میرنیوز

ریشه های جسمی، روانی و محیطی خودکشی

ریشه های جسمی، روانی و محیطی خودکشی 2021-09-13T15:18:46+04:30

«فقط ۱۴ سالم بود که با فوت برادرم مواجه شدیم و پس از آن احساس فراموش شدن و نادیده گرفته شدن توسط خانواده وجودم را فراگرفت؛ به گونه ای که انگار وجود نداشتم. اول برای جلب توجه خودم را به بیماری می زدم و گاهی خودزنی می کردم، اما کلا دچار طردشدگی و تنهایی شدم، در حالی که دوست داشتم مرا ببینند و به من توجه کنند.

اگر خانواده بعد از آن اتفاق همچنان به من توجه و محبت می کردند هرگز دست به خودکشی نمی زدم، اما بعد از خودکشی ناموفق شاهد ابراز علاقه و محبت آنان بودم؛ چیزی که قبل از خودکشی به آن نیاز داشتم.

پدر و مادرم مرا خودخواه می دانستند که به آنان فکر نکردم، زیرا تازه جوان از دست داده بودند و من می خواستم داغ دیگری بر آنان تحمیل کنم، یا امکاناتی که برای من فراهم کرده بودند را یادآور می شدند و مدعی بودند که چیزی کم ندارم، اما امکانات مادی چیزی نبود که من نیاز داشتم، بلکه من محبت و عشق پدر و مادرم به خودم را لازم داشتم و نصیحت بیشتر مرا عصبی می کرد.

در چنین شرایطی باید کسی راه را نشانم می داد و راهنمایی ام می کرد، زیرا گاهی درک شدن تنها نیاز انسان است و اگر درک می شدم شاید ۱۴ بار خودکشی نمی کردم، اما اکنون می دانم که زندگی زیباتر و با ارزش تر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم، زیرا همه ما در دنیا یک رسالت داریم و تا زمان مرگ ما فرا نرسد، با ۱۰۰ بار خودکشی هم از دنیا نمی رویم.

زمانی که فکر می کردم همه چیز تمام شده و زندگی غیر قابل تحمل است، دست به خودکشی زدم، اما بعد از ۱۴ بار خودکشی ناموفق خوشحالم که این اتفاق برای من نیفتاده و هنوز زنده هستم و راه های زیادی را پیدا کردم تا زندگی شیرین شود لذا باید افکار و دیدگاه خودمان را تغییر دهیم و فقط به رسالت خودمان در دنیا فکر کنیم.»

روند افزایشی خودکشی ناشی از شرایط آنومیک

دکتر عباس نعیمی جورشری در گفت وگو با ایسنا، خودکشی(suicide) را یک بحث مفصل در حوزه آسیب های اجتماعی دانست و اظهار کرد: خودکشی از جمله مباحثی است که در مطالعات جامعه شناختی ایران نیز مد نظر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر به ویژه واپسین سال های دهه ۹۰ با روند تصاعدی خودکشی خاصه در کلانشهرها و شهرهای بزرگ مواجه هستیم، افزود: امیل دورکیم از دیدگاه جامعه شناسانه خودکشی را به چهار گونه خودخواهانه، دگرخواهانه، آنومیک و جبرگرایانه تقسیم می کند.

این جامعه شناس، خودکشی خودخواهانه را نوعی از خودکشی دانست که فرد در آن احساس همبستگی ندارد و عنوان کرد: در این حالت پیوندهایی که فرد را از لحاظ عاطفی، هنجاری، باوری و فکری به پیرامون خود متصل می کند، قطع می شود و فرد در فردیت خودش بیش از پیش ایزوله شده و احساس تنهاماندگی و عدم تعلق به جمع او را فرا می گیرد و سرانجام دست به خودکشی می زند.

نعیمی، با بیان اینکه خودکشی دگرخواهانه بر خلاف خودکشی خودخواهانه است، تصریح کرد: در این حالت که عموما در جوامع بدوی رخ می دهد، احساس همبستگی خیلی بالایی بین فرد و جامعه وجود دارد که سبب می شود فرد در یک فرایند منافع گونه یا مراسم هنجاری در راستای یک امر ارزشی و به خاطر جمع اقدام به خودکشی کند.

وی کاهش حداقلی یا افزایش افراطی همبستگی و انسجام اجتماعی را به ترتیب مولفه اثرگذار بر خودکشی خودخواهانه و دگرخواهانه دانست و اضافه کرد: در خودکشی آنومیک و خودکشی جبرگرایانه با مقوله نظارت و نظم اجتماعی مواجه هستیم.

این جامعه شناس، جامعه آنومیک را جامعه ای دانست که در آن شاهد نوعی فروپاشی هنجاری هستیم و گفت: بحران های اقتصادی و تنگناهای معیشتی و تورم و سقوط بورس اوراق بهادار و... سیل وار و با سرعت مهیبی بر سر مردمان فرو می ریزد و افراد نمی توانند خودشان را با تغییرات سریع وفق دهند و لذا کم می آورند، اما برخی از افراد به واسطه احساس جبر دست به خودکشی می زنند.

وی روند افزایشی خودکشی در جامعه ایران را تحت تاثیر شرایط آنومیک دانست و اظهار کرد: مردم با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه هستند و قدرت خرید را از دست داده اند و توان حفاظت از دارایی خود را ندارند و لذا با سقوط روحی و روانی مواجه هستیم. بهترین راهبرد در ترمیم و اصلاح ساختارها به ویژه اقتصادی است تا شاهد کاهش آسیب های روان شناسانه باشیم و وضعیت هنجاری جامعه در موقعیت با ثبات قرار گیرد و خودکشی رخ ندهد.

نقش درمان و کنترل بیماری های روان پزشکی

دکتر محمد عباسی نیز در گفت وگو با ایسنا، خودکشی را یکی از گزاف ترین هزینه هایی دانست که فرد برای اتفاقات موقتی قابل حل با روش های مختلف پرداخت می کند و گفت: علل خودکشی به سه دسته تقسیم می شود.

وی علل خودکشی را در حوزه های جسمی و زیستی، روان شناختی و محیطی دانست و اظهار کرد: خودکشی براساس ایجاد آشفتگی در این سه دسته اتفاق می افتد و افراد اقدام به خودکشی می کنند.

این متخصص اعصاب و روان، آشفتگی در حوزه جسم را ناشی از بیماری های سخت و صعب العلاج همچون سرطان و دیابت و گوارش و... دانست که فرد را ناتوان می کند و یادآور شد: داروهای این بیماری ها نیز افسردگی فرد را به دنبال دارد؛ همچنین استفاده از مواد مخدر، روان گردان ها و الکل نیز می تواند منجر به خودکشی شود.

عباسی، با بیان اینکه اغلب آشفتگی در حوزه روان فرد را مستعد اقدام به خودکشی می کند، متذکر شد: آشفتگی های روانی ناشی از بیماری های روان پزشکی هستند و لذا ۹۵ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند، از یک بیماری روان پزشکی رنج می برند و معمولا ۷۵ درصد این افراد مبتلا به افسردگی هستند؛ در چنین شرایطی با درمان و کنترل بیماری های روان پزشکی می توان جلوی خودکشی را گرفت.

وی نداشتن مهارت های کنترل استرس و خشم و حل مسئله را از دیگر مشکلات روان شناختی دانست و اضافه کرد: افراد در زندگی با مشکلات زیادی مواجه می شوند و لذا این نوع خودکشی در جوانان و نوجوانان بیشتر دیده می شود.

این متخصص اعصاب و روان، با بیان اینکه آشفتگی های محیطی می تواند فرد را ناکام و درمانده کند و سرانجام دست به خودکشی بزند، ادامه داد: مهمترین و نزدیکترین محیطی که همه افراد با آن مواجه هستند، محیط خانواده است و لذا در خانواده های آشفته ناشی از درگیری، طلاق، مصرف مواد مخدر و الکل، بی انضباطی، تحقیر و توهین و سوء استفاده جسمی خطر خودکشی بالاست و نیاز به مداخلات روان شناختی دارد.

وی با بیان اینکه آشفتگی در همه حوزه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و امنیتی و اقتصادی خطرناک است، اضافه کرد: بعد از بحران های اجتماعی و اقتصادی معمولا خودکشی افزایش می یاید.

سرزنش افراد بازگشته به زندگی پس از خودکشی ممنوع

طاهره وارسته نویدی نیز در پایان در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که «چه عاملی باعث می شود یک فرد به زندگی خودش پایان دهد؟»، خاطرنشان کرد: گاهی شرایط بر وقف مراد فرد نیست و زندگی برایش سخت می شود و نمی تواند مشکلات را کنترل و تحمل کند و احساس ناامیدی کامل وجودش را فرا می گیرد و پایان راه را می بیند و دست به خودکشی می زند.

وی با اشاره به چگونگی تشخیص نشانه های خودکشی در اعضای خانواده و دوستان و اقوام، بیان کرد: افراد در معرض خطر، زیاد درباره مرگ حرف می زنند و به دنبال راحتی پس از مرگ هستند و احساس ناامیدی می کنند و طردشدگی و بیهودگی سراسر وجودشان را فرا گرفته و از پوچی سخن می گویند؛ همچنین گوشه گیری دارند و تغییرات غیر طبیعی در رفتارشان ایجاد شده و دیگر فرد قبلی نیستند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: افرادی که درصدد اقدام به خودکشی هستند رفتارهای آسیب زا همچون مصرف بی رویه الکل و مواد مخدر دارند و مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند و دنبال رانندگی های پرخطر هستند و به هر بهانه ای به خودشان آسیب می زنند.

وارسته، از افراد خواست در مواجهه با فرد در معرض خطر خودکشی یک گفت وگوی مستقیم بدون تعارف با آنان داشته باشند و درباره مشکلان زندگی و روش خودکشی و بعد از آن حرف بزنند و تاکید کرد: گفت وگو کردن درباره خودکشی با فرد مستعد موجب می شود او فقط به حس و حال آن لحظه توجه داشته باشد و نوعی پشیمانی وجودش را فرا بگیرد؛ البته نباید به چنین فردی توهین کنیم و امکانات زندگی را به رخش بکشیم و او را خودخواه بخوانیم، زیرا گاهی شرایط و حوادث اقتصادی و جدایی و خیانت و... می تواند زندگی را از دید فرد سخت کند و باید بدون قضاوت فقط شنونده باشیم و نصیحت را کنار بگذاریم، زیرا افراد مختلف برداشت خودشان را از زندگی دارند و شنونده خوب بودن موجب می شود افراد احساس دیده شدن بدون قضاوت کنند و راه های جدید پیش پای آنان باز شود.

وی با بیان اینکه گاهی خودکشی ناموفق رخ می دهد، گفت: در چنین شرایطی فرد آسیب دیده از عدم موفقیت خود و بازگشت به زندگی احساس پشیمانی بسیار شدیدی دارد و لذا اعضای خانواده و دوستان هیچ سوالی نپرسند و سرزنش نکنند و فقط در کنارش باشند و از او مراقبت کنند و توجه و محبت به خرج دهند و همواره خدا را شکر کنند که این اتفاق موجب از دست دادن او نشده و انگیزه ادامه زندگی به او دهند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)