میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «ساعر ۵» به کارگردانی امین زندگانی و تهیه کنندگی حسین پارسایی این روزها در منطقه فرهنگی عباس آباد روی صحنه است. به بهانه اجرای این اثر نمایشی احمد رنجبر نویسنده سینمایی و تئاتر در یادداشتی به ویژگیهای این اثر نمایشی پرداخته است.
در این یادداشت آمده است:
«نمایش میدانی «ساعر ۵»، به کارگردانی امین زندگانی که در فضای باز گذر فرهنگ در منطقه فرهنگی عباسآباد روی صحنه است، به جنگ لبنان و روابط پیچیده انسانی و نظامی در دوران بحران میپردازد.
«ساعر ۵» توانسته است با بهرهگیری از تکنیکهای نوین تئاتری، استفاده از جلوههای ویژه میدانی و طراحی صحنه خلاقانه، تماشاگر را به عمق فضای جنگ و تنشهای سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه ببرد.
یکی از ویژگیهای برجسته این نمایش، طراحی صحنه آن است که با استفاده از ویدئومپینگهای هنرمندانه، فضایی جنگی و تنش زا خلق کرده است. نورپردازیهای خلاقانه، تصاویر چند بعدی و حتی استفاده از آتش زدن خودروهای روی صحنه، همگی در کنار هم توانستهاند احساس واقع گرایی و شدت تنشهای جنگی را به خوبی منتقل کنند. این طراحیها در کنار هم به ویژه در فضای میدانی، جذابیت بصری و دراماتیکی به اثر افزودهاند و مخاطب را تا پایان نمایش با خود همراه میکنند.
این عناصر بصری، ابزارهایی هستند که نمایش از طریق آنها تلاش دارد پیامهایی انسانی در دل موضوعات جنگ و سیاستهای منطقهای را منتقل کند. شخصیتهایی را مانند پیرمردی به اسم آقا زیاد (با بازی سیامک صفری) که از طریق رادیو اخبار منطقه را دنبال می کند یا مهندس حسین (با بازی امین زندگانی) که درگیر طراحی عملیات بزرگ نظامی است، میتوان بازتاب ابعاد انسانی بحرانها و تاثیرات جنگ دانست. این شخصیتها و روایتهایشان حاوی پیامی عمیق و انسانی درباره هزینههای جنگ و بازیهای قدرت در خاورمیانه است.
اما در کنار نقاط قوتی که نمایش «ساعر ۵» در خود دارد، برخی جنبههای اجرایی و داستانی میتوانستند با توجه بیشتر، به پختگی بالاتری دست یابند. یکی از آنها، ساختار داستانی است که اگرچه موضوع جنگ لبنان و پیچیدگیهای انسانی آن، زمینهای جذاب و پر پتانسیل برای روایت فراهم کرده است اما در برخی بخشها این پیچیدگیها می توانست به شکل عمیقتری به تماشاگر منتقل شود. شاید یکی از دلایل این باشد که امین زندگانی، مسئولیت کارگردانی نیز برعهده دارد و همین گاه روی عملکردش سایه میافکند. البته، باید اشاره کرد زندگانی در سایر بخشهای کار، خصوصا در کارگردانی، توانسته است فضای نمایش را بهدرستی هدایت کند.
سیامک صفری در نقش پیرمردی زخم خورده از روزگار، عملکردی تحسین آمیز دارد و حس همراهی مخاطب را برمی انگیزد. بازیگران دیگر مانند آن ماری سلامه، شیما جعفرزاده و محمدرضا سامیان هم از پس چالش بازنمایی شخصیتها در موقعیتهای دراماتیک موفق هستند.
با همه این اوصاف، نمایش «ساعر ۵» با وجود همه ضعفها و قوتها، توانسته است در نهایت هدف خود را محقق کند. این اثر مخاطب را به خوبی سرگرم و در دنیای خود غرق میکند. پیام نمایش در قالب یک محصول داستان گو سرراست است و تماشاگر را تحت تاثیر قرار میدهد. اشارات مختلف آن به شهیدان مقاومت به اندازه است و شعاری و گل درشت نمیشود.
به عبارتی باوجود برخی ضعفهای جزئی که میشد با زمان بیشتری در تمرینات اصلاح شود، «ساعر ۵» در ایجاد فضایی جذاب و با انرژی برای مخاطب موفق عمل کرده است. به این ها باید صدای حسین حقیقی که به تناوب در حین نمایش، چند قطعه را اجرا میکند، افزود. چنین تمهیدی حس مضاعفی به کار میدهد و احساس مخاطب را بیش از پیش به حرکت وامیدارد.
«ساعر ۵» نمونهای است از یک تلاش جدی برای استفاده از ظرفیت نمایش میدانی در پرداخت به موضوعات اجتماعی و سیاسی با استفاده از عناصر بصری و تکنولوژیک. از این رو امیدوارانه باید منتظر ماند تا در آینده، این روند با پرداختهای هنرمندانهتر ادامه یابد و نمایشهای میدانی در کشور به شکوفایی بیشتری دست پیدا کند.»
یادآور میشود نمایش میدانی «ساعر ۵» توسط بنیاد مکتب حاج قاسم و با همکاری منطقه فرهنگی و گردشکری عباسآباد تولید شده است. این نمایش روایتی دراماتیک از یکی از مهمترین و حساسترین رخدادهای جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ (جنگ تموز) است.«ساعر ۵» به کارگردانی امین زندگانی و تهیه کنندگی حسین پارسایی هر شب میزبان علاقهمندان است. مخاطبان میتوانند برای تهیه بلیت رایگان به سایت نماتیکت مراجعه کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
شنیدن صدای تهران در یک آلبوم متفاوت؛ جزییات پروژه«حوا بارانی بود» اعلام شد
«یل»؛ مستندی درباره تاریخچه و مشکلات بدنسازی در ایران
در دیدار معاون هنری وزیر ارشاد با ۲ هنرمند پیشکسوت تئاتر و نقاشی چه گذشت؟
خاطره تورج منصوری از کشیده زدن خسرو شکیبایی به عشقش
اعلام جزییات پروژه جدید علیرضا قربانی در سال ۱۴۰۴
مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد
اکران مستندی درباره فرزند ملکالشعرای بهار
اعلام مکان اجرای ۳ بخش جشنواره تئاتر فجر
«فوتبالیستها» در حال دوبله؛ فصل جدید سریال پربیننده ماه مبارک رمضان میآید
شنیدن قصه «دلشدگان» در تالار سوره حوزه هنری
صداقت جباری: خوشنویسان از رندانهنویسی و آزادنویسی خط کلهر الهام بگیرند
«سونات پاییزی»؛ روایتی از اعتراف به گناهان
اولین گروه بازیگران سریال «آسمون نارنجی» معرفی شدند
تصاویر دیده نشده از قدرت پدافندی ایران در «نگهبان آسمان»
رونمایی از تیزر «فریاد» در آستانه ورود به فجر چهلوسوم
راهیابی هشت نمایش منتخب جشنواره تئاتر مقاومت به «تئاتر فجر»
خاطره جالب معاون صدا از پدرش؛ من شهید شدم!
در دیدار رئیس سازمان بسیج هنرمندان با جمال شورجه چه گذشت؟
پخش «۱۰۰۱» با جناب خان و کیایی از امشب؛ اولین مهمان مشخص شد
دوقلوهای آواز، عاشقانههای اصفهان را تولید می کنند
معرفی نامزدهای اسکار باز هم عقب افتاد؛ برگزاری مراسم آکادمی در برزخ
تجربه صوتی «نویز قرمز» در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران
عرض ارادت یک خواننده به ساحت آسمانی حضرت علی (ع)
انتشار یک نماهنگ ویژه در تجلیل از پسران شجاع ایرانی
فراخوان گردآوری مستندات هنرمندان معترض به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» منتشر شد
قصه پدرها در سینمای جهان؛ از آنتونی هاپکینز تا رابرت دنیرو
«پدرم مدال افتخارمه»، دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) شد
میلاد هارونی برای پدر خواند؛ «پدر یعنی» را امروز بشنوید
«پدرم مدال افتخارمه» دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) شد
مقالات برتر بخش پژوهش «تئاتر فجر» اعلام شد