میرنیوز

کرونا را ناجی محیط زیست ندانیم/ تنوع زیستی در حال کاهش است

کرونا را ناجی محیط زیست ندانیم/ تنوع زیستی در حال کاهش است 2020-06-05T09:50:47+04:30

دکتر نیلوفر عابدین زاده در گفت وگو با ایسنا، شعار امسال روز جهانی محیط زیست را «تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه ها و تخریب طبیعت» دانست و اظهار کرد: روز محیط زیست در ایران در شرایطی برگزار می شود که علیرغم تاکیدات قانون اساسی کشور و ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی رهبر انقلاب، از نظر شاخص های پایداری در وضعیت مناسبی قرار نگرفته ایم.

وی با اشاره به رتبه بندی زیست محیطی کشورها، افزود: ایران معضلات عمده ای را در حوزه محیط زیست تجربه می کند و لذا آخرین گزارش بررسی جایگاه محیط زیست ایران در میان سایر کشورها نشان می دهد که رتبه مطلوبی نداریم.

این دکترای محیط زیست، با بیان اینکه سالانه ۱۲۵ هزار هکتار از جنگل های ایران ویران می شود، گفت: با توجه به خالی بودن ۱۶۰ سد مخزنی از آب، سدسازی های بی رویه همچنان ادامه دارد و ۶۷ درصد از مساحت تالاب ها خشک شده است.

عابدین زاده ادامه داد: بخش عمده ای از تالاب های ایران به واسطه تغییر کاربری اراضی، تغییرات اقلیمی و آتش سوزی در معرض خطر خشک شدن و کاهش شدید عمق و سطح آب قرار دارند.

لزوم احیای تالاب های مرزی و جلوگیری از خشک شدن آنها

وی آلودگی هوا را از جمله مسائل اصلی محیط زیست ایران دانست و تصریح کرد: کلانشهرهای بزرگ ایران در زمره شهرهای آلوده جهان قرار دارند و وضعیت آلودگی آنها در برخی از ایام سال از حد استانداردهای جهانی نیز بالاتر است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، مهمترین چالش زیست محیطی کشور را بحران آب دانست و خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از این مشکل به عدم مدیریت صحیح منابع آبی بازمی گردد، زیرا اگر منابع آبی کشور اعم از بارش های سالیانه و آب های سطحی و زیرسطحی را ذخیره و مدیریت کنیم، مشکل کمبود آب حل می شود.

وی یکی دیگر از چالش های جدید محیط زیست در کشور را پدیده ریزگردها دانست و یادآور شد: از طریق احیای تالاب ها به ویژه تالاب های مرزی و جلوگیری از خشک شدن آنان می توانیم دیگر با ریزگردها مواجه نشویم.

عابدین زاده، با بیان اینکه از بین رفتن جنگل ها، فرسایش خاک و بیابان زایی فشار مضاعفی بر محیط زیست کشور وارد کرده است، گفت: این بحران ها در نهایت شاخص های تنوع زیستی در کشور را کاهش می دهد؛ البته تنوع زیستی در همه زیست بوم ها و در کلیه سطوح در حال کاهش است.

این دکترای محیط زیست، با اشاره به توجه ویژه برنامه ششم توسعه کشور به امر محیط زیست و رفع بحران های زیست محیطی پیش رو، یادآور شد: تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها و تکلیف وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تعیین و تخصیص نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها می تواند حداقل تا ۲۰ درصد تالاب های بحرانی و در معرض خطر کشور را احیا کند و در روند بهبود قرار دهد که خوشبختانه شاهد توفیقاتی در این بخش هستیم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات زیست محیطی جهت جبران هزینه های ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست در فرایند توسعه، خواستار حمایت از مشاغل سبز شد و اظهار کرد: نیازمند کاهش ۲۰ درصدی سالانه نیاز به محل های دفن پسماند براساس برنامه ششم هستیم.

استان های شمالی با معضل پسماند دست و پنجه نرم می کنند

عابدین زاده، در ادامه به حساسیت های اکولوژیکی استان گیلان اشاره و اضافه کرد: وجود تنوع زیستی غنی، تالاب های بین المللی، زیستگاه های دارای ارزش بالای حفاظتی، جنگل های هیرکانی، اقلیم معتدل و مرطوب و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، محیط زیست استان را با چالش های فراوانی مواجه ساخته است.

وی عدم مدیریت فاضلاب های شهری و ورود آن به محیط های پذیرنده رودخانه ای، تخلیه فاضلاب و شیرابه های صنعتی به محیط های آبی، ورود گونه های مهاجم نظیر سنبل آبی به تالاب ها و رودخانه ها، تخریب پوشش گیاهی و... را از جمله مهمترین چالش های زیست محیطی گیلان دانست و یادآور شد: چنانچه تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از این آلودگی ها صورت نگیرد، صدمات جبران ناپذیری به این اکوسیستم های ارزشمند وارد می شود.

این دکترای محیط زیست، با بیان اینکه گیلان مانند سایر استان های شمالی با معضل تولید پسماند دست و پنجه نرم می کند، افزود: روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن پسماند در استان تولید و این پسماندها به مراکز دفن پسماند کارخانجات کمپوست منتقل می شود، اما اغلب این مراکز سال هاست که به دلیل عدم رعایت اصول مکان یابی زیست محیطی در حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و در مجاورت سواحل استان واقع شده اند و در صورت عدم مدیریت صحیح، آسیب جدی به منابع طبیعی و محیط زیست استان وارد می آوردند.

معاون پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، با اشاره به ایجاد حساسیت های زیست محیطی ملی و استانی نسبت به ساماندهی مرکز دفن پسماند سراوان به ویژه طی سال های اخیر، عنوان کرد: در این راستا احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان و زباله سوز رشت، افزایش ظرفیت کارخانجات کود آلی، احداث تصفیه خانه شیرابه بندرانزلی، احداث کارخانه کمپوست لنگرود و بهسازی کارخانه کمپوست رودسر و... پیش بینی شده و یا در دست اجراست.

وی امحای غیر اصولی پسماندهای صنعتی و تخلیه فاضلاب صنعتی شهرک ها و نواحی صنعتی به محیط های پذیرنده رودخانه ای را از دیگر عوامل آلاینده منابع آبی سطحی استان دانست و خاطرنشان کرد: از ۲۵ شهرک صنعتی موجود در استان، تنها ۱۰ شهرک صنعتی مجهز به تصفیه خانه متمرکز فاضلاب هستند و مابقی شهرک ها، فاضلاب های تولیدی خود را مستقما به منابع آبی تخلیه می کنند.

عابدین زاده متذکر شد: تخلیه فاضلاب های شهری و صنعتی و بیمارستانی و کشاورزی به رودخانه ها، گوهررود و زرجوب را به آلوده ترین رودخانه های کشور تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه تالاب انزلی به واسطه مشکلات زیست محیطی در فهرست مونترو قرار گرفته است، اظهار کرد: بخش زیادی از مساحت تالاب انزلی به دلیل رسوبگذاری و تصرف، قابلیت آبگیری ندارد و عمق تالاب به دنبال انباشت رسوبات آلی و معدنی در برخی از بخش ها به کمتر از نیم متر رسیده است. افزایش رسوبات در تالاب موجب کاهش میزان نفوذ اکسیژن محلول شده و در نهایت تنوع زیستی آن را به خطر می اندازد.

این دکترای محیط زیست، با تاکید بر لزوم تمرکز ویژه برنامه های توسعه ای بر حفاظت و احیای تالاب ها، تخصیص اعتبارات لازم و آگاهی بخشی به مسئولان و جوامع محلی، تصریح کرد: با مدیریت رسوبات در حوضه آبخیز بالادست تالاب انزلی، جلوگیری از ورود رسوبات آلی به تالاب از طریق مدیریت پسماندها و پساب ها و توانمندسازی دستگاه ها و جوامع ذی نفع تالاب می توانیم به خروج تالاب انزلی از شرایط بحرانی و احیای آن امیدوار باشیم.

کاهش توجه دولتمردان به محیط زیست در پساکرونا

معاون آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و پیامدهای مثبت و منفی ناشی از این بیماری بر محیط زیست، اضافه کرد: کاهش موقت گازهای گلخانه ای طی ماه های اخیر موجب خشنودی طرفداران محیط زیست در جهان شده است، اما ضربه ای که کرونا به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم وارد کرده، می تواند برای محیط زیست غیر قابل جبران باشد!

عابدین زاده، با بیان اینکه در پساکرونا با گسترش فقر مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: گسترش فقر سبب می شود اولویت دولتمردان از توجه به محیط زیست به سمت نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشورها تغییر کند.

وی کاهش مصرف سوخت های فسیلی و آلودگی هوا را از دیگر اثرات مثبت موقت ناشی از کرونا بر محیط زیست دانست و بیان کرد: همچنین شاهد کاهش کشتار حیوانات هستیم، اما استفاده از آب و برق و تولید زباله و مصرف محصولات پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف افزایش یافته است.

این دکترای محیط زیست، با اشاره به افزایش تولید پسماندهای بهداشتی و عفونی و آلودگی بیش از پیش آب های سطحی به دلیل افزایش مصرف مواد شوینده و ضد عفونی کننده، گفت: به جای اینکه کرونا را ناجی محیط زیست بدانیم، باید بر غلبه بر کرونا و آموزش و تمرین رفتارهای زیست محیطی آگاهانه تمرکز کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)