میرنیوز

در بهترین حالت شاید بخش‌هایی از برجام احیا شود

در بهترین حالت شاید بخش‌هایی از برجام احیا شود 2021-09-28T12:58:54+03:30

دکتر روح‌الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مجموعه‌ای از تحولاتی که اتفاق افتاد، باعث شد مذاکرات احیاء برجام سمت و سوی خوبی پیدا نکند و حتی متوقف شود، اظهار کرد: اولین ضربه‌ای که برجام خورد، خروج یکجانبه آمریکا از برجام بود. برجام منعقد شد تا در قبال کاهش غنی‌سازی اورانیوم ایران، تحریم‌ها علیه کشورمان لغو شود، اما از زمانی که ترامپ روی کار آمد، آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها مجددا برگشت.

وی ادامه داد: اما ایران برجام را حفظ کرد و شروع به مذاکره با کشورهای اروپایی و چین و روسیه کرد تا بتواند تحریم‌ها را کاهش دهد و ارزهای بلوکه شده را به کشور بازگرداند، که این کار هم با توجه به فشارهای آمریکا نتیجه‌بخش نبود.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: در اواخر دوران ریاست جمهوری روحانی، دور جدیدی از مذاکرات برای احیاء برجام شروع شد و تا مرحله‌ای هم جلو رفت، اما انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تغییرات در قوه مجریه، باعث شد مذاکرات تعلیق شود. به طور کلی اقداماتی که آمریکا در قبال برجام انجام داد، باعث شد دیگر چیزی از برجام باقی نماند و یک فضای بی‌اعتمادی بر مذاکرات حاکم شود.

اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر ایران اعلام کرده است که برجام اصلا الویت سیاست خارجی‌اش نیست و برجام را قابل مذاکره نمی‌داند. حرف ایران این است که برای احیاء برجام، تمام طرفین باید در عمل به گفته‌های خود پایبند باشند. ابتدا باید ارزهای بلوکه‌شده ایران آزاد شود و تحریم‌ها هم لغو گردد، سپس ایران هم به تعهدات خود برمی‌گردد، اما تا زمانی که اقدام عملی صورت نگیرد، ایران در مورد هیچ کدام از بندهای برجام مذاکره نخواهد کرد. بنابراین اگر مذاکره‌ای هم انجام شود، در مورد بندهای برجام نیست، در مورد این است که چه اقدامات عملی‌ای باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در تلاش است روابط خود با چین و روسیه را گسترش دهد و مشکلات خود با همسایگانش، مخصوصا عربستان را حل کند، گفت: ایران می‌خواهد مشکلات منطقه‌ای را بدون ارجاع دادن به فضای بین‌الملل حل کند، مخصوصا برای حل مشکلات خود با عربستان تلاش می‌کند و با توجه به کمرنگ شدن حضور آمریکا در منطقه و برداشتن چتر حمایت ایالات متحده از کشورهای عربی، اگر ایران بتواند مشکلات خود با عربستان را حل کند، فضای مثبتی برای ایران فراهم خواهد شد.‌ البته به بازی چین، روسیه و اتحادیه اروپا هم بستگی دارد که چگونه با ایران رفتار کنند. بنابراین ایران سطح تعامل خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه خواهد داد تا نشان دهد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیزی دارد.

سه سناریوی محتمل در خصوص آینده مذاکرات

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در رابطه با مذاکرات، سه سناریو محتمل است، عنوان کرد: سناریوی اول این است که ایران قبول کند غنی‌سازی را به میزان حداقل انجام دهد و در مقابل پول‌های بلوکه‌شده کشور بازگردد. یعنی آمریکا قبول کند ابتدا قدمی بردارد و پول‌های ما را آزاد کند و سپس قدم بعدی را ما برداریم و غنی‌سازی را کاهش دهیم.

اسلامی ادامه داد: سناریوی بعدی این است که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را ملغی کند و ایران نیز به تعهدات برجامی خود بازگردد. یعنی در حقیقت هر دو طرف متعهد شوند که تعهدات خود در برجام را اجرا کنند.

وی افزود: سناریوی سوم که یک نگاه حداکثری است، رسیدن به یک توافق دیپلماتیک منطقه‌ای به شمار می‌رود. یعنی آمریکا و کشورهای ۱+۴ اطمینان حاصل کنند که ایران هیچ خطری برای اسرائیل و کشورهای منطقه نیست و بمب اتم هم تولید نخواهد کرد و در مقابل ایران هم می‌تواند به صورت یک بازیگر آزاد، به انجام مبادلات با سایر کشورها بپردازد و تحریم‌ها علیه این کشور ملغی شود. در شرایط فعلی و با توجه به فضای بدبینانه‌ای که بر روابط بین ایران و آمریکا حاکم است، تحقق این سناریو بعید است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هرچند در اواخر دوران روحانی، سناریو دوم محتمل شده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد احتمال وقوع سناریوی اول وجود دارد. البته باید توجه داشت که در این بین اسرائیل هم ساکت ننشسته است و تبلیغات زیادی علیه ایران به پا کرده است و اوضاع را برای ایران متشنج کرده است. همچنین روسیه و چین نیز رسیدن به توافقی کامل بین ایران و آمریکا را برنمی‌تابند؛ چراکه منافعشان از همین فضای تخاصم بیشتر تامین می‌شود.

اسلامی عنوان کرد: به طور کلی من فکر می‌کنم فضا به همین شکل باقی بماند و در بهترین حالت شاید بخش‌هایی از برجام احیا شود و دو طرف تصمیم بگیرند هر کدام در ازای یک قدم از طرف مقابل خود، قدمی بردارند. یعنی الآن دیگر بحث بر سر نوشتن توافق جدیدی نیست، بلکه  توافق از قبل نوشته شده است و الآن باید هر کدام قدمی بردارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران هم از وضعیت خوبی برخوردار است، گفت: قدرت در ایران یکدست شده است و تصمیمات قوه مجریه، تصمیمات حاکمیتی به شمار می‌آید. آمریکا از افغانستان خارج شده است و دیگر هم نمی‌خواهد در خاور میانه هزینه کند. چین در حال افزایش نفوذ خود است و ایران هم به عضویت دائم سازمان شانگهای درآمده است و به طور کلی فضا برای بازیگری ایران در منطقه فراهم‌تر شده است. البته اسرائیل شدیدا به بر هم زدن این شرایط علاقه‌مند است و اصلا بعید نیست که اسرائیل به سمت خرابکاری‌های نظیر ایجاد جنگ و بمب‌گذاری حرکت کند. لذا ما باید مراقب باشیم تا بتوانیم اقدامات رژیم صهیونیستی را خنثی کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه چین و روسیه هم با اسرائیل و عربستان رابطه خوبی دارند، هم با آمریکا و اتحادیه اروپا و هم با ایران، خاطرنشان کرد: یعنی کلا سیاست خارجی چین و روسیه، ایدئولوژیک و سیاه و سفید نیست. یعنی اعتقادی ندارند که چون با ما رابطه نزدیک دارند، پس باید با دشمنان ما دشمن باشند، اما عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای، قدرت چانی‌زنی جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

اسلامی تاکید کرد: ایران باید خود را در بعد دیپلماتیک تقویت کند، یعنی شروع کند به مذاکره کردن و مشکلات خود با کشورهای منطقه، مخصوصا عربستان را حل کند. ایران باید بازیگری فعال‌تری در افغانستان داشته باشد، با ترکیه و آذربایجان وارد گفت‌وگو شود و از این راه‌ها، سرمایه‌گذار وارد کشور کند. هر چه ما بتوانیم به لحاظ اقتصادی و تجاری مراودات بیشتری با همسایگان و جامعه بین‌الملل داشته باشیم، هزینه‌های تحریم کردن ما افزایش می‌یابد و به راحتی نمی‌توانند ما را تحریم کنند. اما هرچه مراودات خارجی ما کاهش یابد و سرمایه‌گذاران خارجی کمتری در کشور سرمایه‌گذاری کنند، تحریم‌های ما افزایش می‌یابد.

وی ضمن بعید دانستن احتمال شروع مذاکرات از صفر، بیان کرد: نه تنها مذاکرات از صفر شروع نخواهد شد، بلکه بر سر برجام هم مذاکره نخواهد شد. الآن دو طرف فقط به سمت اقدام حرکت می‌کنند. ایران خواهان این است که ابتدا آمریکا اقدام کند، تا ایران هم به تعهدات خود بازگردد. تمامی توافقات از قبل در برجام نوشته شده و فقط باید عملی شود، نیازی به توافق مجدد نیست.

ایران بازرسی‌های آژانس را قطع نخواهد کرد

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه مذاکرات ایران و آژانس را نمی‌توان به عنوان زمینه‌سازی برای شروع مذاکرات در نظر گرفت، اظهار کرد: اساسا آژانس از طرف سازمان ملل به عنوان تضمین‌کننده صلح بین‌الملل معرفی می‌شود و در آرمان خود می‌خواهد از حرکت جهان به سمت جنگ با سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، اما در واقعیت در حال نظارت است که تعداد کشورهایی که بمب اتم دارند، افزایش نیابد.

اسلامی ادامه داد: لذا ایران همچنان نسبت به تعهداتی که به آژانس دارد، پایبند خواهد بود؛ چراکه گزارش‌هایی که آژانس در مورد ایران می‌دهد بسیار حائز اهمیت است و از این طریق ایران می‌تواند نشان دهد که فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیزی دارد. ایران سطح دسترسی آژانس به مراکز هسته‌ای کشور را کاهش می‌دهد، اما قطع نخواهد کرد. ایران باید کاری کند که آژانس انرژی اتمی و شورای حکام، فکر نکنند این کشور در حال حرکت به سمت ساخت بمب اتم است و علیه ما قطعنامه صادر کنند. ما نباید اجازه دهیم تجربه تلخی که از صدور قطعنامه‌های پی در پی علیه کشورمان در ادوار پیشین داریم، مجددا تکرار شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)