میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، چهل و هفتمین گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه های سراسر کشور با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگی فدک الزهرا مشهد مقدس برگزار شد.
طهرانچی در این گردهمایی در سخنرانی با موضوع «تعلیم و تربیت اجتماعی، رسالت فراموش شده دانشگاه ایرانی اسلامی» با بیان اینکه در موضوع تربیت، تزکیه بسیار مهم است، از تقلیل مفهوم «آموزش» به «تدریس» در نظام آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: در نظام آموزش عالی کشور، آموزش محدود به آموزش تخصصی شد و در دانشگاه با مفاهیمی همچون آموزش عالی، دوره تحصیلات تکمیلی و دوره تحصیلات عالی مواجه هستیم، این در حالی است که در کشورهای غربی ترجمه آموزش مترادف با تحصیلات دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و شخصیت است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته بین خانواده و جامعه قرار گرفته است، گفت: این نهاد قرار است آموزش تخصصی، مهارتی، اجتماعی ارائه دهد.
وی دانشگاه را متشکل از چهار محیط آموزشی، رفاقتی، زندگی و کار دانست و افزود: متأسفانه ما این چهار محیط را از هم جدا کرده و استاد را از محیط آموزشی دور و وارد محیط سازمان کرده ایم که در نتیجه این سیاست دچار مشکلات فراوانی شدیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانی که استاد در محیط آموزشی وجود نداشته باشد، دیگر دغدغه تعلیم و تربیت دانشجو را ندارد و به جای آن در تلاش برای ارتقاء مرتبه علمی، بهبود معیشت، چاپ مقاله و ... است که این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزشی کشور است. غربی ها نیز معتقدند که کارکردگرایی و تخصص گرایی سبب خروج محیط آموزشی از شاگردپروری شده است.
طهرانچی با اشاره به اینکه حکمرانی فرهنگی توسط محیط رفاقتی انجام می شود، اظهار کرد: محیط رفاقتی تحت تأثیر فضای مجازی و محیط عمومی و زندگی، متأثر از محیط مجازی است.
وی افزود: محیط رفاقتی از تأثیرگذارترین محیط های تربیتی است. بیشترین ساعات زیست و زندگی فرزندان ما در محیط های رفاقتی سپری می شود و آنها به شدت از این محیط الگو می گیرند.
باید محیط آموزشی را به عنوان محیط تعلیم و تربیت احیا کنیم
وی با تأکید بر اینکه باید محیط آموزشی را به عنوان محیط تعلیم و تربیت احیا و در مقابل هجمههای غرب چاره اندیشی کنیم، گفت: دانشگاه کارخانه آدم سازی است و القاء محبت باید در محیط آموزشی رخ دهد. دانشجو باید جلوی چشمان استاد باشد. در همین رابطه معیت و همراهی دانشجو و استاد بسیار مهم است.
رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دستاورد اجتماعی داشته باشد. «تحصیل» و «رفتارسازی اجتماعی» دو دستاورد دانشگاه است. دانشگاه باید رفتار ساز باشد.
وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت اجتماعی رسالت فراموش شده دانشگاه هاست، خاطرنشان کرد: مأموریت دانشگاه صرفاً ارائه تعلیم و تربیت تخصصی نیست، بلکه رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است، دانشگاه باید علم گرایش ساز، کنش ساز و بینش ساز ارائه دهد.
طهرانچی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: در امر به معروف و نهی از منکر، مهم تر از ادبیات، نتیجه است. یعنی باید به گونه ای صحبت کنیم که نتیجه مورد نظر از امر به معروف و نهی از منکر حاصل شود.
کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه ها هستند
وی با بیان اینکه درخصوص هنجارهای پوششی و رفتاری در محیط دانشگاه به این باور رسیدیم که باید ادبیات و چارچوب نظری را تغییر دهیم، گفت: باید با ادبیات مناسب، مؤثر و معطوف به نتیجه وارد صحنه شویم و یک وفاق جمعی ایجاد کنیم.
طهرانچی با اشاره به اینکه کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاه ها هستند، گفت: باید جایگاه اساتید را در این زمینه دریابیم و به کمک و مدد آنان هنجارهای را اصلاح و برطرف کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه نخستین محیط مشترک زن و مرد است، افزود: این محیط مشترک نباید به محیط مختلط تبدیل شود.
طهرانچی با بیان اینکه تبرج در محیط های مشترک سبب بی نظمی میشود، دانشگاه را محلی برای زندگی مشترک دانست که از آن نباید ترسید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از محیط مشترک نترسیم، بلکه آن را مدیریت کرده و برایش مدل تعیین کنیم. شئون رفتاری و آراستگی یکی از الزامات محیط مشترک برای رشد است.
همه مسئولان دانشگاهی باید در زمینه آراستگی و شئون رفتاری احساس مسئولیت کنند
طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید روی جامعه اثربگذارد، نه بالعکس، خاطرنشان کرد: از آنجایی که مسأله آراستگی و شئون رفتاری زیرمجموعه تعلیم و تربیت اجتماعی است، همه مسئولان دانشگاهی باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و این موضوع صرفاً به معاونت یا اداره خاصی اختصاص ندارد.
وی با اشاره به اینکه پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان است، گفت: حفظ و ارتقاء امنیت روانی، افزایش بهره وری و کیفیت یادگیری در کلاس درس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان باید پایبندی به حقوق و قوانین را بیاموزند، تأکید کرد: آراستگی ظاهری و پوشش رفتاری اساتید، کارکنان و مدیران به عنوان کنشگران الگو نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است که باید به آن توجه شود
منبع : خبرگزاری مهر
ماجرای پیوند قرنیه در یکی از بیمارستانهای تهران
هوش مصنوعی در قالب مادربزرگ از کلاهبرداری جلوگیری می کند
معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال منصوب شد
متولیان: کنشگری بانوان طلبه نخبه توسعه مییابد
رئیس جمهور روز دانشجو به یکی از دانشگاههای تهران می رود
ظفرقندی: ۲۰ سال آینده سالخوردهترین کشور منطقه میشویم
طرح پزشک خانواده ۴ بار شکست خورد
فعالیت ۵۰ هزار بهورز در بحث آموزش سلامت دهان و دندان
جهش علمی در حوزه علمیه خواهران نیاز است / بیان چالشهای نخبگی و راهکارها
گلریزان ۴ میلیاردی یکی از پیام رسانها برای کمک به محور مقاومت
علائمی که خبر از ابتلا به کرونای بلند مدت میدهند
مسجد حتی در عصر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کارکرد اثربخش دارد
ذخیره ۶ ماهه دارو، نیازمند منابع مالی قابل توجه است
خواب نامنظم مشکلات قلبی را افزایش میدهد
سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین هم خطرناک است
تاثیر رژیم غذایی مادر باردار بر سلامت کودک
نشست شورای صنفی دانشگاههای علوم پزشکی دوشنبه هفته آینده برگزار میشود
مصرف داروی تیروئید و افزایش روند تضعیف استخوانها
ذخیره ۶ ماهه دارو، نیازمند منابع مالی قابل توجه
افزایش تعرفه اینترنت منوط به کیفیت قابل قبول و رضایت نسبی کاربران است
رئیس جمهور روز دانشجو به دانشگاه تهران می رود
استرس روانی سرطان را چگونه کاهش دهیم
قبل از انجام لیزر این نکات را بخوانید
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ۱۲ آذر برگزار میشود
حضور ۳۰ شرکت صنعتی فعال در حوزه پارچه و لباس در دانشگاه آزاد
چای سبز تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد
پاسخ وزارت بهداشت به عدم افزایش مجدد تعرفه مراکز ترک اعتیاد
آزمایشگاه میکروفیلوئیدیک دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد
اقدامات ستاد فناوریهای اتصالپذیری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
سومین کشور پرجمعیت دنیا متعلق به دیابتیها است