میرنیوز

تکانه‌های پُردردسر/ سایه ترس بر سر ساکنان منازل غیرمقاوم

تکانه‌های پُردردسر/ سایه ترس بر سر ساکنان منازل غیرمقاوم 2021-12-26T08:01:08+03:30

به‌گزارش ایسنا، خانه‌های خشت و گلی و غیرمقاوم مانند یک بمب ساعتی هستند که در موقع زلزله و سایر بلایای طبیعی امکان دارد سقف آن‌ها بر سر ساکنان فرود آید و درد و رنج آن پس از گذشت چند سال هم‌چنان بر پیکر مناطق زلزله‌زده باقی بماند.

بامداد پنجم دی‌ماه در سال ۸۲ یک زنگ خطر جدی برای مسئولان حوزه مدیریت بحران و مسئولان مرتبط با مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده ‌است، کشور ایران و بالتبع آن چهارمحال و بختیاری یکی از نقاط زلزله‌خیز در کشور محسوب می‌شود که هر لحظه ممکن است یکی از این گسل‌ها از خواب زمستانی بیدار شود و تبعات جبران‌ناپذیری را بر جای بگذارد.

وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در ۱۲ مهرماه در شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال و بختیاری که باعث تخریب بالغ بر ۳۰۰۰ واحد مسکن روستایی و آسیب به سایر منازل، زیرساخت‌ها، راه‌های روستایی، واحدهای دامداری‌، تاسیسات آبرسانی و واحدهای دامداری شد، نشان می‌دهد خطر زلزله بیخ گوش همه مناطق زلزله‌خیز است و این گسل‌های ممکن است دردساز شوند.

ویرانه‌های زلزله منجیل و رودبار، بم در کرمان، ناغان در چهارمحال و بختیاری هیچ‌گاه از خاطر مردم ایران پاک نمی‌شود، این زلزله‌ها موجب فوت تعداد زیادی از هموطنان و مجروح شدن تعداد کثیری از ساکنان مناطق زلزله‌زده شد، با گذشت سال‌ها از وقوع این حوادث تلخ هر زمان تصاویر آن را از رسانه‌های مختلف می‌بینیم دلمان به درد می‌آید که شاید اگر اندکی به بحث مقاوم‌سازی و امنیت منازل توجه می‌شد شاید خسارات زلزله کمتر و کمتر می‌شد.

هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور و مناطق محروم استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری مردم در خانه‌هایی ساخته شده از گل، خشت و سنگ سکونت دارند و تکانه‌های زلزله به راحتی و کسری از ثانیه می‌تواند این منازل غیرایمن را تخریب کند، قطعا هیچ فردی نمی‌خواهد در خانه غیرمقاوم سکونت داشته باشد، اما مسائل مختلفی مانند افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، کم بودن تسهیلات مقاوم‌سازی، صعب‌العبور روستاها و نبود امکان برای حمل مصالح و .... دست به دست هم داده تا روند مقاوم‌سازی منازل به کندی پیش برود، البته وجود خانه‌های غیرمقاوم تنها مختص مناطق روستایی نیست و امروز در شهرهای بزرگ نیز واحدهای مسکونی بسیاری وجود دارد که غیرمقاوم هستند و بر اساس اصول ایمنی احداث نشده‌اند.

تکانه‌های پُردردسر/ سایه ترس بر سر ساکنان منازل غیرمقاوم

۳۹ هزار واحد روستایی غیرمقاوم در روستاهای چهارمحال و بختیاری نیازمند مقاوم‌سازی است

مهدی مرادی- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بحث مقاوم‌سازی منازل روستایی در استان، اظهار کرد: نرم میانگین کشور در بحث مقاوم‌سازی منازل روستایی ۵۱ درصد بوده، در حالیکه در این استان نرم مقاوم‌سازی منازل در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها به ۵۳ درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۸۳ هزار و ۳۲۰ واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که تاکنون ۴۴ هزار و ۲۰۰ واحد مقاوم‌سازی شده است، تسهلات مورد نیاز برای مقاوم‌سازی این واحدها از محل تسهیلات بهسازی مسکن روستایی و تسهیلات بازسازی حوادث غهری و غیرمترقبه تامین شد.

مرادی با بیان اینکه ۳۹ هزار واحد روستایی غیرمقاوم در روستاهای چهارمحال و بختیاری نیازمند مقاوم‌سازی است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود این واحدها تا سال ۱۴۱۰ مقاوم‌سازی شوند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: شاید به‌نظر برسد در شهرستان‌های محروم مانند لردگان، اردل و لردگان تعداد واحدهای روستایی غیرمقاوم نسبت به سایر شهرستان‌ها بالاتر باشد، اما باتوجه به جابجایی روستاهای در معرض خطر و احداث شهرک‌های حوادثی آمار مقاوم‌سازی در این مناطق بالاتر بوده، برای مثال درصد مقاوم‌سازی منازل در شهرستان اردل ۶۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بن کمترین میزان مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: همچنین در برخی مناطق شهرستان کوهرنگ مانند روستای سرآقاسید، چین و بخش بازفت استقبال از مقاوم‌سازی منازل از سایر نقاط در شهرستان کوهرنگ کمتر است که از دلایل آن می‌توان به بالا بودن هزینه ساخت و ساز برای اهالی، سخت بودن حمل مصالح و پراکنش روستاها اشاره کرد.

مرادی با تاکید بر اینکه تسهیلات بازسازی و بهسازی منازل روستایی غیرمقاوم تنها در زمان زلزله، رانش و سیل تخصیص پیدا نمی‌کند، بیان کرد: هرساله تسهیلات بهسازی و مقاوم‌سازی برای روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در نظر گرفته می‌شود، این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است.

تکانه‌های پُردردسر/ سایه ترس بر سر ساکنان منازل غیرمقاوم

در شهرهای چهارمحال و بختیاری آمار دقیقی از تعداد واحدهای غیرمقاوم وجود ندارد

خسرو کیانی- مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت مقاوم‌سازی منازل فرسوده و غیرایمن در برابر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و رانش، اظهار کرد: در پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲ زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر موجب تخریب شدن منازل مسکونی، فوت ۴۰ هزار نفر از هموطنان و مصدوم شدن تعداد کثیری شد، به‌همین مناسب سالروز زلزله بم به‌نام ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شد.

وی ادامه داد: زلزله شاخص‌ترین رخداد طبیعی محسوب می‌شود که انسان هیچ نقشی در آن ندارد، عموما ۹۵ درصد رخدادها و حوادث طبیعی منشاء جوی و اقلیمی دارند و همچنین قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیز هستند، اما در وقوع زلزله هیچ‌گونه کنترلی نداریم و زمان و مکان آن نیز به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست.

کیانی با بیان اینکه منشاء زلزله گسل یا همان شکستگی‌های موجود در پوسته زمین است، توضیح داد: اکثر نقاط کشور در کمربند زلزله‌خیز واقع شده‌اند، دو زون اصلی گسل‌های زلزله‌خیز در کشور در رشته‌کوه زاگرس و البرز وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۶ گسل در استان شناسایی شده است، عنوان کرد: ۱۸ گسل از ۳۶ گسل شناخته شده در استان در حال حاضر فعال هستند، فعالیت برخی از این گسل‌ها روزانه و یا هفتگی است، روزانه در استان شاهد وقوع زلزله‌های زیر سه ریشتر هستیم.

وی ادامه داد: همچنین زلزله‌های بالای سه ریشتر هر دو هفته یکبار و زلزله‌های بالای چهار ریشتر را از شش ماه یکبار در چهارمحال و بختیاری تجربه می‌کنیم، این استان لرزه‌خیز است و به‌طور مستمر با این بلای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند.

کیانی با بیان اینکه در طول پنج سال گذشته بالغ بر ۵۰ درصد منازل روستایی چهارمحال و بختیاری مقاوم شده‌اند، یادآور شد: در شهرها آمار دقیقی از مقاوم‌سازی و تعداد واحدهای غیرمقاوم وجود ندارد، اما وضعیت منازل شهری بهتر از روستاها است، برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در شهرها اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده و می‌طلبد دستگاه‌های متولی در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه از نظر زلزله هیچ نقطه‌ای امنی در استان وجود ندارد، توضیح داد: عملکرد ما باعث خسارت‌زا شدن زلزله شده، این استان از نظر خطرپذیری زلزله به دو دسته خطر زیاد و بسیار زیاد تقسیم می‌شود و منطقه کم‌خطر نداریم.

تکانه‌های پُردردسر/ سایه ترس بر سر ساکنان منازل غیرمقاوم

زلزله‌ها دارای دوره بازگشت هستند

عبدالله رحیمی- کارشناس مرکز زلزله‌نگاری شهرکرد پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل وقوع زلزله در مناطق مختلف، اظهار کرد: زلزله به دو صورت طبیعی و بر اثر دستکاری در طبیعت رخ می‌دهد، از نظر زمین‌شناسی زمین از تعدادی صفحه بر روی هم تشکیل شده است، انرژی‌هایی در محل شکستگی(گسل) این صفحات بر اثر اصطحکاک ذخیره می‌شود و پس از مدتی این انرژی به‌صورت زلزله آزاد می‌شود که کاملا طبیعی است.

وی افزود: یک‌سری زلزله‌ها نیز بر اثر انجام پروژه‌هایی مانند سدسازی و انفجار رخ می‌دهد، این عوامل مصنوعی باعث تحریک گسل و آزادسازی انرژی‌های ذخیره شده می‌شود، اما عموما بزرگی زلزله‌هایی که بر اثر انفجار و سدسازی رخ می‌دهد از سه ریشتر تجاوز نمی‌کند، قطعا وقوع زلزله‌های غیرطبیعی کاملا قابل تشخیص است.

رحیمی با تاکید بر اینکه گسل‌ها در دوره‌ای غیرفعال و سپس فعال می‌شوند، گفت: زلزله‌ها دارای دوره بازگشت هستند، در زمان وقوع زلزله انرژی‌های ذخیره شده در گسل‌ها آزاد می‌شود و با پس‌لرزه‌ها این انرژی به‌مرور تخلیه خواهد شد.

کارشناس مرکز زلزله‌نگاری شهرکرد با اشاره به شاخص مرکالی در ارزیابی شدت زلزله، توضیح داد: زمانیکه یک زلزله به وقوع می‌پیوندد، کارشناسان پس ارزیابی خسارت‌های وارده به منطقه میزان مرکالی را می‌سنجند، هر چه میزان خسارت پایین‌تر باشد، عدد مرکالی نیست پایین‌تر می‌آید.

وی با اشاره به بزرگی زلزله‌ها، یادآور شد: شاید از نظر ظاهری عدد زلزله ۵.۷ ریشتری با شش ریشتری کمتر از نیم درصد متفاوت باشد، اما هر دهم ریشتر در مقیاس ارزیابی حدود ۱۰ برابر در شدت زلزله تاثیرگذار است، خوشبختانه زلزله شهرستان کوهرنگ خسارت چندانی نداشت.

رحیمی با اشاره به اینکه گسل زاگرس از چهارمحال و بختیاری عبور می‌کند، بیان کرد: زلزله اخیر در شهرستان کوهرنگ به‌علت فعال شدن گسل سرخون رخ داده است، در حال حاضر شهرستان کوهرنگ، اردل، ناغان، بلداجی و گندمان بیش‌تر سایر نقاط استان در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند.

کارشناس مرکز زلزله‌نگاری شهرکرد با تاکید بر اینکه وقوع زلزله با شدت بالا تنش در منطقه زلزله‌زده را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: این تنش‌ها خود را در قالب پس‌لرزه با شدت‌های مختلف نشان می‌دهد، بنابراین تا مدت‌ها شاهد پس‌لرزه خواهیم بود، اما به مرور تعداد و بزرگی پس‌لرزه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: از نظر زمین‌شناسی شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان میزان خطرپذیری کمتری از نظر وقوع زلزله نسبت به سایر نقاط استان دارند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)