میرنیوز

مدیریت شهری بافت تاریخی قزوین را چگونه و به چه کسانی می‌فروشد؟

مدیریت شهری بافت تاریخی قزوین را چگونه و به چه کسانی می‌فروشد؟ 2021-05-26T13:37:53+04:30

قرنطینه‌های سخت کرونایی تمام و مغازه‌ها بازگشایی‌شده‌اند؛ مردم برای خرید و به قول خودشان نفس‌ کشیدن به خیابان آمده‌اند، در حوالی سه‌راه خیام قدم می‌زنم هیاهوی خیابان به‌قدری زیاد است که تصمیم می‌گیرم ازآنجا دور شوم؛ وارد محله قدیمی بلاغی می‌شوم، اینجا محله‌ای با پیشینه تاریخی۱۲۰۰ ساله یکی از کهن‌ترین محلات قزوین که درگذشته با نام محله پنبه ریسه معروف بود.

محله بلاغی از شرق دولت‌خانه صفوی آغاز و تا آرامگاه حمدالله مستوفی و بقعه متبرکه امامزاده آمنه‌خاتون ادامه دارد، آثار تاریخی منحصربه‌فردی همچون مسجد - مدرسه حیدریه اثر تاریخی متعلق به دوره سلجوقی، مسجد بلاغی، بقعه آمنه‌خاتون، آب‌انبارهای تاریخی، خانه شعاع‌السلطنه، گذر ساعتچی، خانه معروف آقا نجفی که آب‌انباری هم در آن وجود دارد، خانه آقازاده، خانه‌های ارامنه، خانه ارباب، خانه ارزشمند کسمایی میرمیران (که با مجوز شهرداری و سکوت میراث فرهنگی نابود شد و به جای آن آپارتمانی بی‌هویت سربرآورد) و تعدادی از خانه‌های پلاک به پلاک محله بلاغی؛ آثار تاریخی باارزش این محله هستند.

علاوه بر آثار تاریخی، محله بلاغی انسان‌های بزرگی را در خود پرورش داده که در شکل‌گیری شهر قزوین نقش مهمی داشته است، به‌طوری‌که بسیاری از بزرگان معاصر شهر قزوین همچون آقا سیدرحیم سیاه‌پوش مدیر روزنامه نجات قزوین، شهید ابراهیم مقبل، شهید یدالله فتاحی مؤذن مسجد بلاغی، شهیدعلی شالی، شهیدسیدحسن موسوی، شهید فرّخی، دکتر هوشیار، دکتر آقازاده، دکتر صفاری‌زاده، دکتر محمود سیاهپوش، دکتر ابوتراب سیاه‌پوش، دکترمحمد حکاک، دکتر نورالدین قاضی از این محل برخاسته‌اند.

بلاغی همچنان اصالت دارد

از محله بلاغی همواره به‌عنوان محله‌ای که در برابر طرح‌های توسعه شهری ایستاده و همچنان اصالت خود را حفظ کرده یاد می‌شد و همه معتقد بودند که بافت تاریخی محله بلاغی بافتی ارزشمند است، از کنار ساختمان‌هایی که هنوز فرصت قد کشیدن پیدا نکرده‌اند و نفس می‌کشند گذر می‌کنم، خانه‌های قدیمی به زمینی برای ساخت‌وساز تبدیل‌شده‌اند، وجود ساختمان‌های چندطبقه،‌ بافت تاریخی را به محله‌ای بی‌هویت تبدیل کرده است، برای از بین‌رفتن این‌همه تاریخ و هنر تأسف می‌خورم.

زمینی با وسعتی که نمی‌دانم چقدر است توجهم را به‌سوی خود جلب می‌کند، زمین در نظر گرفته‌شده حدوداً ۲ برابر ساختمان‌های مجاورش است، عمقی گودبرداری شده که با حساب سرانگشتی حدوداً ۷ متر است و با یک حساب سرانگشتی تصور می‌کنم که اینجا قرار است برجی حداقل با ۷ طبقه، مجتمع تجاری و یا سالن ورزشی ساخته شود، می‌دانم که طبق مصوبه شورای معماری و شهرسازی ساخت‌وساز بیشتر از ۲ طبقه در این محله خلاف قانون است، همین‌که زمین بی سروصدا و بدون تابلو اطلاعاتی که سازنده و صاحب بنا را مشخص کند در حال گودبرداری است نشان می‌دهد که صاحب بنا پای خود را فراتر از قانون گذاشته است، یقین دارم هیچ مجوزی به او اجازه گودبرداری ۲ طبقه زیرزمین در این محله را نمی‌دهد.

مدیریت شهری بافت تاریخی قزوین را چگونه و به چه کسانی می‌فروشد؟

مدیریت شهری بافت تاریخی قزوین را چگونه و به چه کسانی می‌فروشد؟

سراغ سازنده‌اش را می‌گیرم پسر کوچکی که اهالی آنجاست نام یکی از بزرگان شهر را می‌برد که مدتی است از دنیا رفته است، می‌گوید اینجا به همسرش ارث رسیده و او خانه را می‌سازد.

کمی آن‌طرف تر در جوار مسجد محل ساختمان ۴ طبقه در حال ساخت توجهم را جلب می‌کند ساختمانی که سازنده‌اش مشخص است، ساخت این ساختمان درست در مقابل مسجد تاریخی ثبت‌شده در فهرست ملی کشور، آن‌هم ۴ طبقه آشکارا خلاف قانون است. محله بلاغی یکی از محله‌های تاریخی است که حفظ بافت تاریخی آن همواره مورد تأکید بوده است.

مدیریت شهری بافت تاریخی قزوین را چگونه و به چه کسانی می‌فروشد؟

مدیریت شهری بافت تاریخی قزوین را چگونه و به چه کسانی می‌فروشد؟

اگرچه اکثر ساکنان محله موافق‌اند که ملک خود را بتوانند ۳ یا ۴ طبقه بسازند، بفروشند و بروند؛ اما شورای عالی معماری این اجازه را نمی‌دهد، بااین‌حال چه می‌شود که فردی بدون مجوز اقدام به ساخت‌وساز چندطبقه در این محله انجام می‌دهد؟

ساخت چندطبقه در این محله ممنوع است

اهمیت بافت‌های تاریخی به‌قدری بالا است که قرار بود رویکرد حفاظت محور در محله‌های تاریخی در مدیریت شهری و میراث فرهنگی موردتوجه قرار بگیرد، ضمن اینکه محله بلاغی واجد ارزش‌های انسانی، تاریخی و اجتماعی زیادی است و از همین رو شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌ای را در قالب ۱۲ بند در خصوص ساماندهی محله بلاغی به دستگاه‌های مرتبط با طرح شهید انصاری در استان اعلام کرد.

مدیریت شهری پیش‌ازاین نیز برای حفظ محله بلاغی همتی از خودش نشان نداده است، سال ۹۶ مدیرکل میراث فرهنگی وقت ضمن تأکید بر اهمیت محله بلاغی بیان کرده است که این گذر تاریخی از عالی‌قاپو تا مقبره حمدالله مستوفی به‌عنوان یک محله توریستی سنگفرش و احیا خواهد شد و بناهایی که به جهت اجرای این طرح خریداری و تخریب شدند با الگوی معماری سنتی قزوین بازسازی و به مراکز عرضه سوغات و پذیرایی تبدیل می‌شوند اما هم‌اکنون در سال ۱۴۰۰ نه‌تنها خبری از گذر نیست بلکه مجوزهایی برای ساخت‌وساز چندین طبقه ارائه می‌شود.

وفق مفاد بند ۴ ـ ۳ مصوبه مورخ ۱۳۹۴/۴/۲۲ شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد طرح جامع قزوین، تعداد طبقات در محدوده بافت تاریخی قزوین ۲ و ۳ طبقه روی زیرزمین است. (مطابق طرح مصوب محله بلاغی ۲ طبقه) تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی و محورهای پیرامون محله، با رویکرد اجتناب از تغییرات اساسی در جمعیت محله (با توجه به کمبود سطوح خدماتی و ظرفیت تأسیسات شهری)، تاب‌آوری محله در هنگام بحران (با توجه به ویژگی‌های کالبدی محله) و رعایت ضوابط عمومی حفاظت از بافت‌های تاریخی و ضوابط حرایم آثار تاریخی بر روی نقشه تدقیق شود. تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی حداکثر ۲ طبقه روی زیرزمین و در مورد محورهای پیرامون محله حداکثر ۳ طبقه روی زیرزمین است.

همچنین صدور مجوزهای تخریب، مرمت، نوسازی و پایان کار، منوط به اخذ مجوز استعلام از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، حال باید دید این ساختمان‌ها با مجوز چه کسی در حال بالا رفتن است؟ اگرچه می‌دانم ضابطه ساختمانی مورد تأکید مصوبه کمیسیون ماده پنج (سه‌طبقه روی پیلوت) است که با الگوهای معماری در بافت‌های تاریخی و معماری بومی قزوین هماهنگ نیست.

سمیه مراقی، دبیر انجمن دوستداران یادمان‌ها در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بافت تاریخی تصریح می‌کند: در همه شهرها ازجمله قزوین به برخی از حوزه‌هایی که از قدیم شکل گرفتند به‌عنوان بافت تاریخی نگاه می‌کنیم، اگر بخواهیم بافت تاریخی را با دهه‌های معاصر مقایسه کنیم، بارزترین تفاوت مسئله دسترسی‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: در بافت تاریخی دسترسی‌ها انسان‌محور است و مقیاس و اندازه‌هایی که تعریف‌شده و طبقات مرتبط با تناسباتی است که یک فرد دارد اما در بافت‌های جدید دسترسی اصلی را با ماشین تعریف می‌کنیم، همچنین در مقام مقایسه این بافت‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند و همه‌چیز با ماشین تعریف می‌شود یعنی امکاناتی که قرار است به بافت تاریخی ارائه کنیم مانند مواقع بحران و آتش‌سوزی را با ماشین می‌سنجند اگر دسترسی ما با ماشین فراهم باشد این بافت‌ها ارزش دارد در غیر این صورت واجد ارزش نیستند بنابراین بافت‌های توسعه‌یافته شهرها باید دسترسی سواره داشته باشند.

حفظ بافت تاریخی یا توسعه شهری؟

این کارشناس ارشد مرمت بنا و بافت‌های تاریخی تأکید می‌کند: این مفاهیم با بافت تاریخی در تضاد است، ما باید ارزش‌ها را حفظ کنیم از سوی دیگر باید توسعه پیدا کنیم، این اختلاف‌نظر جریان همیشگی بین میراث فرهنگی و مدیریت شهری است چراکه برای شهر یک سازمان و ارگان تصمیم‌گیرنده نیست.

وی یادآور می‌شود: در بافت‌های تاریخی که ثبت می‌شود تنها میراث فرهنگی نیست که می‌تواند دخل و تصرف کند، وقتی صحبت از بافت شهری می‌شود باید مدیریت شهری را بررسی کنیم و ببینم مواجهه مدیریت شهری با بافت‌های تاریخی چه بوده است.

مراقی خاطرنشان می‌کند: در استان قزوین نیز مانند سایر استان‌های کشور نگاه متفاوت نسبت به بافت تاریخی و توسعه‌یافته شهر اعمال نشده است، ما خیلی از ارزش‌های بافت تاریخی را از دست دادیم، مهم‌ترین سرمایه‌ها که ابعاد اجتماعی بافت تاریخی بود را باسیاست‌هایی که برای توسعه داشتیم از دست دادیم.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر در برخی محلات بااینکه بافت نوسازتر و پهلوی‌تر است و دخل و تصرف صورت گرفته است اما به لحاظ اجتماعی انسجام داریم مانند محله بلاغی، اما در خیلی از بافت‌ها بااینکه هنوز هم بخشی از ارزش‌ها باقی‌مانده است اما به‌قدری درگیر مشکلات اجتماعی هستیم که عموماً اولویت چیز دیگری است، هر حرفی که می‌خواهیم بزنیم معضلات اجتماعی پیش می‌آید و مابقی اقدامات و مطالبات به حاشیه می‌رود.

این کارشناس تصریح می‌کند: طبق ضوابط در بافت‌هایی که در فهرست میراث ملی ثبت می‌شود یا در حریم مجموعه یا بنایی قرارگرفته باشد ارتفاع ساخت مجاز ۲ طبقه و نیم است، اما از نگاه کارشناسان میراث فرهنگی بافت‌های تاریخی ارزش دارد حتی اگر ثبت‌ نشده باشد باید آن را حفظ کنیم و اقدامات حفاظتی که زیرمجموعه مرمت است انجام شود.

بی‌توجهی مدیریت شهری به مصوبات شورای عالی معماری

دبیر انجمن دوستداران یادمان‌ها یادآور می‌شود: مصوبات شورای عالی معماری شهرسازی به‌عنوان مصوبات بالادستی باید اعمال شود، مشکل ما این است که نظارت بر قوانین نداریم شورای عالی معماری به‌عنوان تصمیم‌گیرنده کلان کشور تصمیمی درست در مورد بافت تاریخی قزوین می‌گیرد اما مدیریت شهری به آن پایبند نیست، چه کسی باید این موضوع را بررسی کند؟

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: مدیریت شهری قزوین ضعف بزرگی دارد و به حفظ بافت تاریخی پایبند نیست و زیرپوستی کارهایش را انجام می‌دهد؛ اتفاقاتی که نباید پیش بیاید را پیش می‌برد درنهایت راهی باقی نمی‌ماند، مثلاً می‌گوید برای فلان پروژه این‌همه هزینه شده است و راه دیگری نداریم و باید بقیه را هم هزینه کنیم؛ بافت انصاری شرقی یکی از بافت‌های تاریخی بود که کمترین معضل اجتماعی را داشت اما با بی‌تدبیری بخشی از آن را خریداری، تخریب و رها کردند حالا مردم مطالبه می‌کنند بیایید ساماندهی کنید و مدیریت شهری هم می‌گوید ساماندهی انصاری شرقی مطالبه مردمی است و باید رسیدگی شود.

وی تأکید می‌کند: شهرداری باید با فعالیت‌های نرم‌افزاری و مشارکتی، نارضایتی مردم را حل کند نه اینکه مجدداً کار را ادامه دهد، درواقع به‌نوعی شهرداری به مردم می‌گوید اگر می‌خواهید کارتان راه بیفتد باید میراث فرهنگی مجوز بدهد و مردم را به‌سوی میراث فرهنگی سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، نه تنها در محله بلاغی قزوین بلکه در بخش‌های دیگری از از شهر که گاه حتی در حریم آثار تاریخی ثبت ملی شده هم قرار دارد بدون توجه به مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی مدیریت شهری تراکم می‌فروشد و با این روش ساخت‌وساز را رواج می‌دهد و در مقابل برای حفظ بافت تاریخی فرهنگ‌سازی صورت نمی‌گیرد، باید مدیران شهری به افکار عمومی پاسخ بدهند که فروش بافت تاریخی بر چه اساسی صورت گرفته و زمین‌ها توسط چه افرادی خریداری‌شده است و شهر چگونه فروخته می‌شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.

توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان

 توزیع ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران لرستان
2024-04-14T11:05:36+03:30
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از توزیع حدود ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران این استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است

 انتخابات دور دوم زنجان، طارم و خدابنده نیمه‌الکترونیکی است
2024-04-14T11:05:36+03:30
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرحله از انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدا...

هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان

 هواشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
2024-04-14T11:05:36+03:30
مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای بخش کشاورزی این استان گفت: احتمال خسارت ناشی از ریزش تگرگ وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه تمهیدا...

وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید

 وزارت نفت برای جمع‌آوری فاضلاب ‌جزیره خارگ ‌پای کار بیاید
2024-04-14T11:05:36+03:30
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان گفت: تاکنون اراده جدی برای ساماندهی وضعیت آبرسانی، توزیع آب شرب و جمع‌آوری فاضلاب در جزیره خارگ دیده نمی‌شود و امید ...

سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو

 سرریز ‌فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل به قره‌سو
2024-04-14T11:05:35+03:30
رودخانه قره‌سو در شهرستان نمین این روزها با سرریز شدن فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، آلوده به فاضلاب شده است.

خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان

 خبر ‌وزیر کشور از احداث ۱۶۰۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان
2024-04-14T11:05:35+03:30
وزیر کشور با اشاره به اینکه تخصیص های بودجه ای که در بحث آموزش به استان داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس در دستور کار قرار دا...

قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»

 قدردانی علمای اهل سنت خراسان شمالی از عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T11:05:35+03:30
جامعه روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن ابراز شادمانی و خرسندی در پی حملات هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل جنایتکار و گرفتن انتقام خون پاک سردا...

پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی

 پهلودهی ‌۲۵۰۰ فروند شناور کانتینری در بندر شهید رجایی
2024-04-14T11:05:34+03:30
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی عملیات کانتینری بندر شهید رجایی و گفت: با وجود شرایط متاثر از تحریم‌ها با اتکا بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها...

قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد

 قدردانی علمای برجسته اهل‌سنت از سپاه؛ دلِ جهان اسلام شاد شد
2024-04-14T11:05:34+03:30
علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان از حملات گسترده سپاه ‌علیه اسرئیل قدردانی کردند و این اقدام را باعث خوشحالی نه تنها ملت ایران بلکه جهان اسلام عنوان کردند.

اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف

 اختصاصی| حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی زنجان از لیست شورای ائتلاف
2024-02-26T06:01:30+03:30
دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی در استان زنجان اعلام کرد که این جبهه از نامزدهای منتخب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت خود را اعلام می‌کند.

رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

 رئیس دیوان عدالت اداری: قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد
2024-02-26T06:01:30+03:30
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت ...

دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات

 دستگیری اکرم لاهوری تروریست + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
سخنگوی پلیس از دستگیری یک عضو "سپاه صحابه "در استان هرمزگان خبر داد.

لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی

 لیست ‌شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی در همدان + اسامی
2024-02-26T06:01:29+03:30
لیست انتخاباتی شورای ائتلاف ‌استان همدان ‌برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات

 محکوم مالی فراری هنگام خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شد + جزئیات
2024-02-26T06:01:29+03:30
رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک محکوم مالی فراری با بیش از ۳۰ فقره محکومیت قطعی هنگام خروج از کشور خبر داد.

دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر

 دغدغه‌های نخبگان خراسان جنوبی با نامزد انتخابات خبرگان رهبری + تصاویر
2024-02-26T06:01:28+03:30
جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در دیدار با نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دغدغه های خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند.

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:01:28+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"

 رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) زنجان/ "‌روشن شود جهانی؛ وقتی که تو بیایی"
2024-02-24T08:54:53+03:30
در آستانه نیمه شعبان، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) زنجان رونمایی شد.

تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد

 تب تند رقابت‌های انتخاباتی در اصفهان/ تشکیل ائتلاف بانوان و ائتلاف آبی نظرها را جلب کرد
2024-02-24T08:28:10+03:30
در دومین روز از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکیل ائتلاف بانوان کاندیدا و ائتلاف آبی با محوریت شرق اصفهان بیشتر از همه نظرها را به ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)