میرنیوز

جایگاه ایران در میزان فوت و بهبودی کرونا/ مقایسه روند رشد ویروس در ۱۳ کشور

جایگاه ایران در میزان فوت و بهبودی کرونا/ مقایسه روند رشد ویروس در ۱۳ کشور 2021-02-21T14:24:28+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید -۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد که میزان افزایش جمعیت بیماران که در آبان ماه از حدود ۲۸۰ هزار نفر به ۳۳۰ هزار نفر در آذر افزایش یافته، به کمتر از ۱۸۴ هزار نفر در دی ماه کاهش یافته بود و مجدداً در بهمن ماه به ۲۰۸ هزار نفر افزایش یافته است.

دهقانی اظهار داشت: به طور متوسط روزانه در آبان حدود ۹۴۰۰ نفر و در آذرماه حدود ۱۱۰۰۰ نفر، در دی ۶۱۰۰ نفر و در بهمن ۶۹۳۰ نفر به جمع مبتلایان اضافه شده است. بدین ترتیب میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور که در آبان ۱.۴۱ درصد، آذرماه ۱.۱۳ درصد، در دی ماه به ۰.۴۹ درصد کاهش یافته بود در بهمن ماه با ۰.۵ درصد تقریباً ثابت مانده است. این در حالی است که میزان متوسط رشد روزانه بیماری در دی‌ماه به کمترین میزان خود از ابتدای شیوع بیماری در کشور رسیده و انتظار می رفت این نرخ کاهشی در بهمن نیز ادامه داشته باشد.

وی افزود: ایران از نظر میزان متوسط رشد بیماری در میان کشورهای همزمان (۱۳ کشور همزمان در انتشار کووید -۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در جایگاه ششم قرار گرفته است.

دهقانی گفت: تقریباً ثابت ماندن میزان رشد متوسط روزانه بیماری کشور در میزان ۰.۵ درصد در بهمن در حالی است که این میزان برای همه ۱۳ کشور همزمان روند کاهشی داشته است به طوری که کشورهای انگلیس (از ۱.۷۹ درصد به ۰.۵۵ درصد)، کانادا (۱.۱۷ درصد به ۰.۵۱ درصد)، آلمان (از ۱.۰۵ درصد به ۰.۴۶ درصد) و آمریکا (از ۱.۰۳ درصد به ۰.۴۷ درصد) در دی نسبت به بهمن کاهش یافته اند.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که ایران در میان ۲۹ کشور دنیا با جمعیت مبتلای بالا (بیش از ۶۰۰ هزار نفر) از نظر میزان متوسط رشد روزانه شیوع بیماری در دی ماه در جایگاه ۲۱ بود که به جایگاه ۱۴ در بهمن رسیده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که میزان افزایش جمعیت فوتی در آبان ماه از حدود ۱۲۵۰۰ نفر به ۹۷۰۰ نفر در آذر کاهش یافته، به کمتر از ۳۳۰۰ نفر در دی ماه کاهش یافته بود و مجدداً در بهمن ماه به ۲۳۰۰ نفر کاهش یافته است.

وی افزود: بدین ترتیب، به طور متوسط روزانه در آبان حدود ۴۱۵ نفر و در آذرماه حدود ۳۲۰ نفر، در دی ۱۱۰ نفر و در بهمن ۷۶ نفر فوتی وجود داشته است. خوشبختانه روند کاهشی میزان متوسط رشد فوتی روزانه آبان ۱.۱۳ درصد، آذرماه ۰.۶۷ درصد و در دی ماه ۰.۲۱ درصد ادامه یافته و در بهمن ماه به ۰.۱۴ درصد رسیده است که کمترین میزان متوسط نرخ رشد فوتی در کشور از ابتدای شیوع بیماری است.

دهقانی گفت: بدین ترتیب ایران از نظر میزان متوسط رشد فوتی در میان کشورهای همزمان در جایگاه آخر و قبل از چین با ۰.۰۱ درصد قرارگرفته است.

سرپرست ISC گفت: همچنین، ایران از نظر شاخص متوسط میزان فوتی روزانه در میان ۲۹ کشور (جمعیت مبتلای بالای ۶۰۰ هزار نفر) در دی در جایگاه ۲۳ قرار داشت که در بهمن ماه در جایگاه ۲۷ قرار گرفته است. کشورهای هند ۰.۰۸ درصد و عراق با ۰.۰۷ درصد بعد از ایران قرار دارند.

وی گفت: از این رو، تلاش و زحمات و برنامه ریزی های انجام شده توسط دست‌اندرکاران نظام سلامت و نیز رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم عزیز قابل تقدیر و تشکر است. قطعاً تداوم و استمرار برنامه های اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا و بخصوص رعایت مصوبات و شیوه نامه های بهداشتی موجب کاهش تدریجی شیوع بیماری در کشور خواهد بود.

دهقانی ادامه داد: نمودار ۱ روند شیوع بیماری در کشورهای همزمان که تا پایان بهمن ماه با جمعیت بیماران کمتر از ۳ میلیون نفر هستند را نشان می دهد. محور افقی بیانگر روز و در واقع آمار نشان داده شده مربوط به ۶ ماه اخیر (اول شهریور الی آخر بهمن ماه) و محور عمودی جمعیت بیماران است.

در نمودار ۱ این کشورها به ترتیب عبارت از ایتالیا، ترکیه، آلمان، ایران، کانادا، پاکستان و چین بوده و همان طور که در نمودار مشاهده می شود کماکان روند افزایشی شیوع بیماری برای کشورهای ایتالیا، ترکیه، آلمان و ایران با شتاب متفاوتی ادامه دارد.

نتایج و آمار در سامانه کووید -۱۹ به همراه تحلیل مربوط به ۱۳ کشور همزمان (کشورهایی که انتشار بیماری در آنها تقریباً به طور همزمان پدید آمد) در ادامه آمده است.

جایگاه ایران در میزان فوت و بهبودی کرونا/ مقایسه روند رشد ویروس در ۱۳ کشور

نمودار شماره ۲ روند تغییرات نرخ متوسط رشد بیماری روزانه برای ۶ ماه گذشته در کشورهای همزمان با جمعیت زیر ۳ میلیون مبتلا را نشان می دهد. همان طور که ملاحظه می شود علیرغم فراز و نشیب‌های نسبتاً زیاد، میزان تغییرات نرخ متوسط رشد بیماری در اکثر کشورها این روند در دی و بهمن ماه روند نسبتاً کاهشی داشته است.

جایگاه ایران در میزان فوت و بهبودی کرونا/ مقایسه روند رشد ویروس در ۱۳ کشور

دهقانی گفت: به منظور تجزیه و تحلیل آماری و دستیابی به نتایج بهتر، با استفاده از اطلاعات مستخرج از سامانه کووید -۱۹ مربوط به ۱۳ کشور همزمان در طول ۱۱ ماه گذشته آمار مربوطه در جدول ۱ نشان داده شده است. در این جدول میزان متوسط رشد روزانه بیماری در هر ماه محاسبه و تمام مقادیر محاسبه شده در بهمن ماه به ترتیب صعودی مرتب شده است.

وی ادامه داد: میزان نرخ رشد متوسط در واقع متوسط‌گیری متحرک بر روی بازه های زمانی ماهانه بوده است و در نتیجه اعداد به دست آمده قابل اعتماد است و با مقایسه این شاخص می‌توان به عملکرد کشورها در کنترل روند انتشار بیماری و نیز مقابله با بیماری پی برد.

سرپرست ISC افزود: همان طور که ملاحظه می‌شود، در بهمن ماه کشورهای اسپانیا با ۰.۹۳ درصد، فرانسه ۰.۶۲ درصد، انگلیس با ۰.۵۵ درصد، برزیل ۰.۵۳ درصد، کانادا با ۰.۵۱ درصد و ایران ۰.۵ درصد بیشترین میزان نرخ متوسط رشد روزانه شیوع بیماری را داشته اند و سایر کشورها دارای نرخ رشد متوسط روزانه زیر ۰.۴۸ درصد بوده اند.

دهقانی گفت: مقایسه عملکرد کشورها در دی و بهمن نشان می دهد که ایران با افزایش اندک متوسط نرخ رشد روزانه بیماری از ۰.۴۹ درصد به ۰.۵ درصد در مقایسه با سایر کشورهای همزمان روبرو بوده است. کشورهای انگلیس (از ۱.۷۹ درصد به ۰.۵۵ درصد)، کانادا (۱.۱۷ درصد به ۰.۵۱ درصد)، آلمان (از ۱.۰۵ درصد به ۰.۴۶ درصد) و آمریکا (از ۱.۰۳ درصد به ۰.۴۷ درصد) در دی نسبت به بهمن کاهش یافته اند. با این حال ایران از نظر میزان متوسط رشد روزانه مبتلای بیماری در میان ۱۳ کشور همزمان در جایگاه ۶ قرار دارد.

جدول ۱: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹ متوسط نرخ رشد روزانه شیوع بیماری (درصد) در ۱۱ ماه گذشته در ۱۳ کشور همزمان (کشورهای همزمان در شیوع بیماری)

جدول ۱: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹

کشور

فروردین

اردیبهشت

خرداد

تیر

مرداد

شهریور

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

کل دنیا

۷.۹۲

۲.۴۶

۱.۹۶

۱.۷

۱.۴۶

۱.۰۱

۰.۹۳

۱.۱۲

۰.۹۷

۰.۷۶

۰.۴۶

اسپانیا

۸.۳۲

۱.۱۴

۰.۱۷

۰.۲۱

۰.۸۷

۱.۶۳

۱.۵

۱.۴۱

۰.۴۵

۰.۸۹

۰.۹۳

فرانسه

۷.۶۴

۰.۷۵

۰.۳۷

۰.۳۴

۰.۹۲

۲.۱۹

۲.۴۹

۲.۶۷

۰.۵۴

۰.۵۸

۰.۶۲

انگلیس

۱۲.۲۹

۲.۲۲

۰.۶۷

۰.۲۵

۰.۳

۰.۶۸

۲.۳۱

۲.۱۱

۱.۱

۱.۷۹

۰.۵۵

برزیل

۱۴.۶۵

۶.۸۹

۴.۵۱

۲.۲۸

۱.۷

۰.۸۳

۰.۵۱

۰.۴۳

۰.۶۲

۰.۵۷

۰.۵۳

کانادا

۱۳.۱

۲.۷۶

۰.۸۲

۰.۳۲

۰.۳۶

۰.۵

۱.۱۹

۱.۴۹

۱.۵۵

۱.۱۷

۰.۵۱

ایران

۵.۰۸

۱.۴

۱.۶۴

۱.۰۴

۰.۸۲

۰.۵۹

۰.۸۴

۱.۴۱

۱.۱۳

۰.۴۹

۰.۵

ایتالیا

۵.۰۴

۰.۸

۰.۱۷

۰.۰۹

۰.۱۷

۰.۵

۱.۳۷

۳.۷۳

۱.۲۵

۰.۶۹

۰.۴۸

آمریکا

۱۴.۲۹

۲.۴۴

۱.۳۳

۱.۷۶

۱.۲۷

۰.۶۴

۰.۶۷

۱.۲

۱.۳۴

۱.۰۳

۰.۴۷

آلمان

۷.۸

۰.۶۷

۰.۲۵

۰.۲۱

۰.۴۲

۰.۵۶

۱.۱۹

۲.۸۳

۱.۷۵

۱.۰۵

۰.۴۶

روسیه

۱۹.۶۲

۶.۷۱

۲.۲۱

۱

۰.۶۴

۰.۵۲

۰.۸۹

۱.۱۶

۱.۱۲

۰.۸

۰.۴۵

ترکیه

۲۰.۰۶

۱.۹

۰.۷

۰.۵۷

۰.۴۸

۰.۵۷

۰.۵

۰.۷

۵.۲۶

۰.۵۷

۰.۲۹

پاکستان

۱۰.۰۷

۵.۶۳

۴.۵

۱.۴۶

۰.۳۱

۰.۱۶

۰.۲

۰.۴۳

۰.۷۳

۰.۴۵

۰.۲۸

چین

۰.۰۸

۰.۰۱

۰.۰۲

۰.۰۲

۰.۰۵

۰.۰۲

۰.۰۲

۰.۰۳

۰.۰۲

۰.۰۷

۰.۰۶

سرپرست ISC گفت: جدول ۲ میزان نرخ رشد متوسط روزانه بهبودی ۱۳ کشور همزمان را در ۱۱ ماه گذشته نشان می دهد. لازم به ذکر است تمام مقادیر محاسبه شده در بهمن ماه به ترتیب صعودی مرتب شده اند. همان طور که از جدول ۲ پیداست، میزان متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی دنیا در دی‌ماه به ۰.۸۳ درصد بوده که در بهمن ماه ۰.۷۲ درصد کاهش یافته است.

جایگاه ۸ ایران میزان متوسط نرخ رشد بهبودی در بهمن ماه

وی افزود: برای ایران نیز میزان متوسط نرخ رشد بهبودی در دی ماه ۰.۸۳ درصد بود که به ۰.۵۳ درصد کاهش یافته است. در بهمن ماه متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی کشورهای انگلیس ۱.۳۶ درصد، ایتالیا ۰.۸۴ درصد و آمریکا ۰.۷۹ درصد بوده است که در میان ۱۳ کشور همزمان ایران جایگاه ۸ را داشته است.

دهقانی افزود: البته باید توجه داشت متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی علاوه بر اینکه تابعی از میزان رشد و انتشار بیماری است، تابعی از مسایلی نظیر طول درمان استاندارد برای ترخیص بیمار، ظرفیت پذیرش بیمار و امکانات بهداشتی کشورها نیز بوده و نمی‌توان انتظار داشت که متناسب با افزایش بیماران با همان نرخ میزان بهبودی افزایش یابد. با این حال میزان کوچک بودن متوسط رشد روزانه انتشار بیماری و بزرگتر بودن متوسط رشد بهبودی نشانه کنترل و مقابله و سرکوب بیماری خواهد بود.

جدول ۲: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹ متوسط نرخ رشد بهبودی روزانه (درصد) در ۱۱ ماه گذشته در ۱۳ کشور همزمان (کشورهای همزمان در شیوع بیماری)

جدول ۲: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹

کشور

فروردین

اردیبهشت

خرداد

تیر

مرداد

شهریور

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

کل دنیا

۶.۸۲

۳.۹۹

۲.۹۴

۲.۰۹

۱.۸۹

۱.۲۶

۰.۹۸

۰.۸۸

۱.۰۱

۰.۸۳

۰.۷۲

انگلیس

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

۱.۳۶

ایتالیا

۸.۵۴

۳.۳۸

۱.۲۱

۰.۲۶

۰.۱۳

۰.۲۱

۰.۵۵

۲.۳۸

۳

۱.۱۶

۰.۸۴

آمریکا

۲۳.۹۳

۵.۶۱

۳.۳۳

۲.۰۹

۱.۷۹

۱.۰۴

۰.۸۹

۰.۹

۱.۲۶

۱.۱۱

۰.۷۹

آلمان

۲۵.۱۶

۱.۹۳

۰.۳۹

۰.۲۵

۰.۳

۰.۵۶

۰.۷۲

۲.۲

۲.۱۶

۱.۵۱

۰.۷۸

کانادا

۲۵.۶۱

۴.۴

۱.۵

۱.۴۴

۰.۴۱

۰.۴

۱.۱

۱.۳۲

۱.۶۳

۱.۳۹

۰.۷۳

روسیه

۲۲.۲۲

۱۱.۰۴

۵.۰۶

۱.۷

۱.۰۴

۰.۵۹

۰.۶۲

۱.۱۷

۱.۲۹

۰.۹۳

۰.۶۷

برزیل

۳۴.۳۴

۷.۰۱

۵.۵۸

۳.۱۴

۲.۱۸

۱.۲۲

۰.۶۸

۰.۴۴

۰.۴۸

۰.۶۳

۰.۶

ایران

۷.۹۸

۱.۸۵

۱.۶۵

۱.۳۴

۰.۷۹

۰.۵۵

۰.۶۵

۰.۹۹

۱.۳۷

۰.۸۳

۰.۵۳

فرانسه

۱۴.۶۸

۱.۷۶

۰.۶۳

۰.۲۲

۰.۲۳

۰.۳

۰.۴۹

۱.۱۱

۰.۷

۰.۴۸

۰.۵۲

پاکستان

۱۷.۹۴

۶.۴۵

۵.۷۴

۴

۰.۹۳

۰.۲۳

۰.۱۸

۰.۲

۰.۷۳

۰.۵۳

۰.۳۶

ترکیه

۳۶.۷۶

۷.۷۳

۱.۱۹

۰.۸۳

۰.۴۹

۰.۴۳

۰.۴۷

۰.۵۹

۵.۴۴

۰.۷۹

۰.۳۲

چین

۰.۲۲

۰.۰۶

۰.۰۱

۰.۰۲

۰.۰۴

۰.۰۳

۰.۰۲

۰.۰۳

۰.۰۲

۰.۰۳

۰.۰۹

اسپانیا

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

NIL

دهقانی گفت: نمودار ۳ مقایسه میزان فوتی کشورهای همزمان با میزان جمعیت فوتی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و بیش از ۲۰ هزار را نشان می‌دهد. کشورهای آمریکا با بیش از ۵۰۰ هزار، برزیل بیش از ۲۴۰ هزار نفر، انگلیس با ۱۲۰ و ایتالیا با بیش از ۹۵ هزار فوتی تا آخر بهمن ماه در میان کشورهای همزمان بیشترین فوتی را دارند و در این نمودار ظاهر نشده‌اند.

وی گفت: کشورهای فرانسه، روسیه، آلمان، اسپانیا و ایران به ترتیب تا بهمن ماه بیشترین فوتی را داشته اند. کاهش شیب و روند فوتی ایران در دو ماه دی و بهمن ماه کاملاً از نمودار مشهود بوده به طوری که میزان فوتی کشورهای روسیه، آلمان و اسپانیا از میزان فوتی ایران بیشتر شده و برای این کشورها با شیب نسبتاً بالایی این روند ادامه دارد. به طور خاص افزایش شیب کشورهای فرانسه، روسیه و آلمان در بهمن ماه به طور کامل مشهود است.

جایگاه ایران در میزان فوت و بهبودی کرونا/ مقایسه روند رشد ویروس در ۱۳ کشور

وی ادامه داد: جدول ۳ میزان نرخ رشد متوسط روزانه فوتی ۱۳ کشور همزمان را در ۱۱ ماه گذشته نشان می دهد. لازم به ذکر است تمام مقادیر محاسبه شده در بهمن ماه به ترتیب صعودی مرتب شده اند.

دهقانی افزود: همان طور که از جدول ۳ پیداست میزان متوسط رشد روزانه فوتی دنیا از ۰.۶۶ درصد در دی ماه به ۰.۵۸ درصد کاهش یافته است. در ایران نیز میزان متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در دی ماه از ۰.۲۱ درصد به ۰.۱۴ درصد در بهمن کاهش یافته است. این میزان نرخ رشد فوتی در طول یک سال گذشته کمترین میزان ممکن بوده است.

وی گفت: لازم به ذکر است که ایران با متوسط نرخ رشد فوتی روزانه ۰.۱۴ درصد در بهمن ماه در انتهای جدول کشورهای همزمان قرار گرفته است. بعد از ایران کشور چین با متوسط نرخ رشد فوتی روزانه ۰.۰۱ درصد قرار دارد.

جدول ۳: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹ متوسط نرخ روزانه فوتی (درصد) روزانه در ۱۱ ماه گذشته در ۱۳ کشور همزمان (کشورهای همزمان در شیوع بیماری)

جدول ۳: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹

کشور

فروردین

اردیبهشت

خرداد

تیر

مرداد

شهریور

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

کل دنیا

۱۰.۱۹

۲.۲۹

۱.۲۲

۰.۹۱

۰.۸۹

۰.۶۲

۰.۵۴

۰.۶۵

۰.۷۱

۰.۶۶

۰.۵۸

آلمان

۱۸.۵۸

۱.۹۲

۰.۳

۰.۰۸

۰.۰۶

۰.۰۶

۰.۱۸

۱.۱۵

۲.۱۷

۲.۰۶

۱.۰۶

انگلیس

۱۸.۴۵

۲.۴۸

۰.۲۱

۰.۱

۰.۰۴

۰.۰۳

۰.۱۹

۰.۷

۰.۷۳

۱.۰۳

۰.۹

روسیه

۲۱.۶۹

۷.۱۲

۳.۵۲

۱.۴۸

۰.۸۶

۰.۶۱

۰.۸۳

۱.۱۷

۱.۲۳

۰.۹۱

۰.۷

اسپانیا

۱۲.۲۶

۱.۰۳

۰.۰۷

۰.۰۲

۰.۰۵

۰.۲

۰.۳۹

۰.۷۳

۰.۴۷

۰.۳۵

۰.۷

آمریکا

۲۰

۲.۸۳

۰.۸۹

۰.۵۵

۰.۷۲

۰.۴۳

۰.۳۶

۰.۴۶

۰.۷۵

۰.۸

۰.۶۹

کانادا

۱۸.۵۲

۴.۷۵

۱.۱۹

۰.۱۸

۰.۰۸

۰.۰۶

۰.۲۲

۰.۴۸

۰.۷۷

۰.۸۴

۰.۵۵

فرانسه

۱۵.۴۷

۱.۱۸

۰.۱۹

۰.۰۶

۰.۰۴

۰.۰۹

۰.۲۸

۱.۱۷

۰.۷۶

۰.۵۵

۰.۵۳

برزیل

۲۳.۷

۷.۰۳

۳.۴۵

۱.۵۶

۱.۱۶

۰.۶۲

۰.۴۲

۰.۲۸

۰.۳۵

۰.۴۲

۰.۴۸

ترکیه

۲۵.۹۳

۲.۴۸

۰.۵۴

۰.۳۷

۰.۳۳

۰.۷۲

۰.۷۷

۰.۸۱

۱.۳۶

۱

۰.۴۵

ایتالیا

۷.۱۶

۱.۰۳

۰.۲۵

۰.۰۵

۰.۰۴

۰.۰۳

۰.۱۱

۰.۹۳

۱.۱۷

۰.۶۴

۰.۴۵

پاکستان

۱۵.۳

۶.۴۸

۴.۳۷

۱.۷

۰.۳۴

۰.۱۱

۰.۱۴

۰.۴۱

۰.۷۱

۰.۵۷

۰.۴۱

ایران

۵.۱۵

۱.۱۱

۰.۹۷

۱.۴

۱.۱۳

۰.۶

۰.۸۳

۱.۱۳

۰.۶۷

۰.۲۱

۰.۱۴

چین

۱.۲

۰.۰۱

۰

۰

۰

۰

۰

۰.۰۱

۰.۰۱

وی افزود: نمودار ۴، میزان متوسط نرخ رشد روزانه شیوع بیماری، متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی و نیز متوسط نرخ رشد روزانه فوتی ایران را در ماه های گذشته نشان می‌دهد. کاهش میزان متوسط نرخ فوتی روزانه بیماری به ۰.۱۴ درصد در بهمن ماه در طول کل زمان یک ساله شیوع بیماری در کشور به عنوان رکوردی بی نظیر ثبت خواهد شد. با اینحال میزان متوسط رشد شیوع بیماری از ۰.۴۹ درصد در دی ماه به ۰.۵ درصد در بهمن نگرانی افزایش مجدد شیوع بیماری در آینده را دارد.

جایگاه ایران در میزان فوت و بهبودی کرونا/ مقایسه روند رشد ویروس در ۱۳ کشور

جدول ۴ مشخصات آماری کشورهای دنیا با بیش از ۶۰۰ هزار بیمار مبتلا به ویروس کووید- ۱۹ تا پایان بهمن ماه ۹۹ را نشان می دهد. همانطور که ملاحظه می شود، در دنیا ۲۹ کشور دارای جمیت بیماران بیش از ۶۰۰ هزار نفر است

دهقانی تاکید کرد: میزان کل جمعیت بیماران در دنیا با افزایش حدود ۲۰ میلیون نفر از ۷۷ میلیون نفر در آذر به بیش از ۹۶ میلیون نفر در دی و سپس با افزایش ۱۴ میلیون نفر به بیش از ۱۱۰ میلیون تا آخر بهمن ماه رسیده است. به طور متوسط در دی ماه، روزانه حدود ۶۵۰ هزار نفر و در بهمن ماه روزانه بیش ۴۵۰ هزار نفر به میزان مبتلایان دنیا اضافه شده است.

وی ادامه داد: میزان متوسط نرخ رشد روزانه دنیا در دی ماه از ۰.۷۶ درصد به ۰.۴۶ درصد کاهش یافته است. اگر همین روند ادامه داشته باشد پیش بینی می شود در پایان اسفند ماه جمعیت بیماران در کل دنیا به بیش از ۱۲۷ میلیون خواهد رسید.

سرپرست ISC گفت: در دی ماه، ایران با بیش از ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر مبتلا در جایگاه ۱۶ دنیا قرار داشت که در پایان بهمن ماه با ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در جایگاه ۱۵ قرار گرفته است. همچنین در دی ماه با نرخ رشد متوسط روزانه مبتلایان ۰.۴۹ درصد در جایگاه ۲۱ بود که در بهمن ماه با نرخ رشد متوسط روزانه ۰.۵ در جایگاه ۱۴ قرار گرفته است.

وی افزود: میزان کل جمعیت فوتی در دنیا با افزایش حدود ۳۶۵ هزار نفر در دی ماه از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر میلیون نفر در پایان دی به ۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر و نیز با افزایش ۳۸۷ هزار نفر فوتی در پایان بهمن ماه به بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر رسیده است. بنابراین، به طور متوسط در دی ماه روزانه حدود ۱۲ هزار نفر و در بهمن ماه روزانه حدود ۱۳ هزار نفر فوتی دنیا وجود داشته است.

دهقانی یادآور شد: ایران با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی ۰.۲۱ درصد در دی ماه در جایگاه ۲۳ دنیا قرار داشت که در بهمن با کاهش نرخ رشد فوتی روزانه به ۰.۱۴ درصد به جایگاه ۲۷ یعنی انتهای جدول انتقال یافته است. لازم به ذکر است که ایران در آذر ماه از نظر رشد متوسط روزانه مبتلایان در جایگاه دهم و از نظر متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در جایگاه هشتم دنیا قرار داشت.

جدول ۴: آمار تحلیلی سامانه نماگرکووید -۱۹: متوسط نرخ رشد روزانه، متوسط نرخ رشد روزانه فوتی و آمار تجمعی مبتلایان تا آخر بهمن ماه برای کشورهای با جمعیت مبتلای بیش از ۶۰۰ هزار نفر

نام کشور

متوسط نرخ رشدروزانه فوتی (درصد)

آمار کل تجمعی فوتی

نام کشور

متوسط نرخ رشد روزانه بیماری (درصد)

نام کشور

ردیف

آمار کل تجمعی مبتلا

کل دنیا

۰.۵۸

۲,۴۵۱,۴۰۸

کل دنیا

۰.۴۶

کل دنیا

۱۱۰,۸۲۳,۴۴۳

پرتقال

۱.۸

۱۵,۷۵۴

آمریکا

۱.۱۳

پرتقال

۱

۲۸,۵۲۳,۵۲۴

آلمان

۱.۰۶

۶۷,۵۴۷

هندوستان

۱.۰۱

اندونزی

۲

۱۰,۹۶۲,۱۸۹

رژ-اشغالگر

۱.۰۱

۵,۵۰۹

برزیل

۰.۹۳

اسپانیا

۳

۱۰,۰۳۰,۶۲۶

انگلیس

۰.۹

۱۱۹,۳۸۷

روسیه

۰.۹۱

رژ-اشغالگر

۴

۴,۱۲۵,۵۹۸

اندونزی

۰.۸۲

۳۳,۹۶۹

انگلیس

۰.۷۵

ج چک

۵

۴,۰۸۳,۲۴۲

آفریقای ج

۰.۸۱

۴۸,۷۰۸

فرانسه

۰.۶۷

مکزیک

۶

۳,۵۳۶,۶۴۸

ج چک

۰.۸۱

۱۸,۷۳۹

اسپانیا

۰.۶۲

فرانسه

۷

۳,۱۲۱,۶۸۷

مکزیک

۰.۷۶

۱۷۷,۰۶۱

ایتالیا

۰.۵۵

انگلیس

۸

۲,۷۶۵,۴۱۲

لهستان

۰.۷۱

۴۱,۵۸۲

ترکیه

۰.۵۵

پرو

۹

۲,۶۱۶,۶۰۰

روسیه

۰.۷

۸۱,۹۲۶

آلمان

۰.۵۳

برزیل

۱۰

۲,۳۷۲,۲۰۹

اسپانیا

۰.۷

۶۶,۷۰۴

کلمبیا

۰.۵۲

سوئد

۱۱

۲,۲۱۲,۵۲۵

آمریکا

۰.۶۹

۵۰۵,۳۰۹

آرژانتین

۰.۵۱

کانادا

۱۲

۲,۰۴۶,۷۹۵

کلمبیا

۰.۵۶

۵۸,۳۳۴

مکزیک

۰.۵۱

شیلی

۱۳

۲,۰۱۳,۵۶۳

اکراین

۰.۵۶

۲۴,۸۵۲

لهستان

۰.۵

ایران

۱۴

۱,۶۱۴,۴۴۶

کانادا

۰.۵۵

۲۱,۴۹۸

ایران

۰.۴۸

ایتالیا

۱۵

۱,۵۵۰,۱۴۲

فرانسه

۰.۵۳

۸۳,۳۹۳

آفریقای ج

۰.۴۷

آمریکا

۱۶

۱,۴۹۸,۷۶۶

سوئد

۰.۵۳

۱۲,۵۹۸

اکراین

۰.۴۶

آلمان

۱۷

۱,۲۸۷,۱۴۱

برزیل

۰.۴۸

۲۴۳,۶۱۰

پرو

۰.۴۵

روسیه

۱۸

۱,۲۶۱,۸۰۴

هلند

۰.۴۶

۱۵,۰۸۹

اندونزی

۰.۴۵

کلمبیا

۱۹

۱,۲۵۲,۶۸۵

ایتالیا

۰.۴۵

۹۴,۸۸۷

ج چک

۰.۴۲

هلند

۲۰

۱,۱۲۳,۲۵۲

ترکیه

۰.۴۵

۲۷,۸۲۱

هلند

۰.۴

آرژانتین

۲۱

۱,۰۴۲,۶۷۴

پرو

۰.۴۴

۴۴,۴۸۹

کانادا

۰.۳۸

لهستان

۲۲

۸۳۷,۴۹۷

رومانی

۰.۴۲

۱۹,۶۵۹

پرتقال

۰.۳۴

آفریقای ج

۲۳

۷۹۲,۸۲۹

شیلی

۰.۴

۱۹,۷۹۸

شیلی

۰.۳۴

رومانی

۲۴

۷۸۸,۱۴۲

آرژانتین

۰.۳۴

۵۰,۸۵۷

رومانی

۰.۳۳

اکراین

۲۵

۷۷۱,۸۴۳

بلژیک

۰.۲۱

۲۱,۷۹۳

بلژیک

۰.۳۱

بلژیک

۲۶

۷۴۳,۸۸۲

ایران

۰.۱۴

۵۹,۲۶۴

رژ-اشغالگر

۰.۲۹

ترکیه

۲۷

۷۴۱,۹۳۴

هندوستان

۰.۰۸

۱۵۶,۱۲۳

عراق

۰.۲۶

عراق

۲۸

۶۵۷,۴۵۳

عراق

۰.۰۷

۱۳,۲۲۰

سوئد

۰.۱۲

هندوستان

۲۹

۶۲۷,۰۲۲

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید -۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید -۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)