میرنیوز

نقش فوق‌العاده مهم همسایگان افغانستان در تعدیل مشی و روش طالبان

نقش فوق‌العاده مهم همسایگان افغانستان در تعدیل مشی و روش طالبان 2021-10-31T10:59:18+03:30

دکتر علی‌اصغر داوودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت نشست‌ کشورهای همسایه افغانستان+روسیه، اظهار کرد: در دو ماه اخیر تحولات گسترده‌ای در افغانستان روی داده است. دولتی که مورد حمایت غرب بود و با یک دموکراسی صوری در افغانستان روی کار آمده بود، از صحنه سیاسی این کشور کنار رفت و دولتی جدید با اقدامات نظامی روی کار آمد.

وی افزود: دولت طالبان قدرت را در افغانستان در اختیار دارد و در حال حاضر هم هیچ گونه عاملی در داخل افغانستان که بتواند مشکلی جدی برای حکومت طالبان ایجاد کند، وجود ندارد. گرچه جبهه مقاومت شمال به رهبری احمد مسعود کمابیش ادعا می‌کند که در مقابل طالبان ایستادگی می‌کند، اما این جبهه به لحاظ تعداد نفرات، میزان تجهیزات جنگی و حمایت‌های بین‌المللی فعلا در شرایطی نیست که بتواند یک چالش جدی در برابر طالبان ایجاد کند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: همچنین گرچه در داخل افغانستان هم مقاومت‌هایی در برابر طالبان خصوصا از ناحیه زنان اتفاق افتاده، اما مشی را که طالبان در همین مدت نسبت به این حرکت‌های اعتراضی داشته، گویای این است که طالبان مصمم است که اجازه ندهد قدرتی را که ۲۰ سال برای رسیدن به آن تلاش کرده است را از دست بدهد.

نیاز طالبان به مقبولیت داخلی و خارجی

داوودی با بیان اینکه طالبان برای اینکه بتواند حکومت بکند، به دو مورد نیاز دارد، عنوان کرد: مورد اول این است که طالبان باید بتواند یک مقبولیت نسبی در داخل جامعه افغانستان کسب کند. بر خلاف بحث‌هایی که بسیاری مطرح می‌کنند، به نظر من طالبان در بین بخش‌هایی از جامعه افغانستان پیروانی دارد. اعضاء طالبان هم شهروندان افغانستان هستند و به خصوص در مناطق قبایلی جنوب و مناطق روستایی، طالبان مشروعیت خوبی دارند و بیشتر در شهرهای بزرگ افغانستان که قشر متوسط و متوسط رو به بالای افغانستان در آن‌ها رشد پیدا کرده‌اند، مردم مخالف طالبان هستند. در مجموع در این مدتی که طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته‌اند، مردم چندان با آنان در نیفتاده‌اند، که البته این بدین معنا نیست که در آینده هم این اتفاق نخواهد افتاد.

وی بیان کرد: طالبان می‌گویند که قدرت‌های خارجی را شکست داده‌اند و به حکومت فاسد قبلی پایان داده‌اند و حالا که یک امنیت نسبی را در افغانستان حاکم کرده‌اند، می‌خواهند رفاه مردم این کشور را تامین کنند. با توجه به اینکه تا به حال افغانستان عمده بودجه خود را از طریق کمک‌های خارجی تامین می‌کرده است و در داخل منابع چندانی نداشته است، لذا طالبان به شدت نیازمند کسب مقبولیت و مشروعیت در فضای بین‌الملل اند. بنابراین دومین موردی که طالبان به آن نیاز دارند، کسب مقبولیت و مشروعیت در عرصه بین‌الملل است.

داوودی با بیان اینکه طالبان تلاش دارند یک چهره جدید و موجه‌تری را از خود نشان دهند، گفت: آمریکا، اروپا و حتی همسایگان افغانستان-به جز پاکستان- حمایت خود از طالبان را منوط به این کرده‌اند که اعضاء این گروه برخوردهای منعطف‌تری با اقلیت‌ها و سایر گروه‌ها داشته باشند و حقوق بشر را رعایت کنند. طالبان به خودی خود شاید به این خواسته سایر کشورها تن ندهد، اما نیاز طالبان به مقبولیت بین‌المللی، بهترین ابزار برای جامعه بین‌الملل است تا بتوانند به واسطه این موضوع، طالبان را به سمتی ببرد که نگاه منعطف‌تری نسبت به زنان و اقلیت‌ها داشته باشد و در جهت تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول حرکت کند.

اهمیت نقش همسایگان افغانستان در تعدیل مشی طالبان

این تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد: در اینجا کشورهای همسایه افغانستان می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند، با توجه به اینکه افغانستان کشوری محاط در خشکی است و به دریا راه ندارد و سیستم حمل و نقل هوایی افغانستان نیز چندان قوی نیست که بتواند نیاز جامعه این کشور را تامین بکند، لذا افغانستان شدیدا نیاز به راهی برای برقراری ارتباط با نظام بین‌الملل دارد و برآورده شدن این نیاز تنها از طریق کشورهای همسایه افغانستان امکان‌پذیر است. لذا برگزاری نشست همسایگان افغانستان+روسیه در تهران از این جهت می‌تواند بسیار مهم باشد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان اضافه کرد: اگر همسایگان افغانستان یک سیاست و استراتژی همسو و واحدی را در قبال طالبان در پیش گیرند و دادن امتیاز به طالبان را منوط به تغییر روش این گروه در حکمرانی و تشکیل یک حکومت فراگیر کنند، قطعا بیش از هر کشور دیگری، این کشورهای همسایه هستند که می‌توانند در تعدیل مشی و روش طالبان موثر باشند. ضمن اینکه افغانستان می‌تواند یک کانون بحران‌زا برای کشورهای همسایه باشد. 

داوودی افزود: از این رو هماهنگی سیاست بین کشورهای همسایه افغانستان برای تعامل با طالبان یک امر ضروری است و حرکت‌هایی مشابه برگزاری اجلاس تهران، می‌تواند بیش از هر چیزی به مردم افغانستان کمک کند؛ چراکه این مردم در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. به خصوص که زمستان نزدیک است و مشکل تامین سوخت در افغانستان بسیار جدی است‌. کشورهای همسایه افغانستان می‌توانند با همراهی یکدیگر، دردها و آلام مردم این کشور را کاهش دهند و همچنین از ابزارهایی که در اختیار دارند، در جهت تعدیل در روش حکمرانی طالبان استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه امروزه امنیت صرفا به امنیت فیزیکی اطلاق نمی‌شود، گفت: یک کشور همسایه افغانستان می‌تواند مرز خود با این کشور را از هجوم آن در امان نگه دارد و هیچ گونه تهدید فیزیکی از جانب افغانستان متوجه این کشور نشود، اما امروزه امنیت ابعاد بسیار گسترده‌تری پیدا کرده است. به عنوان مثال اگر در افغانستان فقر و بیکاری وجود داشته باشد، سیلی از مهاجران افغانی به سمت ایران یا سایر همسایگان افغانستان و یا حتی اروپا سرازیر خواهد شد و این می‌تواند یک تهدید امنیت محسوب شود.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد ادامه داد: همچنین اگر یک ایدئولوژی افراطی به حال خودش در افغانستان رها شود، این کشور می‌تواند تبدیل به لانه‌ای برای تروریسم شود و این می‌تواند بسیار برای سایر کشورها مشکل‌آفرین باشد. یا اگر دولت طالبان کشت مواد مخدر را آزاد کند نیز برای کشورهای مختلف مشکلات زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر پیش خواهد آمد.

داوودی اضافه کرد: بنابراین اگر ما چشم‌اندازی وسیع‌تر از مقوله امنیت را در نظر بگیریم، می‌بینیم که وقوع هر اتفاقی در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند بر امنیت ما و سایر کشورها تاثیر بگذارد. مسئله افغانستان تنها بر روی کشورهای همسایه اثر نمی‌گذارد، بلکه بر تمام کشورهای دنیا کمابیش تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین هماهنگی سیاست‌های جامعه بین‌الملل به خصوص کشورهای همسایه در مواجهه با مسئله افغانستان، بسیار مهم است. دنیا نباید افغانستان را رها کند. اگر کشورهای دنیا مسئولیت خود در قبال افغانستان را به درستی انجام ندهند، دود معضلات افغانستان به چشم تمام آن‌ها خواهد رفت.

فرصت‌های طلایی افغانستان برای همسایگانش

وی با بیان اینکه همچنین در افغانستان فرصت‌هایی طلایی وجود دارد که سایر کشورها نمی‌خواهند از آن‌ها بی‌نصیب شوند، اظهار کرد: به عنوان مثال ایران تا اواخر دولت اشرف غنی، بیش از ۳میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشت. پس برای ایران که دچار تحریم است، بازار افغانستان می‌تواند یک بازار بسیار خوب باشد. همچنین برای چین که به دنبال به دست آوردن منابع طبیعی است، افغانستان با منابع طبیعی غنی خود، می‌تواند یک فرصت خوب برای چین به منظور انجام سرمایه‌گذاری باشد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان افزود: بنابراین در افغانستان فرصت‌هایی هم برای سایر کشورها وجود دارد و به خصوص با رفتن آمریکا از افغانستان، فضا برای کشورهایی مانند ایران و چین فراهم‌تر شده است که بتوانند سرمایه‌گذاری بیشتری در افغانستان انجام دهند و همچنین در عین حال که از این طریق به نفع اقتصاد خودشان استفاده می‌کنند، به مهار رادیکالیسم و افراط‌گرایی در افغانستان هم بپردازند.

دولت فراگیر در افغانستان تشکیل خواهد شد

داوودی با اشاره به اینکه در نشست تهران، بر روی ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید شد، عنوان کرد: به نظر من حتی اگر هیچ کشوری چیزی هم نگوید، افعانستان به سمت تشکیل یک دولت همه‌شمول حرکت خواهد کرد. حال سوالی که وجود دارد، این است که منظور از دولت فراگیر و همه‌شمول چیست؟ آیا منظور این است که طالبان مخالفین خود را وارد حکومت کنند؟ خیر، طالبان هرگز چنین نخواهند کرد.

وی ادامه داد: اما اگر دولت همه‌شمول را به این معنا در نظر بگیریم که در ترکیب دولت طالبان از همه اقوام حضور داشته باشند، باید گفت طالبان تا کنون هم این کار را تا حدودی انجام داده است و باز هم انجام خواهد داد، اما افراد همسوی خودشان را وارد حکومت می‌کنند. یعنی از بین تاجیک‌ها، ازبک‌ها و سایر گروه‌ها، افرادی که از لحاظ طرز فکر به طالبان نزدیک‌تر هستند، وارد حکومت خواهند شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)