میرنیوز

رهاسازی پساب کارخانه الکل‎سازی در رودخانه خرم‌آباد

رهاسازی پساب کارخانه الکل‎سازی در رودخانه خرم‌آباد 2020-05-30T08:21:28+04:30

فعالیت چند شرکت الکل‌سازی در لرستان موجب شده که استان سهم خوبی از تولید ملی در این بخش را به خود اختصاص دهد که در شرایط فعلی کشور بسیار ارزشمند  و مهم است ولی در این بین نباید مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی فدای تولید آن هم به هر قیمتی شود.

یکی از این شرکت‌ها، الکل‌سازی نصر لرستان بوده که نیازمند سیستم تصفیه فاضلاب بوده و علیرغم پیگیری‌های زیاد محیط زیست لرستان این سیستم نصب و راه‌اندازی نشده است.

کاهش کیفیت خاک و نابودی محصولات با دفع مستقیم پساب الکل‌سازی

دکتر نوشین بیرجندی، استادیار گروه محیط زیست دانشگاه لرستان، در این باره می‌گوید: امروزه الکل یک ماده شیمیایی پرکاربرد در زندگی انسان محسوب می‌شود که در موارد زیادی از جمله پزشکی، مواد آرایشی، صنایع غذایی، صنایع نظامی و غیره کاربرد دارد.

وی ادامه داد: کارخانجات الکل‌سازی معمولا از ترکیبات اولیه قنددار مانند خرما، ملاس نیشکر و چغندر قند جهت تولید الکل به روش تخمیر استفاده می‌کنند و محصول اصلی آنها شامل اتانول، متانول و روغن الکل است.

این دکترای محیط زیست با اشاره به آلودگی ناشی از فاضلاب الکل‌سازی گفت: این فاضلاب به علت BOD و COD بسیار بالا و داشتن مواد سمی مانند ترکیبات فنلی و همچنین دارا بودن pH پایین به عنوان یکی از آلاینده‌های محیط زیستی شناخته می‌شوند؛ در حالت متعارف به ازای هر لیتر الکل تولیدی،۱۰  تا ۱۵ لیتر فاضلاب تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: دفع مستقیم فاضلاب الکل‌سازی در خاک باعث کاهش کیفیت خاک و نابودی محصولات کشاورزی و تخلیه آن‌ها در رودخانه تهدیدی جدی برای حیات آبزیان شده است.

این استاد دانشگاه از دیگر آلودگی‌های این صنعت را وجود بخارات اتانول و فرمالدئید منتشر شده در محیط کارخانه دانست که می‌تواند سلامت کارکنان را به خطر اندازد.

بیرجندی گفت: فاضلاب ناشی از شست‌وشوی تجهیزات نیز می‌تواند تا حدودی حاوی مواد موجود در فاضلاب تولیدی از برج‌های تقطیر مانند لاشه باکتری‌ها، الکل و ... باشد بنابراین قبل از دفع باید کیفیت آن کنترل شود.


 این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه تصفیه فاضلاب صنایع الکل‌سازی با توجه به بار آلی و در واقع BOD و COD بسیار بالای این‌گونه فاضلاب‌ها امری ضروری و لازم است، افزود: برای تصفیه این فاضلاب‌ها تلفیقی از روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولا شامل ترکیبی از انواع روش‌های متداول مانند فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، فیلتراسیون و اکسیداسیون پیشرفته  است.

وی با بیان اینکه نتایج پژوهش‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آرایش بی‌هوازی- هوازی – ازناسیون با بیش از 99 درصد حذف موثرترین روش تصفیه است، عنوان کرد: تصفیه و بازیافت آب موجود در فاضلاب به منظور استفاده مجدد در فرایند و بازیابی الکل موجود در فاضلاب از بهترین راه‌حل‌ها در کاهش فاضلاب تولیدی الکل‌سازی بوده که با اجرای برنامه‌های پایش مصرف آب در بخش‌های مختلف می‌توان ضمن بررسی و کنترل به موقع، بسیاری از هزینه‌های موجود را کاهش داد و به دنبال آن منابع طبیعی و محیط زیست را حفظ کرد.

روش‌های تصفیه پساب‌ها، اقتصادی نیست

در این خصوص ناهید شفیعیان، رئیس گروه بهداشت حرفه ای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: چنانچه فاضلاب و پساب کارخانه الکل‎سازی در رودخانه رها ‌شود منجر به آلودگی محیط زیست، تخریب زیستگاه و ازبین رفتن آبزیان می‌شود و همچنین در پایین‌دست برای کشاورزان و بهره‌برداران منابع آبی خطرناک است.

 وی اضافه کرد: پساب کارخانجات الکل‌سازی و سایر کارخانجاتی که از ملاس به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، به دلیل داشتن بار آلی بسیار زیاد، بالا بودن شاخص‌های BOD وCOD ، رنگی بودن پساب و داشتن ترکیبات سمی همچون فنول، به صورت مستقیم قابل دفع نیستند و یکی از مشکلات عمده زیست محیطی محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای تصریح کرد: روش‌های فیزیکی – شیمیایی مانند روش‌های جذب سطحی، فرآیندهای غشایی، تبادل یونی و اکسیداسیون شمیایی پیشنهاد شده که برای تصفیه این پساب‌ها اقتصادی نبوده و روش‌های بیولوژیکی هوازی- بی‌هوازی قادر به تصفیه کامل رنگ و ترکیبات پیچیده موجود در این پساب نیست بنابراین برای تصفیه این پساب ترکیبی از روش‌های تصفیه بیولوژیکی و فیزیکی- شیمیایی لازم به نظر می‌رسد.

شفیعیان با بیان اینکه روش‌های فیزیکی و شیمیایی بر اساس جذب سطحی، تبادل یونی، فرایند غشایی و اکسیداسیون‌های شیمیایی استوار است، یادآور شد:  روش‌های بیولوژیکی بی‌هوازی در مقایسه با روش‌های هوازی مقرون به صرفه بوده و در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته‌اند. برکه‌های بی هوازی 70-60 درصد BOD را با زمان ماند 1 تا 2 ماه کاهش می‌دهند. اکثر روش‌های بی‌هوازی راکتوری قادرند BOD فاضلاب ورودی را 80 تا 85 درصد کاهش دهند. در این صورت 15 تا 20 درصد BOD باقیمانده با روش های هوازی قابل حذف است.

وی افزود: تبخیر پساب به منظور تولید خوراک دام و سوزاندن آن به منظور بازیافت پتاس از جمله روش‌های دیگری بوده که در مقیاس کم مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در صورتی که مشکلات فناوری ساخت و مشکلات بهره‌برداری آنها در نظر گرفته نشود هزینه خالص دفع را به دلیل فروش محصولات به دست آمده کاهش می‌دهند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: پساب واحدهای تولید الکل به عنوان سوبسترا برای تولید پروتئین تک‌یاخته نیز مورد تحقیق قرار گرفته است که در صورت فروش محصول به دست آمده، هزینه این روش نیز کاهش می‌یابد.

رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ترکیب روش‌های فیزیکی -شیمیایی و بیولوژیکی می‌تواند به صورت موثری برای حذف پساب کارخانجات الکل‌سازی به کار برده شود، عنوان کرد: تصفیه پساب واحدهای تولید الکل پیچیده بوده و به راحتی امکان‌پذیر نیست و مشکلات خاصی را دارد.

پلمپ چندباره کارخانه الکل سازی نصر خرم‌آباد

در این خصوص علی سالاروند، مسئول نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: قبلا بار آلودگی شرکت الکل‌سازی نصر خرم‌آباد 40 هزار BOD بوده که این میزان به 5000 رسیده و پیگیر است تا سیستم تصفیه فاضلاب نصب کند.

وی با بیان اینکه پرونده این شرکت در دستگاه قضایی مفتوح است، ادامه داد: سال گذشته این واحد به دستگاه قضا معرفی و مجبور شد مواد اولیه را تغییر دهد تا بار آلودگی کم شود؛ با نصب یک سیستم معمولی می‌توان این مشکل را حل کرد.

این مسئول با بیان اینکه از ورودی پساب به رودخانه میزان آلودگی را آنالیز کردیم، بیان کرد: این کارخانه طی چندین سال اخیر پلمب و به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی افزود: اگر خنثی‌سازی انجام و بار اسیدی کاهش پیدا کند مابقی پسابی که به آب وارد می‌شود ضرر زیادی نداشته و تاثیر منفی روی آبزیان ندارد.

جای سوال و پاسخی قاطع که در اظهارات این مسئول محیط زیست لرستان وجود دارد این است که چرا موقعی کارخانه به‌دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی پلمب شد دوباره بدون اینکه مشکل رفع شود به فعالیت خود ادامه داده و سلامتی مردم را به‌خطر می‌اندازد؟

بی نتیجه ماندن دعوای حقوقی محیط زیست و الکل‌سازی نصر

 در این خصوص داریوش حسن‌نژاد، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: براساس قانون باید اندازه‌گیری حجم پساب کارخانه‌ها که به رودخانه وارد می‌شود را آب منطقه‌ای لرستان انجام دهد.

وی ادامه داد: براساس ماده 134 قانون و اعلام محیط زیست پروانه چاه کارخانه الکل‌سازی نصر را به علت رهاسازی حجم بالای پساب در رودخانه خرم‌آباد تعلیق کردیم.

این مسئول با بیان اینکه پس از این جریان کارخانه الکل‌سازی ملزم به نصب دستگاه تصفیه پساب شد، تصریح کرد: این سیستم با همکاری محیط زیست و شرکت مشاور راه‌اندازی و نصب شد و حتی افتتاح آن نیز با حضور مسئولین محیط زیست انجام و به عنوان واحد سبز در استان معرفی شد.

وی ادامه داد: پس از چندماه از نصب، سیستم تصفیه پساب این کارخانه دچار نقص فنی شد و شرکت مشاور که راه‌اندازی سیستم را تقبل کرده بود نتوانست با استفاده از گارانتی رفع ایراد را انجام دهد و نهایتا این سیستم از کار افتاد.

 حسن‌نژاد با بیان اینکه با این اوصاف محیط زیست استان فشار زیادی به کارخانه مذکور وارد کرد تا رفع نقص را انجام دهد اما شرکت الکل‌سازی به دلیلی هزینه بالای رفع نقص از این مهم شانه خالی کرد، گفت: همین امر سبب دعوای حقوقی بسیار شدید بین محیط زیست و شرکت الکل‌سازی شد که پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند؛ شرکت با حفر و جاسازی لوله 4 اینچی در کانال حدفاصل بین کارخانه تا رودخانه خرم‌آباد پساب را رها کرد؛ این کار به لحاظ محیط زیستی غیراستاندارد بوده و منجر به ایجاد آلایندگی در آب می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در سال‌های اخیر با حذف ماده 134 و جایگزین شدن جرائم نقدی این کارخانه با پرداخت جریمه به فعالیت خود ادامه می‎دهد و به تعهدش در راستای نصب سیستم تصفیه فاضلاب عمل نکرده است.

حسن‌نژاد گفت: هم‌اکنون این کارخانه سه شیفت و با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کند و قطعا میزان آلایندگی پساب آن نسبت به قبل بیشتر است.

به گزارش ایسنا، کارخانه الکل‌سازی نصر خرم‌آباد در جریان کرونا خدمات قابل توجهی به مردم در راستای سلامتی آنها ارائه کرد ولی انتظار می‌رود در خصوص نصب سیستم تصفیه فاضلاب که شاید تهدید نبود آن به‌مراتب خطرناک‌تر از کرونا باشد اقدام عاجلی انجام دهد.

 انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)