میرنیوز

برای تحقق شهر هوشمند چه باید کرد؟

برای تحقق شهر هوشمند چه باید کرد؟ 2021-08-31T11:34:57+04:30

شهر هوشمند چارچوبی است که عمدتاً از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای توسعه، گسترش و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار و با هدف رفع چالش‌های رو به رشد شهرنشینی، ایجاد شده است؛ بخش بزرگی از این چارچوب، اساساً یک شبکه هوشمند از اشیاء متصل و ماشین‌هایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بی‌سیم و رایانش ابری انتقال می‌دهند.

برنامه‌های IoT مبتنی بر رایانش ابری، اطلاعات را در لحظه دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت می‌کنند تا به شهرداری‌ها، شرکت‌ها و شهروندان کمک کنند که برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند.

مردم برای ارتباط با اکوسیستم‌های یک شهر هوشمند، از راه‌های مختلفی همچون تلفن‌های هوشمند، ابزارهای هوشمند قابل حمل، اتومبیل‌ها و خانه‌های هوشمند، استفاده می‌کنند. یکپارچه سازی اشیا و داده‌ها با زیرساخت‌های فیزیکی و خدمات شهری، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و پایداری را بهبود دهد. جوامع می‌توانند روش های توزیع انرژی را بهبود بخشند، جمع آوری زباله را ساده‌تر کرده و با کمک IoT باعث کاهش ترافیک و حتی بهبود کیفیت هوا شوند.

بر اساس گزارشی از وبسایت «urenio» که آخرین بررسی گروه «easypark» را ارائه کرده، سنگاپور به عنوان دومین شهر هوشمند در جهان معرفی شده است. توکیو، تایپه، سئول، هنگ کنگ، پکن، شانگهای، کوالالامپور، دهلی نو و بمبئی از آسیا نیز در این فهرست قرار دارند.

گفته می‌شود که آسیا در توسعه جهانی شهرهای هوشمند پیشرو خواهد بود و چین اخیراً اعلام کرده که ۵۰۰ شهر آن هوشمند خواهد شد.

شهر کپنهاگ دانمارک در رتبه اول جهان قرار گرفته و استکهلم سوئد، زوریخ سوئیس، بوستون، سانفرانسیسکو و نیویورک آمریکا و ملبورن استرالیا نیز در این فهرست قرار دارند.

از حدود ۴۰ سال پیش شهر هوشمند در دنیا مطرح شد و ورود این واژه در ادبیات کشور نیز از دهه ۸۰ خورشیدی آغاز و پنج کلانشهر کشور برای تبدیل به شهر هوشمند انتخاب شدند.

شهر هوشمند به چه عناصری نیاز دارد؟

علی بهلولی- مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایسنا در خصوص شهر هوشمند و تعریف آن، اظهار کرد: شهر هوشمند، شهرهایی هستند که بر مبنای فناوری اطلاعات ساخته می‌شوند و به شهری گفته می‌شود که شش عنصر تشکیل دهنده آن هوشمند باشد؛ این شش عنصر هوشمند عبارتند از مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد.

وی در توضیح تاریخچه شهر هوشمند در دنیا، گفت: از زمانیکه بحث فناوری اطلاعات و اینترنت در دنیا مطرح شد، به مرور این فناوری در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت که یکی از آنها شهرها و زندگی افراد بود. این اتفاق از حدود سال‌های ۱۹۹۰ مصادف با دهه ۶۰ خورشیدی در دنیا شکل گرفت و حدود ۱۰ سال است که به نقطه آرمانی رسیده است.

به گفته مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان، شروع این فرآیند به اسم شهر الکترونیک و اینکه چطور بتوانیم از فناوری اطلاعات برای بالا بردن سطح اطلاعات استفاده کنیم آغاز شد و در نهایت به دلیل اینکه مبحث الکترونیکی شدن به تنهایی کفایت نمی‌کرد، بحث جدیدی به نام شهر هوشمند مطرح شد.

بهلولی در توضیح اینکه چرا شهر الکترونیک به تنهایی کافی نیست؟ گفت: شهر الکترونیک صرفا به سمت تکنولوژی حرکت کرده و زیرساخت‌های مورد نیاز تبدیل شدن شهرها به شهر هوشمند را ارائه می‌دهد، اما در شهر هوشمند پارامترهای دیگری نیز دخیل است که این پارامترها شش عنصر هوشمند مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان در پاسخ به این پرسش که فرآیند الکترونیکی شدن شهرها در ایران از چه زمانی آغاز شد؟ اظهار کرد: در ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، شهر الکترونیک شکل گرفت و تعدادی شهرک در کشور به عنوان پایلوت انتخاب شدند، اما به دلیل اینکه این شهرک ها مرکز توجه نبودند، فرایند هوشمندسازی با جدیت ادامه پیدا نکرد. در این زمینه نسبت به کشورهای دنیا عقب هستیم و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه است.

به گفته مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان، شهر بهارستان اصفهان یکی از شهرک هایی بود که به عنوان پایلوت انتخاب شده بود، اما مرکز توجه قرار نگرفت و به دلیلی اینکه برخی مباحث شهر الکترونیک مانند موضوع ترافیک را در برنداشت فرآیند هوشمندسازی این شهر محقق نشد.

بهلولی با بیان اینکه در حال حاضر پنج کلانشهر بزرگ کشور شامل؛ مشهد، اصفهان، تبریز، تهران و ارومیه به عنوان کاندیداهای شهر هوشمند انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: استارت هوشمندسازی در ایران از این پنج شهر آغاز شد.

نقاط ضعف‌ موجود در کشور برای تحقق شهر هوشمند

وی در پاسخ به این پرسش که تحقق شهر هوشمند در کشور تا چه حد دست یافتنی است و برای رسیدن به این هدف تا چه حد فاصله داریم؟ گفت: کشورهای همسایه در این زمینه سرمایه گذاری بالایی انجام داده اند و در منطقه در جایگاه پانزدهم قرار داریم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، نقطه ضعف های موجود در کشور برای تحقق شهر هوشمند را اینگونه اعلام کرد: برای رسیدن به شهر هوشمند نیازمند کارگروهی هستیم که در این زمینه ضعف وجود دارد. نقطه ضعف دیگر سرعت شبکه است که با این سرعت موجود عملا دست نیافتنی است و باید حداقل ۲۰ برابر سرعت موجود باشد. زمانیکه زیرساخت شبکه ارتباطی ضعیف باشد عملا تمام بخش های هوشمندسازی با مشکل مواجه می شود و در این بخش نیازمند بازنگری هستیم.

بهلولی در توضیح ساز و کار ایجاد شهر هوشمند، تصریح کرد: برای داشتن شهر هوشمند نیاز به زیرساخت است که با کمک آن بتوانیم از بخش های مختلف شهر، دیتا دریافت کرده و بین آنها ارتباط برقرار کنیم. در واقع دریافت داده ها و ارتباط آنها گام نخست در شهر هوشمند است. زیرساخت مورد نیاز شامل شبکه و سنسورهای جمع آوری داده‌ها است. این داده ها در لایه های مختلف مدیریت مورد استفاده قرار می گیرد. البته صرفا داشتن این زیرساخت به تنهایی به معنی این نیست که به شهر هوشمند می رسیم، بلکه برای داشتن شهری هوشمند شش عنصر اصلی هوشمند ضروری است، ضمن اینکه تضمین حریم خصوصی افراد جامعه نیز لازم است.

این استاد دانشگاه با ذکر یک مثال توضیح داد: در مبحث ترافیک شهری، زمان سبز و قرمز شدن چراغ های راهنمایی در صورتی که جداگانه باشد منجر به گره های ترافیکی می شود، اما در صورتی که کنترل چراغ ها به صورت شبکه انجام شود، به صورت موثرتری این کار انجام خواهد شد.

بهلولی با بیان اینکه مهندسی کامپیوتر یکی از ابزارهای تکنیکی مورد استفاده برای هوشمندسازی شهرها است، اظهار کرد: دیتاهای جمع آوری شده، نیاز به پردازش دارند و برای این کار با استفاده از کامپیوتر عملیاتی به شیوه های مختلف انجام می شود. ساده ترین شیوه نمایش گرافیکی از داده است؛ برای مثال در مبحث آلودگی شهری به صورت نمودار ترسیم می شود. در گام بعدی به سیستم هایی می رسد که قادر به پیش بینی آینده است و در گام بعد سیستم های توصیه گر و در گام نهایی سیستم های تصمیم گیرنده هستند.

اینترنت اشیا از زیرساخت های شهر هوشمند

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد مسائل فنی پروژه هایی که در شهرهای هوشمند تعریف می شود، مهندسی کامپیوتر است که با نوشتن برنامه های و الگوریتم های خاص انجام می شود.

مدیر گروه معماری کامپیوتر دانشگاه اصفهان، اینترنت اشیا را یکی از زیرساخت های شهر هوشمند اعلام کرد و گفت: به این معنی که بتوانیم از محیط اطلاعات را جمع آوری کرده و به سیستم کامپیوتری منتقل کنیم و در این بخش تصمیم سازی و عملیاتی کردن طرح با کمک کامپیوتر انجام شود.

بهلولی به برگزاری پنج دوره کنفرانس اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان اشاره و تصریح کرد: با توجه به ضرورت توجه به اینترنت اشیا این کنفرانس در دستور کار دانشگاه است و در اصفهان فرآیند هوشمندسازی شهر آغاز شده و دانشگاه اصفهان در این زمینه با داشتن چندین آزمایشگاه تخصصی آمادگی همکاری با شهرداری اصفهان جهت پیاده سازی شهر هوشمند به لحاظ فنی را دارد.

وی اضافه کرد: اقدامات اولیه برای هوشمندسازی اصفهان آغاز شده و برخی از آنها به نتیجه رسیده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی تحقق شهر هوشمند خیلی فاصله داریم. مباحث تامین مالی، زیرساخت های ارتباطی مورد نیاز ، فرهنگ سازی در جامعه و ... از جمله معضلاتی است که مانعی برای تحقق این هدف شده است.

دبیرکارگروه اینترنت اشیاء دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان به شهرهای مطرح جهان، همچون، وین، سئول، توکیو و ... اشاره و اظهار کرد: برای رسیدن به شهر هوشمند می توانیم از پروژه‌های تعریف شده در این شهرها الگوبرداری کنیم و با بررسی نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدهای موجود بتوانیم پروژه های اولیه را برای هر شهر کشور متناسب با آن انتخاب کنیم.

به گفته بهلولی، شهر اصفهان با توجه به ماهیت توریستی می تواند در این زمینه وارد شده و با تعریف پروژه های این حوزه از این نقطه قوت استفاده کرده و زمینه ساز جهش اقتصادی نیز شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)