میرنیوز

یک قدم جلوتر از خط مقدم

یک قدم جلوتر از خط مقدم 2020-05-06T08:58:32+04:30

کارکنان اولین و تنها آزمایشگاه مرجع تشخیص کرونا در اصفهان از همان روزهای نخست توانستند با دریافت تاییدیه های لازم، به عنوان دومین آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور پس از تهران کار خود را آغاز کنند و حالا حدود ۷۰ روز است که از ۷ صبح تا پاسی از شب، در کنار دستگاه ها و وسایل آزمایشگاه، چشم به نمونه های بیماران دوخته و وظیفه خطیر تشخیص ویروس را با دقت و مهارت تمام انجام می دهند.

در این روزها اگرچه کمتر کسی از سختی های کار کارکنان آزمایشگاه کرونا در اصفهان مطلع است، اما از آنجا که فرایند درمان بیماران به اتکای تشخیص این آزمایشگاه دنبال می شود، کارشناسان حرفه ای آزمایشگاه از یک طرف زحمات و سختی های کار با لباس ها و تجهیزات مخصوص و از طرف دیگر سر و کار زدن با ویروس ناشناخته ای که تشخیص آن به سادگی ممکن نیست و فرایند و پیچیدگی های خاص خود را دارد، به جان خریده و بی منت و ادعا مشغول کار هستند.

پس از پیگیری زیاد، سرانجام فرصتی فراهم شد تا با حضور در آزمایشگاه مرجع تشخیص کرونا در اصفهان، گوشه ای از تلاش های بی نظیر این جبهه مقابله با کرونا را ثبت و ضبط کنیم.

به گزارش ایسنا، آزمایشگاه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال حاضر دارای چهار آزمایشگاه مرجع منطقه ای شامل آزمایشگاه غربالگری نوزادان، آزمایشگاه مولکولی و آنفلوآنزا، آزمایشگاه سل و جذام، آزمایشگاه اچ آی وی و هپاتیت است. ۹ آزمایشگاه مرجع استانی شامل آزمایشگاه مالاریا و بورلیا، آزمایشگاه بیماری های منتقله از آب و غذا، آزمایشگاه مواد مخدر و روانگردان، آزمایشگاه طب کار، آزمایشگاه سالک، آزمایشگاه سیاه سرفه و دیفتری، آزمایشگاه سیاه زخم و بیوتروریسم، آزمایشگاه حوادث و بلایا، آزمایشگاه تالاسمی و آزمایشگاه ید است. همچنین بخش امور اداری و نظارتی شامل نظارت و ممیزی، آموزش ایمنی و بهداشت، توسعه فضا و تجهیزات و نیروی انسانی، کنترل کیفیت و مستندسازی برنامه عملیاتی، اطلاعات و داده ها که همگی در حیطه خدمات شبکه آزمایشگاه های بهداشتی استان بوده و شامل ۱۰۸ واحد ارایه خدمت در سطوح مختلف در کل استان است. آزمایشگاه های مرجع منطقه ای پاسخگوی نیاز استان و چند دانشگاه همجوار همچون لرستان، شهرکرد، کاشان و گاهی اراک است، به طوری که بعضی از آزمایشگاه ها تحت نظارت بین المللی بوده و رتبه های برتر کشوری و منطقه ای دارند. دکتر علی عجمی مسئول فنی و مدیر این مجموعه است که به همراه ۲۲ نفر از کارشناسان و کارشناسان ارشد آزمایشگاه، عهده دار وظایف خطیری در آزمایشگاه تشخیص کرونا هستند.

شروع فعالیت دومین آزمایشگاه تشخیص کرونای کشور در اصفهان

با شیوع ویروس کرونا، آزمایشگاه معاونت بهداشتی اصفهان با توجه به سابقه بیش از ۱۰ سال آزمایشگاه مولکولی آنفلوآنزا در اپیدمی های رخ داده در سال های گذشته، توانست آزمایش تشخیص مولکولی کرونا ویروس به روش RT- PCR را به عنوان اولین مرکز پس از انستیتو پاستور در کشور راه اندازی کند. مسئول آزمایشگاه مرجع منطقه ای آنفلوآنزای استان با حضور در یک دوره آموزشی در انستیتو پاستور و دریافت پرایمر پروب تشخیصی این ویروس، اقدام به راه اندازی تشخیص مولکولی این ویروس در آزمایشگاه اصفهان کرد و پس از ارسال نتایج به انستیتو پاستور و دریافت تاییدیه صحت کار از آزمایشگاه مرجع سلامت، از ۷ اسفندماه سال ۹۸ شروع به انجام نمونه های مشکوک ویروس کرونا ارسالی از بیمارستان های استان کرد، به طوری که چرخه جواب دهی به نمونه های مشکوک سرعت گرفت و به حدود ۲۴ ساعت رسید.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

انجام ۱۰ هزار تست اختصاصی تشخیص کووید۱۹

دکتر عجمی مدیر آزمایشگاه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  در گفت و گو با ایسنا، می گوید: تا ۳۱ فروردین ماه امسال حدود ۱۰ هزار تست اختصاصی تشخیص مولکولی کووید ۱۹ با روش RT - PCR در این آزمایشگاه انجام شد و در این مدت حتی بدون یک روز وقفه و با فعالیت در شیفت صبح و عصر و گاهی تا پاسی از شب، جهت تشخیص ویروس کرونا خدمت رسانی شد.

وی با اشاره به اقداماتی که در شروع کار جهت آماده سازی ارائه این خدمات در شرایط امن و ایمن صورت گرفت، می گوید: یک کانکس در کنار درب غربی مرکز بهداشت استان جهت پذیرش نمونه ها ارسالی از شبکه ها مستقر شد و آموزش نیروهای انتظامات برای حضور در این مکان در دو شیفت صبح و عصر انجام شد، همچنین اتاق ایزوله جهت جداسازی نمونه های تفکیک و پذیرش نمونه ها و تامین یک دستگاه هود کلاس دو لامینار برای حفاظت کارکنان این بخش و جلوگیری از انتشار آلودگی در محیط آماده شد.

ایزوله کردن قسمت انجام آزمایشات مولکولی تشخیص کرونا ویروس از سایر قسمت های آزمایشگاه و طراحی این آزمایشگاه بر اساس اصول استاندارد ایمنی زیستی سطح ۲+، خرید محیط استخراج اسید نوکلئیک و سایر ملزومات مورد نیاز آزمایش تشخیص، تهیه محیط ترانسپورت (VTM) و توزیع محیط ترانسپورت و سواب داکرون مخصوص نمونه های ویروسی به همراه کیسه پلاستیکی زیپ دار به منظور جلوگیری از نشت عوامل ویروسی به فضای داخلی ظروف استاندارد محافظ اصلی انجام شد.

مدیر آزمایشگاه معاونت بهداشتی اصفهان، به آموزش روش ضدعفونی کردن ظروف استاندارد محافظ اصلی به نیروی خدمات آزمایشگاه جهت برگشت ایمن ظروف استاندارد حمل نمونه در چرخه انتقال نمونه ها اشاره و اضافه می کند: خرید تعداد ۲۰۰ عدد ظرف سه لایه حمل نمونه (Cold Box) و توزیع بین شبکه ها جهت انتقال نمونه ها بر اساس استانداردهای بین المللی، تامین ملزومات لازم برای راه اندازی آزمایشگاه شماره ۲ تشخیص مولکولی کرونا ویروس در آزمایشگاه جامع دانشگاه، برگزاری کارگاه غربالگری آزمایشگاهی کووید ۱۹ برای ۷۵ نفر از کارشناسان آزمایشگاه در سه گروه به صورت تئوری و عملی در راستای آموزش نحوه پذیرش و نمونه گیری کروناویروس و راه اندازی نمونه گیری سرپایی غربالگری آزمایشگاهی کووید ۱۹ در مراکز ۱۶ ساعته تحت پوشش معاونت بهداشتی، هماهنگی با گروه بیماری های غیرواگیر جهت اختصاص نام کاربری و رمز عبور سامانه سندرمیک وزارت بهداشت به کارشناسان و تحویل لوله محیط ترانسپورت VTM به همراه سواب داکرون و زیپ کیپ جهت نمونه گیری در مراکز ۱۶ ساعته، راه اندازی یک گروه در شبکه مجازی با عنوان غربالگری کووید ۱۹ جهت کارشناسان آزمایشگاهی مراکز ۱۶ ساعته جهت همفکری و ارتباط مستمر با این کارشناسان و اجرای غربالگری آزمایشگاهی کووید ۱۹با کیفیت مطلوب و مذاکره با یک شرکت خصوصی جهت تامین یک اتاقک نمونه گیری با امکانات محیط ایزوله برای کارشناس نمونه گیر، مجهز به سیستم صوتی، چراغ یو وی، لامپ، فن برای ایجاد فشار مثبت درون کابین، با مواد ضد آب و قابل ضدعفونی با مواد ضدعفونی کننده سطح از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت است.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

کارشناسان آزمایشگاه در طول ۱۰ سال حرفه ای شده اند

عجمی با یادآوری اینکه از حدود ۱۰ سال پیش و زمانی که ویروس آنفلوآنزا همه گیر شد، آزمایشگاه رفرانس آنفلوآنزا در اصفهان فعال و هیچ وقت تعطیل نشده، می گوید: در این زمینه قطب دوم کشور بعد از تهران بوده ایم که این تجربه ۱۰ ساله، در تشخیص اپیدمی کرونا و موارد ابتلا به آن بسیار موثر بود، چراکه کارکنان آزمایشگاه طی ۱۰ سال بسیار حرفه ای شده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آزمایش تشخیص ویروس کرونا، نسبت به بقیه آزمایشات تشخیص ملکولی پیچیده و خاص تر است و به همین خاطر نیاز به مهارت، تجربه و دقت بیشتر دارد، می گوید: آنچه اهمیت داشت این بود که نیروهای حرفه ای این کار را انجام دهند و خوشبختانه چون کارشناسان ما تجربه ۱۰ ساله ای دارند نتایج خوبی به دست آوردیم و خیالمان از این بابت راحت بود.

شاه کلید کار ما نمونه خوب است

عجمی با بیان اینکه نمونه گیری تشخیص ویروس کرونا از گلو و بینی انجام می شود که برای بیمار آزاردهنده است و به همین خاطر در بسیاری از موارد اجازه نمونه گیری خوب نمی دهند، تاکید می کند: نمونه گیری خوب برای ما اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر از همان ابتدای کار به تمام بیمارستان ها آموزش دادیم تا نمونه های خوب در اختیار ما قرار دهند، چراکه شاه کلید کار ما نمونه خوب است و اگر نمونه خوبی گرفته نشود هرچقدر هم دقت کنیم ممکن است نتیجه خوبی نگیریم.

کووید ۱۹ در بهترین شرایط تا ۷۰ درصد قابل تشخیص است

وی یادآور می شود: ذات ویروس کووید ۱۹ به این صورت است که در بهترین شرایط و وقتی بیمار کاملا مثبت باشد حداکثر ۷۰ درصد قابل تشخیص است، یعنی اگر همه چیز با دقت انجام شود تا ۷۰ درصد قابل تشخیص است، برای همین وقتی بیماری با علائم مشخص داریم می گوییم دو نمونه بگیرید و در برخی کشورها حتی سه نمونه هم گرفته می شود.

عجمی نکته دیگر در تشخیص آزمایشگاهی این ویروس را نیاز به محیط کشت مخصوص و شرایط ویژه عنوان و اضافه می کند: نمونه بیمار را نمی توانیم هرجایی قرار دهیم و نیاز به محیط کشت مخصوصی دارد که ساخت این محیط کشت تخصص بسیاری می خواهد، چون ترکیب ۴ ماده مختلف با درصدهای مشخص است و باید کنترل کیفی و بعد توزیع شود. خوشبختانه کارشناسان ما تجربه این کار را دارند و محیط کشت های ساخته شده، همراه با سوآپ های مخصوص را در همه مراکز درمانی و مراکز سرپایی در استان اصفهان و حتی استان های همجوار توزیع می کنیم.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

تشخیص کووید ۱۹ از هپاتیت و اچ آی وی سخت تر است

وی با بیان اینکه آزمایش تشخیص ویروس کرونا به روش تشخیص ملکولی است و ژنوم ویروس را پیدا می کنیم، می گوید: این آزمایش حساسیت زیادی دارد و دقت و تجربه زیادی می طلبد، به طوری که شاید خیلی از ویروس ها مثل آنفلوآنزا، اچ آی وی و هپاتیت تشخیص راحت تری دارند، بنابراین از همان ابتدای کار تاکید داشتیم که فقط نیروهای باتجربه وارد شوند تا درصد خطا به حداقل برسد.

مدیر آزمایشگاه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به سه مرحله جداگانه آزمایش نمونه ها برای رسیدن به جواب اصلی اشاره و تصریح می کند: سعی کرده ایم این مراحل را در بهترین حالت انجام دهیم، چون درصدی خطا به خاطر ذات ویروس داریم و دیگر نباید خطای انسانی به کار اضافه شود، به همین خاطر نهایت وسواس را به خرج دادیم تا صد در صد از نظر نتیجه آزمایش مطمئن باشیم و خوشبختانه تاکنون نتایج با دقت تمام و بدون خطا بوده است.

تست ۹ هزار نمونه از بیماران مشکوک به کرونا

وی از تست ۹ هزار نمونه از بیماران مشکوک به کرونا خبر داده و می گوید: در حال حاضر آمادگی مقابله با هر موج دیگری را داریم، و دو گروه دیگر از کارشناسان آزمایشگاه را به صورت حرفه ای آموزش داده و آماده کرده ایم تا اگر با موج دیگری مواجه شدیم مشکلی از نظر نیروی انسانی نداشته باشیم.

عجمی با بیان اینکه این آزمایشگاه سال هاست در کشور جزو اولین ها بوده و تاییدیه کیفیت چه از سیستم های نظارت خارجی و چه داخلی گرفته است، تأکید می کند: نیروهایی در این آزمایشگاه پرورش یافته اند که مثل گنج هستند و همیشه آنها را حفظ می کنیم. در دو ماه گذشته کارشناسان این آزمایشگاه در شرایطی که کار در این محیط ریسک خطر برای خودشان و خانواده هایشان را دارد و هم حمایت های مالی کافی صورت نگرفته، از جان و دل کار کرده اند، تاجایی که نه زمان برایشان مهم بوده، نه خطراتی که وجود دارد، هیچ کدام عقب نکشیدند و کار خودشان را با روحیه مثال زدنی ادامه داده اند.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ سلامت و ایمنی کارکنان آزمایشگاه اصفهان نیز می گوید: نمونه هایی که از بیمارستان های می آید باید طبق شرایط خاصی به دست ما برسد، چون اگر گرما ببیند ممکن است ویروس از بین برود و اگر نشت کند ممکن است دیگران را آلوده کند، همینطور شرایط دیگری که باید درنظر گرفته شود، بنابراین در شروع کار ظرف های مخصوص چند لایه خریداری و طراحی داخلی انجام دادیم و در اختیار تمام مراکز قرار دادیم و نمونه را فقط در این ظرف های ویژه قبول می کنیم. از طرف دیگر، فقط افراد آموزش دیده نمونه ها را تحویل می گیرند و بعد در اینجا هم ابتدا ضدعفونی، باز و دوباره ضدعفونی شده و برای آزمایش تحویل کارشناسان می شود، پس از بیمارستان تا مرحله آزمایش تمام احتیاط های لازم انجام می شود تا نه کسی آلوده شود و نه نمونه آسیب ببیند. خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی برای همکارانمان پیش نیامده است.

برای تشخیص کرونا در کنار آزمایشگاه های خصوصی هستیم

وی با یادآوری اینکه آزمایش کووید ۱۹ مهارت خاصی می خواهد، می گوید: باتوجه به تجربه و مهارتی که در این زمینه داریم در کنار آزمایشگاه های خصوصی هستیم و آنها نیز می توانند آموزش های لازم را از ما بگیرند، چون این ویروس همچنان وجود دارد و ممکن است سال ها با ما باشد، درحالی که ممکن است افرادی بخواهند خودشان و یا خانواده هایشان را چک کنند، بنابراین همه آزمایشگاه های خصوصی باید از ما به عنوان آزمایشگاه جامع کرونا مجوز بگیرند. برای صدور مجوز هم باید در ابتدای کار چک کنیم که آزمایشگاه فضا و امکانات و سطح علمی قابل قبولی داشته باشد، بعد یکسری نمونه های مشکوک در اختیارشان قرار می دهیم تا آزمایش شوند و اگر تشخیص دادیم توانایی لازم را دارند در کنار آنها خواهیم بود، چون به هرحال این کار نیاز به تجربه و دقت بالایی دارد و اگر نمونه مثبتی را تشخیص ندهند خطرناک است. این کار با همکاری اداره آزمایشگاه معاونت درمان  انجام می شود تا به بخش خصوصی برای شروع کار کمک کنیم و به شکل قابل اعتماد به مردم خدمت کنند.

مدیر آزمایشگاه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص امکانات و تجهیزات مورد این آزمایشگاه نیز توضیح می دهد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا حجم زیادی از کار به یک باره به آزمایشگاه سرازیر شد، ولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری زیادی کرد و هیچ موقع نیازی چه از نظر دستگاه ها و چه کیت ها و وسایل نداشتیم که تامین نشود، البته تهیه برخی از تجهیزات سخت بود ولی خوشبختانه کار معطل نماند. این موضوع برای همه کشور است که کمبود برخی وسایل و مواد مورد نیاز وجود دارد و یا سخت پیدا می شود، ولی خوشبختانه تا الان نیازهایمان تامین شده و مشکلی نداشته ایم.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

آماده مقابله با موج یا ورژن جدید ویروس کرونا هستیم

عجمی با اعتقاد براینکه این آزمایشگاه اوایل کار سختی هایی داشت و الان سختی های دیگر، می گوید: اوایل اپیدمی حجم کار زیاد بود وسایل و امکانات هنوز کامل نشده بود که سختی هایی داشت، اما الان کم کم کار روان شده، درحالی که کار شبانه روزی نیروها را فرسوده و خسته کرده است، اگرچه این موضوع در کارشان نمود پیدا نکرده، چون از سال های قبل و موج های آنفلوآنزا یا اپیدمی های دیگر آمادگی و مهارت لازم را به دست آورده اند و کار به صورت کاملا حرفه ای درحال انجام است، ما هم سعی می کنیم نیروهای تازه نفس را هم وارد کار کنیم تا اگر خدای نکرده موج دیگر یا ورژن جدید ویروس آمد آماده مقابله با آن باشیم.

عجمی با یادآوری اینکه همیشه در زمینه راه اندازی آزمایشگاه ها و انجام تست ها به استان های همجوار کمک کرده ایم و همچنان اگر نیازی داشته باشند در کنار آنها هستیم، می افزاید: در این آزمایشگاه نیروهای بی ادعایی داریم که می خواهند کاری انجام دهند و برایشان فرقی ندارد از چه بخش و چه استانی باشد.

وی درباره به روز بودن روش تشخیص آزمایشگاهی ویروس کووید ۱۹ می گوید: روشی که برای تشخیص انجام می دهیم روش RT - PCR است که در دنیا هم همین روش انجام می شد، تنها ممکن است تعداد موارد فرق داشته باشد، چون ما فقط از بیماران بستری و یا از سرپایی علامت دار نمونه می گیریم، ولی ممکن است یک کشور از همه مردم بگیرد، با این وجود همان روش و مهارت و اطلاعات به روز را داریم، در عین حال که در ویدئو کنفرانس های داخلی و خارجی شرکت کرده و مطالب و تجربیات جدید را استفاده می کنیم و تلاش می کنیم همگام با دنیا پیش برویم.

بررسی روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نمونه کرونا در آزمایشگاه اصفهان

عجمی اعلام می کند که روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نمونه در این آزمایشگاه بررسی می شود که نتایج آن متفاوت است و به صورت مستند به وزارت بهداشت گزارش می شود.

وی نگرانی هایی هم از بی توجهی برخی از مردم از خطر ویروس کرونا در این روزها دارد و می گوید: متاسفانه نگرانی مردم کمتر شده و این خوب نیست، مردم باید بدانند ویروس کرونا هنوز وجود دارد، درست است شیب ابتلا به ویروس کمی آرام شده، ولی نمی دانیم چطور می شود و رفتار ویروس ناشناخته است. در صورتی که مردم توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، هم حجم کار آزمایشگاه و کادر درمان کمتر می شود و هم سلامت خود و خانواده هایشان به خطر نمی افتد. کووید ۱۹ ویروسی است که هنوز در دنیا شناخته شده نیست و کسی نمی داند پیک بعدی به چه صورت است، البته پیش بینی هایی می کنند ولی اینکه چه اتفاقی می افتد هیچ کس نمی داند! بنابراین خیلی اهمیت دارد که در این شرایط مردم مراقب باشند تا به روزهای اول برنگردیم، در عین حال که رسانه ها هم می توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند و مردم را نسبت به خطرات ویروس در جامعه آگاه کرده و به آنها هشدارهای لازم را بدهند.

کارکنان آزمایشگاه سد اول مبارزه با کرونا هستند

مدیر آزمایشگاه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کارکنان این آزمایشگاه مرجع از همان روزهای اول به میدان آمدند، تصریح می کند: تشخیص اولیه و اولین مرحله مواجهه با ویروس و خطرات آن با همکاران ماست، به خصوص اوایل که حجم کار زیاد بود و امکانات تکمیل نبود، البته در این روزها تلاش های کادر درمان بیشتر دیده شد، ولی همکاران ما در این گوشه شهر شب و روز دارند کار می کنند، به خاطر رعایت موارد ایمنی، ماسک و لباس های سنگین را تحمل می کنند و امکان تحرک و جابجایی زیاد در محیط را ندارند، ولی همه این سختی ها و زحمات را به جان خریده و به مبارزه با این ویروس کمک کرده اند. به عنوان عضوی از این خانواده دست بوس و شرمنده همه آنها هستم که آن طور که باید زحماتشان دیده نشد و کسی نمی داند سد اول مبارزه با کرونا، کارکنان آزمایشگاه هستند که یک قدم جلوتر از کادر درمان ایستاده و تشخیص نمونه های مثبت ویروس را به عهده دارند، به طوری که بقیه پروتکل درمان به اتکای تشخیص این افراد دنبال می شود، اما همکارانم خیلی مظلوم، بی منت و ادعا کار می کنند، خیلی از مواقع فرزندان کوچک خود را نمی بینند چون تمام روز سر کار هستند و شب به خانه می روند، ولی باز هم با تمام توان کار می کنند. همین که رسانه ای زحمات آنها را منعکس کند بسیار خوب است.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

یک جامعه امن برای ما و خانواده هایمان امن است

در ادامه، نیز گفت و گوی کوتاهی با چند نفر از کارکنان این آزمایشگاه داشتیم. فریبا مزروعی می گوید: حدود ۷۰ روز است همه تیم از ۷ صبح تا ۸ شب سر کاریم، از یک طرف تعداد نمونه ها زیاد است و از طرف دیگر امکان آلودگی به ویروس وجود دارد، چون این ویروس ناشناخته و خطرات آن زیاد است. بیماران و خانواده هایشان مضطرب اند و باید جواب دقیق باشد، این موارد باعث شده فشار کاری بیشتر شود.

او با اشاره به اینکه در این مدت حتی یک روز تعطیلی نداشته و از خانواده هایشان دور بوده اند، می گوید: به لحاظ جسمی و روحی فرسوده می شویم ولی معتقدیم یک جامعه امن برای ما و خانواده هایمان امن است، به خاطر همین باید کاری کنیم سریعتر این ویروس را شکست دهیم و همه بتوانیم به زندگی عادی مان برگردیم.

این سخت ترین ویروسی است که تا الان با آن کار کرده ایم

شهرام نکوئیان یکی دیگر از کارشناسان این آزمایشگاه درباره سختی های این روزهای کاری اش به ایسنا می گوید: وقتی ویروسی را نمی شناسیم و درمانی برای آن وجود ندارد باید ماسک، روپوش و تجهیزات حفاظت فردی استفاده شود و باید مراقب بود که ویروس به فرد منتقل نشود. این سخت ترین ویروسی است که تا الان با آن کار کرده ایم و مشکلی که وجود دارد این است که حجم کار هم بالاست، به طوری که از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب همه گروه در آزمایشگاه درگیر هستند و بعد از آن تهیه گزارش و پاسخ به مراکز تا ساعت ۱۲ شب ادامه دارد.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

۷۰ روز بدون هیچ استراحتی سر کار بوده ایم

سولماز رستمی هم از کارشناسان این آزمایشگاه می گوید: همانطور که همکارم گفت: ما ۷۰ روز بدون کوچکترین استراحتی سر کار بوده ایم. من مادر دو دختر هستم که در این مدت حتی نتوانسته ام بچه هایم را ببوسم و یا بغل کنم، لحظه سال تحویل هم نتوانستم بغلشان کنم و خیلی زود آمدم سر کار. از خانواده هایمان تشکر می کنم که در این مدت حامی ما بوده اند. این مدت خیلی نیاز به کمک روحی داشتیم، یادم هست روزی که تست کودکی را مثبت تشخیص دادیم، همه گریه کردیم، روزهای سختی بود، به طوری که از شدت اضطراب شب خواب نداشتیم و فشار کار وحشتناک بود، اما امیدواریم زودتر شرایط هم برای ما و هم مردم کشورمان بهتر شود.

علی احمدپور هم سختی های کار را بالا بودن نمونه ها و احتمال بالای سرایت ویروس می داند و خاطرنشان می کند: احتمال سرایت ویروس به قدری بالاست که حتی اگر نمونه منفی را بگذاریم کنار نمونه های دیگر، مثبت می شود. کار کردن با گان، ماسک و دستکش هم سختی های خاص خودش را دارد، روزهای اول خیلی نگران بودیم، ولی به مرور عادت کردیم. خوشحالیم که برای مردم کار می کنیم و به حل بحران ملی کمک می کنیم، خوشبختانه مسئولان هم حمایت کرده اند که باعث قوت قلب ماست.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

خودمان را قرنطینه کرده ایم

مریم مختاری کارشناس دیگر این آزمایشگاه می گوید: امسال اصلا متوجه عید نوروز نشدیم و همه روزها از اول صبح تا شب اینجا بوده ایم، استرس و نگرانی و فشار روحی و جسمی کار زیاد بود، اما انگیزه اصلی ما این بود که شرایط بهتر شود و از وضعیت قرمز خارج شویم.

او اضافه می کند: ما در این مدت تقریبا خودمان را قرنطینه کردیم و مراقب بودیم که ناقل ویروس به خانواده هایمان نباشیم، هنوز هم حجم کار زیاد است و داریم به روال سابق کار می کنیم.

یک قدم جلوتر از خط مقدم

آقای زمانی در گوشه ای از حیاط پشتی آزمایشگاه مشغول ضدعفونی کردن نمونه هاست. وقتی از او درباره شرایط و سختی های کار می پرسم می گوید که دو ماه است با انتخاب خودش از نگهبانی به آزمایشگاه آمده است. او خاطرنشان می کند: اوایل نگران بودم چون می گویند اگر کسی کرونا گرفت خانواده اش هم مبتلا می شود، ولی من خودم خواستم این خدمت را بکنم و همه موارد بهداشتی را هم رعایت می کنم و تا الان خدا را شکر مشکلی نبوده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)