میرنیوز

آیا گسل تبریز فعال شده است؟

آیا گسل تبریز فعال شده است؟ 2022-01-24T13:30:32+03:30

لرزش ناگهانی پوسته‌های جامد زمین، زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود، دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار داخل سنگها و طبقات درونی زمین بیان کرد که این فشار به حدی است که در سنگ گسستگی به وجود می‌آید و دو قطعه سنگ در امتداد سطح شکستگی نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. به سطح شکستگی که توأم با جابجایی است، گسل گفته می‌شود. 
 

آیا گسل تبریز فعال شده است؟


یک استاد دانشگاه تبریز در خصوص دلایل ایجاد زمین‌لرزه‌های اخیر اظهار می‌کند: بطور کلی زلزله‌ها دارای سه منشأ کلی تکتونیکی( ناشی از حرکات صفحات پوسته‌ای)، آتشفشانی(ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی) و القایی (مثل اثر سدسازی، انفجارها و ...) هستند که زلزله‌های این منطقه عمدتاً به دلیل تمرکز تنش پوسته‌ای در اثر حرکات میکرو پلیت عربستان به سمت شمال شرق و اعمال فشار به پوسته‌ی ایران و در نهایت تخلیه‌ی این تنش‌ها از طریق گسل مربوطه ایجاد می‌شوند و ریشه‌ی تکتونیکی دارند.

تشریح انواع امواج لرزه‌ای

دکتر قدرت برزگری با تشریح انواع امواج لرزه‌ای اضافه می‌کند: بطور کلی چهار نوع موج P (اولیه)، S (ثانویه) و موج‌های سطحی ریلی و لاو تولید می‌شوند؛ موج P، اولین موجی است که به محل رسیده و فقط برخی از افراد آن را تشخیص می‌دهند اما بسیاری از حیوانات مثل پرندگان به راحتی توانایی تشخیص این موج را دارند و عکس العمل مشخصی نشان می‌‎دهند.

او ادامه می‌دهد: موج برشی یا S همراه با تکان‌های شدید بوده و موج‌های سطحی نیز فرکانس کمتر و قدرت تخریب زیادتری دارند؛ به عبارتی از زمان رسیدن موج P تا موج‌های بعدی فرصت برای پناه گرفتن افراد در خانه وجود دارد و هر چه فاصله مرکز سطحی زلزله از محل فرد بیشتر باشد یعنی زلزله در فاصله‌ی دورتری اتفاق بیافتد زمان رسیدن بین موج‌های P و S بیشتر (در حد ثانیه) خواهد بود. 

او در ارتباط با دلیل این موضوع که برخی از زلزله‌ها با وجود لرزش زیاد اما ریشتری کمتری دارند، خاطرنشان می‌کند: علت اینکه برخی از زلزله‌ها علی‌رغم بزرگای کمتر (ریشتر پایین)، شدت بیشتر (لرزش زیاد) دارند را می‌توان به اثر ساختگاهی مانند شرایط زمین‌شناسی، ژئوتکنیکی، فاصله از مرکز سطحی زلزله و نوع ساختمانی (به‌ویژه نوع سازه، فونداسیون و ارتفاع آن) نسبت داد. 

برزگری اضافه می‌کند: زلزله‌هایی که در فاصله‌ی کمتر یعنی نزدیکتر رخ می‌دهند فرکانس بیشتری دارند و در ساختمان‌هایی با ارتفاع کمتر لرزش بیشتری احساس می‌شود اما در زلزله های دورتر نیز فرکانس کمتر و در ساختمان‌های بلندتر تکان‌های شدیدتری احساس می‌شود. 

او یادآور می‌شود: از شرایط ساختگاهی می‌توان به شرایط زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی اشاره کرد؛ اگر ساختگاه یک منطقه از جنس رسوبات آبرفتی باشد طبیعتاً انتظار تشدید امواج و لرزش بیشتری را داریم؛ به عبارتی مناطق نوار شمالی و جنوبی شهر تبریز که ساختمان‌های آنها عموماً بر روی پی سنگ قرار دارند در شرایط سازه‌ای مشابه نسبت به ساختمان‌های نوار مرکزی شهر مانند حوالی چای کنار، بازار، نصف راه و راه‌آهن لرزش کمتری را احساس می‌کنند و می‌توان گفت حتی تا حدودی ایمن‌تر هستند البته در ساختگاه‌های آبرفتی، پتانسیل وقوع روانگرایی نیز در برخی شرایط وجود دارد.

او با بیان اینکه خسارات ناشی از زلزله به عوامل زیادی بستگی دارد، می‌گوید: از جمله‌ این عوامل می‌توان به شرایط زمین‌شناسی و اثر ساختگاهی، فاصله از مرکز سطحی زلزله، مشخصات ساختمان (نوع سازه، ارتفاع ساختمان، نوع فونداسیون و ...)، مشخصات زلزله (عمق، بزرگی، تداوم مدت زمان زلزله و زمان وقوع زلزله) اشاره کرد.

این متخصص زمین شناسی مهندسی متذکر می‌شود: اگر زلزله‌ای با بزرگای بیشتر، تداوم زمانی طولانی‌تر، در طول شب (که امکان پناه گرفتن افراد کم است) و در فاصله نزدیکی اتفاق بیافتد و از طرفی نیز ساختمان محل سکونت اصولی احداث نشده باشد طبیعتاً بیشترین خسارات را تجربه خواهیم کرد که در برخی از مناطق شهر به دلیل تراکم ساخت و سازها حتی امکان امدادرسانی نیز وجود ندارد و طبیعتاً خسارات وارده بیشتر خواهد بود. 

دلایل ایجاد زمین لرزه‌های متعدد در آذربایجان شرقی

او در رابطه با دلایل ایجاد زمین لرزه‌های متعدد در آذربایجان شرقی اظهار می‌کند: زلزله‌های این منطقه بیشتر ریشه‌ی تکتونیکی دارند و مانند سایر نقاط کشور به دلیل اینکه در کمربند رشته‌کوه «آلپ–هیمالیا» قرار داریم وقوع این زلزله‌ها طبیعی است.

او در خصوص فاکتورهای تاثیرگذار در وقوع زلزله خاطرنشان می‌کند: عوامل متعددی در وقوع زلزله‌ها تأثیرگذار هستند که مهمترین آنها نزدیکی به محل‌های فعال پوسته زمین از جمله مرزهای تکتونیک ورقه ای، شامل مرزهای همگرا مانند همین محلی که کشور ما در آن قرار دارد، محل‌های واگرا، گسل‌های تبدیلی و همچنین نقاط فعال از لحاظ آتشفشانی و... است.

برزگری با اشاره تاثیر خشکسالی‌ها در وقوع زمین لرزه بیان کرد: شاید ارتباط معناداری بین خشکسالی و وقوع زلزله‌ها وجود نداشته باشد اما خشکی حوضه‌هایی مثل دریاچه ارومیه شاید در بهم خوردن تعادل نیروهای ثقلی منطقه و به تبع آن وقوع زلزله‌های القایی بی‌تأثیر نباشند. 

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص گسل تبریز متذکر می‌شود: گسل شمال تبریز، یک ساختار پیچیده با درازای بیش از ۱۵۰ کیلومتر، از شمال غرب (پیرامون جنوب مرند) تا جنوب شرقی (نزدیکی بستان آباد) امتداد دارد و دارای سازوکار معکوس با جابجایی راستا لغز راستگرد است که ساختار پی‌سنگی دارد. بر اساس نظر محققین، آهنگ لغزش کلی این گسل در حدود دو میلی‌متر بر سال و آهنگ لغزش شاقولی آن، در حد ۰.۸ میلی‌متر در سال برآورد شده است.

زلزله‌های چند سال پیش ورزقان بی‌شک تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش تنش‌های تکتونیکی منطقه و حتی گسل تبریز داشته است

او ادامه می‌دهد: از دیدگاه لرزه‌خیزی، در میان زمین‌لرزه‌های تاریخی رخ داده در ناحیه‌ی تبریز، می‌توان به زمین‌لرزه‌های ویرانگر سال‌های ۱۰۴۲ و ۱۷۲۱ میلادی با بزرگای حدود ۷.۳ و زمین‌لرزه‌ی سال ۱۷۸۰ میلادی با بزرگای حدود ۷.۴ ریشتر اشاره کرد که مطالعه‌ی آماری زمین‌لرزه‌های تاریخی نیز دوره‌ی بازگشت زمین‌لرزه‌های متوسط (بزرگای ۵.۵ تا ۶.۵) را حدود ۲۳۰ سال نشان می‌دهد؛ با توجه به رویداد آخرین زمین‌لرزه متوسط در سال ۱۷۱۷ میلادی (حدود ۳۰۵ سال پیش)، می‌توان انتظار وقوع زمین‌لرزه‌ای متوسط را در تبریز داشت البته این بحث جنبه‌ی آماری دارد و شاید در عمل با این تخمین‌ها فاصله زیادی داشته باشیم چراکه اثر زلزله‌های نزدیک و یا پیرامون محل که تأثیر قابل توجهی در تخلیه‌ی انرژی و تنش های آن منطقه دارند در این مطالعات آماری اعمال نشده است مانند زلزله‌های اخیر ورزقان که چند سال پیش رخ داد و بی‌شک تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش تنش‌های تکتونیکی منطقه و حتی گسل تبریز داشته است.

این استاد دانشگاه همچنین اضافه می‌کند: اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم شاید همان زلزله‌ای که طبق مطالعات آماری انتظار داریم بر روی گسل تبریز روی دهد با مهاجرت چند کیلومتری انرژی مذکور در زلزله‌ی ورزقان تخلیه شده است.

گسل تبریز فعال شده است؟

او در رابطه با اینکه گسل تبریز فعال شده است یا نه، خاطرنشان می‌کند: مرکز روسطحی زلزله ۴.۴ ریشتری دیروز و ۴.۳ ریشتری امروز، چهارم بهمن ماه که مرکز سطحی آن در حوالی باسمنج گزارش شده است شاید به گسل‌های فرعی و پنهان گسل شمالی تبریز ربط داشته باشد اما صرفا با این موارد نمی‌توان در مورد فعال شدن گسل شمالی تبریز نظر قطعی داد چراکه وقوع این زلزله ها برای شهر تبریز همانطور که در سالهای قبل نیز رخ داده بود، کاملا طبیعی است.


او یادآور می‌شود: اینکه زلزله‌ای با بزرگای مشابه در آینده‌ای نه چندان دور تکرار خواهد شد یانه؟ باید بگوییم وقوع زلزله‌های مشابه در آینده طبیعی است اما اینکه کی، کجا و دقیقا با چه بزرگایی اتفاق خواهد افتاد با داده‌های موجود کنونی قابل ذکر نیست.

برزگری در رابطه با شایعه‌ی فعال شدن گسل تبریز و وقوع زلزله‌ی شدید در آینده‌ای نه چندان دور بیان می‌کند: این اخبار هیچگونه پایه‌ی علمی ندارند و به جز ایجاد هراس و استرس در مردم، هیچ کمکی نمی‌کنند بنابراین مردم اخبار مربوط به زلزله را از ارگان‌های تخصصی و اخبار رسمی پیگیری کنند.

راهکارهای کاهش خسارت زلزله

او در خصوص راهکارهای کاهش خسارت زلزله خاطرنشان می‌کند: توصیه‌های لازم برای کاهش خسارات زلزله را می‌توان در اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که باید برای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت انجام شود طبقه بندی کرد؛ در بلند مدت، لازم است توسعه‌ی شهرها و مناطق مسکونی صرفا با انجام مطالعات ژئوتکنیکی و مهندسی زلزله انجام شود و نظارت صحیح بر رعایت آیین‌نامه‌های ساختمانی وجود داشته باشد. بدیهی است ساخت و ساز اصولی به دست افراد متخصص و نه سودجو تنها راه حل شهرسازی مدرن و ایمن است. 

او اظهار می‌کند: تأمین و تخصیص اعتبار درخور به کمیته‌های ذی‌ربط برای تهیه و بروز رسانی تجهیزات امداد رسانی و آموزش افراد، سامان‌دهی ساختمان‌های مسکونی مناطق حاشیه‌نشین و ایجاد امکان دسترسی ماشین‌آلات و تجهیزات امدادی در شرایط وقوع زلزله چرا که ممکن است زلزله‌های شدید با آتش‌سوزی همراه باشد، مقاوم سازی ساختمان‌های غیر ایمن و مناطق فرسوده شهری و پیش‌بینی مکانهای ایمن برای ساماندهی افراد در شرایط حاد نیز از اقدامات لازم در میان مدت است و همچنین در کوتاه مدت نیز آموزش افراد و برگزاری مانورهای آموزشی در مدارس باید انجام شوند.

این متخصص زمین شناسی مهندسی با بیان اینکه در هنگام وقوع زلزله اولین کاری که باید انجام داد حفظ آرامش و خونسردی و پناه گرفتن در مکان‌های ایمن داخل خانه است، می‌گوید: بهترین محل پناه گرفتن در کنار دیوارهای برشی است که لازم است افراد قبل از وقوع زلزله این محل‌ها را شناسایی و برای تمامی اعضای خانواده اطلاع دهند.

او ادامه می‌دهد: در بیشتر ساختمان‌ها، اولین محلی که شروع به تخریب می‌کند راه پله است؛ زمانی که افراد متوجه وقوع زمین‌لرزه می‌شوند لحظه‌ای است که موج P رسیده و به دنبال آن موج برشی و موج‌های سطحی که مخرب هستند از راه می‌رسند، لذا اگر فردی به محض احساس زلزله شروع به فرار از خانه بکند با فرض اینکه در طبقات بالا باشد زمانی که موج‌های مخرب می‌رسند در ناایمن‌ترین محل ساختمان یعنی راه پله خواهد بود که احتمال آسیب دیدگی آن بیشتری است.

آیا گسل تبریز فعال شده است؟

زلزله تبریز هیچ مصدومی نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استاندار آذربایجان شرقی نیر در رابطه با خسارات زلزله دیروز و امروز تبریز به ایسنا می‌گوید: زلزله‌ی اخیر تبریز هیچ خسارت جانی نداشت و به غیر از تعدادی ترک خوردگی دیوار در منازل شهری و روستایی به‌ویژه در باسمنج و روستاهای تحت تاثیر خوشبختانه هیچ خسارتی وارد نشده است.

محمدباقر هنربر در خصوص فعال شدن گسل تبریز نیز خاطرنشان می‌کند: زلزله قابل پیش بینی نیست اما در رابطه با فعال شدن گسل تبریز طی جلسه‌ای که خواهیم داشت خبر قطعی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

او توصیه می‌کند: مردم کماکان آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند و در مقابل اجزای سازه‌ای که قابل جابجایی بوده و احتمال اینکه در زلزله سبب ایجاد صدمه جانی شوند، اتراق نکنند.

به گزارش ایسنا، گفتنی است؛ روز یکشنبه، سوم بهمن ماه، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر تبریز را لرزاند که این زمین لرزه در آذربایجان شرقی حوالی تبریز در ساعت ۰۸:۰۰:۵۱ صبح به وقوع پیوست و عمق این زمین‌لرزه ۱۵ کیلومتر و نزدیک‌ترین شهرهای آن نیز ۸ کیلومتری تبریز، ۱۱ کیلومتری باسمنج و ۱۷ کیلومتری سردرود بود.

دقایقی بعد نیز در ساعت ۰۸:۰۳:۳۱ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر باسمنج را لرزاند که عمق  این زمین‌لرزه نیز ۶ کیلومتر گزارش شده بود.

همچنین زمین لرزه ۴.۳ ریشتری نیز در  ساعت ۰۶:۱۸:۰۳روز دوشنبه تبریز و باسمنج را لرزاند و عمق این زمین‌لرزه در ۱۴ کیلومتری زمین بوده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)