میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، سجاد عباسی مدیر مرکز فعالیتهای ترویجی «امید» (حوزه هنری کودک و نوجوان) درباره وضعیت نمایشنامه یا فیلمنامه در بخش کودک و نوجوان گفت: متأسفانه در کشور زنجیرهسازی تولید هنری بسیار ضعیف است، مثلاً یک بوم نقاشی یا یک کتاب، تبدیل به کار اقتباسی در سینما یا تئاتر نمیشود، یا درصد پایینی ممکن است اتفاق بیفتد. در حالی که وقتی خوراک یا اثر هنری خوبی در اختیارمان قرار میگیرد و ما تلاش میکنیم تا در یک زنجیره آن را به اثر هنری دیگری تبدیل کنیم و آن را توسعه دهیم، اصطلاحاً زنجیره ارزش برای آن ایجاد و مطمئنا پیشرفت میکنیم.
وی با اشاره به تجربه موفق نمایشهای «هیوا» و «فقط خودم» در مرکز «امید»، اظهار کرد: تولید این ۲ اثر نمایشی بسیار قابل توجه است و از این ۲ اقدام میتوان به عنوان یک شروع خوب در جهت توجه به زنجیرهسازی تولیدات هنری یاد کرد.
مدیر مرکز فعالیتهای ترویجی «امید» با بیان این نکته که توجه به فعالیتهای فراتهرانی انگیزه مضاعفی به هنرمندان دیگر استانها در راستای تولید آثار نمایشی میدهد، تصریح کرد: از همین گذرگاه، تولیدات حوزه هنری مراکز استانها به تهران راه پیدا میکند، حال آن که ماجرای فراتهران یکی از رویکردهای تحولی حوزه هنری در عرصه مدیریت جدید است که در این مسیر ما در ۲ قسم به فراتهران توجه کردیم. نخست آن که ما با حوزه هنری استان تعامل داریم و دوم این که اساساً تولید را به استان محول کردیم تا پس از اتمام کار، محصول و خروجی نهایی در استان به ما تحویل داده شود و همین ۲ موضوع باعث شده است تا ما در فراتهران شروع خوبی داشته باشیم.
عباسی با اذعان به این امر که مرکز «امید» به صورت متمرکز برنامه خاصی را در حوزه استعدادیابی در استانها ندارد و رویکرد برنامههای این مرکز ملی است، یادآور شد: ما بنا داریم تا با هدفگذاری خاص، از استعددهای موجود در استانها برای پروژههای نمایشی ملی استفاده کنیم.
وی ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز دسترسی گروههای نمایشی به امکانات روز و استفاده از فضاهای استاندارد در مراکز استانها بسیار کم است و در مجموع استان ها هم ممکن است این دسترسی را نداشته باشند، تأکید کرد: یکی از مهمترین راهکارهای رشد تولید در شبکه استانی، توسعه مخاطب و شبکهسازی است. ما معتقدیم که استانها باید شبکه مخاطبان نمایش خویش را توسعه بدهند زیرا وقتی در استانی کار خوب تولید اما در بازه زمانی کوتاه اجرا و شبکه مخاطب پایدار ایجاد نشود، موجب میشود که عامه مخاطبان نتوانند به آن اثر دسترسی پیدا کنند. در تهران این ماجرا کمتر اتفاق میافتد و یک اثر تا مدتها اجرا میشود.
عباسی در پایان با اشاره به این که باید تلاش شود تا در استانهای دیگر نیز چنین اتفاقاتی رخ بدهد، گفت: مثلا ما مفهومی با نام «تور تئاتر» را اصلا نداشته و نداریم. باید با توجه به نیازها و این نوع اتفاقات و راهاندازی «تور تئاتر» نگذاریم تا با چند اجرای کوتاه ارتباط بین مخاطب و مولد قطع شود.
منبع : خبرگزاری مهر
ثبت بیش از ۲۹۰۰ مستند برای حضور در «سینماحقیقت» هجدهم
پاساژهای حسی و چالش بازی در «تانکخورها»/ از خلق یک نقش لذت میبرم
نقش هنرمند در جلب توجه مردم نسبت به ارزشهای میراث فرهنگی چیست؟
لزوم توجه به آموزش در حوزه نقالی/تلاش برای گسترش هنر در سنین پایه
فلسطین مساله جهان شده است/ باحجاب و بیحجاب مدافع مظلوم
انتشار فراخوان نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا»
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره قبرس به «رویای کاغذی» رسید
سفر «تار و تاریخ» به شهر تاریخی بیشاپور با یک قطعه جدید
ششمین جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» برگزار میشود
«چارسو» میزبان «سینماحقیقت ۱۸» شد
«هاگیرواگیر» روی صحنه سنگلج ماندگار شد
کنسرتی که با تکنیک «لوپ استیشن» اجرا میشود
معرفی بازیگران «خانه عروسک، قسمت دوم»
تبلیغ تغذیه مضر و دخانیات در شبکه خانگی/ با «رصتا» همکاری میکنیم
تشریح جزئیات جشنواره «همیار هلال»/ آثار محدودیت زمانی ندارند
«آخرین کوسه نهنگ» به اسپانیا میرود
بازیگران چه نقشهایی در «مهمان کشی» دارند/ پژمان بازغی یزید شد
معرفی داوران و آثار منتخب «هنرهای نمایشی» جشنواره میراث فرهنگی
مسئولان با موسیقی تقابل نکنند/ دوری به دلیل نارضایتی از نبود حمایت
روایت زندگی یک عروس و داماد در غزه/ عاشقانهای که کمتر میبینیم
سعیداسلامزاده مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد
«یتیم خانه» در صحنه آبی برپا میشود
«زندگی در لحظه» مهدی آشنا به خانه هنرمندان ایران میرسد
اپرای عروسکی «مولوی» به تالار فردوسی میآید
معرفی داوران بخش مسابقه جشنواره تئاتر استان تهران
تئاتر کودک و نوجوان نیازمند حمایت است/ نقش صداوسیما در تبلیغات
پروژه «نوازشگر» منتشر شد/ یک آلبوم برای عاشقها
رضا بابک و شیرین اسماعیلی بازیگر «با خشم به گذشته نگاه کن» شدند
معرفی اعضای هیئت انتخاب دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران
میزبانی رسول مهر از «زیبا بنویسیم»/ خوشنویسی هنری ذاتی و ارثی نیست