میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی موزه سینما همزمان با زادروز تورج منصوری فیلمبردار پیشکسوت سینما بخشهایی از گفتگوی این هنرمند منتشر شد که بخش هایی از آن را در ادامه میخوانید.
تورج منصوری درباره همکاری با مسعود کیمیایی، گفت: کار کردن با آقای کیمیایی تجربه بسیار شیرینی برای من بود. امثال کیمیایی و مهرجویی مربوط به نسل خاصی هستند و چنین به نظر میرسد که به دنیای دیگری تعلق دارند و با خود نوعی طراوت و فضای متفاوت را وارد سینما میکنند.
وی ادامه داد: نکته مهم درباره کیمیایی این است که وقتی با او کار میکنید کار کردن با آدمهای دیگر کمی سخت است زیرا او به آنچه که در هر صحنه میخواهد کاملا آگاه است و به همین دلیلی گروه فیلمبرداری در شرایط دشواری قرار نمیگیرند.
مدیر فیلمبرداری «آواز گنجشکها» بیان کرد: مهرجویی محتوا را مینویسد و کیمیایی عکس به عکس در دفترچه کارگردانی تمام آنچه که کیمیایی قصد دارد در صحنه فیلمبرداری کند، مینویسد به همین دلیل زمانی که در صحنه حاضر میشود، دقیقا میدانیم که باید چند پلان را با چه تعداد لنز فیلمبرداری کنیم. او دارای روحیه هنرمندانه همراه با طنز انسانی است به همین دلیل فضای بسیار خوبی در پشت صحنه آثار کیمیایی جریان دارد.
وی درباره همکاری با داریوش مهرجویی در فیلم «هامون» نیز گفت: من از طریق مدیرتولید پروژه زنده یاد فریدون آزما که دوست قدیمیام بود به فیلم «هامون» دعوت شدم. او در این فیلم ایفای ۲ نقش را برعهده داشت.
منصوری بیان کرد: داریوش مهرجویی را بسیار تحسین کردم زیرا به فیلمبرداری که به نسبت او نام و نشان زیادی ندارد، جوان است و تا به حال با او کار نکرده، احترام میگذارد و برایش فیلمنامه میفرستد و این موضوعی ارزشمند است. من فیلمنامه «هامون» را بسیار دوست داشتم و پس از خواندن آن صحبت بسیار طولانی با مهرجویی داشتیم.
منصوری در پاسخ به سوالی درباره آشنایی با زنده یاد خسرو شکیبایی، تصریح کرد: من با خسرو شکیبایی آشنایی نداشتم فقط می دانستم که بازیگر است و همان روز اول در دفتر مهرجویی او را دیدم.
این فیلمبردار پیشکسوت درباره سکانسی در فیلم «هامون» گفت: یادم میآید برای ضبط یک پلان از «هامون» در پشت بام حاضر شده بودیم یک دفعه متوجه خسرو شکیبایی شدم که در فکر است. وقتی دلیلش را جویا شدم گفت نمیتوانم به صورت مهشید (با نقش آفرینی بیتا فرهی) سیلی بزنم زیرا من عاشق شخصیت مهشید هستم. این موضوع را با مهرجویی در میان گذاشتیم اما او گفت باید مطابق قصه عمل کنیم و برای اینکه به نتیجه برسیم بهتر است فعلا فیلمبرداری تعطیل شود. صبح روز بعد مهرجویی به شکیبایی گفت باید از زور عشق بزنی تو گوشش و شکیبایی نیز به همین صورت عمل کرد.
منصوری با بیان اینکه حضور در فیلم «هامون» برایش بسیار آموزنده بود، بیان کرد: این اثر همان اندازه که روی مخاطبان سینمای ایران تأثیر گذاشت، بر عوامل پشت صحنه نیز در هنگام تولید، اثرگذار بود. در این فیلم ما مدام در حال گفتگو بودیم و این صحبتها به اندازه حضور در یک دانشگاه دارای بار آموزشی بود.
منبع : خبرگزاری مهر
اطلاعیه روابط عمومی «جعبه سیاه» درباره حواشی بازپخش برنامه هادی عامل
انتشار نخستین تصویر از مهدی زمین پرداز در «اسفند»
آغاز پیشفروش بلیت ۲ نمایش از محمد مساوات
بازگشت اهالی «جزیره لؤلؤ» به تماشاخانه ایرانشهر
شیامالان رودررو با محاکمه ۸۱ میلیون دلاری برای سرقت ادبی
منتظر چند غافلگیری در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر باشید
گالری سهراب میزبان آثار دوره گلد اسمیت علیرضا اسپهبد میشود
«چگونگی» خلق مجسمهها در باغ موزه هنر ایرانی
برگزاری کارگاه انتقال تجربه معماری «از موضوع تا موضع»
افتتاح نمایشگاه خوشنویسی جهاد دانشگاهی هنر در آنکارا
تولید یک مسابقه مافیایی جدید در شبکه نمایش خانگی
فراخوان دوره هفتم نمایشنامهخوانی مولوی منتشر شد
ادامه حضور بین المللی انیمیشن سوره؛ «بیا آشتی کنیم» راهی سوئیس شد
تصویری از ستاره پسیانی در «آنتیک»
شنیدن صدای تهران در یک آلبوم متفاوت؛ جزییات پروژه «حوا بارانی بود» اعلام شد
نکوداشت خسرو سینایی در موزه سینما
معرفی برنامههای رادیویی به مناسبت شهادت بانوی صبوری
منتظر چند غافلگیری در جشنواره موسیقی فجر باشید
شنیدن صدای تهران در یک آلبوم متفاوت؛ جزییات پروژه«حوا بارانی بود» اعلام شد
«یل»؛ مستندی درباره تاریخچه و مشکلات بدنسازی در ایران
در دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با ۲ هنرمند پیشکسوت تئاتر و نقاشی چه گذشت؟
خاطره تورج منصوری از کشیده زدن خسرو شکیبایی به عشقش
اعلام جزییات پروژه جدید علیرضا قربانی در سال ۱۴۰۴
مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد
اکران مستندی درباره فرزند ملکالشعرای بهار
اعلام مکان اجرای ۳ بخش جشنواره تئاتر فجر
«فوتبالیستها» در حال دوبله؛ فصل جدید سریال پربیننده ماه مبارک رمضان میآید
شنیدن قصه «دلشدگان» در تالار سوره حوزه هنری
صداقت جباری: خوشنویسان از رندانهنویسی و آزادنویسی خط کلهر الهام بگیرند
«ساعر ۵»؛ چالش حقیقت در دل بحران