میرنیوز
به گزارش ایسنا، کووید-19 نخستین بار در اواخر سال 2019 در ووهان چین گزارش شد و به دلیل سرایت بالا، در طی زمانی اندک تمامی کشورهای جهان را آلوده ساخت. پژوهشهایی که در راستای ارزیابی پیامدهای سلامت روانی کووید-19 در حال انجام است، شیوع بالایی از علائم افسردگی و اضطراب متوسط تا شدید را در بین عموم شناسایی کرده است. اضطراب با تأثیر منفی که بر شرایط فردی و اجتماعی شخص اعمال میکند، باعث کاهش مقاومت فرد میشود و در درازمدت منجر به اثرهای ناخوشایند بر بهداشت جسمی و روانی، اختلال در عملکرد و درنهایت پایین آمدن کیفیت زندگی میشود.
اختلالات اضطرابی به عقیده متخصصان طیف وسیعی از مشکلات ازجمله اختلال پانیک، هراس، وسواس فکری-عملی، استرس پس از سانحه، اضطراب فراگیر و چند اختلال دیگر را شامل میشوند. اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی مشاهدهشده در مراکز بالینی و جمعیت عمومی است. از علائم این اختلال میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تجربه دورههای اضطراب، تحت تنش بودن، گرفته بودن، تعریق، مشکل تمرکز فکر و اغلب اوقات اختلال توجه، احساس بیکفایتی، اظهارات خودسرزنشگری و احساس شرمندگی و نگرانی، اختلال در خواب و تمرکز فکر و دشواری در آرام گرفتن. در این میان معلمان، به دلیل فشار بالایی که برای سازگار کردن سریع خود با شرایط بیماری کووید-19 بهمنظور ادامه فعالیتهای آموزشی داشتهاند، فشار عجیبی را متحمل شدهاند.
در این خصوص، یک مطالعه پژوهشی توسط محققی از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام شده است که در آن به بررسی اختلال اضطراب فراگیر معلمان در شرایط همهگیری کووید-19 پرداخته شده است.
در این پژوهش 407 نفر از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشور مشارکت داشته و به کمک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را فراهم آوردهاند.
یافتههای این پژوهش نشان داد همهگیری کووید-19 با تغییراتی که در وضعیت سلامتی و شرایط اجتماعی و فرایند تعلیم و تربیت ایجاد کرده، تجربه اضطراب فراگیر را در میان معلمان افزایش داده است و تعداد زیادی از آنها، اضطراب فراگیر را در شرایط شیوع بیماری تجربه کردهاند. بااینحال، آشنایی با نحوه تهیه محتوای الکترونیکی و آگاهی از آینده برنامه درسی، از عوامل محافظ معلمان دربرابر اضطراب ناشی از شیوع بیماری بودهاند.
در این رابطه، سارا ابراهیمی، استادیار و پژوهشگر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ایران، میگوید: «ابتلای خانواده به کووید-19 و پیگیری اخبار منفی بهعنوان عوامل خطر برای افزایش تجربه اضطراب محسوب میشوند. همچنین دیگر عوامل اضطراب زای مرتبط با کووید-19 نظیر سن بهطور مثبت با اضطراب رابطه مثبت داشته است. اما مواردی چون دوره تدریس، آشنایی با نرمافزار شاد، آشنایی با روش تدریس در فضای مجازی و استفاده از حمایتهای اجتماعی و روانشناختی باعث میشده که معلمان کمتر به این مشکل دچار شوند».
به گفته این محقق، «بر این اساس، راهنمایی و هدایت معلمان به نظم دهی مؤثر و مناسب احساسات خود در شرایط اورژانسی سلامت عمومی و پیشگیری از خسارتهای ناشی از رویدادهای بحرانی به امری ضروری برای مدارس تبدیل شده است. لذا پیشنهاد میشود نظام آموزش و پرورش برای حل مشکلات احتمالی این حوزه و ارائه خدمات روانشناختی باکیفیت و بهموقع به معلمان تدبیر و اقدام نماید».
طبق بررسیهای این پژوهش، در این زمینه پخش برنامههای روانشناسی مثبت نگر از رسانهها، تدارک برنامههای جذب و آمادهسازی دانشجومعلمان مبتنی بر موضوعات کنشگری آموزش مجازی و سواد رسانهای، طراحی و تدوین بستههای آموزشی جهت توانمندسازی معلمان در حوزه سواد سلامت و سواد رسانهای، طراحی مداخلات روانی برای بهبود سلامت روانی معلمان، افزایش آگاهی در مورد اقدامات برای مقابله با شایعات و بهکارگیری گزینههای جایگزین برای تعطیلی کامل کلاسهای حضوری میتواند اضطراب را در جامعه معلمان کاهش دهد.
این نتایج که اهمیت توجه به وضعیت سلامت روانی معلمان و تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل اضطرابزا را در طی شیوع بیماریهای همهگیر توسط نظام آموزش وپرورش مورد تأکید قرار میدهند، در مجله «علومتربیتی» وابسته به دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر شدهاند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد ۱۲ آذر برگزار میشود
حضور ۳۰ شرکت صنعتی فعال در حوزه پارچه و لباس در دانشگاه آزاد
چای سبز تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد
پاسخ وزارت بهداشت به عدم افزایش مجدد تعرفه مراکز ترک اعتیاد
آزمایشگاه میکروفیلوئیدیک دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد
اقدامات ستاد فناوریهای اتصالپذیری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
سومین کشور پرجمعیت دنیا متعلق به دیابتیها است
عدم تخصیص ردیف استخدامی جذب به نخبگان در سنوات اخیر
طرحی برای فیلترینگ آماده و از طریق رئیس جمهور به شورای سران رساندیم
آغاز ثبت نام سهام برای متولدان ۱۴۰۲ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی
۸۰ درصد کشاورزی ایران از فناوریهای نوین بیبهره است
دانشجویان پیام نور تا ۱۴ آذر برای ثبت نام وام شهریه فرصت دارند
دانشگاه الزهرا بدون کنکور دانشجو میپذیرد
طرح شناسایی نیازمندیهای داراییهای فکری دانشبنیانها تمدید شد
فراخوان حضور در پاویون پارک فناوری پردیس در دومین نمایشگاه ایران پتروکم
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی منصوب شد
سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی منصوب شد
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین
درآمدهای کلان سقط زیرزمینی جنین!
مهلت مجدد شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
دیابت چه بلایی سر مغز ما میآورد
پای تب دنگی به مجلس باز شد
هماهنگی معاونان فرهنگی وزارت علوم برای برگزاری ۱۶ آذر در دانشگاهها
میرمحمدی: حمایت بیشتر از حوزویان مورد تأکید است
نشست «اعطای کرسی پژوهشی و خوشههای چندتخصصی» برگزار میشود
افزایش آمادگی برابر سیل با تصاویر ماهوارهای هوش مصنوعی
نخستین نشریه ریاضیات مالی کشور در پایگاه اسکوپوس نمایه شد
بهبود تولیدات زراعی، باغی و دامی با فناوری هستهای
استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران گردهم میآیند