میرنیوز

تضاد رشد حقوق و تهی شدن سفره کارگر/کارفرما و دولت درمقابل کارگران

تضاد رشد حقوق و تهی شدن سفره کارگر/کارفرما و دولت درمقابل کارگران 2020-04-13T10:44:24+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران بر عهده کارفرما است و با توجه به نرخ تورم شاهد هستیم که سالانه نسبت به دستمزد افراد در سطح کلان جامعه و با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران تصمیم‌گیری می‌شود.

در دنیای اقتصاد برای تعیین قیمت تمام شده کالا یا خدماتی که توسط افراد ارائه می‌شود سعی شده تا علاوه بر قیمت تولید، هزینه‌های تحمیلی به افراد یا شرکت‌های تولید کننده در قیمت نهایی لحاظ شود تا قیمت مصرف کننده برای خرید آن کالا یا خدمات به دست آید البته قیمتی که به عنوان قیمت مصرف کننده در نظر گرفته می‌شود قیمتی است که تمامی نیازهای تولید کننده را پوشش داده است.

اگر این موضوع را به جامعه کارگری به عنوان ارائه دهنده خدمات تعمیم دهیم در خواهیم یافت که معادله تعیین حقوق و دستمزد افراد معادله پیچیده‌ای برای اقتصاددانان نیست اما هر ساله فغان کارگران از میزان حقوق و دستمزد مصوب شده در گیتی به گوش می‌رسد.

شاخص اول؛ تورم

پیش از آنکه به بررسی حقوق و دستمزد مصوب در سال ۹۹ بپردازیم ذکر این نکته لازم است که بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در سال ۹۸ رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

به استناد گزارش‌های مالی بانک مرکزی جدول شاخص تورم سالانه و ماهانه‌ای نشان می‌دهد که نرخ تورم سال گذشته، بالاترین نرخ تورم سالیانه کشور بعد از سال ۷۴ در چهل سال اخیر بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد بوده که به ترتیب ۴.۳ درصد و ۶.۴ درصد بیش‌تر از نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران برای همین دوره زمانی است.

بررسی جدول شاخص تورم سالانه و ماهانه که در نامه‌ای از سوی بانک مرکزی به رئیس قوه قضائیه ارسال شده، نشان می‌دهد که نرخ تورم سال ۹۸ رکورد زده است.

بر این اساس، نرخ تورم سال‌های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ مطابق با محاسبات بانک مرکزی به ترتیب ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد بوده است. بررسی این آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم سال گذشته، بالاترین نرخ تورم سالیانه کشور بعد از سال ۱۳۷۴، در چهار دهه اخیر بوده است.

آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی برای تورم سال گذشته در حالی است که مرکز آمار ایران پیش از این، نرخ تورم سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را به ترتیب ۲۶.۹ درصد و ۳۴.۸ درصد اعلام کرده بود. به این ترتیب، نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی در دو سال اخیر به ترتیب ۴.۳ درصد و ۶.۴ درصد بیشتر از نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار است.

کارگران و بلای خانمان سوز حقوق توافقی

با رشد و توسعه شرکت‌های بخش خصوصی و افزایش فعالیت‌های این شرکت‌ها موضوعی که بلای خانمان سوزی برای کارگران است حقوقی است که به عنوان حقوق توافقی مطرح می‌شود.

این حقوق صرفاً میان کارفرما و کارگر تعیین شده و کارفرما نیز بر اساس حقوق توافق شده نسبت به پرداخت دستمزد اقدام می‌کند بر اساس اطلاعاتی که به خبرنگار مهر داده شده است بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی کارگران خود را مکلف به دریافت حقوق توافقی کرده که این حقوق بسیار کمتر از حقوق مصوبی است که اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشخص کرده است و با دریافت رسید از کارگر حق هرگونه شکایت از کارفرما را پس از پایان کار از وی جلب می‌کند.

بررسی‌های اسناد مالی این گونه شرکت‌های بخش خصوصی نیز مبین این است که ای شرکت‌ها با سند سازی نه تنها حق کارگر را به صورت قانونی نمی‌پردازند بلکه به دور زدن قانون نسبت به قانون گریزی اقدام کرده‌اند.

اخذ رسید از کارگران در این سطح به منزله این موضوع است که این افراد نه تنها حق شکایت از کارفرما را ندارند بلکه از تمامی حقوق و مزایایی که وزارت تعاون و کار برای آنان در نظر گرفته و کارفرما تعهد به پرداخت است نیز محروم خواهند بود.

شاخص سوم؛ افزایش قیمت کالا در جامعه

بررسی قیمت کالاهای اساسی در جامعه با توجه به اینکه نوسانات بازار در اسفند ماه بیشتر از سایر ماه‌های سال است از این رو بررسی قیمت تمام شده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را در بهمن ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل انجام می‌دهیم و درخواهیم یافت که چه کالاهایی نسبت به سال گذشته دارای رشد قیمتی بوده‌اند.

با توجه به جدول زیر متوجه خواهیم شد که برنج، خرما و پیاز که برخی از اقلام ضروری منازل هستند بیشترین رشد قیمت را در میان تمامی کالاهای اساسی داشته‌اند

تضاد رشد حقوق و تهی شدن سفره کارگر/کارفرما و دولت درمقابل کارگران

حال و با توجه به بررسی شاخص‌های فوق و ارائه این مستندات قانونی نسبت به بررسی حقوق و دستمزد در سال ۹۹ می‌پردازیم.

در سال ۹۹ دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش یافت

نشست تعیین حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران به دلیل عدم توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری در خصوص درصد افزایش مزد و ورود به رأی‌گیری اعضا پایان یافت و در نهایت درصد افزایش مزد کارگران ۲۱ درصد اعلام شد.

در حالی دویست و نود و یکمین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با موضوع تعیین حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۹ در محل این وزارتخانه به پایان رسید که به دلیل عدم توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان حداقل دستمزد با رأی‌گیری به نتیجه رسید.

بر اساس مصوبه این جلسه حداقل مزد در سال ۱۳۹۹ روزانه ۶۱۱.۸۰۹ ریال تعیین گردید و این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حداقل دستمزد کارگران گفته: حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شده البته با اضافه شدن بندهای تشویقی و انگیزشی حقوق فروردین ماه یک کارگر (با یک فرزند و بدون سابقه در کارگاه) ۲۵.۸۰۱.۵۰۶ ریال خواهد بود و حقوق فروردین ماه یک کارگر (با دو فرزند و بدون سابقه در کارگاه )۲۷.۶۳۶.۹۳۳ ریال محاسبه می‌شود.

در حال حاضر مبلغ حداقل دستمزد روزانه یک کارگر ۶۱۱۸۰۹ است و برای کارگران بن ماهانه ۴۰۰ هزار تومان، پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان و حق مسکن ماهانه ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

تضاد رشد حقوق و تهی شدن سفره کارگر/کارفرما و دولت درمقابل کارگران

به کارگران و بازنشستگان در تعیین حقوق ٩٩ ظلم شد

رئیس خانه کارگر استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تعیین حقوق سال ٩٩ با اشاره به اینکه در تعیین حقوق کارگران و بازنشستگان در سال ٩٩به آنان ظلم شده است، گفت: در شورای عالی کار در حالی برای کارگران و بازنشستگان در خصوص حقوق آنان تصمیم‌گیری شد که در زمان رأی‌گیری هیچیک از نمایندگان کارگران حضور نداشتند.
علی راستگو با اشاره به نحوه تشکیل شورای عالی کار اضافه کرد: شورای عالی کار متشکل از نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و نمایندگان بخش دولتی است که هر کدام از این بخش‌ها نیز یک در رأی در مصوبات اتخاذ شده دارند و این در حالیست که زمانی که نماینده کارگران در رأی‌گیری حضور نداشتند برای کارگران تصمیم‌گیری شد.
وی با اشاره به اصل ١۶٧ قانون در خصوص نحوه تعیین حقوق دریافتی به جامعه کارگران نیز تصریح کرد: بر اساس قانون دو پارامتری که برای تعیین حقوق پرداختی به کارگران بایستی مدنظر باشد عامل تورم و سبد معیشتی است و این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی کشور تورم در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده است این در حالی است که میزان رشد حقوق برای کارگران تنها ۲۱ درصد است.
راستگو اضافه کرد: بر اساس آماری که بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده است خط فقر در ایران ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان عنوان شده است و دستمزد کارگران که تنها دو میلیون و٨٠٠ هزار تومان مصوب شده است در مقام مقایسه با نرخ تورم جاری در کشور بسیار ناچیز است.
این فعال جامعه کارگری در راستای ارائه پیشنهاد برای برطرف کردن مشکل تعیین حقوق و دستمزد سال ٩٩ نیز اظهار کرد: شورای عالی کار بایستی با تشکیل جلسه مصوبات قبلی خود را اصلاح کند زیرا جامعه کارگری که بیش از نیمی از افراد فعال در جامعه را تشکیل می‌دهند نسبت به حقوق و مزایای مصوب سال ٩٩ گلایه‌مند هستند.
او اضافه کرد: بسیاری از کارگران یا مجرد هستند یا در صورت تعهد تنها دارای یک فرزند بوده‌اند و تنها ۱۰ درصد از کارگران شامل دو اولاد هستند که این افراد بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت خواهند کرد و این نشان دهنده این موضوع است که تصمیمات شورای عالی کار تنها برای ۱۰ درصد کارگران قابل پذیرش است.
راستگو همچنین در خصوص بازنشستگان نیز متذکر شد با توجه به مصوباتی که در شورای عالی کار تصویب شده است بازنشستگان و کارگران هیچ تسهیلاتی دریافت نخواهند کرد

سفره کوچک کارگران خالی‌تر از قبل

سفره کارگران که همواره یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های اجتماع هستند کوچک و محجور بوده و هست و با افزایش نرخ تورمی که در ابتدای همین گزارش نسبت به آن اشاره شد این سفره کوچک‌تر از قبل نیز خواهد شد و علت نیز آن است که کارفرمایان و بخش دولتی برنامه‌ریزی برای حمایت از کارگران ندارند آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال جهش تولید نام نهاده‌اند.

دولت سالیانی است که سیاست کوچک سازی بدنه خود را در پیش گرفته است اما آنچه که از رفتار و تعیین خط مشی‌ها برمی‌آید این است که کوچک سازی بدنه دولت مد نظر نبوده و سفره کارگران که کوچک بود اکنون در حال کوچک سازی است

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)