میرنیوز

اینجا کرونا فاتحه می خواند

اینجا کرونا فاتحه می خواند 2020-07-27T08:03:17+04:30

علیرغم این مصوبه و لزوم بسته شدن ورودی های آرامستان اراک بر اساس آن، اما شاهد برگزاری مراسم‌های ترحیم و خاکسپاری در طول ایام هفته هستیم. جالب تر اینکه شلوغی این مجموعه در روزهای پنجشنبه چند برابر می‌شود و متاسفانه تاکنون موردی از برخورد با نقض کنندگان این دستور به رسانه ها گزارش نشده است.

۲۳ روز از صدور این دستور گذشته و اراک از ۳۱ تیرماه در وضعیت قرمز قرار گرفته است. در این شرایط تجمع تعداد زیادی از افراد یک خانواده در آرامستان برای برگزاری مراسم ترحیم بویژه اگر فرد فوت شده مبتلا به کرونا بوده باشد، نشانگر اوج بی توجهی به قوانین و بی قیدی نسبت به مسئولیت های اجتماعی است، اقدامی که قرار بود با برخوردهای قانونی مواجه شود، اما ...

ظاهر آرامستان اراک در روز پنجشنبه دوم مردادماه به هر چیزی می خورد الا مجموعه ای ورود ممنوع!

فوج عظیم خودروهای پارک شده در مقابل آرامستان، استقرار گلفروش ها جلوی درب های البته بسته، وانتی که تاج گل با خود می برد و سوال اینجاست که تاج گل را چگونه می توان از روزنه های آرامستان عبور داد و موتورسواری که سعی می کند هر طور شده سوار بر موتور از درز بین بلوک سیمانی و ستون ورودی آرامستان که برای جلوگیری از ورود امثال او در این مکان قرار داده شده بگذرد و وارد شود! نشان می دهد که اینجا ممنوعیت چندان هم به رسمیت شناخته نمی شود.

آن سوی آرامستان چند درب هست که با اعلام تعطیلی بسته شده اند، اما جمعیت مصر بر ورود به آرامستان که فکر می کنند قطعا باید تمام مراحل مراسم خاکسپاری را برای عزیز از دست رفته انجام دهند، از درب های آهنی نرده ای به ارتفاع نزدیک به سه متر بالا می روند و وسایل پذیرایی را هم از لابلای نرده ها رد می کنند و وارد می شوند و مراسم برپا می شود! در مورد فضاهای ورودی که اصلا درب و دیواری ندارند هم که "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل".

هرچند نوک پیکان پیشگیری از چنین تجمعاتی به سمت مجموعه مدیریتی آرامستان اراک است، ولی رئیس سازمان آرامستان شهرداری اراک در گفت‌وگو با ایسنا می گوید که با بضاعت موجودش نمی تواند از شلوغ شدن آرامستان جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه مسلما نمی‌توان تدفین متوفیان را تعطیل کرد چراکه روزانه امور مربوط به حدود ۱۰ تا ۲۰ مورد فوتی در آرامستان اراک باید رسیدگی شود، گفت: طبق دستور قرارگاه پدافند زیستی در حال حاضر تمام ۱۴ تا ۱۵ درب اصلی آرامستان اراک کاملا بسته است، اما روزنه‌هایی وجود دارد که نمی‌توان به سرعت آنها را مسدود کرد و باید میله‌گذاری شود که این امر حدود یکی دو ماه زمان می‌برد.

ابوالفضل جلالوندی با بیان اینکه در حال حاضر این ورود و خروج و ترددها به آرامستان قطعا باعث انتقال ویروس می‌شود، افزود: تمامی درب‌های ماشین‌رو آرامستان بسته است، هیچ ترددی صورت نمی‌گیرد، اما منافذ و روزنه‌هایی در بخش‌های مختلف مانند قطعه شهدا و مدافعان حرم وجود دارد که مردم هر ثانیه وارد می‌شوند و حتی در مواردی با موتور تردد می‌کنند.

جلالوندی تصریح کرد: آرامستان تمام تلاش خود را برای کنترل شرایط به کار گرفته است حتی نماز میت بر سر مزار و در فضای باز خوانده می‌شود تا در فضای بسته و با تراکم جمعیتی بالا مشکلی بروز نکند، اما آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد، همکاری مردم است.

وی در خصوص ارائه خدماتی مانند کرایه میز و صندلی و لوازم برای برگزاری مراسم، اظهار کرد: خدمات در مجموعه آرامستان توسط بخش خصوصی و از طریق اجاره غرفه‌ها انجام می‌شود که از زمان اعلام دستور تعطیلی و بسته شدن درب‌های آرامستان تمامی غرفه‌ها تعطیل شده است و هیچ گونه خدماتی از درون آرامستان ارائه نمی‌شود، اما مواردی که در فضای آرامستان شامل استفاده جمعیت حاضر در مراسم تدفین از خدماتی همچون صندلی دیده می شود، همه از خارج آرامستان و از طریق همان روزنه‌ها توسط مردم وارد آرامستان می‌شود.

​رییس سازمان آرامستان شهرداری اراک تاکید کرد: پرسنل آرامستان وظیفه کفن و دفن و آماده‌سازی فضا برای خاکسپاری متوفی را دارند و تنها می‌توانند تخلفات را گزارش دهند که مجموعه مدیریتی مجموعه نیز به سرعت به نیروی انتظامی اطلاع می‌دهد.

جلالوندی با تاکید بر اینکه مطلقا خدمات مربوط به برگزاری مراسم عزدارای در درون آرامستان ارائه نمی شود و شخصا مخالف خدمات‌رسانی برای برگزاری مراسم‌ها در این شرایط قرمز در آرامستان اراک هستم، گفت: مجموعه آرامستان، نیروی انتظامی یا قوه قهریه در اختیار ندارد که با متخلفان برخورد کند به همین دلیل لازم است همکاری‌های نیروی ‌انتظامی بیشتر شود به طوری که سه ساعت در صبح(۹ تا ۱۲) و دو ساعت در عصر(۱۷ تا ۱۹) اکیپی ثابت در محدوده آرامستان اراک مستقر کنند تا بتوان از حضور جمعی مردم و برگزاری مراسم های شلوغ جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، در کنار ورود مردم از طریق روزنه‌هایی که به آنها اشاره شد و قطعا اقدامی خطرناک و خارج از پروتکل‌های بهداشتی است، مشاهده می‌شود که سازمان حمل و نقل و اتوبوسرانی نیز پنجشنبه ها همچون گذشته بخشی از ناوگان اتوبوسرانی را برای مقصد آرامستان اختصاص می‌دهد که این اقدام جای سوال دارد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک با اشاره به اینکه آرامستان برای مراسم‌های خاکسپاری بسته است تا تجمعی صورت نگیرد، ولی حضور انفرادی مردم منع نشده است، افزود: بعید می‌دانم در این زمینه که مردم سر مزار عزیزان خود نروند، بخشنامه‌ای وجود داشته باشد.

علی اکبر مظفری گفت: اتوبوس‌های دربستی برای انتقال اقوام به آرامستان و برگزاری مراسم کاملا حذف شده است و در این راستا خدماتی از جانب سازمان ارائه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به هرحال با وجود تمام ممنوعیت‌ها، آرامستان اراک در وضعیت قرمز این کلانشهر و در حالی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از پر شدن ظرفیت بیمارستان ها و احتمال راه اندازی بیمارستان صحرایی برای جبران کمبود فضای بستری بیماران بدحال می گوید، فعال است.

شهروندان در نهایت بی توجهی در آرامستان تردد دارند و مراسم برگزار می‌کنند. نقد اولیه در این رابطه به رفتار مردم است، آنها می‌توانند برگزاری مراسم یا زیارت اهل قبور را در این شرایط بحرانی به زمان دیگری موکول کنند.

اما نقد دیگر به عملکرد بازرسان، ناظران و نیروی انتظامی وارد است. شرایط اراک در این روزها به شکلی نیست که با مماشات یا اغماض با متخلفان در حوزه پروتکل های بهداشتی رفتار شود، اگر قرارگاه پدافند زیستی دستور به بسته شدن درب‌های آرامستان داده است، باید تمامی درب‌ها و روزنه‌ها به صورت کامل مسدود باشد و کوتاهی در این راستا پذیرفتنی نیست. اگر در این شرایط مردم رعایت نمی‌کنند، برای جلوگیری از فشار مضاعف به کادر درمان باید از برخوردهای سختگیرانه تر استفاده کرد تا همین مردم بی توجه مسافران بعدی دیار باقی نباشند.

و اینکه روزنه هایی وجود دارد که به سرعت قابل مسدود شدن نیست هم عجیب است چرا که در شرایط بحرانی اگر نتوان اقدام لازمی که در حالت معمول با کاغذبازی ها و مانع تراشی ها و ندارم ندارم ها و ... یک تا چندماه طول می کشد را چند روزه انجام داد پس اینهمه جلسه و کارگروه و اضطرار و دستور و بخشنامه و در مجموع " وضعیت قرمز" چگونه معنا پیدا می کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)