشان مرغوب است.

اما امروزه به دلیل توسعه شهرها و افزایش جمعیت و درنتیجه نیاز به آب توسط افراد حاضر در روستاهای بالادست، باغستان ذکرشده با مشکل کم‌آبی مواجه شده است و باغداران نگران انتقال حق آبه باغستان به مناطق دیگری هستند.

حق آبه باغستان به‌هیچ‌وجه به پارک باراجین منتقل نمی‌شود

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در این خصوص می‌گوید: باغستان به‌صورت طبیعی از ۵ رودخانه دلیچای، رودخانه بازار، رودخانه باراجین، رودخانه زویار و وشته سهم آب دارد و آب موردنیاز آن توسط این رودخانه‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ۸ میلیون مترمکعب سهمیه آب از طریق کانال نیز در نظر گرفته‌شده است و در صورت مشکلاتی از قبیل کمبود آب و خشک‌سالی نیز امکان استفاده از آب کانال وجود دارد، کانال دارای دریچه است و از وسط باغات عبور کرده، با توجه به تقاضای باغداران ما دریچه را برمی‌داریم و به آن‌ها آب تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار می‌کند: طی یک سال گذشته با کم‌آبی روبه‌رو نبودیم و رودخانه‌ها پر آب بودند بنابراین ۳ میلیون مترمکعب از آب کانال استفاده شد اما در صورت کمبود می‌توانیم تا ۸ میلیون مترمکعب از این محل به باغستان کمک کنیم؛ همچنین برای تأمین آب، بند مهندسی مناسبی برای رودخانه دلیچای ساختیم که در دست تکمیل است، این بند برای انتقال بهتر آب به باغستان سنتی به ما کمک می‌کند.

وی با اشاره به‌حق آبه باغستان تأکید می‌کند: حق آبه باغستان به‌هیچ‌وجه به پارک باراجین منتقل نمی‌شود چراکه این کار ممنوع و حق آبه باغستان محفوظ است، مواردی که مطرح‌شده صرفاً مباحثی است که تشکل‌ها به آن پرداختند و صحت ندارد.

ملکی بیان می‌کند: پارک باراجین پروانه بهره‌برداری ۶۸۰ هزار مترمکعبی دارد و استخرهای ساخته‌شده در این پارک ۲۰۰ هزار متر آب نیاز دارند یعنی آن‌ها یک‌سوم سهمیه خودشان را استفاده می‌کنند، پارک باراجین حق آبه خود را داخل استخرها پمپاژ و آب موردنیاز خود را ازآنجا بهره‌برداری می‌کند و این ربطی به باغستان ندارد چون ما حق آبه جدیدی به آن‌ها ندادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خاطرنشان می‌کند: در داخل باغستان چاه آب شرب نداریم؛ دو منطقه آب شرب داریم یک منطقه سمت مهدی‌آباد و یکی هم سمت بیدستان است، همچنین حفر چاه جدید ممنوع و غیرقانونی است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی باغستان کمبود آب است؛ هرچند مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین هرگونه دست اندازی به حق آبه باغستان را رد کرده است اما نظر باغداران و فعالان حوزه باغستان سنتی قزوین متفاوت است و آن‌ها معتقدند به دلایل متعددی ازجمله مسدود کردن کانال‌های آب در جریان رشد شهر، برداشت آب از بالادستِ رودخانه‌ها توسط شهرداری برای آبیاری پارک جنگلی، برداشت آب توسط ویلاها در بالادست و پایین‌رفتنِ بستر رودخانه‌ها به علت برداشتِ ماسه توسط بهره‌برداران خصوصی، باغستان از کمبود آب به ویژه در ساهای خشکسالی رنج می‌برد، امید است مسئولان در حفظ و احیا باغستان این اصل اساسی که موجب حیات این منظر طبیعی و فرهنگی قزوین است را فراموش نکنند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)