میرنیوز

راهکارهای تحقق شعار سال در مازندران

راهکارهای تحقق شعار سال در مازندران 2022-04-13T11:44:07+04:30

بابک مومنی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شعار سال ۱۴۰۱ و مسیر نویی که رهبر معظم انقلاب در طلیعه قرن جدید پیش روی ملت شریف ایران گشودند موضوع خطیر فعالیت های دانش بنیان و اشتغال آفرین برای توسعه ظرفیت های تولید و استقلال و خودکفایی کشور است که به پشتوانه مجاهدت های علمی و تلاش های ارزشمند سالیان متمادی اتفاق افتاده و تجربه گرانسنگی است که ملت ایران و مسئولین کشور در ارج نهادن به سرمایه های انسانی کشور بدست آورند.

مومنی، موضوع بسیار مهم رهبری انقلاب و تذکر جدی ایشان را استفاده نمایشی و دستاویزی شعار سال عنوان کرد و افزود: اینکه شعار و هدف و راهبرد اساسا باید از روی مکاتبات اداری و بنرها و تراکت ها خارج شود و به شکل عملیاتی و میدانی آثار و نتایج آن بر اساس معیارها و شاخص های کمی در پایان اولین سال قرن جدید به شکل ملموسی اتفاق بیفتد موضوع قابل تاملی بود که عنوان شد.

وی با بیان اینکه استان مازندران دارای پویا و فعال ترین شبکه های دانشگاهی کشور است خاطرنشان کرد: با توجه به منابعی که گاهی در بخش آموزش عالی این استان قرار گرفته به مراتب محدودتر از برخی استان های دیگر بوده است اما در تولید علم پیشتاز و موفق بوده لیکن علیرغم اتفاق های خوبی که رخ داده است شاید هنوز ظرفیت های لازم برای اینکه بتوان به شکل کاربردی و نافع از تولیدات استان در مسیر تحقق اهداف پیش بینی شده و تعالی مد نظر استفاده کنیم در حد انتظارات مهیا نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیم نور نکته دیگر در جهت همگرایی و هم افزایی فضای دانشگاهی و نخبگانی مازندران را تشکیل شبکه علمی تخصصی از دانشگاهیان و نخبگان برای موضوعات مختلف دانست و گفت: به جای کارهای جزیزه ای هر دانشگاه و برنامه ریزی فردی برای گسترش روحیه کار تیمی و استفاده از همه ظرفیت های علمی می توان با تشکیل این شبکه گسترده فراگیر در سطح استان بستر تحقق اهداف را در ذیل آن پیگیری کرد. 

مومنی، سه طرح محوری برای تحقق عملیاتی شعار سال در استان مازندران مطرح و تاکید کرد: راه اندازی کلینیک های ویژه ارائه خدمات حرفه ای در دانشگاه های غیرپزشکی استان، حضور دانشگاه های مازندران در طرح های کلان ملی به عنوان یک بازوی مشورتی و حمایت جدی اقتصادی از واحدهای تحقیق و توسعه در بخش های تولیدی دولتی و خصوصی می تواند راهکارهای تحقق عملیاتی شعار سال باشد.

وی در توضیح راهکار نخست اظهار کرد: در سال های اخیر بیش از ۸۰ درصد نسل جوان و دانش آموخته مقطع متوسطه در کشور پشت درب های کنکور پزشکی معطل می مانند و سراغ دیگر رشته ها نیز نمی روند و تمام هدف گذاری از تحصیل ورود به رشته پزشکی و گاهی تعداد محدودی از رشته های پیراپزشکی می شود. حال سوال اینجاست که چرا امروز رشته های کشاورزی و فنی مهندسی مورد اقبال علاقه مندان به تحصیل صورت نمی گیرد.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مازندران، اضافه کرد: قطعا با نگاهی به گذشته و رشته های پزشکی می توان دریافت که دانشجو در حین تحصیل با محیط کسب و کار و فعالیت حرفه ای خود آشنا می شود و با اتمام تحصیل آماده ارائه خدمت می شود. حال چرا در باقی رشته های تحصیلی این بستر فراهم نمی شود.

مومنی با اشاره به تجربه موفق دانشگاه های علوم پزشکی شهرستان های مختلف در راه اندازی کلینیک های طوبی در سطح استان گفت: اگر در کنار دانشگاه های کشاورزی و فنی و مهندسی، کلینیک ویژه این رشته ها وجود داشته باشد قطعا علاوه بر ارتقا مهارت دانشجویان برای آمادگی حضور در بازار کسب و کار، ارتقا منابع درآمدی دانشگاه ها را به همراه خواهد داشت تا مراکز آموزش عالی عملا تا این حد وابسته به بودجه های دولتی برای گذران فعالیت های جاری و توسعه ای خود نباشند.

وی با هشدار نسبت به آینده وضعیت آموزشی در سطوح عالی گفت: اگر چنین فرصت هایی در دانشگاه فراهم نشود با کاهش اقبال به تحصیل روبرو خواهیم شد.

عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران با تبیین راهکار دوم اظهار کرد: حضور دانشگاه ها در طرح های کلان ملی به عنوان یک بازوی مشورتی که نتایج و دستاورد هایش برای پروژه ها الزام آور باشد دیگر راه تحقق و عملیاتی کردن شعار سال یعنی دانش بنیان است.

مومنی با اظهار به اینکه چندین سد در حوضه آبریز دریای خزر در دستور کار قرار دارد که بعضی نیز محل مناقشات جدی است چراکه حضور بخش جامعه علمی در مراحل توجیحی این پروژه ها محدود و حتی نزدیک به صفر است افزود: نتیجه چنین پروژه هایی این است که رنگ سیاسی آن پر رنگ تر از رنگ علمی آن می شود که در خصوص پروژه انتقال آب بین حوضه ای مکرر شاهد این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه های عظیم ملی در پروژه ها درگیر می شود تصریح کرد: مطلوب تر خواهد بود اگر یک سهم اقتصادی مشورتی کوچک برای دانشگاه تعریف شود چراکه در ازای آن خدمات علمی و فکری، جلوی پروژه های غلط گرفته می شود و مسیر برای پروژه های درست و فنی که نیاز منطقه است هموارتر خواهد شد.

این محقق، پژوهشگر و دکترای علوم و مهندسی آب یادآور شد: باید برای حضور جدی و میدانی دانشگاه ها در طرح های کلان ملی ظرفیت سازی شود که راه را برای ارتقای مهارتی نسل جدید هموار می کند.

مومنی پیشنهاد سوم برای تحقق شعار سال را حمایت جدی اقتصادی از واحد های تحقیق و توسعه که اصطلاحا به آن(R & D) گفته می شود دانست و اظهار کرد: در کنار بنگاه های اقتصادی اعم از دولتی و به ویژه بخش خصوصی آن چیزی که می تواند تولید را در کشور ما از بافت سنتی نجات دهد و افق های خلاقیت، نوآوری و پیشرفت را باز کند، وجود واسطه های تحقیق و توسعه بین دانشگاه به عنوان عرضه کننده علم و واحدهای تولیدی به عنوان مصرف کننده یا متقاضی علم است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در زمینه تحقیق و توسعه دستاوردهای میان مدت و بلند مدت دارد خاطرنشان کرد: اگر بنای این داریم که دانش بنیان شدن تولید را از دانشگاه به جامعه و صنعت منتقل کنیم لازمه اش حمایت اقتصادی است. دانشجو باید در قالب فعالیت در کلینیک های حرفه ای، مهارت را در کنار استاد خود بیاموزد تا بتواند در پایان تحصیل خود فعال حرفه ای باشد. 

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مازندران توصیه کرد: شرکت های شتاب دهنده تیم هایی را در قالب مراکز نوآوری و رشد از دانشجویانی که مهارت کسب کردند، طراحی و محیط کسب و کار را فراهم کنند.

مومنی کارآموزی های مهارت محور در زمان تحصیل را ظرفیت بسیار خوب فرصت های اشتغال آفرینی دانش بنیان دانست و افزود: متاسفانه در بین بسیاری از دستگاه های اجرایی که وظایف نظارت، پشتیبانی و هماهنگی را برعهده دارند، درک درستی از مشوق ها و ظرفیت موجود دانش بنیان وجود ندارد و بنگاه های نوپای دانش بنیان اقتصادی بدون حمایت، گرفتار بروکراسی اداری می شوند که باعث بسته شدن دست و پای آنان است.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها نیز در قالب مراکز رشد و نوآوری باید توجه بیشتر به سمت ظرفیت های درونی خویش داشته باشند و برای دانشجویی که قرار است مهارت و حرفه  بیاموزد این موقعیت را در اختیار قرار دهند.

عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور مازندران گفت: باید اولویت های استان مازندران روشن و راهبرد واقعی مشخص شود تا منابع و انرژی که جای جای استان وجود دارد هدر نرود.

مومنی با بیان اینکه ارتقای ارزش فعالیت های دانش بنیان، در برنامه ارتقای اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها است گفت: در حال حاضر سند ارتقای اساتید تاکید بر آموزش و پژوهش کلاسیک و سنتی و معطوف به تولید مقالات isi و پژوهشی است که مشخص نیست آیا بخشی از آن بدرد جامعه می خورد یا خیر.

وی ضمن اشاره به اینکه برای فعالیت دانش بنیان مسیر سخت و امتیازات محدودی در نظر گرفته می شود تصریح کرد: اگر واقعا می خواهیم به سمت توسعه فعالیت دانش بنیان و دانشگاه کارآفرین حرکت کنیم باید قید و بند مقالات را از پای اساتید برداریم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)