میرنیوز

بحران اوکراین در دوراهی دیپلماسی و جنگ

بحران اوکراین در دوراهی دیپلماسی و جنگ 2022-02-03T08:06:17+03:30

با کشیده شدن دیپلماسی بین‌المللی  به سازمان ملل آن هم با هدف کاهش تنش‌های مربوط به اوکراین، شورای امنیت این سازمان به درخواست آمریکا نشستی علنی درباره اوکراین برگزار کرد.

«لیندا توماس گرینفیلد»، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: اقدامات روسیه بر خلاف منشور سازمان ملل بوده و این یک تهدید جدی و واضح برای صلح و ثبات در جهان است. تهاجم روسیه نه تنها تهدیدی علیه اوکراین، بلکه اروپا و نظم بین‌المللی تلقی می‌شود.

اما «واسیلی نبنزیا»‌، سفیر روسیه در سازمان ملل به انتقاد از این اظهارات پرداخت و گفت: این امر نه تنها دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی روسیه است، بلکه تلاشی برای گمراه کردن جامعه جهانی در مورد اوضاع منطقه و همچنین دلیل تنش‌های کنونی جهانی محسوب می‌شود. خواستار نشست شورای امنیت درباره این اتهامات بی‌پایه و اساس هستیم که قویاً آنها را رد می‌کنیم.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که بسیج نیروهای روسیه بزرگ‌ترین صف‌آرایی نظامی در چند دهه اخیر در اروپاست. اما سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که این آمریکاست که به تشنج دامن می‌زند و واشنگتن را به مداخله غیرقابل قبول در امور روسیه متهم کرد.

هر روز با اضافه شدن تعداد سربازان روسی در مرزهای اوکراین و کمک‌های تسلیحاتی غرب به دولت مرکزی اوکراین، نگرانی‌ها از حمله احتمالی روسیه به این کشور افزایش یافته است. اما آیا روسیه به اوکراین و بدون در نظر گرفتن تبعات این اقدام، حمله می‌کند؟ آیا روسیه توانایی اشغال این کشور را دارد و اوکراین توانایی رویارویی و دفاع از خود دارد؟

برای بررسی این موضوع و احتمال حمله روسیه به اوکراین، ایسنا با علی امیدی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

روسیه چاره نداشته باشد حمله می‌کند

امیدی گفت: تحولات آینده این مناقشه به واکنش دو طرف روسیه و اوکراین و پشتیبانانِ غربی این کشور بستگی دارد. اگر روسیه کاملاً به این نتیجه برسد که اوکراین و غرب گوش شنوایی ندارند و غربی‌ها مصمم هستند اوکراین را در چتر امنیتی خود قرار دهند و این کشور را همچنان تسلیح کنند، به طوری که امنیت ژئوپلیتیکی روسیه را به خطر بیندازند و مقدمات تنش‌های داخلی در این کشور را فراهم کنند، بدون تردید روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زمان مشخص حمله روسیه به اوکراین را نمی‌توان مشخص کرد، افزود: روسیه برای موضوع اوکراین شوخی ندارد و اگر غربی‌ها خط قرمزهای روسیه را نقض کنند، روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل، گفت: روسیه با تجمع گسترده نیروهای خود در کنار مرزهای اوکراین در وهله اول به دنبال چانه‌زنی است به طوری که بتواند از غرب و اوکراین امتیاز بگیرد و ترتیبات سیاسی و امنیتی که مدنظر روسیه است، اعمال شود.

هیچ کس نمی‌داند در ذهن پوتین چه می‌گذرد

امیدی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌داند در ذهن پوتین چه می‌گذرد، ادامه داد: شاید روسیه به این نتیجه رسیده باشد که اگر اقدام مسلحانه انجام ندهد، راه دیگری برای رسیدن به خواسته‌هایش وجود ندارد، اما قرائن و شواهد کنونی نشان می‌دهد که لشکرکشی گسترده روسیه به مرزهای اوکراین شاید بیشتر یک اهرم فشار شدید باشد تا حمله قریب‌الوقوع نظامی. اما اگر روسیه به این نتیجه رسیده باشد که راهی جز حمله نظامی وجود ندارد، بدون تردید به اوکراین حمله خواهد کرد.

وی ادامه داد: نکته بعدی که باید در معادلات کنونی به آن توجه کنیم وضعیت غیرعادی اوکراین است. شاید راهی هم جز حمله نظامی روسیه به این کشور وجود نداشته باشد. اوکراین و طرفداران حکومت مستقر در این کشور هنوز جدا شدن کریمه و پیوستن آن به روسیه را نپذیرفته‌اند. نکته بعدی این است که در مناطق شرقی اوکراین روس‌تبارها زندگی می‌کنند و به نوعی استخوان لای زخم است، به طوری که حل شدن این مشکل را از طریق دیپلماسی مشکل می‌کند.

حمله روس‌ها برق‌آسا است

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: روس تبارهای ساکن مناطق شرقی وضعیت جدید اوکراین را قبول ندارند و از طرفی هم دولت مرکزی حاکم بر اوکراین را نیز قبول ندارند، آن‌ها خواهان این هستند که مناطق شرقی اوکراین را تحت حاکمیت مستقیم خود قرار دهند و خواسته حداقلی آنان خودمختاری است که این امر مورد قبول دولت مرکزی اوکراین نیست و در واقع یک بازی با ماهیت حاصل جمعِ جبری صفر ایجاد شده است و وقتی این مشکل رخ دهد کنشِ نظامی تنها راه حل است.

امیدی تصریح کرد: به هر حال دورنمای تحولات کنونی روشن نیست و روسیه به این نتیجه رسیده که با دیپلماسی، اوکراین تنها به دنبال خرید زمان است و یک اراده سیاسی قدرتمند برای حل این مسئله ندارد. در نتیجه روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که یک حمله برق‌آسا ترتیب دهند تا این مشکل را برای همیشه حل کنند و مناطق شرقی اوکراین را مانند «اوستیا» و «آبخازیا» دارای دولت وابسته کنند یا در روسیه ادغام کنند.

وی گفت: در این صورت زهر چشم از اوکراین می‌گیرند تا قصد پیوستن به ناتو را نداشته باشد. اگر این امکان به وجود بیاید که دولت فعلی اوکراین تغییر یابد و یک دولت متعادل در این کشور سر کار بیاید احتمال حمله نظامی به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، اما اگر تغییری در دولت مرکزی رخ ندهد، راهی به جز اقدام نظامی فراروی روسیه قرار نمی‌گیرد.

بحران اوکراین در دوراهی دیپلماسی و جنگ

اوکراین می‌تواند جنگ احتمالی را فرسایشی کند

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اقدام نظامی علیه اوکراین هزینه‌های سنگینی برای روسیه در پی خواهد داشت، افزود: وضعیت نظامی اوکراین در مقایسه با سال ۲۰۱۴ فرق زیادی کرده و اوکراین با کمک غرب سعی کرده است نقاط ضعف نظامی خود را برطرف کند به طوری که اکنون از نظر نظامی بسیار قوی‌تر از ۷ سال قبل است و اوکراین این امکان را دارد که با به راه انداختن جنگ پارتیزانی و اقدامات تخریبی جنگ را برای روسیه فرسایشی کند.

امیدی ادامه داد: برای مثال اوکراین می‌تواند به مسکو یا سن‌پترزبورگ موشک شلیک کند یا برای نیروهای روسی کمین بگذارند و در کل یک جنگ فرسایشی را به روسیه تحمیل کنند. جنگ فرسایشی تداعی کننده جنگ افغانستان را می‌کند و روسیه از این موضوع که نتواند جنگ را زود به پایان برساند هراس دارد.

روسیه از تحریم‌های اقتصادی هراس دارد

وی تصریح کرد: آسیب دیگری که روسیه از آن وحشت دارد تحریم‌های اقتصادی است که مصادیق مختلفی دارد و یکی از منابع قدرت همه کشورها از جمله روسیه ارتباطات اقتصادی با جهان خارج و ارتباطات مالی با بانک‌های بین‌المللی و فروش انرژی است. قطعاً غربی‌ها به دنبال آلترناتیو می‌گردند تا روسیه را شدیداً تحت فشار قرار دهند و تجربه ایران این انگیزه را به غربی‌ها می‌دهد که می‌توانند از این طریق موفق شوند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: البته روس‌ها در این مدت بیکار ننشسته‌اند و سعی کرده‌اند دلار به اندازه کافی ذخیره کنند تا بتوانند جلوی نوسانات اقتصادی را بگیرند و دلگرمی خاصی هم در اقتصاد به چین دارند. به هر حال ابرقدرت اقتصادی مانند چین در کنار روسیه است. اما غربی‌ها چون تجربه ایران را دارند، می‌خواهند با این انگیزه روسیه را شدیداً تحت فشار قرار دهند و با اوکراین یک جنگ فرسایشی کنند که نتیجه آن تضعیف هیئت حاکمه روسیه شود تا مقبولیت و مشروعیت پوتین در داخل مخدوش شود.

روسیه توانایی اشغال اوکراین را دارد

امیدی در پاسخ به این سؤال که اگر روسیه به اوکراین حمله کند قدرت اشغال این کشور را دارد یا خیر؟ اظهار کرد: بدون شک روسیه این توانایی را دارد و در کل یک‌چهارم جمعیت اوکراین را روس تبارها تشکیل می‌دهند و این قشر دوست ندارد تحت حاکمیت اوکراین باشد و در صورت حمله احتمالی می‌توانند کمک زیادی به روسیه کنند. البته روسیه یک ابرقدرت نظامی است و غرب و آمریکا هم به صراحت اعلام کرده‌اند که در صورت حمله نظامی روسیه، واکنش نظامی نشان نخواهند داد که این موضع‌گیری پیام زیادی دارد.

وی گفت: روس‌ها از نظر نظامی این توان را دارند که اوکراین را اشغال کنند و استراتژی اصلی آنان حمله برق‌آسا به این کشور است و به احتمال زیاد قصد دارند بخش‌های دیگری از اوکراین را جدا کنند تا یک کشور ضعیف شده و تحت کنترل در «کیِف» مستقر باشد.

ایران باید موضع روشنی اتخاذ کند

این کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که موضع ایران در رابطه با تحولات اوکراین باید چگونه باشد، اظهار کرد: باید تکلیف خود را به روشنی مشخص کنیم، اگر به دنبال رابطه اتحاد استراتژیک با روسیه هستیم باید به خواسته‌های روسیه هم احترام بگذاریم تا در زمان‌های حساس روسیه هم‌پشت ایران را خالی نکند. یا باید این موضع را اتخاذ کنیم یا مانند موضوع جدا شدن کریمه از اوکراین موضع بی‌طرفانه بگیریم. هر کدام از این انتخاب‌ها محاسن و مضراتی دارد و این‌گونه نیست که سود آن مطلق باشد.

امیدی خاطرنشان کرد: اگر سیاست بی‌طرفی در پیش بگیریم نظر مثبت غرب را هم می‌توانیم جلب کنیم و در تعامل اقتصادی موفق‌تر عمل کنیم و روسیه را هم از دست نمی‌دهیم. اما اگر از موضع روسیه در قبال اوکراین دفاع کنیم، نقطه عطفی در روابط ایران با روسیه می‌شود و این مهم را روسیه فراموش نمی‌کند، به طوری که مراودات ایران با روسیه افزایش می‌یابد، اما از طرف غرب بیشتر تحت‌فشار قرار می‌گیریم. بنابراین موضع عاقلانه‌تر اتخاذ موضعِ بی‌طرفی از سوی ایران است.  

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)