میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر منطقی امروز در نشست معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری با شرکتهای دانشبنیان با بیان اینکه در سطح آمادگی ناوگان تجاری در کشور چالشهای زیادی وجود دارد، افزود: دستیابی به قطعات یدکی از طریق بازار سیاه و متحمل شدن هزینههای چند برابری، عدم استفاده بهینه از توانمندیهای داخل در تامین قطعات، تعداد بسیار بالای MRO و مراکز ارائه خدمات تخصصی هوایی و محدود بودن محدوده کار آنها، عدم استفاده از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و عدم اطلاع شرکتهای دانشبنیان از نیازهای شرکتهای هوایی در راستای بومیسازی از جمله چالشهای ناوگان تجاری در کشور به شمار میرود.
وی خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش این ستاد اقدام به ایجاد زنجیرهای از سازندگان قطعات هوایی برای بومیسازی قطعات مورد نیاز برای MRO کرده است.
منطقی با تاکید بر اینکه سازمان هوایی کشوری برای توسعه قطعهسازی اقداماتی را اجرایی کرده است، ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی شرکتهای هوایی با توانمندیهای شرکتها در زمینه بومیسازی قطعات مورد نیاز صنعت هوایی و توسعه مراکز MRO در کشور است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۷ مرکز MRO در حال فعالیت هستند و تقریبا به ازای هر ۶ هواپیما یک مرکز تاسیس شده است.
منطقی افزود: به علت پرهزینه بودن بعضی از تجهیزات مانند سکوی تست موتور، MRO ها از روشهایی که قابلیت اعتماد پائینتری دارد، برای آزمون نهایی قطعات تعمیر شده استفاده میکنند.
وی با اشاره به فعالیت MRO ها در خطوط هوایی دنیا، افزود: این مراکز یا متمرکز هستند یا غیر متمرکز که تجربیات جهانی نشان میدهد مراکزی که به صورت یکپارچه تمامی خدمات را پوشش میدهند، صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به مراکز غیر متمرکز دارند.
منطقی با اشاره به وضعیت حوزه خدمات MRO در اروپا گفت: مراکز MRO موجود در کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی به صورت یکپارچه فعالیت دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز معادل ۱.۲ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش است.
وی تصریح کرد: فعالیت این مراکز در کشورهای جنوب اروپا، اروپای شرقی، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک متمرکز است که ضرر سالیانه آنها ۱.۸ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش برآورد شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته با تاکید بر اینکه اکنون رویکرد مناطق مختلف نظیر اتحادیه اروپا، ایجاد شبکه یکپارچه MRO است، ادامه داد: ما توانستهایم اولویتهای مراکز MRO در کشور را مشخص کنیم.
وی با اشاره به این اولویتها گفت: موتور، سامانهها با متعلقات، ارتقای هواپیما، بال و بدنه از چهار اولویت این مراکز در کشور محسوب میشوند.
منطقی خاطر نشان کرد: بر اساس آنالیزها و تحلیلهای حوزه MRO در کشور از میزان انجام فعالیتها در حوزه قوای محرکه، ۴۰ درصد ساخت داخلی داریم و میزان برونسپاری فعالیتها به خارج از کشور ۶۰ است. همچنین در حوزه تخصصی کامپوزیت و اجزا ۷۵ درصد برونسپاری به خارج از کشور و ۲۵ درصد در داخل کشور انجام میشود.
وی افزود: همچنین در حوزه تخصصی بال (سازه، بال، بدنه) ۵۵ درصد برونسپاری و ۴۵ درصد میزان انجام فعالیتها در داخل کشور بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته گفت: در حوزه خدمات فنی- مهندسی/ پشتیبانی ۴۵ درصد به خارج از کشور برونسپاری میشود و مابقی در داخل کشور انجام میشود.
منطقی خاطرنشان کرد: سطح توانمندیهای ما در کشور در زمینه قوای محرکه ۸۰ درصد و سطح توانمندیهای بالفعل ما ۴۰ درصد در این زمینه است.
وی با اشاره به سطح توانمندی بالقوه و سطح توانمندی بالفعل سه حوزه تخصصی دیگر گفت: در حوزه کامپوزیت و اجزا ۸۵ درصد توانمندی بالقوه و ۳۵ درصد توانمندی بالفعل، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه ۷۵ درصد توانمندی بالقوه، ۴۵ درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی – مهندسی/ پشتیبانی ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۰ درصد توانمندی بالفعل داریم.
منطقی با تاکید بر اینک برای رسیدن به سطح بالای MRO در کشور نیاز به ایجاد یک شبکه وجود دارد، اظهار کرد: «موتور و متعلقات، آزمایشگاههای مرجع و آموزش اخذ مجوزها» و شرکتهای عضو حوزه موتور، شبکه قطعهسازی هوایی و شرکتهای عضو حوزه متعلقات به ترتیب از اولویتهای ما برای ایجاد شبکه MRO در کشور به شمار میروند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: توسعه صنعت قطعهسازی برای پشتیبانی MRO، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکتهای دانشبنیان با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای دانشبنیان، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری از نتایجی است که ما به دنبال آنها هستیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تدوین سند ذخایر راهبردی داروهای اساسی و واکسن
راکت لب ۵ ماهواره اینترنت اشیا به مدار زمین برد
انعقاد توافقنامه میان دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت فولادی
برنامه تحول دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبائی رونمایی شد
ارزشیابی اساتید دانشگاه پیامنور تا ۱۹ آذرماه ادامه دارد
هند تهیه گزارش آنتی تراست درباره اپل را متوقف نمی کند
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان منصوب شد
لایحه حمایت قضایی از کادر درمان تدوین میشود
سازمان ملی هوش مصنوعی با نظام صنفی رایانهای تفاهمنامه امضا کرد
لزوم ایجاد «آزمایشگاههای ملی مدرن» در راستای جهش و مرجعیت علمی کشور
تولد پنج قلوها در اهواز
سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت ایران صفر میشود
بسیجیان امروز نسل زد بسیج هستند
دیابتیها این عارضه را جدی بگیرند
تاسیس داروخانه دولتی متوقف شود
درباره کیست کبد بیشتر بدانیم
کدام داروها نباید با گیاهان دارویی مصرف شوند؟
ارتباط کرونا و مشکلات قلبی طولانی مدت
چند توصیه غذایی به بیماران دیابتی
چند باور غلط درباره راه های انتقال ایدز
چالش های سازمان غذا و دارو بعد از پوست اندازی
هشدار درباره مصرف خودسرانه داروهای گیاهی/خطرات پنهان برای سلامت
پرتاب یک ماهواره جدید ایرانی با پرتابگر سایوز در سال ۱۴۰۴
رایزنی برای انتشار بیستودومین فراخوان جذب هیئت علمی علوم پزشکی
مرکز تحقیقات دریایی در دانشگاه امیرکبیر راهاندازی میشود
بسیجیان امروزین نسل زد بسیج هستند
تبدیل فیلتر سیگار به نوعی کامپوزیت توسط پژوهشگران دانشگاه تهران
مادران دانشجو در رشته های علوم پزشکی چه خدماتی دریافت میکنند؟
کارنامه آزمون دکتری علوم پزشکی منتشر شد
حمایت مجلس و دولت از طرحهای حوزه آب در سازمان جهاد دانشگاهی شریف