میرنیوز

حماسه عاشورا صحنه‌ نمایش تسلیم و رضا/ جلوه‌های ادب و احترام در یاران حسین(ع)

حماسه عاشورا صحنه‌ نمایش تسلیم و رضا/ جلوه‌های ادب و احترام در یاران حسین(ع) 2021-08-21T00:36:39+04:30

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هرچند مهم‌ترین ویژگی قیام عاشورا جنبه سیاسی و مسئله مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض است اما اهمیت جنبه‌های دیگر این نهضتِ همیشه زنده تاریخ بشریت کمتر از جنبه‌های سیاسی آن نیست. یکی از جنبه‌های اساسی قیام عاشورا آموزه‌های تربیتی آن است، آموزه‌هایی که برگرفته از قرآن و سنت است.

این آموزه‌ها همانند کلام الهی تأثیرگذار بر دل‌هاست، همچنان که شخص امام حسین (علیه‌السلام) به‌عنوان امام معصوم و یاران باوفایش الگو و اسوه‌های تربیتی برای بشریت بودند.

در این راستا در گفتگویی تفصیلی با آیت الله سید احمد میرعمادی استاد حوزه و دانشگاه پیرامون آموزه‌های تربیتی قیام بزرگ عاشورا به بحث نشستیم که بخش اول دوم آن را می‌توانید در لینک «آموزه‌های تربیتی قیام عاشورا / از اخلاص وحق‌طلبی تا عزت و غیرت دینی» و «یاران امام حسین در اوج بصیرت / تعبیر «نافذَ البصیرة» برای حضرت عباس» بخوانید.

در دو بخش قبلی گفتگو این استاد حوزه علمیه قم «تلاش برای احیای حق، قرار گرفتن جبهه حق در برابر گروه باطل و مبارزه حق علیه باطل»، «عزت و غیرت دینی»، «ایثار و فداکاری»، «صبر و استقامت»، «اخلاص و عمل به تکلیف»، «یادآوری مرگ و معاد» و «معرفت و بصیرت» را جمله آموزه‌های تربیتی قیام بزرگ عاشورا دانست.

یاران امام حسین در اوج بصیرت/تعبیر «نافذَ البصیرة» برای حضرت عباس

تمام مسائل تربیتی در ادب و احترام خلاصه می‌شود

آیت‌الله میرعمادی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا را «ادب و احترام» دانست و گفت: ادب و احترام یکی از بزرگ‌ترین فضائل اخلاقی فردی و اجتماعی است، کسی که این صفت را داشته باشد همیشه در جامعه موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اسلام عزیز تأکید فراوانی بر ادب و احترام دارد و دستورات متعددی نیز در این زمینه صادر کرده است، افزود: ادب در برابر خدای متعال، پیامبران، ائمه اطهار معصومین علیهم‌السلام، ادب در مقابل علما و بزرگان، ادب نسبت به پدر و مادر، استاد و معلم، بزرگ‌ترها، ادب زن و شوهر به یکدیگر و انسان‌ها با یکدیگر همه دستورات فراوانی در دین اسلام دارد.

ادب و احترام کلید جذب محبت‌ها و جاذبه‌های اجتماعی است این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در موضوع تربیت اگر بگوییم تمام مسائل تربیتی در ادب و احترام خلاصه می‌شود سخن گزافی نیست تا جایی که در ضرب‌المثل فارسی آمده «باادب باش تا بزرگ شوی».

آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه ادب و احترام نقش بسیار بااهمیت و آثار شگفت‌انگیزی در زندگی انسان دارد، بیان کرد: ادب و احترام کلید جذب محبت‌ها و جاذبه‌های اجتماعی است. مولای متقیان امیر مؤمنان علی علیه‌السلام به فرزندش امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌فرماید «یا بُنَیَّ! اَلْاَدَبُ لِقاحُ العَقلِ، وَ ذَکاءُ القَلبِ و عُنوانُ الفَضلِ»، فرزندم ادب سبب بارور شدن عقل و بیداری قلب و سرفصل فضیلت‌ها است. همچنین در حدیث دیگر فرمود که «َامِیرَاثَ کَالْأَدَبِ»، هیچ میراثی ارزشمندتر از ادب نیست.

قمر بنی‌هاشم زبانزد و الگوی همگان در ادب و احترام

وی با بیان اینکه ادب و احترام سبب برخورداری از لطف و رحمت الهی است، ادامه داد: نداشتن ادب و احترام اولاً باعث افتادن از چشم مردم و ثانیاً موجب دوری از لطف و رحمت الهی است. از سوی دیگر ادب زمینه رشد و ترقی انسان را فراهم می‌سازد و قدر و منزلت وجودی انسان را بالا می‌برد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در قیام عاشورا جلوه‌های گوناگونی از ادب و احترام را ما می‌بینیم، یاران امام حسین علیه‌السلام نسبت به وجود آن حضرت نهایت ادب و احترام را به کار می‌بردند. در میان شخصیت‌های کربلا وجود مقدس قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام در ادب و احترام زبانزد و الگوی همگان است.

یاران امام حسین در اوج بصیرت/تعبیر «نافذَ البصیرة» برای حضرت عباس

وی ادامه داد: این مطلب از آن حضرت مشهور است که همیشه نسبت به برادرش امام حسین (ع) کلمه «یا سیدی و مولای» به کار می‌برد. حتی از لفظ «اخ» برادر استفاده نمی‌کرد این نشانه ادب حضرت بود. در روایت آمده که آن حضرت هرگز بدون اجازه در کنار برادرش امام حسین علیه‌السلام نمی‌نشست بعدازآنکه اجازه می‌گرفت همیشه متواضعانه همانند یک عبد در مقابل مولایش می‌نشست.

آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام الگوی ادب و احترام بوده است، گفت: البته این ادب را آن حضرت از مادرش ام‌البنین آموخته بود، آن بانوی بزرگوار به فرزندان خود یاد داده بود که در برابر فرزندان حضرت زهرا (س) نهایت ادب را رعایت کنند.

چرایی استفاده از کلمه «برادر» توسط حضرت عباس در روز عاشورا

ابوالفضل‌العباس (ع) مظهر شجاعت، شهامت، عبادت، غیرت آزادگی، حریت و از همه بالاتر مظهر ادب و احترام بود وی عنوان کرد: ابوالفضل‌العباس (ع) مظهر شجاعت، شهامت، عبادت، غیرت آزادگی، حریت و از همه بالاتر مظهر ادب و احترام بود. مورخین نقل کرده‌اند «وقتی ابوالفضل‌العباس از اسب به زمین افتاد صدا زد یا اخا ادرک اخا» در اینجا کلمه برادر را به کار برد برادر حسین جان برادرت را دریاب.

این مؤلف چندین کتاب افزود: اینجا شاید آن روح عاطفی تقاضای این مطلب را کرد که کلمه برادر را به کار ببرد و امام حسین علیه‌السلام بالای سرش عباس حاضر شد ابی‌عبدالله آمد نگاه کرد به قد و قامت رشید ابوالفضل العباس صدا زد «أَلانَ إنکَسَرَ ظَهرِی وَ قَلَّت حِیلَتِی» دیگر کمرم شکست چاره‌ام کم شد بی‌برادر شدم.

رضا و تسلیم رابطه عمیقی با اطمینان نفس دارد

وی یکی دیگر از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا را «رضا و تسلیم در برابر خدا» دانست و گفت: مقام رضا و تسلیم یکی از مقامات عرفانی، اخلاقی و تربیتی است که نقش اساسی در سعادت و خوشبختی ابدی انسان دارد، بالاترین مرتبه تربیت مرحله رضا و تسلیم است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یعنی انسان به مرحله‌ای برسد که تمام اعمال و رفتار انسان مورد رضای خدای متعال باشد، این امکان ندارد مگر این‌که باور و اعتقاد، رفتار و عمل انسان صد درصد الهی باشد.

آیت‌الله میرعمادی عنوان کرد: تا زمانی که انسان اطمینان نداشته باشد به رفتارش و باورهایش و اندیشه‌هایش که مورد رضایت خدای متعال هست نمی‌تواند به این مقام دسترسی پیدا کند برای اینکه رضا و تسلیم رابطه عمیقی با اطمینان نفس دارد.

یاران امام حسین در اوج بصیرت/تعبیر «نافذَ البصیرة» برای حضرت عباس

وی افزود: نفس مطمئنه لازم است تا انسان به مقام رضا برسد خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَیٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»، خطاب به نفس مطمئنه است که برگرد به‌سوی پروردگارت چون نفس به مرحله اطمینان رسید آنجا خدای متعال او را مورد خطاب قرار می‌دهد که برگرد به‌سوی پروردگار که شما از خدا راضی و خدا هم از شما راضی است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: به تعبیر مرحوم علامه فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی، معلوم می‌شود که بندگان خاص و بهشت مخصوص مراد است. کسانی که به مقام رضا و تسلیم رسیدند جز بندگان خاص خدا و در بهشت مخصوص خدا جای می‌گیرند.

سه خصلت که انسان را به مقام رضا می‌رساند

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: در روایت آمده است که سه خصلت است که انسان را به مقام رضا می‌رساند، یکی شکر نعمت‌های الهی دوم ذکر و یاد خدا سوم مسئله محبت است. حب به خدا، اگر محبت الهی در دل انسان قرار بگیرد انسان عاشق خدا می‌شود و جز خدا کسی دیگر را نمی‌بیند به همین جهت گفته‌اند یکی از مصادیق این آیه شریفه وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هست و سوره فجر سورة الحسین علیه‌السلام است.

وقتی انسان خود را در قلمرو ربوبیت خدا ببیند و همه مقدرات الهی را بر اساس حکمت و مصلحت بداند چنین انسانی دارای نفس مطمئنه بوده و به مقام رضا و تسلیم نائل‌آمده است وی عنوان کرد: وقتی انسان خود را در قلمرو ربوبیت خدا ببیند و همه مقدرات الهی را بر اساس حکمت و مصلحت بداند و بر آنچه خدای متعال برای او خواسته و اراده کرده است راضی و تسلیم باشد چنین انسانی دارای نفس مطمئنه است و به مقام رضا و تسلیم نائل‌آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: انسان چه فقیر باشد یا غنی، چه سیاه باشد یا سفید، چه زشت باشد یا زیبا، چه بیمار باشد یا سالم، فرقی نمی‌کند نسبت به آنچه برای او مقدر شده راضی است. این مرحله رضاست و این حالت رضا و تسلیم باعث راحتی جسم و آرامش روح و روان و مایه خیر و سعادت انسان است. انسانی که دارای نفس مطمئنه است جز خدا چیزی دیگری را نمی‌پسندد و به چیز دیگری راضی نمی‌شود.

قیام عاشورا صحنه‌ای از نمایش رضا و تسلیم در برابر پروردگار

قیام عاشورا صحنه‌ نمایش تسلیم و رضا/جلوه‌های ادب در یاران حسین(ع)

وی عنوان کرد: قیام عاشورا صحنه‌ای از نمایش رضا و تسلیم در برابر پروردگار متعال بوده است امام حسین علیه‌السلام در یکی از خطبه‌های خود فرمود «رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت»، رضایت خدا رضایت ما اهل‌بیت است و ما جز رضایت خدا به چیز دیگری خشنود نیستیم.

آیت‌الله میرعمادی افزود: سیدالشهدا علیه‌السلام حقیقتاً تجلی رضا و تسلیم در برابر پروردگار بوده است در روز عاشورا این‌همه مصیبت را در کربلا دید همه عزیزانش را در راه خدا تقدیم کرد حتی طفل شش‌ماهه‌اش را به میدان آورد و تقدیم خدای متعال کرد.

وی با بیان اینکه آنچه در کربلا تجلی پیدا کرد رضا و تسلیم بود، ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا در یک آزمون سخت سربلند شد و راضی بود به آنچه خدای متعال رضایتش در آن است. وجود مقدس حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در آخرین لحظات حیات خودش با خدای خودش چنین مناجات می‌کند «إلهِی رِضًی بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»، الهی من راضی به رضای تو و تسلیم امر تو هستم، بر قضای تو صبر می‌کنم ای پروردگار من معبودی غیر از تو نیست یا غیاث‌المستغیثین. این جملات آخر ابی‌عبدالله‌الحسین در گودال قتلگاه بود آن وقتی که شمر آمد بالای سر ابی‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)