میرنیوز
اسماعیل صبوری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: انسانها نیازمند تعامل و برقراری ارتباط با یکدیگر هستند و بخش زیادی از این ارتباط در دوران کودکی و نوجوانی در مدرسه و در دوران جوانی و دانشجویی در دانشگاهها اتفاق میافتد و در این محیط دانشآموزان و دانشجویان تجربههای مختلفی دربارهٔ ارتباطات با افراد دیگر فرامیگیرند که با آموزش مجازی این عوامل رنگ باخت.
وی اضافه کرد: بسیاری از مناطق کشور هنوز هم امکان دسترسی به اینترنت ندارند و همچنین به علت هزینههای بالا امکان فراهمکردن وسایل و تجهیزات موردنیاز از جمله مودم، تلفن همراه، تبلت و ... برای همه دانشآموزان و دانشجویان میسر نمیباشد که این موضوع مشکلات زیادی را بهخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است.
به گفته صبوری، دانشجویان روستایی که با تلاش شبانهروزی و گذشتن از سد کنکور برای خود امکان تحصیل و حضور در بهترین دانشگاههای کشور را فراهم آورده بودند، مجبور شدند در همان روستای دورافتاده یا شهرستان با اینترنت ضعیف خود در کلاسهای درس نهچندان مفید و گاهاً مضر به لحاظ قطعیهای مکرر صدا و تصویر و ... دوران دانشجویی خود را سپری کنند.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر بیش از سه ترم است که سیستم آموزشی کشور تحت تأثیر ویروس کرونا از مسیر سابق خود (آموزش حضوری) خارج شده و ادامه فعالیتهای آموزشی با استفاده از امکانات و زیرساختهای موجود بهصورت مجازی آنلاین یا آفلاین برگزار میشود.
ضعف اینترنت مشکل اصلی آموزش مجازی
به باور این مدیر آموزشی، بهجرئت میتوان گفت که در خیلی از مراکز آموزشی اینگونه ادامه فعالیت آموزشی فقط به جهت رفع تکلیف بوده و اهداف آموزشی تعریف شده برای فراگیران محقق نشده است.
صبوری ادامه داد: تغییر یکباره سیستم آموزشی از حضوری به سیستم مجازی که با کمبودهای اساسی از قبیل ضعف اینترنت و عدم دسترسی برخی از دانشجویان به سختافزار موردنیاز برای آموزش مجازی در کنار عدم آشنایی برخی اساتید با شیوههای نوین آموزش مجازی باعث شده که در طول دو نیمسال اول از زمان همهگیری ویروس کرونا رعایت سرفصلهای آموزشی و نیز انتقال مطالب آموزشی با کمبودهای جدی همراه باشد و در نهایت نیز در زمان برگزاری آزمونهای پایان ترم اساتید و معلمان با چالش اساسی ارزیابی دانشجویان مواجه شوند هرچند که این موضوع در ترمهای بعدی و با ارزیابی دانشجو در طول نیمسال تحصیلی و در کلاسهای مجازی برطرف شود.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل ادامه داد: شعاری هست که هرکسی در مقابل تغییر مقاومت میکند ولی تغییر سیستم آموزشی از حضوری به مجازی هرچند سختیهای یادگیری سامانه آموزشی و یا ضعف زیرساختهای لازمه را به همراه داشت و در نیمسال اول بعد از همهگیری کرونا مقاومتهایی از طرف برخی از مدرسین و دانشجویان مشاهده میشد ولی بههرحال دانشگاه و مراکز آموزشی بهعنوان پیش قراولان تغییرات در شیوه زندگی و پذیرش ایدهها و روشهای نوین و کمهزینه برای جامعه چارهای جز قبول این شرایط نداشتند.
به گفته این مسئول، در صورت مقاومت در برابر تغییر سیستم آموزشی، بایستی برای مدتی نامعلوم بساط علم و دانش و مدرک تحصیلی را برمی چیدند یا اینکه به همراه جامعه جهانی آغوش ذهن خود را برای تغییرات اساسی در سیستم آموزشی باز میکردند که متأسفانه تعدادی از مراکز آموزشی فقط بهناچار آغوش باز کردند و ذهنها همواره به دنبال بازگشت دوره آموزشهای حضوری هستند.
گسترش اجباری آموزش مجازی
صبوری با بیان اینکه مزایا و معایب سیستم آموزش مجازی از جمله موضوعاتی است که این روزها موردتوجه زیادی قرار گرفته است، اضافه کرد: استفاده از سیستمهای آموزش مجازی روزبهروز در حال افزایش است و با پیشرفت تکنولوژی و طراحی نرمافزارهای آموزش آنلاین تا حدود زیادی به این نیازهای روبه افزایش پاسخهای مناسبی داده میشود.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان و دانشآموزان و حتی اساتید که تجربه استفاده از آموزش مجازی را نداشتند و امیدوار به برچیده شدن پاندمی و بازگشت به کلاسهای حضوری بودند در ابتدای کار مقاومتهایی داشتند، افزود: دانشجویان و اساتید در ابتدا به بهانه عدم امکان یا مشکلات انتقال و تفهیم مطالب درسی به سیستم آموزشی مجازی خوشبین نبودند و حتی با وجود ارتباط تصویری مجازی، امکان تعامل متقابل بین دانشجو و اساتید پایین بوده و همین موضوع فهماندن مطالب درسی را به دانشآموزان و دانشجویان سخت میکرد.
وی ادامه داد: مشکل اصلی ضعیف بودن اینترنت هم این عدم رضایتها را مضاعف میکرد ولی بعد از مدتی که مهمان ناخوانده و منحوس ویروس کرونا به همراه خویشاوندان و سویههای متعدد، ماندگاری خودش را در جامعه نشان داد اوضاع تغییر پیدا کرد.
صبوری با اشاره به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا تقریباً تمامی اساتید استفاده از آموزش مجازی را تجربه کردهاند، تشریح کرد: بسیاری از آنها معتقدند باتوجهبه امکاناتی که در اختیار آنها بوده تدریس مجازی برایشان مشکلات و دردسرهایی نیز داشته است و تدریس برای بیشتر آنها زمانگیر بوده است که علت اصلی آن عادت نداشتن به سیستم بوده که طبیعتاً اگر روند آموزش مجازی ادامهدار شود مطمئناً این شیوه تدریس برای مدرسان سادهتر میشود.
رفع چالشهای تجارب تدریس مجازی سه ترم
مدیر اجرایی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل و رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل اظهار کرد: در مرکز آموزش علمی کاربردی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل از همان دیماه ۱۳۹۸ که زمزمه پاندمی کووید -۱۹ در رسانههای پیچیده بود، اقدام به تعبیه زیرساختهای آموزشی مجازی کرده و با تشکیل گروههای مجازی برای کلاسها جهت هماهنگی اساتید و دانشجویان و نیز راهاندازی بستر سامانه آموزش مجازی که در سال ۱۳۹۵ برای دورههای MBAو DBAوYOS وTOMER و سایر دورههای کوتاه مدت سازمان تهیه شده بود که کلاسهای نیمسال دوم سالتحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ را برای تمامی مقاطع کاردانی و کارشناسی و رشته های مرکز شامل حسابداری، مدیریت بیمه، بازاریابی، مدیریت کسب و کار، و مدیریت بورس قبل عید شروع کردیم.
صبوری اضافه کرد: در حال حاضر نیز پس از گذشت سه نیمسال تحصیلی و دو نیمسال تابستان و آشنایی مدرسان و دانشجویان با ساختار آموزش مجازی و استقرار سیستمهای آموزشی آنلاین در کلاسهای مرکز، در نیمسال آتی با چالش عمدهای مواجه نخواهیم بود.
به گفته این مدیر آموزشی، با عنایت به گسترش واکسیناسیون عمومی، برنامهریزی لازم برای برگزاری کلاسها بهصورت ترکیبی (حضوری و آنلاین) در دستور کار مرکز قرار دارد بنابراین اساتید و دانشجویانی که دارای برگه دو دز واکسیناسیون باشند در صورت تمایل شخصی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی با حضور در کلاسها درسی از آموزشهای حضوری بهرهمند خواهند شد و سایر دانشجویان به طور همزمان و با استفاده از سامانه آموزشی آنلاین در کلاسها حضور مجازی خواهند داشت.
مدیر اجرایی سازمان مدیریت صنعتی اردبیل و رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل تشریح کرد: برای دانشجویان جدیدالورود سال ۱۴۰۰ که به سیستم آموزشی وزارت آموزشوپرورش عادت داشتهاند برنامهریزی لازم جهت گروهبندی ۱۰ نفره و حضور حداقل یک جلسه برای هر درس با رعایت پروتکلهای بهداشتی در کلاسهای حضوری جهت آشنایی با مدرس واحد درسی مربوطه و نیز آشنایی با سامانه آموزش مجازی که در طول ترم بهرهبرداری خواهند کرد، انجام شده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
تداوم دستاندازیها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستانگذران به مازندران
حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
انتقام ایران پاسخی به خباثتهای رژیم صهیونیستی بود
دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
جزئیات رقابتهای جهانی تکواندو در کیش
تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
پیشبینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
توزیع ۶۰۰هزار تن نهادههای دامی بین دامداران لرستان
انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمهالکترونیکی است
هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
وزارت نفت برای جمعآوری فاضلاب جزیره خارگ پای کار بیاید
سرریز فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قرهسو
خبر وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
پهلودهی ۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
قدردانی علمای برجسته اهلسنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت میشناسد
دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
دغدغههای نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و کمک به دولت تشکیل شود
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
تب تند رقابتهای انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد